• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Du får inte se den på några månader även om du lämnar in den i Sverige. Då är det bättre att skicka den till IWC. Du brukar få ett förslag innan de börjar. De tar in den och gör en bedömning avboka skick, sen får du ett prisförslag. Är det länge sedan den servades så är det säkert dag. Det är en skön känsla att bära den och veta om att den är i ett perfekt skick, vårdad av någon som verkligen kan.
Jag har ett litet ”case” med IWC direkt, ytterst tillmötesgående och nämnde ca 1 månad om jag skulle behöva skicka ned dinkan, görs enkelt via hemsida, behöver ej ta ”ad omväg”..

Jag har ett litet ”case” med IWC direkt, ytterst tillmötesgående och nämnde ca 1 månad om jag skulle behöva skicka ned dinkan, görs enkelt via hemsida, behöver ej ta ”ad omväg”..
Det verkar som att den vägen blir allt vanligare då AD lägger på sin del i hanteringen, om de inte servar själva. Jag gjorde precis likadant med min BP men där verkat det gå lite långsammare än 1 månad. Ca 4 månader verkar det ta för min del, men det är ok sett över en 10-årsperiod som den kommer gå bra sen.

Senast ändrad:
Det verkar som att den vägen blir allt vanligare då AD lägger på sin del i hanteringen, om de inte servar själva. Jag gjorde precis likadant med min BP men dör verkat det gå lite långsammare än 1 månad. Ca 4 månader verkar det ta för min del, men det är ok sett över en 10-årsperiod som den kommer gå bra sen.
Yes indeed, och så får man vettiga svar ”direkt”, inne hos ad är det väl stolpe in/ut beroende på vem man pratar med, känns bra att ta den vägen och yes indeed är man i denna hobby får man väl ha lite tålamod, även om svårt, men då får man väl rotera runt lite 😊

Hallo IWC nördar,
Factory virtual tour - Ngn som vill hänga med ? Pm asap isf. Kostar nada 😊

1CC6A0C1-72A9-4B3C-AE92-CB5BD0551DEB.jpeg

Någon som har erfarenhet av att renovera en urtavla?
Har en tappskadad IWC jag måste ta tag i och fixa de skador som finns..
Tavlan har två lossnade index som måste åtgärdas innan jag känner ro för att tackla det mekaniska..
Kan skicka allt till IWC såklart men misstänker att vissa saker kan göras billigare..

Avmagnetisering görs på typ en minut. Ta den till vilken urmakare som helst och be dem kolla för en liten slant :) Brukar dra sig väldigt fort om de är magnetiserade.
Fantastiskt, tackar! Får smita förbi urmakern som är närmast kontoret (gissar på Nymans) och be dem kolla. :)

Grattis till en fin klocka:)
Begreppet ”drar sig” är lite lurigt och alla har inte samma definition, så för att förtydliga; går den för fort eller för långsamt?

Tackar! Den går alldeles för långsamt när den sitter på handleden, men verkar som att den håller tiden bättre när den ligger stilla. Du kanske till och med har en hypotes om vad det skulle kunna bero på? :cool:

Slänger med en bild till som bonus!

IWC2.jpg

Fantastiskt, tackar! Får smita förbi urmakern som är närmast kontoret (gissar på Nymans) och be dem kolla. :)

Tackar! Den går alldeles för långsamt när den sitter på handleden, men verkar som att den håller tiden bättre när den ligger stilla. Du kanske till och med har en hypotes om vad det skulle kunna bero på? :cool:

Slänger med en bild till som bonus!

Ja det har jag :)
Och jag misstänkte (av omfattande erfarenhet) att den gick för sakta.
Magnetisering leder aldrig till saktning, så det är uteslutet.

Just den gamla Aquatimern råkar ut för en lite lustig grej ibland, det är att visarfriktionen blir för lös (det som gör det möjligt att ställa klockan, en koppling som slirar så att visarna kan vridas utan att påverka urverket).
När detta händer så går klockan efter, men när man mäter den så går den bra då urverket tickar på som det ska.
Brukar ofta visa sig vi datumskifte på natten men beror på motståndet i datummekanismen, men även när man bär klockan.
Ibland känner man att det är väldigt lite friktion när man ställer tiden, kan vara en ledtråd:)
Hoppas det löser sig!

Ja det har jag :)
Och jag misstänkte (av omfattande erfarenhet) att den gick för sakta.
Magnetisering leder aldrig till saktning, så det är uteslutet.

Just den gamla Aquatimern råkar ut för en lite lustig grej ibland, det är att visarfriktionen blir för lös (det som gör det möjligt att ställa klockan, en koppling som slirar så att visarna kan vridas utan att påverka urverket).
När detta händer så går klockan efter, men när man mäter den så går den bra då urverket tickar på som det ska.
Brukar ofta visa sig vi datumskifte på natten men beror på motståndet i datummekanismen, men även när man bär klockan.
Ibland känner man att det är väldigt lite friktion när man ställer tiden, kan vara en ledtråd:)
Hoppas det löser sig!

