• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Visst är den en IngyMåndag :)
IMG_0656.JPG
Måste få hem länk till min!!
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Diss till IWC Concierge, d v s deras customer support. Ställde för en vecka sedan ett par ganska enkla frågor om mitt nyköpta IWC kroko strap, har fortfarande inte fått svar...
Skillnad mot exempelvis Hublot client desk, där får man svar inom ett några timmar. Uppryckning IWC!
Blev lite nyfiken, vad frågade du dem?
 

DrDre

Patek
Har blivit småsugen på en 3706 men förstår inte riktigt skillnaden på dessa. Det verkar vara samma case och de verkar finnas samma år, eller har jag fel? Fanns båda samtidigt och är enda skillnadde tavelkonfigurationen?

E420E330-BE67-482E-B0BE-FC235E80F82A.jpeg
60874AD1-2150-4181-9DDC-1934A4EB969F.jpeg


(Lånade bilder från det stora WWW)

Jag är nästan säker på att de fanns samtidigt. Eller rättare sagt de överlappade varandra. Den nedre kom lite senare.

Den övre brukar kallas för Flieger chronograph medan den nedre kallas för Spitfire. Fliegern fanns länge och med lite olika lysmassa. Det kan vara så att kronan också kan ha bytt utseende över tiden (olika logotype) men ej säker.

Spitfire fanns i lite olika tavelfärger.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Frågde bland annat om vad ursprungslandet för krokodilskinnet är, då det inte finns någon information på hemsidan. Även om de inte vill/kan lämna ut information om detta kunde de åtminstone talat om detta i svar istället för att ignorera förfrågan helt
Aha okej. Ja, det är ju riktigt dåligt att inte svara.
 
Hejsan!
Är det någon som känner igen denna? Eller kan hjälpa mig. Vill öppna baksidan för att kolla vad som döljer sig.
Den lilla "flärpen" där längst ner, skall man flika in något under och klicka upp locket? Någon som känner igen baksidan från en vintage IWC?
IMG_0635.JPG
IMG_7505.JPG
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Det blev prinsen som fick följa med hem.

Titan gav en lite för lätt känsla tycker jag. Annars grymt cool.

Svarta tavlan, med de mattsvarta visarna, gör klockan stramt snygg. Riktigt klassiskt. Men den känns för vanlig. Sinn finns för 1/5 av priset. Och svart urtavla har jag redan några av. Efter en del vånda så blev det ej den.

Den limiterade föll mig inte i smaken.

Le Petit Prince. Färgen på tavlan är helt underbar. De vita visarna lyser upp, mer än förväntat. Svår att fånga på bild. Skall ta ett foto i dagsljus. Länken är i mitt tycke finast borstad, men här är den blandad som Stelah skriver ovan. Funkar även det. Får se om det är en vanesak. Kan bekräfta att den sitter skönt.

Mer fakta:
https://www.hodinkee.com/articles/the-iwc-mark-xviii-2

IMG_6440.JPG
 
Senast ändrad:

Ruben

Rolex
För er som missat, så har nya Portugieser Chrono deras nya In House verk, inte det modifierade 7750-verket (Kaliber 79350).
STOR förbättring. Priset har gått upp en aning, men inte mycket. Nya 69xxx kalibern ska ersätta SAMTLIGA 7750-baserade verk som IWC har.

iw3716-01-4.png


iw3716-01-85.jpg
När kommer detta ske? Kommer 69xxx ha flyback?
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Verket lanserades något år sedan med nya Ingenieur kronografen, men kommer att ersätta alla 7750-baserade verk framöver, så inget som sker över en natt.
Ingen flyback på de varianter som finns nu iallafall.
Vet du om modellen kommer att få ett nytt referensnummer eller är det fortfarande 3714 som gäller?
 
Senast ändrad:

Hawk100

Rolex
För er som missat, så har nya Portugieser Chrono deras nya In House verk, inte det modifierade 7750-verket (Kaliber 79350).
STOR förbättring. Priset har gått upp en aning, men inte mycket. Nya 69xxx kalibern ska ersätta SAMTLIGA 7750-baserade verk som IWC har.

iw3716-01-4.png


iw3716-01-85.jpg
Läckert, men hur har det påverkat måtten? (Hoppas den inte har blivit högre!!! :nailbiting:)
 
Topp