• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

evki

Audemars
2-Faktor

MyWatchShowsTime

Panerai
2-Faktor
igår fick hem min nyinköpta Ingenieur. Måste medge att det är en helt fantastisk klocka, extra plus att jag känner såhär redan efter bara ett dygn :)
8160FD66-A8E7-4B12-AD55-A75D0727BA18.jpeg
C43F2A95-E015-41D1-87F7-403E7AC2698C.jpeg
 

evki

Audemars
2-Faktor
Fan vad den är bra den där. Kul att du har en sådan också, utöver allt annat kul du har.

Tack. Kul att du gillar den!
Undrar om vi skulle vara lika förtjusta i klockan om året var 1994 och IWC har precis släppt den - hur mycket dras vi egentligen med modet/trenderna och i vilken utsträckning är vi självständiga i att bygga egna uppfattningar om vilka klockor vi är snygga/roliga/kula/intressanta.

Ur IWCs 1994 katalog och prislista.
OBS priserna i brittisk pund.

D992E3A4-B9D7-4AA9-8840-8352850575BF.jpeg
1C356D7F-51E7-408F-BBDB-9D7FDD789711.jpeg
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Vad är rimlig prutmån på en IWC Mark XVIII i sverige, list är 48lax men via Chrono typ 35? plus lite moms då, men kan man få loss den för 40-42 tro?
tack på förhand
 

Omega21jul1969

Rolex
2-Faktor
Vad är rimlig prutmån på en IWC Mark XVIII i sverige, list är 48lax men via Chrono typ 35? plus lite moms då, men kan man få loss den för 40-42 tro?
tack på förhand

Hej, nu vet jag inte vart du tänker köpa din IWC. Du köper en vanlig modell så omöjligt med rabatt borde det inte vara. Kanske 44 -45 är realistiskt om det är din första klocka i den affären. Kan ge dig feedback på Sthlm där jag tycker: NK har jag fått blankt nej på. Krons/Nymans går lite med en relation. De vet att du varit där några grr, lämnat in klocka på service etc. Då är du en återkommande kund.

Fråga efter att få med ett läderband extra. Eller om de haft modellen inne före prishöjningen 1/1 så har deras inköpspris varit lägre. Då finns lite marginal att ta av.

IWC har ansträngt sig att minska rabatter, och kontrollerar sina ÅF. Och i Sverige är det få AD. Ditt alternativ är utomlands. Där har jag fått mycket bättre rabatter på IWC historiskt.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Hej, nu vet jag inte vart du tänker köpa din IWC. Du köper en vanlig modell så omöjligt med rabatt borde det inte vara. Kanske 44 -45 är realistiskt om det är din första klocka i den affären. Kan ge dig feedback på Sthlm där jag tycker: NK har jag fått blankt nej på. Krons/Nymans går lite med en relation. De vet att du varit där några grr, lämnat in klocka på service etc. Då är du en återkommande kund.

Fråga efter att få med ett läderband extra. Eller om de haft modellen inne före prishöjningen 1/1 så har deras inköpspris varit lägre. Då finns lite marginal att ta av.

IWC har ansträngt sig att minska rabatter, och kontrollerar sina ÅF. Och i Sverige är det få AD. Ditt alternativ är utomlands. Där har jag fått mycket bättre rabatter på IWC historiskt.
tack för svar!
är prishöjningen av ngn speciell anlending, knappast inhouse än?
har köpt två klockor via nymans/krons förr, hoppas de fixar de pga det då.
 

Omega21jul1969

Rolex
2-Faktor
tack för svar!
är prishöjningen av ngn speciell anlending, knappast inhouse än?
har köpt två klockor via nymans/krons förr, hoppas de fixar de pga det då.

Finns längre upp i tråden, ca 5% upp 1/1 2020. Valuta och nytt år. Den borde du få direkt om de har haft modellen inne före nyår, då har de ett lägre inköpspris på klockan. Sedan lite till kanske :)

Går säkert bra om du varit kund tidigare, lycka till!
 

