• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Det går att pruta på i princip allt som finns i skylten hos AD (Förutom Rolex o en del annat). Men pratar vi "vanliga" klockor finns alltid prutmån så länge det inte är speciella beställningar etc. Jag har fått 10-15% direkt bara genom att fråga om det går att göra något åt priset..
Tack för svaret! Problemet med Aquatimern är att den inte finns hos AD ännu så AD (Nymans) beställer den från IWC så jag räknar inte med att få någon rabatt, kanske jag kan få dom att bjuda på gummit. Som det ser ut nu så kommer jag att köpa Aquatimern och en Panerai vid samma tillfälle och min bror köper en Cartier. 3 klockor vid samma tillfälle borde generera någon rabatt kan jag tycka. Räknar kallt med minst 10% iaf och ett gummi🙂

Hallå gänget! Har försökt mig på inlägg i ” vad är ett rimligt pris för.. ” utan framgång så testar här & håller tummarna! Är det någon som har en uppfattning om vad man skulle få för en IWC Portuguese 8-days hand wound, ref IW510203 fullset ifrån 2014? Riktigt bra skick, ingenting att anmärka på!

Tack på förhand!😃

En fråga om IWC perpetual calender.

Jag har verkligen nördat in mig på IWC och pilotkollektionen. Har ägt både pilotkronograf och har Big Pilot 46 LPP och tycker mycket om formspråk och vad de står för. Ett längre tag har jag funderat på att slå på stort och köpa en Big Pilot 46 med perpetual kalender komplikationen i Rodeo Drive utförande. Såg det på Amsterdams flygplats för ganska exakt ett år sedan för 27.500 EUR och vågade inte slå till då, och den har funnits där i mitt bakhuvud ända sedan dess.

En av de frågor jag har är om kaliber som IWC har i sina perpetual kalender komplikationer. Denna är ju helt olik Patek, AP, VC m fl i motto utav att allt styrs av kronan. Jag har förstått att alla visare är kalibrerade. Jag har svårt att förstå vad det innebär om man försöker ställa om klockan flera dagar eller säg flera månader (om den blir liggande ett tag), måste man vrida fram klockan timma för timma och dygn för dygn ända till korrekt dag? Och stämmer det att urverket i denna modell är i grunden en ETA 7750?

Kanske vet den mycket kunnige EcoDelta mer?

Tack för all input //Trema

Bilagor

• Skärmavbild 2022-12-26 kl. 22.06.53.png
    Skärmavbild 2022-12-26 kl. 22.06.53.png
    254.1 KB · Visningar: 11
En fråga om IWC perpetual calender.

Jag har verkligen nördat in mig på IWC och pilotkollektionen. Har ägt både pilotkronograf och har Big Pilot 46 LPP och tycker mycket om formspråk och vad de står för. Ett längre tag har jag funderat på att slå på stort och köpa en Big Pilot 46 med perpetual kalender komplikationen i Rodeo Drive utförande. Såg det på Amsterdams flygplats för ganska exakt ett år sedan för 27.500 EUR och vågade inte slå till då, och den har funnits där i mitt bakhuvud ända sedan dess.

En av de frågor jag har är om kaliber som IWC har i sina perpetual kalender komplikationer. Denna är ju helt olik Patek, AP, VC m fl i motto utav att allt styrs av kronan. Jag har förstått att alla visare är kalibrerade. Jag har svårt att förstå vad det innebär om man försöker ställa om klockan flera dagar eller säg flera månader (om den blir liggande ett tag), måste man vrida fram klockan timma för timma och dygn för dygn ända till korrekt dag? Och stämmer det att urverket i denna modell är i grunden en ETA 7750?

Kanske vet den mycket kunnige EcoDelta mer?

Tack för all input //Trema
Det är oerhört lätt att styra via kronan och går hyfsat snabbt, även om månader behind, (dygn för dygn, timmar/tid gör man sist/först) det man ej ska göra är att ”ställa fram”, i princip 2 options då - vänta in så att säg el ta till iwc uris, googla o youtuba om verken, finns hur mycket info som helst, dock ej exakt vad är gjort med 7750 delen/chrono komplikationen, kanske ngn annan har bättre koll ? Sedan finns det en anledning till att IWC sålt mer än AP, Vacheron och PP tillsammans avseende Perp. verk (gammal overifierad uppgift, men låter logiskt)

Det är oerhört lätt att styra via kronan och går hyfsat snabbt, även om månader behind, (dygn för dygn, timmar/tid gör man sist/först) det man ej ska göra är att ”ställa fram”, i princip 2 options då - vänta in så att säg el ta till iwc uris, googla o youtuba om verken, finns hur mycket info som helst, dock ej exakt vad är gjort med 7750 delen/chrono komplikationen, kanske ngn annan har bättre koll ? Sedan finns det en anledning till att IWC sålt mer än AP, Vacheron och PP tillsammans avseende Perp. verk (gammal overifierad uppgift, men låter logiskt)
Dvs, ställer du fram året av misstag till exempelvis 2024 måste den in på service om du inte vill vänta till 2024 för att den ska visa rätt tid, har för mig att någon i tråden hade bild på det från event, kanske var det @aleks 🙂

