• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

IWC, International Watch Company

ToolDiver

KS Explorers Club
Två helt underbara klockor men vilken skulle ni välja :pompus:??

Omega Seamaster 300 med ocean blue eller IWC Da Vinci ”Big Eye” med en unik och helt underbar tavla :D
10DEAF90-8805-4483-87F3-6AD36E5C9803.jpeg
 

PNM

Panerai
Två helt underbara klockor men vilken skulle ni välja :pompus:??

Omega Seamaster 300 med ocean blue eller IWC Da Vinci ”Big Eye” med en unik och helt underbar tavla :D
10DEAF90-8805-4483-87F3-6AD36E5C9803.jpeg

IWC. Nu avskyr jag iof Seamaster 300 så jag är knappast opartisk. Men bortsett det så är Seamastern på var mans handled - IWCn har mer karaktär. Mina två cent.
 

Leiflicious

Cartier
Håller till stor del med om beskrivningen och att de borde kunnat fixa de där skavande detaljerna men förstår inte riktigt det där med att tavlan upplevs liten? Jag skulle snarare säga att den upplevs som en 41mm klocka pga bandhornen men att tavelstorleken lirar ganska bra med resten. Eller missuppfattade jag?

Sen en grej till, jag avvaktade länge pga en datumplacering bara en mor kan älska. Och ju mer jag kollade på bilder och ju mer jag läste desto mer retade det mig. Även när jag provade den i butik så störde jag mig på datumet.

Men så hände det sig av en ren slump att jag köpte en XVIII ändå och två dagar in i ägandet så hade jag helt slutat tänka på datumets placering. Då är det dessutom petit Prince jag har och det datumet (med kontrasterande vit bakgrund) borde i teorin störa ännu mer men på armen? Not so much

Håller med om att klockan som helhet känns större än 40mm men jag tyckte tavlan liksom försvann i ett hav av luggar när den satt på armen. Typ som att maxicasets bredd får en sub att se mycket större ut än 40mm tyckte jag denna blev krympt av casets avlånga form.
Köper helt klart att man nog vänjer sig vid datumet med tiden, är ju knappast enda klockan som kör den placeringen på 40mm tavla och det är ju rätt sällan man hör folk klaga på det i ärlighetens namn.
Tror att både kronografen och mark x*** serien skulle må sjukt bra av att få spitfire varianternas case och verk. Känns som riktigt väldesignade produkter förutom den gulbruna lumen.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
Ja det är väl rimligt att det kommer en uppdatering om inte allt för länge. Är spitfirecaset annorlunda? Jag trodde bara att de flyttat in övriga siffror så det lirade bättre med datumet :D



Håller med om att klockan som helhet känns större än 40mm men jag tyckte tavlan liksom försvann i ett hav av luggar när den satt på armen. Typ som att maxicasets bredd får en sub att se mycket större ut än 40mm tyckte jag denna blev krympt av casets avlånga form.
Köper helt klart att man nog vänjer sig vid datumet med tiden, är ju knappast enda klockan som kör den placeringen på 40mm tavla och det är ju rätt sällan man hör folk klaga på det i ärlighetens namn.
Tror att både kronografen och mark x*** serien skulle må sjukt bra av att få spitfire varianternas case och verk. Känns som riktigt väldesignade produkter förutom den gulbruna lumen.
 

Leiflicious

Cartier
Ja det är väl rimligt att det kommer en uppdatering om inte allt för länge. Är spitfirecaset annorlunda? Jag trodde bara att de flyttat in övriga siffror så det lirade bättre med datumet :D
Är ju 39 istället för 40 på 3handern och 41 istället för 43 på kronografen:) riktigt fina och dessutom respektabla verk. Kommer den klassiska designen till dessa case och verk har man nästan perfekta klockor i mina ögon!
 

idagtisdag

Cartier
Två helt underbara klockor men vilken skulle ni välja :pompus:??

Omega Seamaster 300 med ocean blue eller IWC Da Vinci ”Big Eye” med en unik och helt underbar tavla :D
10DEAF90-8805-4483-87F3-6AD36E5C9803.jpeg
Omegan för jag gillar blått. IWC:n är också fin, byt till rätt storlek på armbandet, ser ut att vara ett snäpp för liten. Har du otur kan det dra ur bandstiften om kanten på armbandet greppar tag i bandstiftens upphöjningar.
 

idagtisdag

Cartier
Veckans test för gång, med en Jones kaliber 98290 på bänken!

Ref 3713-13, med en rätt ovanlig och tidig vit lackad tavla med tritium index och visare, om den ändå hade ett vitt band så är det en rätt fet sommarklocka! ;)

DB584AD3-59AF-4124-95A3-FD5EF06BF426.jpeg
927CF456-9719-4D3F-BA0D-015A3A405DDD.jpeg
B070F9ED-2ADA-4F8E-AF7C-DD3CE39D3801.jpeg
Det är alltså ett flygarur i guld? Byt till rätt storlek på armbandet, ser ut att vara ett snäpp för liten. Har du otur kan det dra ur bandstiften om kanten på armbandet greppar tag i bandstiftens upphöjningar.
 
@Echo Delta Kan man hoppas på något med svart tavla i stil med Mark/Big Pilot i 42-44 mm framöver? :)

Maybe, Maybe not.
De har börjat få vettiga storlekar igen där de vanliga automatiska modellerna (Mark är faktiskt inte en serie alls, det är en enskild benämning på några modeller, och används inte alls internt!) så som 3268 med nya verket.
Att en BP kan bli en lite vettigare storlek skulle jag gärna se, att göra den till 44mm är inte svårt då verket skulle passa ändå och det skulle rent krasst bli en ombyggt Portuguese 7-days boett som är borstad och har en BP krona!
Who knows ;)
 

Portugieser

Cartier
Maybe, Maybe not.
De har börjat få vettiga storlekar igen där de vanliga automatiska modellerna (Mark är faktiskt inte en serie alls, det är en enskild benämning på några modeller, och används inte alls internt!) så som 3268 med nya verket.
Att en BP kan bli en lite vettigare storlek skulle jag gärna se, att göra den till 44mm är inte svårt då verket skulle passa ändå och det skulle rent krasst bli en ombyggt Portuguese 7-days boett som är borstad och har en BP krona!
Who knows ;)
Får hoppas då! Får på riktigt puls av tanken på en 44 mm BP :)
 
Topp