Tänkte liva upp denna tråden lite med ett aktuellt fall.
En vän till mig köpte förra året en Omega speedmaster PRO moonwatch, fullset med vad allt det innebär. Kan tilläggas att den var från 2014, dvs den lilla röda lådan.
Allt var fröjd fram till för 2 veckor sedan då min vän hade tröttnat på att klockan inte fick den hanledstid den förtjänar. Han beslutade sig för att låta Jälmers Ur sälja den åt honom, prisidén var då att han skulle få 27k för den vid en försäljning.
Den hamnar på blocket med en prislapp på 32.990kr och nån dag senare var den såld.
Allt frid och fröjd borde vara följden av detta, men det visar sig att köparen tar klockan till en annan återförsäljare och upptäcker där att klocka och cert inte har samma nummer(!!!).
Jälmers har alltså sålt samma klocka två(!) gånger med ett felaktigt cert. Och detta i en butiken som bara för några år sedan var AD för just Omega.
Därefter vill köparen inte ha klockan längre, Jälmers erbjuder min vän 27k för att köpa tillbaka klockan. Min vän i sin tur står på sig och kräver tillbaka hela den ursprungliga köpesumman på 35k, vilket också blir accepterat i slutändan.
Så slutet gott, allting gott för min vän.
Men hur kan man som urmakare göra ett sådant misstag?