• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Gott nytt år KS 🥳🎉❤️, må 2023 bli ett bra IWC år…
2EBF830D-A188-4BD4-92EF-EC7564F39831.jpeg

Troligtvis en av de vanligaste men fortfarande en av de vackraste IWC man kan köpa. En klassiker bland klassiker när det kommer till dressklockan.
Älskar att det har kommit länk numera till denna underbara och tidslösa klassiker som i princip aldrig ändrats i stil trots genom årtionden.

IWC Portugese Chronograph
D892BA45-7232-4260-9440-50D797FF705B.jpeg
9D3CEE18-273A-44B3-B983-5C6B99556F3A.jpeg
9D691C0C-1580-4512-8048-026456D32F7D.jpeg

Hej,

Mitt armband (i gummi) till min IWC Aquatimer Chrono (IW371928) var lite väl torr och gick nyss sönder. Nu är jag på jakt efter ett nytt armband som nödvändigtvis inte behöver vara original. Tänkte fråga de mest inbitna så frågar här var jag skulle kunna tänkas hitta ett armband och då antingen IWC original eller något annat armband som passar?

watch_163395863361821 test.jpeg

//Frank

Hej,

Mitt armband (i gummi) till min IWC Aquatimer Chrono (IW371928) var lite väl torr och gick nyss sönder. Nu är jag på jakt efter ett nytt armband som nödvändigtvis inte behöver vara original. Tänkte fråga de mest inbitna så frågar här var jag skulle kunna tänkas hitta ett armband och då antingen IWC original eller något annat armband som passar?

watch_163395863361821 test.jpeg

//Frank
Det bör inte vara några problem att köpa orginal. Gå in hos en AD om du bor i närheten, annars kontakta dem via hemsidan.

Nåt tredjepartsband till den har inte jag sett.

IWC3536.jpg

Har äntligen blivit medlem i klubben! Efter att ha spanat på en 3536 i minst 4+ år så har jag äntligen den i min ägo 😀. Känns helt fantastiskt med min första "riktiga" klocka...

...men lite dämpat blir det allt av att den drar sig säkert 15 minuter per timme när den sitter på handleden, trots att mätningar visar +15 spd. 😂 Säljaren erbjöd sig återköp, men jag var redan kär och kunde inte lämna tillbaka den - fick dock en liten rabatt för att stödja service.

Var i Stockholm borde jag bege mig för att lämna in den, är det Nymans eller finns det bättre alternativ? Gör de servicen själva, eller skickar de bara den vidare till IWC? Denna är den tidiga varianten med tritium - kommer de att forcera att byte av tavla och visare?

IWC3536.jpg

Har äntligen blivit medlem i klubben! Efter att ha spanat på en 3536 i minst 4+ år så har jag äntligen den i min ägo 😀. Känns helt fantastiskt med min första "riktiga" klocka...

...men lite dämpat blir det allt av att den drar sig säkert 15 minuter per timme när den sitter på handleden, trots att mätningar visar +15 spd. 😂 Säljaren erbjöd sig återköp, men jag var redan kär och kunde inte lämna tillbaka den - fick dock en liten rabatt för att stödja service.

Var i Stockholm borde jag bege mig för att lämna in den, är det Nymans eller finns det bättre alternativ? Gör de servicen själva, eller skickar de bara den vidare till IWC? Denna är den tidiga varianten med tritium - kommer de att forcera att byte av tavla och visare?
Välkommen i klubben :)

Kanske är den bara magnetiserad? Det kan de i så fall åtgärda var som helst.

Om du skall serva, rekommenderar jag att du skickar direkt till Munchen - beställ ett kit från deras hemsida. Så har jag servat flera IWC (och JLC), fått utmärkt service, och bättre pris än hos AD i Sverige.

Jag har en likadan med tritium, de kontaktade mig vid service och frågade hur jag ville göra. De sa dock att de inte kunde garantera att inget byttes då visare t.ex. kunde skadas när de tar isär den. Jag hade dock tur och har alla tritiumdelar intakta.

Senast ändrad:
Välkommen i klubben :)

Kanske är den bara magnetiserad? Det kan de i så fall åtgärda var som helst.

Om du skall serva, rekommenderar jag att du skickar direkt till Munchen - beställ ett kit från deras hemsida. Så har jag servat flera IWC (och JLC), fått utmärkt service, och bättre pris än hos AD i Sverige.

Jag har en likadan med tritium, de kontaktade mig vid service och frågade hur jag ville göra. De sa dock att de inte kunde garantera att inget byttes då visare t.ex. kunde skadas när de tar isär den. Jag hade dock tur och har alla tritiumdelar intakta.

Tack för välkomnandet! :)

Kan mycket väl vara så att den bara är magnetiserad - vet inte riktigt vad det innebär? Är det bara att ta in den till en urmakare och be dem kolla?

Jag är inställd på att den behövs servas förr eller senare, men om en magnetisering går att fixa väldigt fort så föredrar jag gärna att få använda den en litet tag innan jag skickar iväg den på service. Bra tips med att skicka direkt till IWC - men jag misstänker att då får jag inte se klockan på ett par månader. 😅

Kan mycket väl vara så att den bara är magnetiserad - vet inte riktigt vad det innebär? Är det bara att ta in den till en urmakare och be dem kolla?

Jag är inställd på att den behövs servas förr eller senare, men om en magnetisering går att fixa väldigt fort så föredrar jag gärna att få använda den en litet tag innan jag skickar iväg den på service. Bra tips med att skicka direkt till IWC - men jag misstänker att då får jag inte se klockan på ett par månader. 😅
Avmagnetisering görs på typ en minut. Ta den till vilken urmakare som helst och be dem kolla för en liten slant :) Brukar dra sig väldigt fort om de är magnetiserade.

Grattis till en fin klocka:)
Begreppet ”drar sig” är lite lurigt och alla har inte samma definition, så för att förtydliga; går den för fort eller för långsamt?

Du får inte se den på några månader även om du lämnar in den i Sverige. Då är det bättre att skicka den till IWC. Du brukar få ett förslag innan de börjar. De tar in den och gör en bedömning, sen får du ett prisförslag. Är det länge sedan den servades så är det säkert dags. Det är en skön känsla att bära den sen och veta om att den är i ett perfekt skick, vårdad av någon som verkligen kan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp