• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Nedro

Panerai
2-Faktor
hehe absolut inte. Tavlan skimrar i solen med en fantastisk detaljrikedom men kombineras med helstål på visarna vilket gör att de syns väldigt bra. Tog en bild när jag är inomhus för att visa. Tavlan måste upplevas live för att man ska förstå dess fantastiska kombination. Ett riktigt konstverk helt enkelt.
image.jpg
Helt enkelt grym på den bilden med. Otrolig tavla. Vad är det för referens?
 

evki

Audemars
2-Faktor
@Echo Delta en fråga angående 5020 - den sk soft iron cage, finns den i denna ref? Min IWC katalog nämner inte den men på IWCs hemsida står det att magnetskyddet finns.

Jag märker att boetten är annorlunda på denna jämfört med en vanlig Big Pilot: det är en mindre tavla/glass, glasringen är bredare och boetten är 0.2mm smalare (46mm exakt) och 0.5mm tunnare (15.1 vs 15.6) - är detta för att få rum för den inre boett i titan som keramiska klockor brukar ha?
 
Senast ändrad:
@Echo Delta en fråga angående 5020 - den sk soft iron cage, finns den i denna ref? Min IWC katalog nämner inte den men på IWCs hemsida står det att magnetskyddet finns.

Jag märker att boetten är annorlunda på denna jämfört med en vanlig Big Pilot: det är en mindre tavla/glass, glasringen är bredare och boetten är 0.2mm smalare (46mm exakt) och 0.5mm tunnare (15.1 vs 15.6) - är detta för att få rum för den inre boett i titan som keramiska klockor brukar ha?

Der är den keramiska boetten som ändrar det. Boetten har en inre och yttre del. Dem yttre är keramik och den inre agerar som verkring, antimagnetisk ring, infästning av glas, crown tube och bakboett. Det är alltså teoretiskt möjligt att sätta ihop boetten utan den keramiska yttre delen, men band går inte att fästa då dessa sitter på den yttre delen.
Anledningen till detta är helt enkelt keramiken i sig, och dess materiella egenskaper att det är extremt hårt men tyvärr därmed mer skört än metaller. Genom att ha denna inre del i titan så slipper man sätta någon stress i form av gängor eller skruvar i keramiken.

Stålvarianten har ingen tvådelad boett utan har endast en vanlig verkring som säkrar verket innanför boetten, detta är anledningen till att boetten på 5020 är aningen mindre, den yttre keramiska delen är inte särskilt tjock och man slipper då effektivt en verkring som enskild komponent!

Här är lite bilder från IWC Strike på hur den är byggd:

2F460139-E978-42B6-8CCA-2766C33B6326.png
6AEE1952-E253-4A18-B7B7-9B8B8BEA9251.png
4B7BD5C0-4B12-467E-A065-0CB108CA9638.png
D512A508-D452-4027-9142-D33128CB4060.png
88B77238-CFA5-4CC8-A3F3-46546584F321.png
8FFDD162-CBEC-49CC-94DE-8755E2A5AB4A.png
 

evki

Audemars
2-Faktor
Der är den keramiska boetten som ändrar det. Boetten har en inre och yttre del. Dem yttre är keramik och den inre agerar som verkring, antimagnetisk ring, infästning av glas, crown tube och bakboett. Det är alltså teoretiskt möjligt att sätta ihop boetten utan den keramiska yttre delen, men band går inte att fästa då dessa sitter på den yttre delen.
Anledningen till detta är helt enkelt keramiken i sig, och dess materiella egenskaper att det är extremt hårt men tyvärr därmed mer skört än metaller. Genom att ha denna inre del i titan så slipper man sätta någon stress i form av gängor eller skruvar i keramiken.

Stålvarianten har ingen tvådelad boett utan har endast en vanlig verkring som säkrar verket innanför boetten, detta är anledningen till att boetten på 5020 är aningen mindre, den yttre keramiska delen är inte särskilt tjock och man slipper då effektivt en verkring som enskild komponent!

