• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jälmers ur i borås. Bra?

IMG_4312.PNG
IMG_4311.PNG
Tänkte liva upp denna tråden lite med ett aktuellt fall.
En vän till mig köpte förra året en Omega speedmaster PRO moonwatch, fullset med vad allt det innebär. Kan tilläggas att den var från 2014, dvs den lilla röda lådan.
Allt var fröjd fram till för 2 veckor sedan då min vän hade tröttnat på att klockan inte fick den hanledstid den förtjänar. Han beslutade sig för att låta Jälmers Ur sälja den åt honom, prisidén var då att han skulle få 27k för den vid en försäljning.
Den hamnar på blocket med en prislapp på 32.990kr och nån dag senare var den såld.
Allt frid och fröjd borde vara följden av detta, men det visar sig att köparen tar klockan till en annan återförsäljare och upptäcker där att klocka och cert inte har samma nummer(!!!).

Jälmers har alltså sålt samma klocka två(!) gånger med ett felaktigt cert. Och detta i en butiken som bara för några år sedan var AD för just Omega.

Därefter vill köparen inte ha klockan längre, Jälmers erbjuder min vän 27k för att köpa tillbaka klockan. Min vän i sin tur står på sig och kräver tillbaka hela den ursprungliga köpesumman på 35k, vilket också blir accepterat i slutändan.
Så slutet gott, allting gott för min vän.

Men hur kan man som urmakare göra ett sådant misstag?
Jag är oxå nyfiken hur man som köpare kan ha den i ett år utan att inte jämföra cert-klocka. Är inte det självklart att göra innan man ska göra en affär/köpa?

IMG_4312.PNG
IMG_4311.PNG
Tänkte liva upp denna tråden lite med ett aktuellt fall.
En vän till mig köpte förra året en Omega speedmaster PRO moonwatch, fullset med vad allt det innebär. Kan tilläggas att den var från 2014, dvs den lilla röda lådan.
Allt var fröjd fram till för 2 veckor sedan då min vän hade tröttnat på att klockan inte fick den hanledstid den förtjänar. Han beslutade sig för att låta Jälmers Ur sälja den åt honom, prisidén var då att han skulle få 27k för den vid en försäljning.
Den hamnar på blocket med en prislapp på 32.990kr och nån dag senare var den såld.
Allt frid och fröjd borde vara följden av detta, men det visar sig att köparen tar klockan till en annan återförsäljare och upptäcker där att klocka och cert inte har samma nummer(!!!).

Jälmers har alltså sålt samma klocka två(!) gånger med ett felaktigt cert. Och detta i en butiken som bara för några år sedan var AD för just Omega.

Därefter vill köparen inte ha klockan längre, Jälmers erbjuder min vän 27k för att köpa tillbaka klockan. Min vän i sin tur står på sig och kräver tillbaka hela den ursprungliga köpesumman på 35k, vilket också blir accepterat i slutändan.
Så slutet gott, allting gott för min vän.

Men hur kan man som urmakare göra ett sådant misstag?

Något man läser om då och då och förklaringen som ges brukar vara dels att klockor och cert förvaras på olika platser i butiken (vilket ökar förväxlingsrisken) och dels slarviga handlare som helt enkelt inte kollar grejerna tillräckligt noga. När jag kvitterar ut en ny Omega i butik brukar jag alltid be om att få gå igenom korten; dels för att försäkra mig om att allting följer med och dels för att just kunna jämföra serienumren och förvissa mig om att dessa stämmer överens.

Och Jälmers, forumfavoriten senaste året. Ja, vad ska man säga. Sök en annan butik ? Skönt att de tycks ha gjort rätt för sig i det här fallet dock.

Vänligen
Forumets undersköterska

Jag tycker för övrigt att det är pinsamt att de försöker mygla och inte betala tillbaka hela summan på direkten. Det är ju fasen de som har gjort fel, då får väl de stå på sig också?

(förstår ju dock att klockan blivit äldre och mer sliten, och därav borde vara mindre värd. Är ju ändock ett ursprungligt misstag av butiken och därav borde de vara redo att ta smällen)

Tur att detta är ett klockforum som handlar om klockor, annars skulle vi alla behöva hängas ut i varsin tråd. :shifty:

Jag är oxå nyfiken hur man som köpare kan ha den i ett år utan att inte jämföra cert-klocka. Är inte det självklart att göra innan man ska göra en affär/köpa?
Kanske är det självklart för oss på klockforum men för gemene man är det nog inte det. Samma sak hände mig oss AD i sthlm för ett antal år sedan. Det var en av mina första lite dyrare klockor och misstaget upptäcktes först när jag sålt klockan ngt år senare och köparen kontaktade mig. Allt fick en bra lösning men uppebart sker detta då och då.

"Vanliga" människor bryr sig kanske inte om cert på det sättet. Bara påsen är fylld när man lämnar butiken är allt frid och fröjd. Många ickeklockintresserade ser certet som lika viktigt som en bruksanvisning från Ikea.

Hej!
En fråga? Läst lite dåliga recensioner ang Jälmers ur, men är väldigt sugen på en klocka dom har. Vågar man handla från dom? Finns en Breitling som det står att den är nyservad, fullset mm. Är den verkligen nyservad då? Är klockan i lika bra skick som bilderna?

