• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jälmers ur i borås. Bra?

Urmakare med mästarbrev? @Echo Delta ?
Så vitt jag förstått så är "Master Watchmaker" och att han mästarbrev inom urmakeri två helt olika saker.
Mästarbrev jämfört med gesällbrevet (Det man får vid examinering från urmakarskolan.) är ungefär det advokaten är till juristen, men inte riktigt lika stort hopp mellan dem. Dock gäller detta bara i Sverige, då gesällbrevet samt mästarbrevet inte är internationellt, även om det kan användas så är det inte ett officiellt dokument.
Däremot är WOSTEP-certifikatet det, vilket är det man generellt sett är ute efter numera, vilket är den internationella standarden på urmakare som samtliga urmakarskolor som är styrda av Schweiz använder. (I princip bara några av de privatägda asiatiska skolorna, typ Seiko som inte har detta.)
WOSTEP (Watchmakers of Switzerland Training & Educational Program) väger alltså egentligen tyngre och är med råge mer användbart då samma parametrar används av alla urmakarskolor samt alla arbetsplatser och företag som sponsrar detta program. (Typ, ALLA. Richemont Group, LVMH, Rolex S.A, Patek Philippe, Breitling, Swatch Group m.fl.)

I grova drag; Gesäll- & Mästarbrev är något som utses av svenska staten och tilldelas till yrkesutbildningar en gång om året under en ceremoni i blå hallen i stadshuset i Stockholm, men är inte egentligen "översättbar" till ett motsvarande certifikat utomlands.
WOSTEP-Certifikatet utses av WOSTEP-ledningen i Neuchâtel och är mycket mer användbar än ovannämnda, även om dessa ger en berättigad titel som Urmakare vilket är en skyddad titel.

TL;DR: WOSTEP > Gesällbrev
 

Timpa

Breitling
Daniel e genuin!
Han vet hur man får kunden att känna sig bekväm bara genom att vara sig själv. Jag upplever han som en entusiast och väldigt professionell.
Köpte en AP royal oak från honom i snuskigt fint skick till rimligt pris.
 

Timpa

Breitling
Jag har för vana att inte snåla med orden så det tar inte särskilt lång tid för mig att bjuda på dem. Dessutom e dom ju helt gratis.
 

McOak

Omega
Jag var där inne för lite mindre än två veckor sedan. Daniel hjälpte mig och var väldigt trevlig, verkade intresserad och svarade på de frågor jag hade. Han lät mig klämma och känna på det jag ville och tog i princip fram det jag ville, trots mycket velande. Blev dock inget köp då jag känner mig sugen på att köpa en ny och oanvänd klocka (Rolex). Det hela kändes avslappnat, även flickvännen kände sig välkommen trots att hon stod vid sidan om och kikade på annat. På väg ut fick vi med oss en tidning (KlockMasters egna), men ändå, han sa att jag gärna fick ta med den hem och ha som kvällsläsning om inget annat

Kort och gott; Bra första intryck och Daniel verkar vara en trevlig kille!
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Det många missar är Daniel är hur trevlig som helst när det kommer till själva säljet. Det är istället själva myglet bakom kulisserna som är det stora problemet.

Köper in begagnade klockor som han sedan säljer som nya. Påstår att klockan är servad, fastän den inte är det. Lägger ut en klocka till ett visst pris, men startar sedan ett budkrig.
 

MånsT

Rolex
Det många missar är Daniel är hur trevlig som helst när det kommer till själva säljet. Det är istället själva myglet bakom kulisserna som är det stora problemet.

Köper in begagnade klockor som han sedan säljer som nya. Påstår att klockan är servad, fastän den inte är det. Lägger ut en klocka till ett visst pris, men startar sedan ett budkrig.
Må så vara men det skulle jag ändå beskriva som oärlig och inte minst oförskämd.
 

Ola G

Cartier
Det finns i populärsvenskan ett motsatspar som består av bra eller an*s. Min generella uppfattning är att det är motsatsen till bra att sälja defekta Rolexklockor och att kalla begagnade Omegaklockor för nya:wtf:
Med vänlig hälsning
Ola G
 

Rivalen

Rolex
Daniel har gjort en del fel i sin ganska unga karriär som handlare med begagnade märkesklockor. Jag uppfattar det som att han tar till sig av det som händer och blir bättre hela tiden. Han är en stor aktör idag på begagnat och har massor med nöjda kunder och fler lär det bli. De missnöjda är redan väldigt väldigt få och lär bli ännu färre. Debatten på KS har där fyllt en funktion, även om debatten enligt min uppfattning delvis varit onyanserad.

Man vet sällan alla detaljer i en affär man inte själv varit med i, så att kategoriskt såga är ett tveksamt bidrag i debatten
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Daniel har gjort en del fel i sin ganska unga karriär som handlare med begagnade märkesklockor. Jag uppfattar det som att han tar till sig av det som händer och blir bättre hela tiden. Han är en stor aktör idag på begagnat och har massor med nöjda kunder och fler lär det bli. De missnöjda är redan väldigt väldigt få och lär bli ännu färre. Debatten på KS har där fyllt en funktion, även om debatten enligt min uppfattning delvis varit onyanserad.

Man vet sällan alla detaljer i en affär man inte själv varit med i, så att kategoriskt såga är ett tveksamt bidrag i debatten
Visst kan man alltid bli bättre, ingen är perfekt, men att som säljare sälja en begagnad klocka, och skylta den som ny handlar inte om ett misstag. Det handlar om att man saknar moral.
 

