• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

3705 är 39mm i diameter och dess vanligare bror 3706 har samma boett fast i stål.

_B241146.JPG
567F09B0-E468-4C30-952A-D15F3E258143.jpeg
FE82DDEE-D992-4BAA-9D4F-4406AE695378.png

Skulle nog inte ge SÅ mycket mer än det uppskattade auktionspriset på 6-8000 dollar för en ful krongraf bara för att den varit en framstående VD i klockeribranschens gåva till frugan.
-Har jag missat nåt?

Skulle nog inte ge SÅ mycket mer än det uppskattade auktionspriset på 6-8000 dollar för en ful krongraf bara för att den varit en framstående VD i klockeribranschens gåva till frugan.
-Har jag missat nåt?

Den skulle ha fått minst 140-150 även utan proveniensen. Det finns färre än 800 styken, storleken är 39mm plus tritium och den tidlösa designen.

A8CD0F9F-5A64-4575-ADCD-0CAB9B76139E.jpeg

Återigen på köp och sälj :( Kan inte ens räkna hur många gånger denna lagts ut och dragits tillbaks längre, man kan ju bara skratta åt hur velig man är så fort man får korn på något nytt!
28C8BE49-548F-4FB3-893F-ACD34A28BBB6.jpeg
7498D9FB-6D88-4422-BDAC-EC2CDF2E31CC.jpeg

Frestande vill egentligen ha en aqua men för rätt pris kan det vara intressant. Har nästan lyckats pruta 20% på både aqua o ing hos Ad i sthlm så kanske köper nytt men om priset e nice så why not :) blivit lite sugen på denna modell
3239 tillverkas inte längre så skynda på om du vill köpa nytt från ADns hylla.

Frestande vill egentligen ha en aqua men för rätt pris kan det vara intressant. Har nästan lyckats pruta 20% på både aqua o ing hos Ad i sthlm så kanske köper nytt men om priset e nice så why not :) blivit lite sugen på denna modell
Du kanske ska foka mer på den klocka du vill ha och lite mindre på ”rätt pris”?

Alltså, jag gillar den där! Hade datumfönstret sett annorlunda ut hade jag redan börjat jaga :)

Du tänker inte på 24-fönstret?

Verkar vara en lite mer avancerad funktion än vad man kan tro närvman bara ser klockan. Så här skriver man i artikeln:

"The IWC Pilot’s Watch Timezoner Spitfire Edition IW395501 is a time-and-world time watch, with a less cluttered area in the central part of its dial (the Timezoner Chronograph is certainly satisfying when it comes to the mechanics, but legibility is not its main quality). Here, a classic 3-hand movement receives a clever world time function, which is adjusted by rotating the black ceramic bezel. The hour hand, the 24-hour display and the date rotate automatically at the same time. The 24-hour display has been designed as a rotating disc beneath the dial. A date window, linked to the local time, is placed at 3 o’clock."

Du tänker inte på 24-fönstret?

Verkar vara en lite mer avancerad funktion än vad man kan tro närvman bara ser klockan. Så här skriver man i artikeln:

"The IWC Pilot’s Watch Timezoner Spitfire Edition IW395501 is a time-and-world time watch, with a less cluttered area in the central part of its dial (the Timezoner Chronograph is certainly satisfying when it comes to the mechanics, but legibility is not its main quality). Here, a classic 3-hand movement receives a clever world time function, which is adjusted by rotating the black ceramic bezel. The hour hand, the 24-hour display and the date rotate automatically at the same time. The 24-hour display has been designed as a rotating disc beneath the dial. A date window, linked to the local time, is placed at 3 o’clock."

Så går det när man kollar för fort, tänkte direkt på datumfönstret på vissa piloter. Då blir det liiite lättare att leva med, coolare funktion som iaf till viss del förklarar utformningen.

Till SIHH i Geneve 2019 har man redan släppt info om en ny modell av pilotkronogafen som man minskat ner till 41 mm från nuvarande 43, så man kan nog misstänka att IWC kommer att börja gå mot lite mindre storlekar.
Mycket bra nyheter, IWC kan bara bli bättre (än vad de redan är) genom att släppa lite mindre och mer bärbara storlekar av sina idag större, men väldigt snygga modeller

Du menar alltså inte bronspiloten utan att det kan komma en Le petit Prince chrono i 41 mm?

Det dom officiellt har visat är bronspiloten med in-house verk, men jag har hört ryktas att det skall komma en vanlig också, dvs i stål med svart tavla. Det är dock bara rykten. Men det är väl ganska vanligt att man testar med en variant av en ny modell för att senare följa upp med flera. Jag gissar att vi kommer att få se Petit Prince och Spitfire i mindre modell med in-house verket inom nåt år eller så. Bronsmodellen som aviserats i år kostar ju dock 50 % mer än den vanliga så det är möjligt att de kör båda linjerna parallellt för olika målgrupper. Vi får väl se.

Det dom officiellt har visat är bronspiloten med in-house verk, men jag har hört ryktas att det skall komma en vanlig också, dvs i stål med svart tavla. Det är dock bara rykten. Men det är väl ganska vanligt att man testar med en variant av en ny modell för att senare följa upp med flera. Jag gissar att vi kommer att få se Petit Prince och Spitfire i mindre modell med in-house verket inom nåt år eller så. Bronsmodellen som aviserats i år kostar ju dock 50 % mer än den vanliga så det är möjligt att de kör båda linjerna parallellt för olika målgrupper. Vi får väl se.
Iwc har ju öppnat ny fabrik. Tror dem kommer gå all-inhouse i framtiden

Tillbaka
Topp