• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

jawi

Breitling
Är grymt sugen på en Aquatimer, någon som äger en och som kan ge ett omdöme och bjuda på lite bilder? Det kommer att bli min första dyrare klocka. Tanken är att köpa hos en AD här i Stockholm, prutar man på en IWC🥴? Ibland så ser man ngt som man bara måste ha och för mig är det en Aquatimer😃
Älskar Aquatimer, framförallt de äldre varianterna. Haft denna i typ 20 år och den har nog suttit på min handled 5 av 7 dagar i veckan under alla dessa år 😍
 

Bilagor

  • tempImageVLFVgF.png
    tempImageVLFVgF.png
    3.5 MB · Visningar: 15

MasterLink

Cartier
2-Faktor
Visste inte att "Mark" finns med så snygga urtavlor!
Är det bara XVI som har dessa?
Alla nyare jag sett har ganska trista tavlor.
Min Flieger 43" Chrono är skitsnygg men som Flieger har den helsvart matt tavla och vita visare. Läckert tycker jag, men vore kul med omväxling...

Detta är en Spitfire, vet att den ljusa tavlan finns på XV och XVI och även på Flieger Chronographerna från samma tid, alla med tillägget Spitfire.
Finns säkert någon kunnig i tråden som vet mer 🙂.
 

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Armband för Easy exchange, finns det enbart som original? Tänker till 41 mm Chronograph.
Sugen på något läder eller gummi till min
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Tips på schyssta 21mm band till min iw3717-01 mottages gärna..
Handlar gärna i Sverige! Läder eller Canvas går först men allt av intresse så dyker det upp en länk funkar det med.
Någon som testat handla från www.finstraps.com? Grymt sugen på deras Aligator som är avsett för Iwc..
 

Tachymeter

Cartier
Visste inte att "Mark" finns med så snygga urtavlor!
Är det bara XVI som har dessa?
Alla nyare jag sett har ganska trista tavlor.
Min Flieger 43" Chrono är skitsnygg men som Flieger har den helsvart matt tavla och vita visare. Läckert tycker jag, men vore kul med omväxling...

Detta är en Spitfire, vet att den ljusa tavlan finns på XV och XVI och även på Flieger Chronographerna från samma tid, alla med tillägget Spitfire.
Finns säkert någon kunnig i tråden som vet mer 🙂.

Det stämmer som @MasterLink skriver.
Finns med tavla både i svart och silver. Om jag minns rätt var Mark XV (IW3253XX) först ut 2003 och följdes sedan av UTC, kronografer och naturligtvis Mark XVI.

Här ett exempel på Mark XV:
IMG_6873.jpg
 

Karl_Magnum

Cartier
2-Faktor
Tack, tycker de är supersköna, bästa läderbanden ? O då har jag fn testat många andra brands, synd att alla ska ha huggorm för sina egna märkesband..
Vad ligger dessa band i för pris?
Jag sitter själv och funderar på att slå till på detta band:


Kanske någon här som testat detta?
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Vad ligger dessa band i för pris?
Jag sitter själv och funderar på att slå till på detta band:


Kanske någon här som testat detta?
Mkt snygg, på IWC’s hemsida kostar läder 2600-3500, för bara bandet, AD i Sverige tar ngn hundralapp till sist jag frågade…
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Vad ligger dessa band i för pris?
Jag sitter själv och funderar på att slå till på detta band:


Kanske någon här som testat detta?
Snyggt band, köp 😊o reviewa här sedan, tusingen billigare än IWC
 

mega

Rolex
Stämmer. Inte särskilt aktiv i tråden här längre då jag inte jobbar för IWC längre, men har skrivit några längre förklaringar om IWCs verk och förvirringen kring "In house" hos dem.
Tldr; Det är INTE ett ETA/Sellita någonstans, alls. Snarlik design, that's it. Det är å andra sidan ett ValFleurier-verk, som precis som du säger finns hos både Baume Mercier och Panerai.
Samma gäller för IWCs 69XXX serie av verk.
Min personliga favorit av verk från IWC är 89XXX serien, annars kallade "Jones" som är de klassiska och stora verken, basen på samtliga minutrepetitioner (Dock ej Grand Complication.) och 82XXX-serien. Sistnämnda är en ersättare av gamla 80XXX och är väldigt välbyggd, helt IWC in-house och finns med evighetskalender också.
Jag har jobbat med i princip alla verk utom Sideriale-verken hos, så har ni några frågor så är det bara tagga mig! :)
Vart bär det av denna gång? Törs man fråga varför du bytte jobb?
 
Vart bär det av denna gång? Törs man fråga varför du bytte jobb?

Fick ett erbjudande hos Montro.com att hantera deras expansion på pre-owned marknaden, så jobbar för andra sidan av branschen.
Men var ändå på jakt efter annat än Richemont, då glastaken inom ett så stort företag är påtagliga och jag hade nått upp till en nivå där jag skulle haft svårt att gå vidare utan att lämna och sedan komma tillbaka.
 

mega

Rolex
Fick ett erbjudande hos Montro.com att hantera deras expansion på pre-owned marknaden, så jobbar för andra sidan av branschen.
Men var ändå på jakt efter annat än Richemont, då glastaken inom ett så stort företag är påtagliga och jag hade nått upp till en nivå där jag skulle haft svårt att gå vidare utan att lämna och sedan komma tillbaka.
Lycka till på nya jobbet. Ser helt klart intressant ut!
 
Topp