Rivalen

Rolex
Jag håller med om att det var helt fel gjort och jag blir förvånad om det händer något liknande igen.
 
Daniel har gjort en del fel i sin ganska unga karriär som handlare med begagnade märkesklockor. Jag uppfattar det som att han tar till sig av det som händer och blir bättre hela tiden. Han är en stor aktör idag på begagnat och har massor med nöjda kunder och fler lär det bli. De missnöjda är redan väldigt väldigt få och lär bli ännu färre. Debatten på KS har där fyllt en funktion, även om debatten enligt min uppfattning delvis varit onyanserad.

Man vet sällan alla detaljer i en affär man inte själv varit med i, så att kategoriskt såga är ett tveksamt bidrag i debatten
Han bjöds väl in i diskussionen för att ge sin version/förklara sig men ville ej. Då uppfattas man iaf som skyldig.
 

Rivalen

Rolex
Vi har olika människosyn. Jag tror att alla kan bättra sig, även i detaljer. Jag känner Daniel och betraktar honom som en god vän. Han köpte Jälmers när han var dryga tjugo år och har expanderat sedan dess. Han skulle aldrig kunna nå så pass framgång som han gjort om han inte i grunden månade om sina kunder.

Var finns den perfekte begagnathandlaren som ingen har synpunkter på och som aldrig gör fel eller felpresenterar?

Jag rekommenderar alla att handla av Daniel Järdemar! Han kommer att göra allt han kan för att du skall bli en nöjd kund. Gör samma kontroller vid affär med Daniel som du gör med andra handlare. Skulle något vara fel så kommer han att rätta till det. Han har en moral helt i nivå med vilken annan klockhandlare som helst, men han är inte felfri. Men. det är klart min bedömning grundar sig på att jag känner honom...
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vi har olika människosyn. Jag tror att alla kan bättra sig, även i detaljer. Jag känner Daniel och betraktar honom som en god vän. Han köpte Jälmers när han var dryga tjugo år och har expanderat sedan dess. Han skulle aldrig kunna nå så pass framgång som han gjort om han inte i grunden månade om sina kunder.

Var finns den perfekte begagnathandlaren som ingen har synpunkter på och som aldrig gör fel eller felpresenterar?

Jag rekommenderar alla att handla av Daniel Järdemar! Han kommer att göra allt han kan för att du skall bli en nöjd kund. Gör samma kontroller vid affär med Daniel som du gör med andra handlare. Skulle något vara fel så kommer han att rätta till det. Han har en moral helt i nivå med vilken annan klockhandlare som helst, men han är inte felfri. Men. det är klart min bedömning grundar sig på att jag känner honom...
Aha, så du känner honom, men då kan du ju föra frågan vidare... hur tänkte han när han sålde en begagnad klocka som ny?

Jag tror att många nöjda kunder är lite förda bakom kulisserna också. Kommer man att vara lika nöjd när det kommer fram att den nya klockan som man köpte egentligen är begagnad?
 

Rivalen

Rolex
Har jag redan gjort och jag beskrev i ett tidigare svar min uppfattning om detta.

KenKun, du påstår i ett tidigare inlägg att Daniel startat ett budkrig. Hur väl känner du Daniel? Vad grundar du ett sådant påstående på?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Vi har olika människosyn. Jag tror att alla kan bättra sig, även i detaljer. Jag känner Daniel och betraktar honom som en god vän. Han köpte Jälmers när han var dryga tjugo år och har expanderat sedan dess. Han skulle aldrig kunna nå så pass framgång som han gjort om han inte i grunden månade om sina kunder.

Var finns den perfekte begagnathandlaren som ingen har synpunkter på och som aldrig gör fel eller felpresenterar?

Jag rekommenderar alla att handla av Daniel Järdemar! Han kommer att göra allt han kan för att du skall bli en nöjd kund. Gör samma kontroller vid affär med Daniel som du gör med andra handlare. Skulle något vara fel så kommer han att rätta till det. Han har en moral helt i nivå med vilken annan klockhandlare som helst, men han är inte felfri. Men. det är klart min bedömning grundar sig på att jag känner honom...

Jag brukar hålla mig utanför alla drev som sker på detta eminenta forum. Därav är jag inte speciellt insatt i vad Jälmer gjort och inte gjort. Det förefaller dock som att någon här på forumet (minns inte vem men vill minnas att det är en trovärdig medlem) sålde en begagnad klocka till Jälmer som sedan annonserades som ny. Således snackar vi cancer och HIV. Det går inte att bota.
 

xTZ

Cartier
Har jag redan gjort och jag beskrev i ett tidigare svar min uppfattning om detta.

KenKun, du påstår i ett tidigare inlägg att Daniel startat ett budkrig. Hur väl känner du Daniel? Vad grundar du ett sådant påstående på?

Kanske dumt att lägga sig i denna diskussionen men va inte länge sen jälmers la ut en klocka och när det var många som ringde på den så blev det en budgivning istället (vilket inte stod i blocketannonsen)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Har jag redan gjort och jag beskrev i ett tidigare svar min uppfattning om detta.

KenKun, du påstår i ett tidigare inlägg att Daniel startat ett budkrig. Hur väl känner du Daniel? Vad grundar du ett sådant påstående på?
Jag grundar mina påståenden på fakta. Du känner honom, bara att fråga. Det gäller en Rolex GMT, som han la ut på blocket till ett fast pris. Sedan när folk började ringa på den, så hade priset höjts, och att man fick lämna bud om man ville.
Finns en tråd om detta. Orkar inte leta fram den.
 
Topp