Dvs, ställer du fram året av misstag till exempelvis 2024 måste den in på service om du inte vill vänta till 2024 för att den ska visa rätt tid, har för mig att någon i tråden hade bild på det från event, kanske var det @aleks 🙂
Så har jag fattat det och var själv såklart lite noga o försiktig när jag ställde min, men det gick snabbt o var piss enkelt 😊 ( har haft andra perp. Som var helvetet själv att ställa)

Och jag har för mig att det var ett stort ingrepp sa @Echo Delta , men nu kanske jag är helt off 🤪
Så är det säkert, tänk dig antalet delar/beräkningar som måste vara i synk, men är eg inget problem, om man är försiktig o ger fn i att låna ut den till ngn annan nyfiken för pilla runt, instruktionen på ställa verket är bara 1-2 stycken, jämfört med andra verk som har en bibel, pin and push, räkna ut skottår etc - sedan finns ett given ”lösning” efter ställt in - owg alt. winder

Så är det säkert, tänk dig antalet delar/beräkningar som måste vara i synk, men är eg inget problem, om man är försiktig o ger fn i att låna ut den till ngn annan nyfiken för pilla runt, instruktionen på ställa verket är bara 1-2 stycken, jämfört med andra verk som har en bibel, pin and push, räkna ut skottår etc - sedan finns ett given ”lösning” efter ställt in - owg alt. winder
Ja, några poster upp från det jag kompletterade posten ovan med så ser du en tourby som gick i det ödet

Och jag har för mig att det var ett stort ingrepp sa @Echo Delta , men nu kanske jag är helt off 🤪

Edit, jag var nog helt off, men jag mindes iaf rätt om att Echo kommenterat relaterat till det: Posta i tråden 'IWC, International Watch Company' https://klocksnack.se/threads/iwc-international-watch-company.32673/post-4103404

Mjo, den funkar finfint tills man försöker dra allt bakåt. Vissa delar av kalendern kan gå bakåt, andra inte.
Resultatet blir att hela cock agendorna är ur synk och man kan hamna med helt knasiga dag/datum/månad/månfas/skottårs kombinationer.
Helservice löser problemet, så hela plockas isär och nollställs ändå.
Att dra endast framåt är bättre, då är allt fortfarande i synk men bara för långt fram i tiden så då är det bara dra ut kronan och låta den ligga!

Men överlag så är deras evighetskalendrar avsevärt mer pålitliga och enklare att arbeta med än andra märken. Dock så är de ganska tjocka och tar mycket plats, så att få in den i 38-39mm som är under 9mm höjd blev problematiskt utan att stöta på stabilitetsproblem.

Ett av undantagen var de gamla Romana och Portofino som hade ett JLC 889 med den modulen, den funkade finfint!

Någon som har erfarenhet av att välja mellan nya IWC PORTUGIESER CHRONOGRAPH och svårt att bestämma färg på tavlan? Är inne på den blåa men svårt beslut.

Någon som vet/tror att IWC kommer göra prisökning 1/1? Jag har pratat med 2st olika AD som säger att dem inte har någon information om detta, så hoppas det stämmer. Har för avsikt att köpa en IWC efter nyår och skulle vara tråk om dem höjer priserna...

Någon som vet/tror att IWC kommer göra prisökning 1/1? Jag har pratat med 2st olika AD som säger att dem inte har någon information om detta, så hoppas det stämmer. Har för avsikt att köpa en IWC efter nyår och skulle vara tråk om dem höjer priserna...
Har ej heller hört, mailade 2 ad’s häromveckan om en dinka, de lär väl sagt annars..

Jag har samma fråga - jag frågade en trevlig säljare på Nymans Ur som hade en stark aning om att hela Richmondsgruppen kommer att göra en höjning den 1 jan 2023. Oklart dock då jag frågade IWC Concierge Service samma fråga tidigare i veckan och hon sa att hon inte hade någon sådan info....

Mycket nöjd med nya Mark XX. Inga prishöjningar på G enligt Jarl Sandin (vad de har fått info om åtminstone). Blir fler bilder på denna framöver! Ser fram emot lite solsken så tavlan verkligen kan poppa :)

D7B90C5F-95CA-4683-A2BA-1C6FBA8035D3.jpeg
Hej … Vad tycker du om länken? Har XX på läder men undrar om länken är värd att köpa?

Tillbaka
Topp