Laddar...
Nymansur

IWC, International Watch Company

Diskussion i 'Diskussion' startad av Pacta sunt servanda, 4 december 2014.

1. Nedro

Nedro Brons

Helt enkelt grym på den bilden med. Otrolig tavla. Vad är det för referens?

Rolexsearch gillar detta.
  2. Rolexsearch

Rolexsearch Titan

Det är 4523 eller i det här fallet IW452312

Nedro gillar detta.
  3. evki

evki Silver

Min keramiska kronograf ser fram emot att träffa sin nya kompis!

_C094033.JPG

4af96954-e98c-435a-8415-593a2c897c28.

Senast ändrad: 9 juni 2020
  4. Tjaeng

Tjaeng Tantal

Mark XVIII Hodinkee?

5. Broderjimmy

Broderjimmy Brons

Från:
    Haag
    Jag kan tyvärr inte vad detta är för exakt referens, men Mark XVIII Hodinkee släpptes såvitt jag vet aldrig som kronograf.

6. Echo Delta

Echo Delta Silver

Från:
    Storbritannien
    Kronograf? Första är ju en 3705 från 1994, den nedanför är antagligen en 3269 eller 3247!

Broderjimmy gillar detta.
  7. evki

evki Silver

Nej, men den är fin och finns på önskelistan :)

Nope :) Det är en keramisk IWC men inte 32xx

Broderjimmy gillar detta.
  8. Tjaeng

Tjaeng Tantal

Syftade på teaserbilden med den nya inkommande klockan.

9. BluEd

BluEd Titan

Kan det möjligtvis vara en 50xxxx kanske?

10. Broderjimmy

Broderjimmy Brons

Från:
    Haag
    Nu är det utom rimligt tvivel att jag inte förmår att få fram en enda vettig tanke innan klockan 12:30 om dagarna. Tack för att du förtydligade för mig!:)

11. evki

evki Silver

Gissa med hela ref:en annars är det inte roligt.

A.Edfalk gillar detta.
  12. BluEd

BluEd Titan

502001?

13. evki

evki Silver

Exakt!

-WC-Big-Pilot-Watch-Top-Gun-W502001-2.

Marcus, Portugieser, Fixxxer och 8 andra gillar detta.
  14. BluEd

BluEd Titan

Najs klocka! Har haft den på radarn själv men annat har kommit emellan.

15. evki

evki Silver

@Echo Delta en fråga angående 5020 - den sk soft iron cage, finns den i denna ref? Min IWC katalog nämner inte den men på IWCs hemsida står det att magnetskyddet finns.

Jag märker att boetten är annorlunda på denna jämfört med en vanlig Big Pilot: det är en mindre tavla/glass, glasringen är bredare och boetten är 0.2mm smalare (46mm exakt) och 0.5mm tunnare (15.1 vs 15.6) - är detta för att få rum för den inre boett i titan som keramiska klockor brukar ha?

Senast ändrad: 10 juni 2020
  16. Echo Delta

Echo Delta Silver

Från:
    Storbritannien
    Der är den keramiska boetten som ändrar det. Boetten har en inre och yttre del. Dem yttre är keramik och den inre agerar som verkring, antimagnetisk ring, infästning av glas, crown tube och bakboett. Det är alltså teoretiskt möjligt att sätta ihop boetten utan den keramiska yttre delen, men band går inte att fästa då dessa sitter på den yttre delen.
    Anledningen till detta är helt enkelt keramiken i sig, och dess materiella egenskaper att det är extremt hårt men tyvärr därmed mer skört än metaller. Genom att ha denna inre del i titan så slipper man sätta någon stress i form av gängor eller skruvar i keramiken.

Stålvarianten har ingen tvådelad boett utan har endast en vanlig verkring som säkrar verket innanför boetten, detta är anledningen till att boetten på 5020 är aningen mindre, den yttre keramiska delen är inte särskilt tjock och man slipper då effektivt en verkring som enskild komponent!

Här är lite bilder från IWC Strike på hur den är byggd:

2F460139-E978-42B6-8CCA-2766C33B6326. 6AEE1952-E253-4A18-B7B7-9B8B8BEA9251. 4B7BD5C0-4B12-467E-A065-0CB108CA9638. D512A508-D452-4027-9142-D33128CB4060. 88B77238-CFA5-4CC8-A3F3-46546584F321. 8FFDD162-CBEC-49CC-94DE-8755E2A5AB4A.

mega, Marcus, dräpdrulle och 7 andra gillar detta.
  17. evki

evki Silver

WOW! Tack så hemskt mycket för infon som är annars helt oåtkomlig för oss vanliga klockfantaster :)

dräpdrulle, Clark Kent och Echo Delta gillar detta.
  18. Echo Delta

Echo Delta Silver

Från:
    Storbritannien
    Sagt det förut och säger det igen, jag gör det jag kan för er här på KS! Lite synd bara att jag inte längre kan delta i GTGs och liknande.
    Finns det mer info om IWC någon vill åt det är bara fråga, vissa saker är sekretess på men mycket får jag dela med mig av!