Leiflicious

Cartier
Provade denna nyligen, 41mm Spitfire Chronograph med inhouseurverk. Riktigt trevlig, men undrar varför inte IWC fake patinerat subdials?
6BAB0031-FD63-4778-9030-EA7CBBAA0FF3.jpeg
Den där har seglat upp på min önskelista. Första tanken var att jag hatade fejkpatinan. Har sedan börjat fundera lite i banorna att det är riktigt gött med lite lätt kontrasterande färg mellan visare och urtavlans siffror. Om man ser det som att man helt enkelt valt varmvitt av funktionella skäl och låtsas att det inte är fejkat åldrande tycker jag det är riktigt snyggt bara. Det är väl själva känslan av fejk som är det man vänder sig emot.
EDIT: Det där med subials, ofta har man väl subdials något mindre läsbara för att orsaka mindre visuellt clutter. Typ helt o-lumade visare osv. Gissar att det är så man resonerat.
 
Senast ändrad:

Drakens

Omega
Tjena allihopa! Som helt nya på finklockor har jag nu nästan plöjt hela detta forum för idéer på en första klocka från IWC som känns som en väldigt krispig fabrikör.

Efter att ambivalent funderat på en rad olika modeller lutar det nu åt en enkel Pilot’s Watch Mark XVIII, IW327017, då jag trots allt i mon övriga still dras till de minimalistiska och (till skillnad från många andra?) ända gillar vita urtavlor. Jag tänker också att jag kommer köpa dyrare objekt vintage.

Min fråga gäller nu främst själva inköpet. Jag reser i jobbet till Frankfurt och tänkte därför att flygplatsen kunde vara ett mål men efter att ha mejlat lite verkar listpriset med nuvarande växelkurs ändå bli högre än de 50 k som t.ex. Krons vill ha. Bör man ha någon förhoppning att hitta denna typ av klocka billigare utomlands med nuvarande kronkurs?

Jag har frågat om rabatter. Vilken typ av rabatt kan man förvänta sig och är det någon skillnad på vad man kan förvänta sig från AD i Stockholm vad gäller nivå på rabatter?

Gråhandeln känns inte aktuell för mig och heller inte vintage utomlands då jag är för grön. Den verkar inte heller förekomma här på köp och sälj. Tusen tack för alla tips till en nybörjare!
 

sir alex

Panerai
Tjena allihopa! Som helt nya på finklockor har jag nu nästan plöjt hela detta forum för idéer på en första klocka från IWC som känns som en väldigt krispig fabrikör.

Efter att ambivalent funderat på en rad olika modeller lutar det nu åt en enkel Pilot’s Watch Mark XVIII, IW327017, då jag trots allt i mon övriga still dras till de minimalistiska och (till skillnad från många andra?) ända gillar vita urtavlor. Jag tänker också att jag kommer köpa dyrare objekt vintage.

Min fråga gäller nu främst själva inköpet. Jag reser i jobbet till Frankfurt och tänkte därför att flygplatsen kunde vara ett mål men efter att ha mejlat lite verkar listpriset med nuvarande växelkurs ändå bli högre än de 50 k som t.ex. Krons vill ha. Bör man ha någon förhoppning att hitta denna typ av klocka billigare utomlands med nuvarande kronkurs?

Jag har frågat om rabatter. Vilken typ av rabatt kan man förvänta sig och är det någon skillnad på vad man kan förvänta sig från AD i Stockholm vad gäller nivå på rabatter?

Gråhandeln känns inte aktuell för mig och heller inte vintage utomlands då jag är för grön. Den verkar inte heller förekomma här på köp och sälj. Tusen tack för alla tips till en nybörjare!
Mitt tips är att vänta till efter klockmässan (gamla SIHH) i slutet av april och kolla om inte IWC uppdaterar modellen med ett inhouseurverk.
 

Drakens

Omega
Ok, tack! När kan i så fall en modell med inhouseverk finnas i handel? Rimligtvis att anta ny modell ökar med 5-10 i pris och att gammal modell faller i pris som vintage och/eller kan förhandlas ner lite mer?
 

Omega21jul1969

Rolex
2-Faktor
Ok, tack! När kan i så fall en modell med inhouseverk finnas i handel? Rimligtvis att anta ny modell ökar med 5-10 i pris och att gammal modell faller i pris som vintage och/eller kan förhandlas ner lite mer?

Några tusenlappar går den nya upp. Svårt att veta hur mycket. Och jag tror inte på en stor sänkning på de gamla om inte en handlar sitter på ett större lager.
 
Topp