Ah, okej - intressant! Låter fortfarande som att nästa steg är att ta och skicka in den för service, för kan inte tänka mig att slirande kopplingar är något som fixas i en handvändning? :)

Du får inte se den på några månader även om du lämnar in den i Sverige. Då är det bättre att skicka den till IWC. Du brukar få ett förslag innan de börjar. De tar in den och gör en bedömning, sen får du ett prisförslag. Är det länge sedan den servades så är det säkert dags. Det är en skön känsla att bära den sen och veta om att den är i ett perfekt skick, vårdad av någon som verkligen kan.

Låter rimligt. Säljaren visste inte när senaste service genomfördes, men med tanke på att klockan togs ut -99 så talar magkänslan för att det kanske är dags ändå. Blir att skicka ner den till Munchen, och nog be dem att kolla tätheten också - man vill ju få använding av alla 2000 meter. ;) Tack för hjälpen!

Låter rimligt. Säljaren visste inte när senaste service genomfördes, men med tanke på att klockan togs ut -99 så talar magkänslan för att det kanske är dags ändå. Blir att skicka ner den till Munchen, och nog be dem att kolla tätheten också - man vill ju få använding av alla 2000 meter. ;) Tack för hjälpen!
Härligt! Alltid gött att känna sig trygg med att klockan inte ska hålla tätt när man är nere på 2000 m djup. Det finns så mycket annat att fundera på där nere. Tätheten är standard så det behöver du inte be om speciellt. Nya packningar behövs bytas då de gamla torkar och tappar elasticitet. Jag fick mail igår om att min är klar och på väg tillbaka. Var rädd om pappren sen när den kommer tillbaka eftersom de är en värdehandling i en värld där nästan allt säljs i behov av service.

Behöver hjälp av er IWC-konnässörer…

Funderar starkt på att lägga handpenning på denna IWC Big Pilot Perpetual Calender Rodeo Drive. Storlek har jag inget emot, känner att den gärna får vara rejäl… men lite osäker på urverkets precision och hur dessa står sig på sikt om jag skulle komma på annat roligt att köpa… Hur åldras IWC speciella editioner? Och vad tror man om värdebeständighet? Tacksam för era inspel!

Lovar att belöna er rikligt med bilder så småningom….
D06F1E35-4E82-464A-9B2E-F5FF693497C8.jpeg

Funderar starkt på att lägga handpenning på denna IWC Big Pilot Perpetual Calender Rodeo Drive. Storlek har jag inget emot, känner att den gärna får vara rejäl… men lite osäker på urverkets precision och hur dessa står sig på sikt om jag skulle komma på annat roligt att köpa… Hur åldras IWC speciella editioner? Och vad tror man om värdebeständighet? Tacksam för era inspel!

Är väl bara googla chrono o se vad de går för, ny blir garanterad ett värdetapp, finns en anledning till att iwc säljer mer perpetuals än holy trinity gänget, för de är riktigt, riktigt bra klockor /verk, min från 95 går ca -1 spd, och de är grymt enkla o ställa, köööp (begagnat), vill du köpa nytt , gör det för känslan, ej för investering

Åk till staterna o köp en, under 300k o finfin semester

Senast ändrad:

Håller med föregående talare IWC prep är fantastiska och skulle vilja påstå att de är de bästa urverken i klassen men de har alltid ett stort värdetapp på begagnatmarknaden. Hade inte köpt en ny om det inte var för att värdera själva upplevelsen väldigt högt. Finns att hitta strax norr om 300’ i Europa. Men riktigt cool klocka!!

Suck! Min älskade Mark XV blev stulen (tillsammans med bland annat min morfarsfars Omega) när vi hade inbrott i somras.
Jag hittade en ny, med länk, som jag igår bestämde mig för att köpa, men den rök, minuter innan jag hörde av mig till säljaren... Är det någon som har en att sälja, möjligen? Tips mottages väldigt tacksamt!

Suck! Min älskade Mark XV blev stulen (tillsammans med bland annat min morfarsfars Omega) när vi hade inbrott i somras.
Jag hittade en ny, med länk, som jag igår bestämde mig för att köpa, men den rök, minuter innan jag hörde av mig till säljaren... Är det någon som har en att sälja, möjligen? Tips mottages väldigt tacksamt!
Trist, hoppas du hittar en ny….

Hittade den här på Chrono24. Den är bisarrt överprisad, så ej aktuell, men har någon här koll på länken? Den ser inte ut som någon länk jag sett på Mark XV tidigare. Är den orginal, eller från en annan modell?

Bilagor

• 7F274853-4D61-4F48-96B3-C99BE51B7EC8.png
    7F274853-4D61-4F48-96B3-C99BE51B7EC8.png
    107.3 KB · Visningar: 10
  • 76DE2188-96C3-4951-8AB6-20DE088351AA.png
    76DE2188-96C3-4951-8AB6-20DE088351AA.png
    191.2 KB · Visningar: 10
Hittade den här på Chrono24. Den är bisarrt överprisad, så ej aktuell, men har någon här koll på länken? Den ser inte ut som någon länk jag sett på Mark XV tidigare. Är den orginal, eller från en annan modell?

Det är en ursprunglig mk1 länk för IWC Mk XV.
Finns absolut noll delar kvar hos IWC för den. Skickar man in en trasig får man ett kostnadsförslag på en ny Mk2 länk. Den är väldigt eftertraktad av samlare, och svårt att hitta i riktigt fint skick.

Tillbaka
Topp