• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Låt oss döda tjafset och fokusera på följande frågeställning istället:

De tidigare Reverso Duoface använde tritium som lume på den mörka baksidan. Tritium åldras ju och får gul/brun ton vilket bland nördar anses "genuint" och andra avskyr det för klockan ser lite rutten ut.

Min personliga reflektion är att lume patina på en gammal vintage dykare är jäkligt häftigt. Men vad anser ni om detsamma på ett dressur som en Reverso?

Två jämförelsebilder nedan.

65_2.jpg

303120_night-600x600.jpg

Låt oss döda tjafset och fokusera på följande frågeställning istället:

De tidigare Reverso Duoface använde tritium som lume på den mörka baksidan. Tritium åldras ju och får gul/brun ton vilket bland nördar anses "genuint" och andra avskyr det för klockan ser lite rutten ut.

Min personliga reflektion är att lume patina på en gammal vintage dykare är jäkligt häftigt. Men vad anser ni om detsamma på ett dressur som en Reverso?

Två jämförelsebilder nedan.

65_2.jpg

303120_night-600x600.jpg
Åldras den oavsett hur mycket eller hur mycket ljus tritiumet utsätts för eller är det en halveringstid?

Jag anser att det är lika sexigt här, men förstår samtidigt varför man slutade smeta på radioaktiva färger på klockorna.
Och ska man se över längre sikt så är kanske funktionen att föredra och det går inte över tid om tritiumet åldras.

Åldras den oavsett hur mycket eller hur mycket ljus tritiumet utsätts för eller är det en halveringstid?

Jag anser att det är lika sexigt här, men förstår samtidigt varför man slutade smeta på radioaktiva färger på klockorna.
Och ska man se över längre sikt så är kanske funktionen att föredra och det går inte över tid om tritiumet åldras.

Enligt vad jag har försökt forska fram så verkar det inte vara någon exakt vetenskap gällande hur patinan färgas. Att tritiumet har en halveringstid på 12 år är faktum och därmed tappar lumen hälften av styrkan varje 12 års intervall för att tillslut inte fungera så att det syns längre. Verkar vara lite olika för olika modeller men beror också på hur bra fosforet är utsmetat ovanpå tritiumtuben. Det är ju det radioaktiva ämnet tritium som får fosforet att lysa genom att bombardera det med elektroner och är det inte jämt applicerat så kan man få märkbara ojämnheter om inte kvalitetschecken har varit bra.

Gällande missfärgningen/patinan så verkar det faktiskt vara "Safe Queens" som får värst gul/brun ton. Verkar som om mycket soljus bleker så att den inte blir lika framträdande. Så ur ett sånt perspektiv kanske just den svarta tavlan på en duoface skulle få lite mer missfärgning då den företrädesvis används kvällstid, tänker jag.

Gillar Day & Night Reverson bäst ur ett estetiskt perspektiv men att de just har tritium är lite segt...då är ju den nya Reverso Medium Duoface Small Seconds lite säkrare kort med sin (antar jag?) superluminova. Önskade att de hade behållt Day/Night istället för "Travel Time" men man kan ju inte få allt här i livet. :)

Min kollega har en fin LeCoultre med hammarverk. Enligt utsago tillverkad 1948 för amerikanska marknaden. Guld på stål. Någon som kan bekräfta detta eller har mer info om uret? Vad är värdet på dessa idag? :)

40077725-3986-431C-A50F-6F58A02A7EC7.jpeg
FB73B03C-551A-479F-86D0-A10914DE2100.jpeg

Äntligen - har sparat till denna ett bra tag nu.
Jaeger-LeCoultre Master Calendar Moonphase 140.8.98.S. Alltså den gamla versionen på 37mm och med röda bokstäver på veckodag och månad.
Äntligen hittade jag ett riktigt fint exemplar med bra serivce historik och till rimligt pris. Riktigt riktigt nöjd
44188AA3-6765-4C5F-B4C1-E0024A270A7D.jpeg
0A795004-7D97-4B2B-A1D6-EE9A56D6929E.jpeg
A156DC7D-52BF-44AE-9DD6-E10F7C94A0CB.jpeg

Jaeger-LeCoultre Master Calendar Moonphase 140.8.98.S. Alltså den gamla versionen på 37mm och med röda bokstäver på veckodag och månad.
Äntligen hittade jag ett riktigt fint exemplar med bra serivce historik och till rimligt pris. Riktigt riktigt nöjd
Grattis den är riktigt bra, perfekt storlek dessutom :)

Härligt att läsa!!
Fin modell, stort grattis :)

Tillbaka
Topp