• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

IWC, International Watch Company

Iväg för service!

IMG_0974.jpeg

Hej där! Väldigt nära att joina skaran av IWC-fantaster men sitter med lite bryderier inför köpet då det är utomlands och klockan ska skickas. Min fråga är hur långt man i detta fallet kan komma för att garantera att det inte är en replica/fake. Har ni stött på många replicas?

Jag har själv (som icke erfaren av IWC) gjort vad jag kan i att försöka bedöma utseendet av klockan och tillbehör, samt grundligt förhöra säljaren som verkar vara reko. När man söker på klockans serienr på iwc-hemsidan kommer rätt modell upp (även om detta inte är garanti för att det inte är fake) Jag har läst mig till att folk skriver att de enda säkra sättet är att ta den till en AD, öppna upp och se urverk osv. Men om detta inte är ett möjligt alternativ i denna affären, hur kan jag bäst få fram att det är en äkta iwc?

Klockan kommer enligt beskrivning och bilder full set där det finns warranty card med serial number som stämmer med numret på baklocket, det finns ytterbox, innerbox och vad som ser ut som någon mindre visningsbox, manual och någon folder. Det är en Portofino från 2022 och säljaren är första ägare, köpte den från AD men har inte butikskvittot.

Tack tacksamt emot tankar från klockfamiljen. Om någon är ägare av Portofino eller känner sig väldigt skarp på att bedöma och har lust till detta är jag givetvis oerhört tacksam

/Markus

Hej där! Väldigt nära att joina skaran av IWC-fantaster men sitter med lite bryderier inför köpet då det är utomlands och klockan ska skickas. Min fråga är hur långt man i detta fallet kan komma för att garantera att det inte är en replica/fake. Har ni stött på många replicas?

Jag har själv (som icke erfaren av IWC) gjort vad jag kan i att försöka bedöma utseendet av klockan och tillbehör, samt grundligt förhöra säljaren som verkar vara reko. När man söker på klockans serienr på iwc-hemsidan kommer rätt modell upp (även om detta inte är garanti för att det inte är fake) Jag har läst mig till att folk skriver att de enda säkra sättet är att ta den till en AD, öppna upp och se urverk osv. Men om detta inte är ett möjligt alternativ i denna affären, hur kan jag bäst få fram att det är en äkta iwc?

Klockan kommer enligt beskrivning och bilder full set där det finns warranty card med serial number som stämmer med numret på baklocket, det finns ytterbox, innerbox och vad som ser ut som någon mindre visningsbox, manual och någon folder. Det är en Portofino från 2022 och säljaren är första ägare, köpte den från AD men har inte butikskvittot.

Tack tacksamt emot tankar från klockfamiljen. Om någon är ägare av Portofino eller känner sig väldigt skarp på att bedöma och har lust till detta är jag givetvis oerhört tacksam

/Markus
Är det en privat säljare på Chrono24? I så fall har du sju dygn på dig att ta klockan till AD/urmakare för att få den verifierad. Först därefter för C24 över pengarna till säljaren. Om du inte godkänner utbetalningen manuellt innan dess vill säga.

Är det en privat säljare på Chrono24? I så fall har du sju dygn på dig att ta klockan till AD/urmakare för att få den verifierad. Först därefter för C24 över pengarna till säljaren. Om du inte godkänner utbetalningen manuellt innan dess vill säga.
Hej och tack för svar. Nej det är privat säljare på forum. Finns ett par referenser men inte i överflöd

Det finns en hel del kopior på iwc, likt andra lyxmärken.

Inspektera den noggrant utifrån de guider som finns som skiljer original/kopia? Finns mycket info på nätet men beror på referens.

Det går inte att säkerställa att en klockan som skickas inte är fake, i praktiken kan foton vara på en äkta klocka och sedan skickas en kopia med samma serienr ingraverat.

Att kassakvitto saknas är inget jag skulle oroa mig för. Det är kanske den enklaste handlingen att förfalska. Falska kvitton har också cirkulerat i samband med försäljning av kopior på klockor och även andra lyxvaror.

Ska du handla säkert på distans är enda sättet att välja en seriös handlare, de gör iaf rätt för sig om det blir tokigt.

Jag tänkte dela med mig av en annan upplevelse, den här gången med en IWC Mark XVI som jag sålde för ungefär ett år sedan. Köparen var en trevlig herre, som efter en månad hörde han av sig och berättade att det hade uppstått ett problem.

Han skrev att klockan fick kondens så fort han gick ut på balkongen. Jag blev verkligen förvånad och hade ingen direkt förklaring till varför detta kunde ske. Innan försäljningen hade klockan varit hos en urmakare som kollade igenom den och bekräftade att den var i gott tekniskt skick. Det enda han gjorde var att smörja in gummipackningarna för att säkerställa tätheten.

Efter köparens meddelande började jag fundera och diskuterade saken med samma urmakare. Han påpekade att en klocka inte kan få kondens av sig själv. Det finns egentligen bara två möjliga sätt för fukt att tränga in: via kronan eller bakboetten. Han förklarade att utan direkt kontakt med vatten, eller en mycket hög luftfuktighet, är det osannolikt att kondens skulle bildas.

Eftersom IWC:n har en nedskruvad krona och ett bakboetten med en packning som smordes och skruvades fast framför mina ögon, trodde jag att klockan kan ha blivit utsatt för vatten. Antingen kan kronan ha varit oskruvad vid bad eller liknande, eller så kan bakboetten ha öppnats efter försäljningen och inte skruvats åt ordentligt igen. Utan rätt verktyg är det svårt att dra åt bakboetten tillräckligt utan att riskera skador. Om bakboetten inte stängs helt kan till och med svett eller lite vatten från t.ex. handtvätt orsaka fuktproblem.

Det är svårt att veta exakt vad som hänt eftersom klockan var hos köparen i över 40 dagar innan jag hörde något om detta. Jag vet inte hur den användes, om den tappades, stöttes eller om någon öppnade den.

Till slut fick jag svar från köparen att klockan nu fungerar fint. Problemet låg enligt hans urmakare i att glaset behövde tätas . Hans kommentar var bara: “Sånt händer.”

Ändå kan jag inte låta bli att känna mig dum än idag. Jag hade aldrig några problem med klockan medan jag ägde den, och jag gjorde mitt bästa för att säkerställa att den var i gott skick vid försäljningen 🤷🏻‍♂️

Vad tänker ni? Har någon av er varit med om något liknande, där en såld klocka plötsligt uppvisar problem som inte fanns innan?

Bilagor

• IMG_1315.jpeg
    IMG_1315.jpeg
    289 KB · Visningar: 3
  • 74022133594__825F9BB4-0208-4CE6-BBA1-FCC15B9FC438.jpeg
    74022133594__825F9BB4-0208-4CE6-BBA1-FCC15B9FC438.jpeg
    633 KB · Visningar: 4
Vad finns de för bra premium alternativ på gummi till en big pilot 43mm 21mm med vanligt spänne? Max 2k o gärna inom eu?

Tillbaka
Topp