• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Inga behöver skämmas. Bara gå till gymmet lite mer 😉 är dock ganska liten då den inte har någon krona utan tavlan är i princip som kronan vilket gör att den känns betydligt mindre än tex Rolex 40 eller 41 mm
hehe
Är hyfsat bitig efter 40år i gymmet men runt handleden är jag smal (17cm) då jag inte släpar omkring på massa extrakilon. Ska strax ned och köra marklyft.
Är dock inte kaxig nog att bära en fin klocka där. Vill inte repa den...

Nyheter från IWC. Pointer date på 39mm ser trevlig ut!

EFC9F618-F802-4BB5-8AC4-4F29B94D0B84.png

942FD758-39EF-4FE0-B18E-6F22E4358750.png

Portofino moonphase är riktigt fin!
Portofino går inte i min "generella" stil så jag gillar portugieser bättre men just moonphase är en funktion jag är sjuk svag för 🤤

Tar upp en fråga jag är nyfiken kring mest på kuriosanivå specifikt kring IWC...

Varför tror ni att IWC inte håller andrahandsvärde likt andra märken (sorry om det redan avhandlats men jag har inte kunnat se det)?

Jag fattar såklart att det har med efterfrågan att göra men för mig personligen är IWC på nivå med Rolex ur ett exklusivitetsperspektiv.
Klockorna är ju sjukt snygga (inser att jag är högst subjektiv här :p ) och finns ju hela vägen från normal insteg till PP prisnivå.

Tar upp en fråga jag är nyfiken kring mest på kuriosanivå specifikt kring IWC...

Varför tror ni att IWC inte håller andrahandsvärde likt andra märken (sorry om det redan avhandlats men jag har inte kunnat se det)?

Jag fattar såklart att det har med efterfrågan att göra men för mig personligen är IWC på nivå med Rolex ur ett exklusivitetsperspektiv.
Klockorna är ju sjukt snygga (inser att jag är högst subjektiv här :p ) och finns ju hela vägen från normal insteg till PP prisnivå.
Finns en massa teorier om det här men det är främst två frågor som har påverkat IWC historiskt och det är att deras ikoner oftast är förknippade med dressklockor, vilket inte har varit lika populärt som sportklockor. Sen har de fantastiska pilotklockor men med läderband och inte fokuserat på länk.
Sen körde de ett ”fulspel” ett tag genom att ta väldigt högt i pris men med ETA verk vilket satte deras standard lägre än andra vilket försämrade andrahandsvärdet.

Inte förrän på senare tid som deras innovation och utvecklingssidan exploderat med troligtvis branschens absolut bästa och mest användarvänliga länkar, läder och gummiarmband. De har ju även gjort alla verk till inhouse vilket är ett rejält lyft vilket också visas i andrahandspriset.

Finns en massa teorier om det här men det är främst två frågor som har påverkat IWC historiskt och det är att deras ikoner oftast är förknippade med dressklockor, vilket inte har varit lika populärt som sportklockor. Sen har de fantastiska pilotklockor men med läderband och inte fokuserat på länk.
Sen körde de ett ”fulspel” ett tag genom att ta väldigt högt i pris men med ETA verk vilket satte deras standard lägre än andra vilket försämrade andrahandsvärdet.

Inte förrän på senare tid som deras innovation och utvecklingssidan exploderat med troligtvis branschens absolut bästa och mest användarvänliga länkar, läder och gummiarmband. De har ju även gjort alla verk till inhouse vilket är ett rejält lyft vilket också visas i andrahandspriset.
Jag skulle vilja säga att de återgått till innovation och utveckling. Före och runt millennieskiftet gjorde de en hel del snygga lösningar.

Deras GST serie med evighetskalender och dubbelkronograf i "sportutförande" till exempel (3715, 3756) (baserat på 7750). Samt Deep One djupmätare, eller 2000m dykare utan heliumventil (3536)

"Just make the watch well enough that helium doesn’t enter it to begin with, and it becomes a non-issue.".
- Kurt Klaus

Skulle säga att det är Rolex som är undantaget. Och några få modeller eller limiterade klockor från andra märken som det finns få av, där en hype råder. Och att det blivit en sjuka att tro att klockor är en investering.

Beg. klockor skall vara billigare än listpris för en klocka som finns tillgänglig.

Tack @eigenvalue @ToolDiver & @Omega21jul1969, intressant att läsa

I grunden verkar det helt enkelt så enkelt som trend i stora drag.

Håller med om hype och värdering… har aldrig själv köpt klocka som investering utan faller för estetik och markadsföring 😝 och köper det jag vill ha i någon samtidsromantik om ev. Barn stolt skall bära det jag lämnar efter mig 😎

Men kul att förstå mekanismer för IWC

Tack @eigenvalue @ToolDiver & @Omega21jul1969, intressant att läsa

I grunden verkar det helt enkelt så enkelt som trend i stora drag.

