• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

MJ24

Patek
2-Faktor
Letar efter ett strutsband till Reverso, lug 22mm, spänne 20mm.
Någon som har hittat nåt bra att tipsa om?
Vet att Hirsch Massai finns i 22mm, men där kan jag inte använda JLC viklås.
Bjuder på en inspirationsbild!:)
C5BCE3C3-F12D-4E6E-85E2-F98165E54DF7.jpeg
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Knatar man bara in hos krons och köper? En snygg diskret klocka. Finns den i vitguld? Vitguld är ju även det mindre bling än annat guld.
Nja, Krons är AD och har förvisso JLC och, förmodar jag, kan ta hem de flesta modellerna (utom limiterade och boutique-versioner). Master Control finns så vitt jag vet inte i ädelmetall däremot finns Master Control Thin i ädelmetall. Nu kan man ju gilla det stilrena utseendet på en trehandare men skulle jag personligen gå på en JLC i ädelmetall skulle jag sikta på en Master Perpetual. Den kan knappast finnas mer prisvärda klockor i det segmentet, säsrskilt begagnat.
 

HerrM

Breitling
Nja, Krons är AD och har förvisso JLC och, förmodar jag, kan ta hem de flesta modellerna (utom limiterade och boutique-versioner). Master Control finns så vitt jag vet inte i ädelmetall däremot finns Master Control Thin i ädelmetall. Nu kan man ju gilla det stilrena utseendet på en trehandare men skulle jag personligen gå på en JLC i ädelmetall skulle jag sikta på en Master Perpetual. Den kan knappast finnas mer prisvärda klockor i det segmentet, säsrskilt begagnat.

Fanns mycket snyggt på JCLs sida... Master, Memovox, Polaris... Och min bonus kommer i Mars. Tål att tänka på.
 
Fanns mycket snyggt på JCLs sida... Master, Memovox, Polaris... Och min bonus kommer i Mars. Tål att tänka på.
Härlig tid fram till mars för dig! Ett tips kan vara att göra en weekendresa till en stad där JLC har boutiquer. Bra utbud, trevlig resa med en partner/kompis/familjemedlem och behöver inte kosta så mycket beroende på modell och prut.
 

DrDre

Patek
Listpris ny 70,5K (självklart med viss prutmån). Begagnade från ca 25K skulle jag säga men oftast +30 för en klocka i bra skick. Reapriser jämfört med valfri Rolex om du frågar mig.

Jämfört med vad mycket annat kostar så är det väldigt prisvärt. I synnerhet om man beaktar JLCs historik som "The watchmakers watch".

https://www.quora.com/Why-are-Jaeger-Lecoultre-watches-considered-The-Watchmakers-Watch

https://le-monde-edmond.com/jaeger-le-coultre-watchmakers-ofwatchmakers/
 

Tinderknox

Breitling
Hej!
Jag är på jakt efter en morgongåva till min framtida man, och är själv helt novis när det kommer till klockor. Då många googlingar ledde mig hit, tänkte jag ta mig i kragen och fråga andra som har mer kunskap än jag själv. Det jag vet är att han nämnt några gånger är att han någon gång skulle vilja äga en Jaeger-LeCoultre Reverso, då han tycker att den är vansinnigt snygg. Så min tanke är att jag ska köpa honom en sådan. Men hur börjar jag i valet bland alla varianter? Vad bör jag tänka på? Köpa ny eller begagnad? Storlek? Jag har en tanke att jag även vill gravera klockan, då det just är vårt bröllop som är anledningen till gåvan. Vad bör jag tänka på gällande gravering?

Hjälp en stackars novis på vägen!
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Hej!
Jag är på jakt efter en morgongåva till min framtida man, och är själv helt novis när det kommer till klockor. Då många googlingar ledde mig hit, tänkte jag ta mig i kragen och fråga andra som har mer kunskap än jag själv. Det jag vet är att han nämnt några gånger är att han någon gång skulle vilja äga en Jaeger-LeCoultre Reverso, då han tycker att den är vansinnigt snygg. Så min tanke är att jag ska köpa honom en sådan. Men hur börjar jag i valet bland alla varianter? Vad bör jag tänka på? Köpa ny eller begagnad? Storlek? Jag har en tanke att jag även vill gravera klockan, då det just är vårt bröllop som är anledningen till gåvan. Vad bör jag tänka på gällande gravering?

Hjälp en stackars novis på vägen!

Två spontana frågor är budget och storlek på handleden?
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Hjälp...
Jag har ett nytt band till Reverson, och har tagit av det gamla.
JLC har ett ”quick change system” som skall göra det enkelt att byta band utan verktyg, men det är inte så självklart som det låter.
Jag får inte på låset igen, på den ”korta änden” av bandet!:(
Finns någon som har en bra beskrivning om hur det skall monteras?
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Rimliga frågor! Budget ligger mellan 50 - 100 000:-. När det kommer till storlek på handled är det lite klurigare. Ska försöka låna hans nuvarande klocka och se. Men definitivt mot det nättare hållet än grov handled om det kan vara till någon hjälp.

Som allra störst säger jag Classic medium givet att du avser nyköp. Jag lägger även min röst på modellen utan sekundvisare.
Gravyr kan säkert återförsäljaren bistå med.
 

Caravelle33

Vacheron
Hej alla JLC proffs! Jag skulle behöva lite hjälp. Jag skulle vilja veta om det finns en ref med alla mina önskemål. Jag vill ha en reverso i gul, 45-47mmx27-30mm (typ storlek large. Med vit tavla, arabiska siffror, blånerade visare och sekund, manuellt verk. Jag kan leva med duo? dvs två tavlor men är helst utan. Finns det någon sådan ref. som tillverkas nu eller har det funnits?
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Hjälp...
Jag har ett nytt band till Reverson, och har tagit av det gamla.
JLC har ett ”quick change system” som skall göra det enkelt att byta band utan verktyg, men det är inte så självklart som det låter.
Jag får inte på låset igen, på den ”korta änden” av bandet!:(
Finns någon som har en bra beskrivning om hur det skall monteras?
Det enda jag kommer att tänka på, om du med låset menar quicksetsprinten mot boetten, är att originalband ibland har en ”klack” som måste komma mot baksidan på boetten för att du ska komma intill med sprinten i hålen. ”Klacken” ska funka så att armbandet går rakt ut innan det svänger och inte så att det går rakt ner från sprinten. Detta får att motverka hullingar och för att få en snygg rundning. Om det inte är den klacken vet jag inte varför det inte går.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Det enda jag kommer att tänka på, om du med låset menar quicksetsprinten mot boetten, är att originalband ibland har en ”klack” som måste komma mot baksidan på boetten för att du ska komma intill med sprinten i hålen. ”Klacken” ska funka så att armbandet går rakt ut innan det svänger och inte så att det går rakt ner från sprinten. Detta får att motverka hullingar och för att få en snygg rundning. Om det inte är den klacken vet jag inte varför det inte går.
Tack för svar, men det jag har problem med är att få på bandet på låset igen.
 
Topp