DonaldCliff
Basic
Är det någon som har både iwc ingenieur 3239 och en fem eller sexsiffrig sub som vill dela med sig av storleksupplevelsen på iwcn?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
3239 upplevs/bärs mycket mindre vs 116610. 3239 är fantastisk att ha på armen den är endast 10mm hög. I kombination med armbandet som är väldigt bekvämt "försvinner" den på armen.Är det någon som har både iwc ingenieur 3239 och en fem eller sexsiffrig sub som vill dela med sig av storleksupplevelsen på iwcn?
Låter bra, provade en sexsiffrig sub och den var ordentligt klumpig, däremot satt den femsiffriga bra3239 upplevs/bärs mycket mindre vs 116610. 3239 är fantastisk att ha på armen den är endast 10mm hög. I kombination med armbandet som är väldigt bekvämt "försvinner" den på armen.
3705 är 39mm i diameter och dess vanligare bror 3706 har samma boett fast i stål.
![]()
![]()
Skulle nog inte ge SÅ mycket mer än det uppskattade auktionspriset på 6-8000 dollar för en ful krongraf bara för att den varit en framstående VD i klockeribranschens gåva till frugan.
-Har jag missat nåt?
Jajja. Jag hade hellre köpt new old stock än Hayeks, Bivers eller Blümleins fruars gamla använda.Günther Blumlein var lite mer än bara så.
Att vara jämförd i storhet med Hayek själv är ingen liten sak.
https://www.hodinkee.com/articles/tribute-gunter-blumlein-deployant-fifteen-years
Skulle nog inte ge SÅ mycket mer än det uppskattade auktionspriset på 6-8000 dollar för en ful krongraf bara för att den varit en framstående VD i klockeribranschens gåva till frugan.
-Har jag missat nåt?
Den skulle ha fått minst 140-150 även utan proveniensen. Det finns färre än 800 styken, storleken är 39mm plus tritium och den tidlösa designen.
![]()
Frestande vill egentligen ha en aqua men för rätt pris kan det vara intressant. Har nästan lyckats pruta 20% på både aqua o ing hos Ad i sthlm så kanske köper nytt men om priset e nice så why notKlipp min
![]()
3239 tillverkas inte längre så skynda på om du vill köpa nytt från ADns hylla.Frestande vill egentligen ha en aqua men för rätt pris kan det vara intressant. Har nästan lyckats pruta 20% på både aqua o ing hos Ad i sthlm så kanske köper nytt men om priset e nice så why notblivit lite sugen på denna modell
Du kanske ska foka mer på den klocka du vill ha och lite mindre på ”rätt pris”?Frestande vill egentligen ha en aqua men för rätt pris kan det vara intressant. Har nästan lyckats pruta 20% på både aqua o ing hos Ad i sthlm så kanske köper nytt men om priset e nice så why notblivit lite sugen på denna modell
Längesen jag såg ngn ny i butik i Stockholm3239 tillverkas inte längre så skynda på om du vill köpa nytt från ADns hylla.
3239 tillverkas inte längre så skynda på om du vill köpa nytt från ADns hylla.
Längesen jag såg ngn ny i butik i Stockholm
Nytt från IWC. En ltd ed.
Vete fan hur lyckat det blev. Ser ut lite som att man plockat ihop ngt baserat på delar man haft liggande från andra modeller.
https://monochrome-watches.com/iwc-...est-flight-iw395501-sihh-2019-hands-on-price/
![]()
Jag gillar den också! Stor som ett hus bara tyvärrAlltså, jag gillar den där! Hade datumfönstret sett annorlunda ut hade jag redan börjat jaga![]()
Alltså, jag gillar den där! Hade datumfönstret sett annorlunda ut hade jag redan börjat jaga![]()
Jag gillar den också! Stor som ett hus bara tyvärr![]()
Du tänker inte på 24-fönstret?
Verkar vara en lite mer avancerad funktion än vad man kan tro närvman bara ser klockan. Så här skriver man i artikeln:
"The IWC Pilot’s Watch Timezoner Spitfire Edition IW395501 is a time-and-world time watch, with a less cluttered area in the central part of its dial (the Timezoner Chronograph is certainly satisfying when it comes to the mechanics, but legibility is not its main quality). Here, a classic 3-hand movement receives a clever world time function, which is adjusted by rotating the black ceramic bezel. The hour hand, the 24-hour display and the date rotate automatically at the same time. The 24-hour display has been designed as a rotating disc beneath the dial. A date window, linked to the local time, is placed at 3 o’clock."
Så går det när man kollar för fort, tänkte direkt på datumfönstret på vissa piloter. Då blir det liiite lättare att leva med, coolare funktion som iaf till viss del förklarar utformningen.
Misstänkte det med tanke på kronan, har du koll på måtten?
Inte särskilt storlekskänslig, en sådan klocka kan få vara rätt biffig.
Mycket bra nyheter, IWC kan bara bli bättre (än vad de redan är) genom att släppa lite mindre och mer bärbara storlekar av sina idag större, men väldigt snygga modellerTill SIHH i Geneve 2019 har man redan släppt info om en ny modell av pilotkronogafen som man minskat ner till 41 mm från nuvarande 43, så man kan nog misstänka att IWC kommer att börja gå mot lite mindre storlekar.
Du menar alltså inte bronspiloten utan att det kan komma en Le petit Prince chrono i 41 mm?Till SIHH i Geneve 2019 har man redan släppt info om en ny modell av pilotkronogafen som man minskat ner till 41 mm från nuvarande 43, så man kan nog misstänka att IWC kommer att börja gå mot lite mindre storlekar.
Du menar alltså inte bronspiloten utan att det kan komma en Le petit Prince chrono i 41 mm?
Jo, jag vet. Jag uppfattade som att inläggsskrivaren hade prutat 20% på 3239 hos AD.. Men jag fattade väl felFinns ingen ny 3239 i Sverige. Fanns 7-8st hos AD i Norden i Januari -18![]()
Iwc har ju öppnat ny fabrik. Tror dem kommer gå all-inhouse i framtidenDet dom officiellt har visat är bronspiloten med in-house verk, men jag har hört ryktas att det skall komma en vanlig också, dvs i stål med svart tavla. Det är dock bara rykten. Men det är väl ganska vanligt att man testar med en variant av en ny modell för att senare följa upp med flera. Jag gissar att vi kommer att få se Petit Prince och Spitfire i mindre modell med in-house verket inom nåt år eller så. Bronsmodellen som aviserats i år kostar ju dock 50 % mer än den vanliga så det är möjligt att de kör båda linjerna parallellt för olika målgrupper. Vi får väl se.