19. Echo Delta

Echo Delta Silver

Från:
    Storbritannien
    Att notera med bilderna, den sista är på 5009, inte 5020. Tog med den för att illustrera skillnaden i boetterna, om detta inte framgick tydligt! :)

Tjaeng gillar detta.
  20. Echo Delta

Echo Delta Silver

Från:
    Storbritannien
    Dagens klocka. Folk kanske förstår nu varför jag behöver större klockor, denna är lite väl liten för mig. Kan dock vara skadad efter att ha burit Big Pilot och Explorer 2 42mm dagligen senaste åren...

646B1E28-C7B7-4A1A-850F-DFF35FF34F05.

Björnr, mega, Margarinkungen och 11 andra gillar detta.
  21. Angeli

Angeli Tantal

Från:
    Helsingborg
    Wow den var fin :)
    Är den dyr att serva med JLC verket i ?

Tjaeng gillar detta.
  22. Tachymeter

Tachymeter Titan

Skall vi byta :) ?
    IMG_4738.

23. Echo Delta

Echo Delta Silver

Från:
    Storbritannien

Just denna är i osedvanligt gott skick, med ursprungsvisare och tavla med tritium som nu inte kan ersättas utan byts till versioner med luminova och därmed har lysmassa som är kritvit, istället för blekt gulaktig.

Total service med läderband är 700€, med länk 785€, täthetsservice 220€.
    Detta inräknar dock inte extra komponenter, så som nya visare, krona osv. om detta skulle behövas eller förfrågas.

Tjaeng och Angeli gillar detta.
  24. Angeli

Angeli Tantal

Från:
    Helsingborg
    Så täthetsservice 220€ är inräknat i totalen om jag förstår dig rätt. Inte så farligt som jag trodde faktiskt :)

Tjaeng gillar detta.
  25. Tachymeter

Tachymeter Titan

Så här blir det när visarna är bytta, tyvärr inte lika fint som åldrad tritium.
    IMG_4739.

Tjaeng, MaBr och laketwig gillar detta.
  26. Echo Delta

Echo Delta Silver

Från:
    Storbritannien
    Precis, täthetsservice ingår i komplett service.

Tjaeng och Angeli gillar detta.
  27. Bingoraalf

Bingoraalf Silver

Från:
    Malmö
    Vad är en maintenance service? Tycker att priset på en complete service matchar mer det man kanske tänker sig att en fullservice landar på. Undrar vad man får för 220€ :p

Tjaeng gillar detta.
  28. Echo Delta

Echo Delta Silver

Från:
    Storbritannien
    Maintenance service = täthetsservice
    Det är total demontering och rengöring av boetten, samtliga nya packningar och montering. Justering av gång/ruckning ingår.
    Tror du blandat ihop terminologin lite, då termen ”full service” knappt används internt utan heter Complete Service.
    Maintenance Service är ett mer korrekt sätt av att säga ”Water resistancy renewal with rate adjustment” helt enkelt.

mega, Tjaeng, Bingoraalf och 1 annan gillar detta.
  29. Echo Delta

Echo Delta Silver

Från:
    Storbritannien
    Satt och diskuterade med en kollega om denna; hur den är relativt billig att få service utförd på, försatt vara en av de allra få klockorna någonsin med alla fyra Grand complications. (Split sekund kronograf, evighetskalender, minutrepetition och tourbillon.)
    Kollar man vad AP, JLC eller PP tar för en motsvarande snarlikt komplicerad klocka är servicepriset antagligen närmare 3-4 gånger så mycket.

Svinball klocka för övrigt.

70B172C7-C571-4EAC-B77A-D7D3CB9C2203.

Marcus, Tjaeng och Bingoraalf gillar detta.
  30. Tjaeng

Tjaeng Tantal

Läste nån genomgång av den där, vars urverk tydligen ska vara baserat på ett ETA 7750? Det är ju typ som att ta en Cessna och bygga om den till rymdskepp. Och sen faktiskt lyckas landa på månen med det. Galet.

Portugieser gillar detta.
Mollstedt