Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Den där är helt enkelt för bra, har aldrig riktigt kunnat släppa den sen jag velade mellan Petronas och den. Kommer sluta med att jag måste ha båda.Den är så cool. Stod mellan den och Ceratanium.. blev den svarta denna gång
Jag har inga märken på min, men bär den i en hyfsat omfattande rotation.Den där är helt enkelt för bra, har aldrig riktigt kunnat släppa den sen jag velade mellan Petronas och den. Kommer sluta med att jag måste ha båda.
Nu när du haft din ett tag, har du slagit mot kanter något? Hur tar den smällar? Har sett några bilder på nätet där Cerataniumet ser ut att tagit smällar och fått lite metalliknande revor, så det gör mig lite tvekande.
På en klocka i stål eller titan så bryr man ju sig inte om sådant, men på denna modellen är ju den nedtonade svarta färgen hela grejen. Är ju inte så vanlig heller så finns inte ett överflöd av bilder eller info.
Jag har inga märken på min, men bär den i en hyfsat omfattande rotation.
Men mig veterligen är denna ”solid” legering av keramisk titan, alltså ingen ytbeläggning som kan repas bort.. eller ens repas speciellt lätt mtp dess keramiska egenskaper.
Andra keramisk klockor jag har, har det endast blivit märken där ”det andra” materialet man stöter emot färgar av sig/lämnar avlagring.
Hoppas hålla den svart och fin, gillar den så.
Är det Petronas-grön lume? Coolt missat det. Måste kolla min 43mm IW377701 men tror den har vitareNy klocka på handleden
Du har sannolikt helt rätt, hittade IWC's egen beskrivning av processen;Någon solid keramik borde det absolut inte vara utan snarare diffusionshärdad metall dvs mycket hög hårdhet på ytan som gradvis minskar ju längre in i materialet man kommer. En process som är mycket vettigare för en klocka än keramik eftersom inte hela materialet splittras vid skada men man kan ändå nå bra hårdhet i ytan. Används för t.ex. kugghjul och det verkar vara bara inom de senaste åren det dykt upp processer för att göra detta på något vettigt sätt i titan.
https://en.wikipedia.org/wiki/Diffusion_hardening lite träigt men bilden är väldigt bra.
Får man en rejäl dundersmäll borde man alltså kunna deformera materialet under det härdade lagret och få dings men då får man nog jobba hård på det, och en keramikklocka hade spruckit i tusen bitar av det. En otroligt elegant lösning i mitt tycke som verkligen kan ge metallers seghet och keramiska materials repfrihet nästan utan nackdelar. Förutom det obscena priset då
IWC släpper en ny färg på ingenjören. Väldigt snyggt.
Japp! I princip helt optimal lösning i mitt tycke. Tycker helt klart fler borde våga satsa på nåt sånt. Är väl bara Sinn som kör diffusionshärdat annars.Du har sannolikt helt rätt, hittade IWC's egen beskrivning av processen;
The starting material for Ceratanium® is a special titanium
alloy. The manufacturing process for this alloy involves
multiple stages and is extremely complex, as the raw
material must have an extremely high degree of purity.
The blank is initially machined to give the various
case components their final shape. This is followed
by a furnace process. During this process, oxygen
diffuses into the material, a phase transformation takes
place and the surface of the metal becomes ceramic.
With this special surface finish, the material not only takes
on the typical properties of ceramic such as extreme
hardness and scratch resistance, but also develops a
striking, matte black colour. In contrast to conventional
coating procedures used today such as DLC, which can
separate from the carrier or flake off, the ceramic surface
of Ceratanium® adheres permanently to the material.
It therefore does not separate, even if the watch is
somehow knocked.
Ny sen några dagar och är väldigt nöjd hittills, smidig och sitter underbart. Var lite orolig att jag skulle tycka den var för liten men inte så här långt.
Tips på ngt vettigt gummi och canvas eller annat trevligt att variera med…
Personligt älskar jag deras OEM nato. Härlig kvalitétskänsla och suede på insidan så den håller klockan på plats mycket bättre än ”vanliga” natos. Nackdelen är att den bygger en bra del på höjden och att flarpen kan vara lite klumpig om man inte har rätt mått rund handleden.Ny sen några dagar och är väldigt nöjd hittills, smidig och sitter underbart. Var lite orolig att jag skulle tycka den var för liten men inte så här långt.
Ska kika på detGrattis! Köp OEM-gummi
Får kika, har generellt lite svårt för Nato dock men det beror ffa på att dom oftast känns så sladdriga.Personligt älskar jag deras OEM nato. Härlig kvalitétskänsla och suede på insidan så den håller klockan på plats mycket bättre än ”vanliga” natos. Nackdelen är att den bygger en bra del på höjden och att flarpen kan vara lite klumpig om man inte har rätt mått rund handleden.
Brukar ha samma problem faktiskt. Värd att klämma på en iaf!Får kika, har generellt lite svårt för Nato dock men det beror ffa på att dom oftast känns så sladdriga.
Där ser den blå-tavlade Ingeniueren riktigt farlig ut! Mycket bra färg och mönstret kommer fram tydligt.Kollade in IWCs nya custom Portugieser i Amsterdam. Kul tavlor som inte finns i den vanliga kollektionen. Sjukt sugen på den olivgröna.
Bröderna Mark, storebror till höger är både mindre och tyngre.
Bröderna Mark, storebror till höger är både mindre och tyngre.
Mark XV hade smakatBröderna Mark var det ...
Håller också span på den modellen. Så vitt jag vet finns den inte i gulguld, utan i de tre varianter du nämner.Har snöat in på 3531 "Kleine Portugieser". Men blir inte klok på modellerna. Internet verkar säga att det bara finns stål med svart eller vit tavla samt roseguld men jag hittar flera annonser som säger gulguld. Någon som kan bringa klarhet?
Den svarta är oavsett bäst men guld kostar typ samma så man måste ju överväga det iofsHåller också span på den modellen. Så vitt jag vet finns den inte i gulguld, utan i de tre varianter du nämner.
Jag skrev till IWC och frågade vad som fanns eftersom jag hittar annonser som säger YG men ingen info om att det någonsin funnits. Fick detta svar, vet inte om jag blev klokare:Håller också span på den modellen. Så vitt jag vet finns den inte i gulguld, utan i de tre varianter du nämner.
Har snöat in på 3531 "Kleine Portugieser". Men blir inte klok på modellerna. Internet verkar säga att det bara finns stål med svart eller vit tavla samt roseguld men jag hittar flera annonser som säger gulguld. Någon som kan bringa klarhet?
Ny sen några dagar och är väldigt nöjd hittills, smidig och sitter underbart. Var lite orolig att jag skulle tycka den var för liten men inte så här långt.
Hehe jo jag känner till att handlare föredrar vinstJag tror inte du skall fästa för stor uppmärksamhet på vad en enskild handlare skriver i sina annonser. De kan inte vara experter på alla märken och modeller, deras affärsidé bygger likt fastighetsmäklare på att göra många affärer med minimal arbetsinsats per affär. Om det dessutom handlar om klockor som börjar bli några år, kan det väl även eventuellt vara så att färgen på metallen ändras med åldern? Jag är ingen metallurgisk expert, men kanske kan olika guldlegeringar ändra ton efter säg 10 år?