Här är lite bilder från IWC Strike på hur den är byggd:

2F460139-E978-42B6-8CCA-2766C33B6326.png
6AEE1952-E253-4A18-B7B7-9B8B8BEA9251.png
4B7BD5C0-4B12-467E-A065-0CB108CA9638.png
D512A508-D452-4027-9142-D33128CB4060.png
88B77238-CFA5-4CC8-A3F3-46546584F321.png
8FFDD162-CBEC-49CC-94DE-8755E2A5AB4A.png

WOW! Tack så hemskt mycket för infon som är annars helt oåtkomlig för oss vanliga klockfantaster :)
 
WOW! Tack så hemskt mycket för infon som är annars helt oåtkomlig för oss vanliga klockfantaster :)

Sagt det förut och säger det igen, jag gör det jag kan för er här på KS! Lite synd bara att jag inte längre kan delta i GTGs och liknande.
Finns det mer info om IWC någon vill åt det är bara fråga, vissa saker är sekretess på men mycket får jag dela med mig av!
 
Wow den var fin :)
Är den dyr att serva med JLC verket i ?


Just denna är i osedvanligt gott skick, med ursprungsvisare och tavla med tritium som nu inte kan ersättas utan byts till versioner med luminova och därmed har lysmassa som är kritvit, istället för blekt gulaktig.

Total service med läderband är 700€, med länk 785€, täthetsservice 220€.
Detta inräknar dock inte extra komponenter, så som nya visare, krona osv. om detta skulle behövas eller förfrågas.
 

Angeli

Rolex
2-Faktor
Just denna är i osedvanligt gott skick, med ursprungsvisare och tavla med tritium som nu inte kan ersättas utan byts till versioner med luminova och därmed har lysmassa som är kritvit, istället för blekt gulaktig.

Total service med läderband är 700€, med länk 785€, täthetsservice 220€.
Detta inräknar dock inte extra komponenter, så som nya visare, krona osv. om detta skulle behövas eller förfrågas.
Så täthetsservice 220€ är inräknat i totalen om jag förstår dig rätt. Inte så farligt som jag trodde faktiskt :)
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Der är den keramiska boetten som ändrar det. Boetten har en inre och yttre del. Dem yttre är keramik och den inre agerar som verkring, antimagnetisk ring, infästning av glas, crown tube och bakboett. Det är alltså teoretiskt möjligt att sätta ihop boetten utan den keramiska yttre delen, men band går inte att fästa då dessa sitter på den yttre delen.
Anledningen till detta är helt enkelt keramiken i sig, och dess materiella egenskaper att det är extremt hårt men tyvärr därmed mer skört än metaller. Genom att ha denna inre del i titan så slipper man sätta någon stress i form av gängor eller skruvar i keramiken.

Stålvarianten har ingen tvådelad boett utan har endast en vanlig verkring som säkrar verket innanför boetten, detta är anledningen till att boetten på 5020 är aningen mindre, den yttre keramiska delen är inte särskilt tjock och man slipper då effektivt en verkring som enskild komponent!

Här är lite bilder från IWC Strike på hur den är byggd:

2F460139-E978-42B6-8CCA-2766C33B6326.png
6AEE1952-E253-4A18-B7B7-9B8B8BEA9251.png
4B7BD5C0-4B12-467E-A065-0CB108CA9638.png
D512A508-D452-4027-9142-D33128CB4060.png
88B77238-CFA5-4CC8-A3F3-46546584F321.png
8FFDD162-CBEC-49CC-94DE-8755E2A5AB4A.png

Vad är en maintenance service? Tycker att priset på en complete service matchar mer det man kanske tänker sig att en fullservice landar på. Undrar vad man får för 220€ :p
 
Vad är en maintenance service? Tycker att priset på en complete service matchar mer det man kanske tänker sig att en fullservice landar på. Undrar vad man får för 220€ :p

Maintenance service = täthetsservice
Det är total demontering och rengöring av boetten, samtliga nya packningar och montering. Justering av gång/ruckning ingår.
Tror du blandat ihop terminologin lite, då termen ”full service” knappt används internt utan heter Complete Service.
Maintenance Service är ett mer korrekt sätt av att säga ”Water resistancy renewal with rate adjustment” helt enkelt.
 
Satt och diskuterade med en kollega om denna; hur den är relativt billig att få service utförd på, försatt vara en av de allra få klockorna någonsin med alla fyra Grand complications. (Split sekund kronograf, evighetskalender, minutrepetition och tourbillon.)
Kollar man vad AP, JLC eller PP tar för en motsvarande snarlikt komplicerad klocka är servicepriset antagligen närmare 3-4 gånger så mycket.

Svinball klocka för övrigt.

70B172C7-C571-4EAC-B77A-D7D3CB9C2203.png
 
Topp