Hej!
En fråga? Läst lite dåliga recensioner ang Jälmers ur, men är väldigt sugen på en klocka dom har. Vågar man handla från dom? Finns en Breitling som det står att den är nyservad, fullset mm. Är den verkligen nyservad då? Är klockan i lika bra skick som bilderna?
Det finns ju många åsikter och säkert många nöjda kunder. Däremot har det väl dykt upp lite väl många exempel här på KS att beskrivningen inte alltid motsvarar verkligheten för att jag skulle handla där. Jag skulle utgå från att allt som det inte finns papper på från annan auktoriserad AD inte är gjort. Ungefär som många handlare på C24 i allmänhet. Skicket måste du bedöma själv, helst på plats. Du får väl göra som flera andra har gjort. Köp den, lämna in hos AD i närheten av dig för bedömning (kostar) och returnera om den inte är enligt utlovat i beskrivning. Eller köp en ny hos vår sponsor Erikson.

Det finns ju många åsikter och säkert många nöjda kunder. Däremot har det väl dykt upp lite väl många exempel här på KS att beskrivningen inte alltid motsvarar verkligheten för att jag skulle handla där. Jag skulle utgå från att allt som det inte finns papper på från annan auktoriserad AD inte är gjort. Ungefär som många handlare på C24 i allmänhet. Skicket måste du bedöma själv, helst på plats. Du får väl göra som flera andra har gjort. Köp den, lämna in hos AD i närheten av dig för bedömning (kostar) och returnera om den inte är enligt utlovat i beskrivning. Eller köp en ny hos vår sponsor Erikson.
Tack för svar. Men vet inte om jag riktigt orkar springa hos AD och skicka fram o tillbaka, tjafsa med dom mm. Kan inte köpa ny just den Breitlingen, då det är en 90 tals chronomat. Såg även att Jälmers tar överpriser också. Hmm vi får se hur jag gör...

Har du kollat på kaplans o pantbanken.se Brukar vara en hel del brattar på panten. Visserligen får du räkna med en service men det får du nog göra vart du än köper en gammal klocka.

Hej!
Jag har handlat av Jälmers och är helnöjd. Samtidigt var det i princip en helt ny klocka, så det där med genomförd service eller ej var ju inte aktuellt att bry sig om. Men jag kan åtminstone rekommendera Jälmers. Allt gick smidigt!

Jag har handlat av Jälmers och är helnöjd. Samtidigt var det i princip en helt ny klocka, så det där med genomförd service eller ej var ju inte aktuellt att bry sig om. Men jag kan åtminstone rekommendera Jälmers. Allt gick smidigt!

Ok grymt. Men märkt även att dom tar överpriser...

Jälmers har många nöjda kunder och särskilt med nyare klockor är det lugnt. Det som varit problem är ju utlovad "servicestatus" på äldre klockor.

Jo men finns Breitling där det står "bra skick och genomgången" sen vet man ju inte när den är servad. En Breitling A13050.1 i stål. Dom brukar gå för 18-21k han vill ha 28k på Jälmers..

Jag har handlat av Jälmers och kan inte säga att jag blev lurad. Däremot finns en hel del i övrigt att önska vad gäller service och bemötande. Helt enkelt ganska otrevlig.

Jo men finns Breitling där det står "bra skick och genomgången" sen vet man ju inte när den är servad. En Breitling A13050.1 i stål. Dom brukar gå för 18-21k han vill ha 28k på Jälmers..
Ser väldigt fin ut. Polerad? Bra bilder har han ju alltid så yttre skick går ju inte att dölja. Men jag gissar på körd i timegrapher och trycktestad, han har kanske inte kollat inuti ? Servicehistorik okänd helt enkelt. Lite väl dyr tycker jag med men det är han ju överlag, uppenbarligen fungerar hans prissättning. Handlat där en gång och har inget negativt att säga om det. Fick också 1 år verkgaranti. Vet inte vad det är värt, min går väldigt bra fortfarande. Prissättningen var "bättre" där förr.

Jag har gjort upp en privataffär på Jählmers ur. Det är inte alla klockbutiker som accepterar det. T.o.m. pengar bytte ägare i butiken. Han hjälpte en kund att sälja sin Omega PO. Han gjorde mycket gott intryck på mig och jag brukar vara känslig för oseriösa människor.

Om han tar 28K för klockan och den är servad av honom är det ett bra pris. Han är utbildad och erfaren urmakare så varför skulle han inte kunna sälja servade klockor?

Jag har gjort upp en privataffär på Jählmers ur. Det är inte alla klockbutiker som accepterar det. T.o.m. pengar bytte ägare i butiken. Han hjälpte en kund att sälja sin Omega PO. Han gjorde mycket gott intryck på mig och jag brukar vara känslig för oseriösa människor.

Om han tar 28K för klockan och den är servad av honom är det ett bra pris. Han är utbildad och erfaren urmakare så varför skulle han inte kunna sälja servade klockor?
Ja, varför?
Det undrar vi alla. :)

Absoult skulle han kunna göra det. Men just den modellen går för ca 20-23k och läst mkt dåligt om dom tyvärr.

Absoult skulle han kunna göra det. Men just den modellen går för ca 20-23k och läst mkt dåligt om dom tyvärr.
Är du osäker är det ju bara att leta vidare! :) Som jag redan nämnt är mina upplevelser av Jälmers positiva. Köpet gick smidigt och Daniel var väldigt trevlig och gav ett seriöst intryck.

Vi pratar väl om det här ?
https://www.blocket.se/alvsborg/Breitling_Chronomat_Chrono_A13050_1_Toppskick_71849545.htm?ca=16&w=1
Den är INTE servad av honom, då hade det stått ! "Gångkontrollerad" och "Vattentät 100m trycktestad". Kanske har han kikat inuti ? Man får fråga honom. Servicehistorik okänd här helt enkelt. Ang det så köpte jag en nyservad Colt chrono av samma ålder i fjol, kan nämna att servicenotan var 5200:- inkl ny krona hos Mårtensson.

Tillbaka
Topp