• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Två ikoner från 05, 14 - Planen från början var att den ena skulle ersätta den andra.
Svårare gjort som sagt..
20200528_105225.jpg
20200528_110036.jpg
 

vicbook

Breitling
E2AFC1F3-9177-4B1F-8303-0F3EA2BCE17D.jpeg
Funkar till alla outfits.
Älskar denna! Funderar på en sån också. Kommer nog köpa begagnad. Två frågor till den som vet:
Har den klockmodellen så att visarna är självlysande när det är mörkt? Så smala visare så funderar om det prioriterats bort.

Och är det något särskilt som är bra att veta när det kommer till årsmodeller?
 
Senast ändrad:

Dtox

Omega
Någon som har koll på ett ungefär hur många 3239:eek:r av varje modell som sålts totalt? Den limiterade blåtavlade har ju sålts i 1500 ex får man förmoda men hur många av de andra färgerna har sålts, kan det rent av vara så att någon av de mindre populära färgerna har sålts i färre ex?

Frågar åt en kompis...;)
 

BluEd

Omega
Älskar denna! Funderar på en sån också. Kommer nog köpa begagnad. Två frågor till den som vet:
Har den klockmodellen så att visarna är självlysande när det är mörkt? Så smala visare så funderar om det prioriterats bort.

Och är det något särskilt som är bra att veta när det kommer till årsmodeller?
Tror att den enda versionen av Portuguese som har självlysande visare är den som heter Yacht Club.
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Spitfire och Pilot watch lyser också tror jag. Men bra att veta, då utgår jag från att denna inte gör det. Ändrar dock inte min kärlek till den, haha.

om du funderar på Spitfire så titta gärna närmare på den nya versionen som har vintage look. Har en själv som jag köpte ny och har blivit en riktigt fin keeper.
lyser fint med lumen också :D
De mörka delarna har lume på.

image.jpg
image.jpg

image.jpg
 
Senast ändrad:
Älskar denna! Funderar på en sån också. Kommer nog köpa begagnad. Två frågor till den som vet:
Har den klockmodellen så att visarna är självlysande när det är mörkt? Så smala visare så funderar om det prioriterats bort.

Och är det något särskilt som är bra att veta när det kommer till årsmodeller?

Inga modeller i Portuguese-series har lysmassa förutom Yacht Club. (Finns några enstaka undantag som är limiterade, så som 510205 & 510206.)


Någon som har koll på ett ungefär hur många 3239:eek:r av varje modell som sålts totalt? Den limiterade blåtavlade har ju sålts i 1500 ex får man förmoda men hur många av de andra färgerna har sålts, kan det rent av vara så att någon av de mindre populära färgerna har sålts i färre ex?

Frågar åt en kompis...;)

Uppgifterna finns men är inte öppna till offentligheten och hålls inom företaget. Kan dock säga att den inte sålde lika bra som många tror. Den limiterade Laureus fanns kvar i över två år i butiker innan den sista registrerades som såld.
I Norden gick denna modell bra, men inte så mycket på andra fronter tyvärr. Därav den korta livslängden av den.
Finns en längre utläggning från mig kring detta några sidor back i tråden där vissa tyckte sig veta att den sålt fantastiskt bra eftersom den var omtyckt i entusiastkretsar. Detta stämde dock inte.
 

Dtox

Omega
Inga modeller i Portuguese-series har lysmassa förutom Yacht Club. (Finns några enstaka undantag som är limiterade, så som 510205 & 510206.)




Uppgifterna finns men är inte öppna till offentligheten och hålls inom företaget. Kan dock säga att den inte sålde lika bra som många tror. Den limiterade Laureus fanns kvar i över två år i butiker innan den sista registrerades som såld.
I Norden gick denna modell bra, men inte så mycket på andra fronter tyvärr. Därav den korta livslängden av den.
Finns en längre utläggning från mig kring detta några sidor back i tråden där vissa tyckte sig veta att den sålt fantastiskt bra eftersom den var omtyckt i entusiastkretsar. Detta stämde dock inte.
Tack Echo!
Får en känsla av att alla modellerna är mer eller mindre lika limiterade. :)
 

Back

Vacheron
2-Faktor

ChumpTime

Panerai
Den där måste väl ändå vara fake. ”110 år gammal och oanvänd”
Just den meningen ringer en gigantisk varningsklocka.
Läs beskrivningen? Är ett urverk från ett gammalt fickur som stoppats in i en ny boett. Den färdiga klockan har sedan inte använts. Finns en massa liknande på C24 med vintageurverk från JLC, Lange, etc. Att just denna tillverkare använder sig av IWCs nuvarande logo/grafiska profil är dock ganska iffy.
 

Back

Vacheron
2-Faktor
Läs beskrivningen? Är ett urverk från ett gammalt fickur som stoppats in i en ny boett. Den färdiga klockan har sedan inte använts. Finns en massa liknande på C24 med vintageurverk från JLC, Lange, etc. Att just denna tillverkare använder sig av IWCs nuvarande logo/grafiska profil är dock ganska iffy.
Ah. Läste inte hela beskrivning - reagerade på ”oanvänd”
 

Giraff

Breitling
Är själv ett stort fan av IWC och ögnat en Portofino ett tag, måste bara övertala mig själv någon gång :).
 
Det jag antog var att det tillverkats och sålts ungefär lika mycket av alla modeller, så är det alltså inte?

Nja, av informationen jag kan komma åt så verkar det som att 1500 ex av 3239-09 planerades, men det är inte helt tydligt om så många faktiskt tillverkades.
Det enda som skiljer den från den normala versionen är tavla, bakboett och visare. Så det är möjligt att dessa komponenter skapades, men inte monterades direkt som kompletta klockor eftersom produktionen av 3239-09 sträckte sig över två år; 2015-2016.
Men produktionstalet för de normala är högre, men inte med en stor marginal.
 
Senast ändrad:

Dtox

Omega
Nja, av informationen jag kan komma åt så verkar det som att 1500 ex av 3239-09 planerades, men det är inte helt tydligt om så många faktiskt tillverkades.
Det enda som skiljer den från den normala versionen är tavla, bakboett och visare. Så det är möjligt att dessa komponenter skapades, men inte monterades direkt som kompletta klockor eftersom produktionen av 3239-09 sträckte sig över två år; 2015-2016.
Men produktionstalet för de normala är högre, men inte med en stor marginal.
En bit över 1400 st. bör ha tillverkats av den blå om man ska tro på vad som står på bakboetten.
Hur som helst, tack för infon.
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Ok spännande klocka, men är det inte svårt att utläsa tiden?

hehe absolut inte. Tavlan skimrar i solen med en fantastisk detaljrikedom men kombineras med helstål på visarna vilket gör att de syns väldigt bra. Tog en bild när jag är inomhus för att visa. Tavlan måste upplevas live för att man ska förstå dess fantastiska kombination. Ett riktigt konstverk helt enkelt.
image.jpg
 
Topp