• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Har blivit småsugen på en 3706 men förstår inte riktigt skillnaden på dessa. Det verkar vara samma case och de verkar finnas samma år, eller har jag fel? Fanns båda samtidigt och är enda skillnadde tavelkonfigurationen?

E420E330-BE67-482E-B0BE-FC235E80F82A.jpeg
60874AD1-2150-4181-9DDC-1934A4EB969F.jpeg

(Lånade bilder från det stora WWW)

Har blivit småsugen på en 3706 men förstår inte riktigt skillnaden på dessa. Det verkar vara samma case och de verkar finnas samma år, eller har jag fel? Fanns båda samtidigt och är enda skillnadde tavelkonfigurationen?

E420E330-BE67-482E-B0BE-FC235E80F82A.jpeg
60874AD1-2150-4181-9DDC-1934A4EB969F.jpeg

(Lånade bilder från det stora WWW)

Första; ref. IW370603 tillverkades 1994 - 2006.
Andra; ref. IW370613 tillverkades 2003 - 2006

Utöver tavla och visare är det ingen skillnad på dem.

Har länge suktat efter en IWC, men har kommit många andra emellan.
Men igår tog jag steget och skaffade en trevlig dykare så man får en ingång i IWC världen iaf.
Nästa trigger puller blir en Miramar 44mm

Trevlig afton folks
M

Bilagor

• IMAG2681.jpg
    IMAG2681.jpg
    88.9 KB · Visningar: 60
Jag har läst på IWC forum att IWC byter ut vissa delar i cal. 5xxxx vid service, nämligen "winding paws" i metall blir utbytta för keramiska delar. Jag tycker att detta är grymt, men undrar om samma gäller för cal. 5000 från år 2000. Är det någon som vet om tidig cal. 5000 och senare cal. 50110 (51110) har samma delar i Pellaton systemet?

@Echo Delta ? ;)

ceramic_pawls.jpg

Jag har läst på IWC forum att IWC byter ut vissa delar i cal. 5xxxx vid service, nämligen "winding paws" i metall blir utbytta för keramiska delar. Jag tycker att detta är grymt, men undrar om samma gäller för cal. 5000 från år 2000. Är det någon som vet om tidig cal. 5000 och senare cal. 50110 (51110) har samma delar i Pellaton systemet?

@Echo Delta ? ;)

ceramic_pawls.jpg

Det stämmer att dessa ska bytas ut, även nitarna i pelaton-bryggan ska bytas ut till de nya. Alltså inge vid varje service, men om de har de gamla så byts dessa.

Återkommer med svar om exakta årtal.

Angående ditt PM (tagit år på mig att svara, my bad.) så är rotoraxeln och bryggan på cal. 80110 obligatoriskt byte vid service, och kostnaden för detta tillkommer. Rotornaxeln på just denna kaliber är nitad på ett sätt since andra verk inte är och kan inte slås ut och bytas enskilt. På 5xxxx och andra verk så kan rotoraxeln bytas enskilt från bryggan.

Det stämmer att dessa ska bytas ut, även nitarna i pelaton-bryggan ska bytas ut till de nya. Alltså inge vid varje service, men om de har de gamla så byts dessa.

Återkommer med svar om exakta årtal.

Angående ditt PM (tagit år på mig att svara, my bad.) så är rotoraxeln och bryggan på cal. 80110 obligatoriskt byte vid service, och kostnaden för detta tillkommer. Rotornaxeln på just denna kaliber är nitad på ett sätt since andra verk inte är och kan inte slås ut och bytas enskilt. På 5xxxx och andra verk så kan rotoraxeln bytas enskilt från bryggan.

Music to my ears! Tack så hjärtligt för informationen. Jag överväger att köpa en klassisk stor IWC från tidiga 2000 och den har den första versionen av deras fantastiska (i mitt tycke) cal. 5000. (2.5 Hz).

c5000_open.jpg

Music to my ears! Tack så hjärtligt för informationen. Jag överväger att köpa en klassisk stor IWC från tidiga 2000 och den har den första versionen av deras fantastiska (i mitt tycke) cal. 5000. (2.5 Hz).

c5000_open.jpg

Exakt den där kommer INTE byta pelatonhakar. Det finns två versioner av pelatonbryggor, ena som den på bilden och andra som ser ut såhär:

81C3B016-872F-476C-A1E8-9AC22CD2E755.jpeg

Skillnaden som avgör är de två ”fingrarna” some detta fall sticker ut nertill, snett bakåt på bilden.
Finns dessa på bryggan så ska den alltid uppdateras med svarta bryggeriet (pelarna som håller ihop bryggan) och vita keramiska pelatonhakar.
Finns inte dessa fingrar så byts de till nya i brons helt enkelt, men uppdateras inte till keramiska.

Exakt den där kommer INTE byta pelatonhakar. Det finns två versioner av pelatonbryggor, ena som den på bilden och andra som ser ut såhär:

81C3B016-872F-476C-A1E8-9AC22CD2E755.jpeg

Skillnaden som avgör är de två ”fingrarna” some detta fall sticker ut nertill, snett bakåt på bilden.
Finns dessa på bryggan så ska den alltid uppdateras med svarta bryggeriet (pelarna som håller ihop bryggan) och vita keramiska pelatonhakar.
Finns inte dessa fingrar så byts de till nya i brons helt enkelt, men uppdateras inte till keramiska.

A-ha, jag fattar - de där fingrarna stödjer pelatonhakar och den som är närmare centrum har en annan form på den nyare verket.
Den klockan jag tittar på nu har en sådan äldre design. Det jag märket med detta urverket är att pelatonhakar och hjulet blir smutsiga rätt så fort - typ två år efter service. Påverkar det urverkets funktion på ett negativt sätt? Vad jag vet är det ankaret som drabbas först av uttorkad eller smutsig olja, så klockan borde börja visa dålig amplitud och/eller gång innan uppdraget börjar tappa effektivitet. DVS att nya keramiska delar inte förlänger serviceintervallen - eller gör de det?

4176110277.jpg
unnamed.jpg

Hej IWC tråden :)
Då var man nybliven IWC ägare!
Närmare bestämt en Ingeneur chrono (gamla designen) silberpfeil limited edition :) sikken dunderklocka!
Kul att ha hittat en helt oanvänd av just denna mitt i allt snack om den nya designen!
Metallänk kommer beställas direkt för att göra den helt komplett :)

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

Diss till IWC Concierge, d v s deras customer support. Ställde för en vecka sedan ett par ganska enkla frågor om mitt nyköpta IWC kroko strap, har fortfarande inte fått svar...
Skillnad mot exempelvis Hublot client desk, där får man svar inom ett några timmar. Uppryckning IWC!

Hur är det med tidshållningen på din BP?

Tidshållningen på mig själv är sådär, så inte kollat noga. Men avstämningarna jag gjort mot referensappen verkar vara löjligt spot on :)

Åh vad snygg!! Vad är det för ref.? :)

@Echo Delta har järnkoll! Första klockan jag köpte ny, den som verkligen drog ner mig i träsket. Kom på att jag ville ha en sådan efter att den utgått, som tur satt NK på ett nytt ex trots att den var utgången. Borde varit -13 alltså.

IW323101, gjordes -08 till -12.
Vikt: 122G med originalband och lås.

Tillbaka
Topp