• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Kaká

Omega
Ok, här kommer ett par snabba

JLC 1.jpg
JLC 2.jpg
JLC 3.jpg

Ser ut att passa alldeles utmärkt! Detta från en stolt ägare av en Classique :)
 

David71

Rolex
2-Faktor
Jag behöver ert stöd. Jag beställde en Reverso Medium Thin Q2548520 via nätet. När mitt exemplar levereras och jag förväntansfullt öppnar paketet, hittar jag en liten klocka. Klart mindre än jag föreställt mig. Jag visste förstås att Reverson är relativt liten med tanke på mina andra klockor som regelmässigt är runt 42 m.m. Men ändå. Inte blev det bättre av hustruns spontana kommentar: "Det ser ut som ett damur."

Jag har 17,5 cm platt handled.

Jag behöver inspiration, glada tiilrop och/eller den bistra sanningen: är Reverson för liten en man eller är den helt rätt?
Ser mycket bra ut, en vanesak också.

Jag har också platt 17,0-17,5 cm handled, hade tidigare en TT1931 som jag tyckte var för lång lug to lug. Och då har jag ändå haft stora klockor, 47mm Panerai tex.

Din sitter bättre än min gjorde.
 

DrDre

Patek
Jag behöver ert stöd. Jag beställde en Reverso Medium Thin Q2548520 via nätet. När mitt exemplar levereras och jag förväntansfullt öppnar paketet, hittar jag en liten klocka. Klart mindre än jag föreställt mig. Jag visste förstås att Reverson är relativt liten med tanke på mina andra klockor som regelmässigt är runt 42 m.m. Men ändå. Inte blev det bättre av hustruns spontana kommentar: "Det ser ut som ett damur."

Jag har 17,5 cm platt handled.

Jag behöver inspiration, glada tiilrop och/eller den bistra sanningen: är Reverson för liten en man eller är den helt rätt?

Det kokar ner till tycke och smak. Vissa gillar den storleken medan för t.ex. mig känns den för liten. Mitt råd är att du bär den ett par dagar så att du vänjer dig innan du bestämmer dig.
 

Laplander

Rolex
Jag behöver ert stöd. Jag beställde en Reverso Medium Thin Q2548520 via nätet. När mitt exemplar levereras och jag förväntansfullt öppnar paketet, hittar jag en liten klocka. Klart mindre än jag föreställt mig. Jag visste förstås att Reverson är relativt liten med tanke på mina andra klockor som regelmässigt är runt 42 m.m.
Fick exakt samma upplevelse när jag provade en classic small second medium på Krons, betydligt mindre än jag föreställt mej.
Kommer absolut köra en large när/om det är dags för en Reverso...
 
Det kokar ner till tycke och smak. Vissa gillar den storleken medan för t.ex. mig känns den för liten. Mitt råd är att du bär den ett par dagar så att du vänjer dig innan du bestämmer dig.
Självklart kokar det ner till tycke och smak. Enligt min ödmjuka, och högst personliga, uppfattning är det dock betydligt fler som bär för stora klockor än vice versa. En för stor Reverso är i min bok inte snyggt. Den klockan var aldrig ursprungligen designad att bäras stort.
 

DrDre

Patek
Självklart kokar det ner till tycke och smak. Enligt min ödmjuka, och högst personliga, uppfattning är det dock betydligt fler som bär för stora klockor än vice versa. En för stor Reverso är i min bok inte snyggt. Den klockan var aldrig ursprungligen designad att bäras stort.

Det är väl så att varken för stort eller för litet blir bra. Den enda som dock kan avgöra vad som är ”för” (stort eller litet) är individen själv.

Reverson var inte heller designad för att bäras särskilt litet, utan var ganska normal, och sedan 30-talet har alla klockor växt, vilket är skälet till att JLC nu även designar större Reversos.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Det är väl så att varken för stort eller för litet blir bra. Den enda som dock kan avgöra vad som är ”för” (stort eller litet) är individen själv.

Reverson var inte heller designad för att bäras särskilt litet, utan var ganska normal, och sedan 30-talet har alla klockor växt, vilket är skälet till att JLC nu även designar större Reversos.
Jo men dem flesta klockor växer genom decennierna, jag kan ju personligen tycka att en reverso ska vara manuell och inte automat och att en urtavla räcker gott och väl.
Bäst reverso just nu är väl tribute thin anser jag, även om jag är väldigt nöjd med min reverso large small second
 

Laplander

Rolex
Klockorna har växt sedan 30-talet, men det har människorna också. JLC följer med i tiden, detta förklaras av Hr. Deleskiewicz 13:50 in i denna utmärkta dokumentär.

 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Klockorna har växt sedan 30-talet, men det har människorna också. JLC följer med i tiden, detta förklaras av Hr. Deleskiewicz 13:50 in i denna utmärkta dokumentär.

Visa gärna en källa på större handleder. Jag köper in massor med äldre vigselringar, och min känsla (vilket jag är väl medveten om att det är ankekdotisk bevisföring) är att de är typ som nu. Jag har för övrigt inget alls emot stora klockor. Däremot tycker jag att Reverson funkar riktigt bra lite större, även om den kanske inte ger samma intryck som en ”liten”.
För att gå ot i denna tråden, den klocka som växt med minst lyckat resultat måste vara Santos. Hoppas att deras ägare är glada ändå.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Tycker egentligen att mindre och tunnare Reverso är snyggast. Samtidigt har jag, efter ca 10 år, återigen fått ett sug efter någon av dessa två, älskar designen och komplikationernas placering.

Tyvärr är dom inte bara stora utan rejäla tjockisar också.

Synd att man har så tunna armar, blir nog aldrig någon i min ägo :( eller ska man? Skulle nog inte se bra ut.

Har någon här erfarenhet av dessa modeller?

Bilder stulna från C24 och Monochrome
_20200120_083452.JPG
JLC-ReversoGD-02.jpg
 

evki

Audemars
2-Faktor
Tycker egentligen att mindre och tunnare Reverso är snyggast. Samtidigt har jag, efter ca 10 år, återigen fått ett sug efter någon av dessa två, älskar designen och komplikationernas placering.

Tyvärr är dom inte bara stora utan rejäla tjockisar också.

Synd att man har så tunna armar, blir nog aldrig någon i min ägo :( eller ska man? Skulle nog inte se bra ut.

Har någon här erfarenhet av dessa modeller?

Bilder stulna från C24 och Monochrome
_20200120_083452.JPG
JLC-ReversoGD-02.jpg

Hade en av dessa. En rejäl kloss. Men dessa designades faktiskt efter urverkets komplikationer - urverket fyller hela klockan åtminstone.

_7302451.JPG
 

KW_

Breitling
Har fått upp ögonen för jlc och speciellt reverso 270.8.54. Kan inte sluta tänka på den! Om någon här på forumet vill sälja en, får ni gärna kontakta mig :).
 
Topp