• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Har testat 18 men köpte 20. Nu har jag visserligen bara haft den i en månad men har fått kämpa för att ta på mig andra klockor :) finns bilder på min blå i tråden (som du säkert sett!)
Ja de var inte jättebra att kolla på när jag argumenterade med mig själv om jag verkligen behöver ytterligare en klocka..

Pilotkronograf med extra knapp.
BB86955D-A6CC-463D-9D22-92D0BB1A16EC.jpeg

Hej,
Både jag och en vän har blivit sugna på IWC 3239 och främst IW323902.
Den kan vara för stor för min handled så jag vågar inte köpa på nätet utan att prova.

Är det någon här inne som vet om någon handlare i Sverige som har en 3239 inne?
Min vän är bestämd att han ska ha den men han vill inte beställa osett ändå.

Hej,
Den kan vara för stor för min handled så jag vågar inte köpa på nätet utan att prova.

3239 har vart ur produktion sedan 2017, och producerades i omkring 1500-2000 ex per utvärdning, med den blåa Laureus i 1500 ex 2015.
Finns 47 tillgängliga på C24.
Den är rätt unik i att det är den enda moderna Ingenieuren som har Genta-design, samt är en vettig storlek. (Till skillnad från 3227, 3236 eller 5005.)
På 40mm och 10mm höjd, med integrerad länk som är vinklad från boetten så behöver du ha en tolvårings handleder för att den ska vara för stor, enligt mig.
Efter mina år på IWC, så var det tydligt att detta var en modell som älskades av sina ägare, och de håller hårt om dem. Väldigt få finns på marknaden sett till produktionsantal.

Ser man på sökningen på C24 så finns endast 6 ex inom Europa som har box och papper som är tillgängliga idag... Utav ca. 7500-10 000 producerade. Det säger en hel del!
Senaste listpriset var 6250€ vad jag kan se, och samtliga av de 6 ovan ligger över det, fem år efter den utgått. Typ den enda IWCn som ligger över sitt listpris med undantag för kanske 3705 re-edition.

3239 har vart ur produktion sedan 2017, och producerades i omkring 1500-2000 ex per utvärdning, med den blåa Laureus i 1500 ex 2015.
Finns 47 tillgängliga på C24.
Den är rätt unik i att det är den enda moderna Ingenieuren som har Genta-design, samt är en vettig storlek. (Till skillnad från 3227, 3236 eller 5005.)
På 40mm och 10mm höjd, med integrerad länk som är vinklad från boetten så behöver du ha en tolvårings handleder för att den ska vara för stor, enligt mig.
Efter mina år på IWC, så var det tydligt att detta var en modell som älskades av sina ägare, och de håller hårt om dem. Väldigt få finns på marknaden sett till produktionsantal.

Ser man på sökningen på C24 så finns endast 6 ex inom Europa som har box och papper som är tillgängliga idag... Utav ca. 7500-10 000 producerade. Det säger en hel del!
Senaste listpriset var 6250€ vad jag kan se, och samtliga av de 6 ovan ligger över det, fem år efter den utgått. Typ den enda IWCn som ligger över sitt listpris med undantag för kanske 3705 re-edition.
Tack för inlägget.
Det summerar väl ungefär det jag har nördat fram.
Skulle säga att jag har en 12-årings handleder dock 😄
Provade Tissot PRX i 40 och den blev för stor så det säger väl lite.
Vi får se om det dyker upp någon.
Jag satte in en köpesannons här.

Tack för inlägget.
Det summerar väl ungefär det jag har nördat fram.
Skulle säga att jag har en 12-årings handleder dock 😄
Provade Tissot PRX i 40 och den blev för stor så det säger väl lite.
Vi får se om det dyker upp någon.
Jag satte in en köpesannons här.
Har haft en 323902, underbar klocka och det enda jag saknade var en glasad baksida! 😊

Det är bra betyg. Jag och polarn har kollat mycket på den och han är helt fast nu.
Håller med om att glasad baksida hade varit pricken över i.
3228 har ju glasat och det ser riktigt bra ut.
Jag har en 323904 - älskar den!

Men håller inte med om glasbaksida. Ingyn är gjord för att motstå höga magnetfält - en glasbaksida hade försämrat den egenskapen.

Dessutom är det inte ett särskilt spännande urverk att titta på ;)

Hej,

De dyker inte upp så jätte ofta på forum i EU, men här kom en igår

Men det underlättar kanske inte din önskan om att få prova - men jag skulle säga go for it. Den bärs inte stort, tvärtom.

De dyker inte upp så jätte ofta på forum i EU, men här kom en igår

Men det underlättar kanske inte din önskan om att få prova - men jag skulle säga go for it. Den bärs inte stort, tvärtom.
Tack för tipset. Jag väntar nog ändå tills jag kan testa. För mig är det för mycket pengar för att chansa ifall det inte känns rätt.
En klocka ska bort innan en ny ska in också men vi får se hur det går med det 😄

Tack för tipset. Jag väntar nog ändå tills jag kan testa. För mig är det för mycket pengar för att chansa ifall det inte känns rätt.
En klocka ska bort innan en ny ska in också men vi får se hur det går med det 😄
Bor du i sthlm, eller är på besök så ta en tur förbi dessa som ibland har beg IWC:

Låter rimligt. Säljaren visste inte när senaste service genomfördes, men med tanke på att klockan togs ut -99 så talar magkänslan för att det kanske är dags ändå. Blir att skicka ner den till Munchen, och nog be dem att kolla tätheten också - man vill ju få använding av alla 2000 meter. ;) Tack för hjälpen!

Citerar mig själv - har fått svar från München, och det låter som att de kan lösa problemet. Två funderingar dock - och tänker att någon kanske har lite input?
  • De behöver byta kronan, men originalkronan (med fisken) finns ej tillgänglig, utan de behöver byta till en med Probus Scafusia. Tråkigt att inte ha original, men om man får tag i en original-krona separat, är det enkelt att byta ut i efterhand?
  • Fick erbjudande om att byta ut visarna till superluminova-variant gratis. Tycker personligen att det är "roligare" att behålla original, eller finns det någon fördel med att byta? Tänker att det kan se konstigt ut med splitter nya visare på en 24 år gammal klocka. :)

Citerar mig själv - har fått svar från München, och det låter som att de kan lösa problemet. Två funderingar dock - och tänker att någon kanske har lite input?
  • De behöver byta kronan, men originalkronan (med fisken) finns ej tillgänglig, utan de behöver byta till en med Probus Scafusia. Tråkigt att inte ha original, men om man får tag i en original-krona separat, är det enkelt att byta ut i efterhand?
  • Fick erbjudande om att byta ut visarna till superluminova-variant gratis. Tycker personligen att det är "roligare" att behålla original, eller finns det någon fördel med att byta? Tänker att det kan se konstigt ut med splitter nya visare på en 24 år gammal klocka. :)
Behåll originalvisare

Tillbaka
Topp