Håller med om hype och värdering… har aldrig själv köpt klocka som investering utan faller för estetik och markadsföring 😝 och köper det jag vill ha i någon samtidsromantik om ev. Barn stolt skall bära det jag lämnar efter mig 😎

Men kul att förstå mekanismer för IWC
De har haft några klockor som håller priset väldigt väl om man vill ha både. Och som det skrivs i tråden, klockorna från 90- och 00-talet är attraktiva. ”Porsche Design by IWC” är något du skall titta extra på om du vill ha en vintage.
Så här tycker jag:
-Pilot-modellen håller värdet bäst.
-Gamla ingenieur om du gillar designen. Alla hoppas de släpper en re-issue detta år, håll utkik i mars/april.
-Portugieser Chronograph är en vacker klassiker som också håller värdet ok nuförtiden. För mig är det dressklocka nr 1 även om det rent tekniskt inte är en dressklocka. Går fin att ”dressa ner” med ett annat band än alligator.

Övriga modeller håller värdet sådär.

De har haft några klockor som håller priset väldigt väl om man vill ha både. Och som det skrivs i tråden, klockorna från 90- och 00-talet är attraktiva. ”Porsche Design by IWC” är något du skall titta extra på om du vill ha en vintage.
Så här tycker jag:
-Pilot-modellen håller värdet bäst.
-Gamla ingenieur om du gillar designen. Alla hoppas de släpper en re-issue detta år, håll utkik i mars/april.
-Portugieser Chronograph är en vacker klassiker som också håller värdet ok nuförtiden. För mig är det dressklocka nr 1 även om det rent tekniskt inte är en dressklocka. Går fin att ”dressa ner” med ett annat band än alligator.

Övriga modeller håller värdet sådär.
Tack för en mer konkret sammanställning. Det känns ännu mer som att det ligger i efterfrågan och marknadföring.
Jag filosoferar ex. kring att andrahandsvärde på ex perpetuals från IWC borde ligga bra (har haft svårt att kunna jämföra) eftersom ex. PP, Bregue, L.Söhne är 2-10gånger priset.
Å andra sidan kanske perpetuals just är på en nivå där man köper märken som ev. bär mer "exklusivitet".

Ingenieur är verkligen en avig modell för mig där vissa är väldigt snygga andra är bastarder IMO :eek:. Skall bli kul att se VAD som sker OM något sker i år.

Senast ändrad:
Tack för en mer konkreta sammanställning. Det känns ännu mer som att det ligger i efterfrågan om marknadföring.
Jag filosoferar ex. kring att andrahandsvärde på ex perpetuals från IWC borde ligga bra (har haft svårt att kunna jämföra) eftersom ex. PP, Bregue, L.Söhne är 2-10gånger priset.
Å andra sidan kanske perpetuals just är på en nivå där man köper märken som ev. bär mer "exklusivitet".

Ingenieur är verkligen en avig modell för mig där vissa är väldigt snygga andra är bastarder IMO :eek:. SKall bli kul att se VAD som sker OM något sker i år.
Ja, Perpetual är helt fantastiska. Några här i tråden har vintage varianterna. Och som beg så är helt klart prisvärdaste varianten av avancerat urverk som finns. Hade jag någon gång lyckats fokusera mitt samlande så skulle jag köpa loss en av de mindre perpetual klockorna. För de är inte små… bilder från besök i Schaffhausen 2019:

7B5B18F4-54A4-40A5-BC78-D7FC5A4A1BA7.png

98DDC115-B044-48E0-8134-BAE572EAB7A3.png

Ja, Perpetual är helt fantastiska. Några här i tråden har vintage varianterna. Och som beg så är helt klart prisvärdaste varianten av avancerat urverk som finns. Hade jag någon gång lyckats fokusera mitt samlande så skulle jag köpa loss en av de mindre perpetual klockorna. För de är inte små… bilder från besök i Schaffhausen 2019:

7B5B18F4-54A4-40A5-BC78-D7FC5A4A1BA7.png

98DDC115-B044-48E0-8134-BAE572EAB7A3.png
Den där Portugiesern 🤤🤤🤤

Portofino moonphase är riktigt fin!
Portofino går inte i min "generella" stil så jag gillar portugieser bättre men just moonphase är en funktion jag är sjuk svag för 🤤
Gillar den med, bra storlek och snygg urtavla. Visserligen Selita urverk i Moonphase modellen, men rimligt pris ändå

OBS! Såg att det finns en 37mm modell med 120h inhouseurverk. Den var nice
21B0BCA2-3491-4B65-A30F-44DE8FA3F722.png

53E8CB36-B55B-459B-9EA3-C62A123015CF.png

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp