• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

HaVet71

Rolex
2-Faktor
Är det så är det guld..
4843D8D1-156E-4965-9EA2-5F4D231B191F.jpeg
 

ChumpTime

Panerai
142DF921-B16F-4D75-857D-15A4CDB20646.jpeg

Nytt! Master Control Chronograph Calendar.
Skulle egentligen vara en post-covid-belöning till mig själv, med pulsometerskala på kronografen som en pikant liten memento mori, men, eh. It is what it is. Coviddinkan, helt enkelt. Lätt en keeper.

Och så åkte den in på garantiärende. @TimeFlies pekade skarpsynt ut att timvisaren verkar stå på 10:15 trots att minutvisaren står på XX:08. Vissde sig att timvisaren snurrar ca 15min mer än 12h per 12 varv för minutvisaren.

1. Vad i helvete.
2. Hur kan det ens ske rent mekaniskt?
3. 1000h Master Control jo tjena.
4. Vad i helvete.

Tur att det uppdagades snabbt, iallafall.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Och så åkte den in på garantiärende. @TimeFlies pekade skarpsynt ut att timvisaren verkar stå på 10:15 trots att minutvisaren står på XX:08. Vissde sig att timvisaren snurrar ca 15min mer än 12h per 12 varv för minutvisaren.

1. Vad i helvete.
2. Hur kan det ens ske rent mekaniskt?
3. 1000h Master Control jo tjena.
4. Vad i helvete.

Tur att det uppdagades snabbt, iallafall.
Mycket tråkigt. Hur många veckor kommer du behöva vara utan den?
 

Laplander

Rolex
Och så åkte den in på garantiärende. @TimeFlies pekade skarpsynt ut att timvisaren verkar stå på 10:15 trots att minutvisaren står på XX:08. Vissde sig att timvisaren snurrar ca 15min mer än 12h per 12 varv för minutvisaren.

1. Vad i helvete.
2. Hur kan det ens ske rent mekaniskt?
3. 1000h Master Control jo tjena.
4. Vad i helvete.

Tur att det uppdagades snabbt, iallafall.

What? Låter helskumt... Fasen så trist på en JLC... :confused:
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Och så åkte den in på garantiärende. @TimeFlies pekade skarpsynt ut att timvisaren verkar stå på 10:15 trots att minutvisaren står på XX:08. Vissde sig att timvisaren snurrar ca 15min mer än 12h per 12 varv för minutvisaren.

1. Vad i helvete.
2. Hur kan det ens ske rent mekaniskt?
3. 1000h Master Control jo tjena.
4. Vad i helvete.

Tur att det uppdagades snabbt, iallafall.
Barnsjukdomar på ett nytt verk. Trist som fan
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hur är det, är barnsjukdomar på nya urverk relativt förekommande? Tänker att det brukar höra till när man talar annan teknik, men har aldrig reflekterar över huruvida det är samma sak med klockor...
Nej, jag vet inte säkert. Men det är lättare att småfel slinker ingen när som pressar urmakarna för att uren ska ut efter lansering. Jag har haft 3 JLC och inte haft några som helst problem
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Nej, jag vet inte säkert. Men det är lättare att småfel slinker ingen när som pressar urmakarna för att uren ska ut efter lansering. Jag har haft 3 JLC och inte haft några som helst problem
Låter inte ologiskt det du nämner. Dock, skulle jag chansat så hade jag faktiskt trott (kanske helt naivt) att just JLC skulle varit en av tillverkarna i denna prisklass som hade best kontroll över sin utrullning.
 

TimeFlies

Panerai
Jag har kontaktat JLC angående detta, då jag varit nära att slå till på en själv.
Är riktigt nyfiken på vad de svarar.
Anser att eventuellt svar, och dess utformning, är en del i företagets kvalitetsarbete.
Svårt i nuläget att veta om det är en barnsjukdom som drabbat alla klockor med det urverket, eller om det är en enskild händelse.
Personligen tycker jag att alla klocktillverkare borde ha någon i kontrollkedjan som kan klockan.🙃
I det här fallet kanske det tar en stund innan det syns, men kontrollerar man i 1000 timmar borde det ha upptäckts.
 
Senast ändrad:

TimeFlies

Panerai
Kanske läge att kontakta FC också? 😄
Kanske olagligt att ha en bild på en sådan här?

20201213_144312.jpg


Här har de lyckats med tre fel på en och samma bild, från nätet.
1: Samma fel som JLCn.
2: Den nionde i datumdailen, visas som 6 i mitt tycke.
3: En månfas där månen aldrig är full.

Gör om, gör rätt. 🙃
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
793506F3-1954-4984-82EC-43F5D3C22CD8.jpeg
Guldfredag firas dubbelt när julen dessutom står på tröskeln!

Passar även på att slänga in en fundering. Jag anser att JLC är otroligt underskattat och har lite svårt att förstå anledningen till det. Har du ett intresse för klockor så är du självfallet medveten om Reverso och hela historien med hästpolo, men utöver det är åtminstone min upplevelse att Jaeger snarare kastas in när andra märken diskuteras och man vill trycka på att ”urverket minsann är av hög kvalitet då det är producerat av JLC som levererat till Holy Trinity osv”. Modellen Reverso känns med andra ord större än Jaeger LeCoultre, men inte ens Reverson känns speciellt populär.

Det kostar absolut lite att serva klockorna och andrahandsvärdet är såklart lite halvdant, men det borde väl endast medföra ett större antal klocknördar med en JLC i samlingen då de flesta är prismedvetna och ej alltid köper nytt? Inköpspriset är dessutom otroligt fördelaktigt IMO, då du exempelvis kan få en riktig ikon i form av Reverso i solitt guld för endast 40-50k om du köper begagnat.

Cartier har ju (med all rätt) blivit populärt här på forumet och även där pratar vi fyrkantiga modeller i mer klassisk storlek och tidlöst utförande. Nu finns såklart två herrar med pseudonymerna Aurum och Evki som frekvent levererar extremt högkvalitativa inlägg och bilder, vilket såklart bidrar till en uppsving där fler får upp ögonen för märket. Dock har ”The Watchmakers Watch” ej sett samma utveckling i populäritet.

Så, frågan lyder alltså, vad tror ni andra medlemmar i tråden, varför är denna fantastiska tillverkare ej mer uppskattad? Är det marknadsföringen eller är designen för steril?

(Inser förresten att detta inlägg skulle kunna tolkas som ett försök till haussande av pris av modellerna jag postar bild på. Det är givetvis ej min avsikt då bägge två är keepers).

Mvh
Gary Coleman
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
793506F3-1954-4984-82EC-43F5D3C22CD8.jpeg
Guldfredag firas dubbelt när julen dessutom står på tröskeln!

Passar även på att slänga in en fundering. Jag anser att JLC är otroligt underskattat och har lite svårt att förstå anledningen till det. Har du ett intresse för klockor så är du självfallet medveten om Reverso och hela historien med hästpolo, men utöver det är åtminstone min upplevelse att Jaeger snarare kastas in när andra märken diskuteras och man vill trycka på att ”urverket minsann är av hög kvalitet då det är producerat av JLC som levererat till Holy Trinity osv”. Modellen Reverso känns med andra ord större än Jaeger LeCoultre, men inte ens Reverson känns speciellt populär.

Det kostar absolut lite att serva klockorna och andrahandsvärdet är såklart lite halvdant, men det borde väl endast medföra ett större antal klocknördar med en JLC i samlingen då de flesta är prismedvetna och ej alltid köper nytt? Inköpspriset är dessutom otroligt fördelaktigt IMO, då du exempelvis kan få en riktig ikon i form av Reverso i solitt guld för endast 40-50k om du köper begagnat.

Cartier har ju (med all rätt) blivit populärt här på forumet och även där pratar vi fyrkantiga modeller i mer klassisk storlek och tidlöst utförande. Nu finns såklart två herrar med pseudonymerna Aurum och Evki som frekvent levererar extremt högkvalitativa inlägg och bilder vilket såklart bidrar till en uppsving där fler får upp ögonen för märket. Dock har ”The Watchmakers Watch” ej sett samma utveckling i populäritet.

Så, frågan lyder alltså, vad tror ni andra medlemmar i tråden, varför är denna fantastiska tillverkare ej mer uppskattad? Är det marknadsföringen eller är designen för steril?

(Inser förresten att detta inlägg skulle kunna tolkas som ett försök till haussande av pris av modellerna jag postar bild på. Det är givetvis ej min avsikt då bägge två är keepers).

Mvh
Gary Coleman
Tycker Reverso haft en helt ok prisutveckling på senare tid? Dubbla priserna på de moderna instegspjäserna. Vet att jag var nära att köpa guldreverso för runt 20'. Det jag är mest förvånad över är att de riktigt gamla Reverso inte är dyrare. DET är bland de mest intressanta uren kan jag tycka. Har själv passat på att köpa en Tavannes-Reverso men man borde väl egentligen köpa en finare medan man har råd. Tror att storleken på den klassiska Reverson har avskräckt folk och har för mig att de kallade den moderna för damur i den klassiska storleken?
 

thewallin

Mr GIF
2-Faktor
142DF921-B16F-4D75-857D-15A4CDB20646.jpeg

Nytt! Master Control Chronograph Calendar.
Skulle egentligen vara en post-covid-belöning till mig själv, med pulsometerskala på kronografen som en pikant liten memento mori, men, eh. It is what it is. Coviddinkan, helt enkelt. Lätt en keeper.

Fantastisk! Stort grattis!

Skulle mycket väl kunna tänka mig en sådan. Går alltid i JLC tankar!

Edit: läste om problemet. Mindre fantastiskt...
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
793506F3-1954-4984-82EC-43F5D3C22CD8.jpeg
Guldfredag firas dubbelt när julen dessutom står på tröskeln!

Passar även på att slänga in en fundering. Jag anser att JLC är otroligt underskattat och har lite svårt att förstå anledningen till det. Har du ett intresse för klockor så är du självfallet medveten om Reverso och hela historien med hästpolo, men utöver det är åtminstone min upplevelse att Jaeger snarare kastas in när andra märken diskuteras och man vill trycka på att ”urverket minsann är av hög kvalitet då det är producerat av JLC som levererat till Holy Trinity osv”. Modellen Reverso känns med andra ord större än Jaeger LeCoultre, men inte ens Reverson känns speciellt populär.

Det kostar absolut lite att serva klockorna och andrahandsvärdet är såklart lite halvdant, men det borde väl endast medföra ett större antal klocknördar med en JLC i samlingen då de flesta är prismedvetna och ej alltid köper nytt? Inköpspriset är dessutom otroligt fördelaktigt IMO, då du exempelvis kan få en riktig ikon i form av Reverso i solitt guld för endast 40-50k om du köper begagnat.

Cartier har ju (med all rätt) blivit populärt här på forumet och även där pratar vi fyrkantiga modeller i mer klassisk storlek och tidlöst utförande. Nu finns såklart två herrar med pseudonymerna Aurum och Evki som frekvent levererar extremt högkvalitativa inlägg och bilder, vilket såklart bidrar till en uppsving där fler får upp ögonen för märket. Dock har ”The Watchmakers Watch” ej sett samma utveckling i populäritet.

Så, frågan lyder alltså, vad tror ni andra medlemmar i tråden, varför är denna fantastiska tillverkare ej mer uppskattad? Är det marknadsföringen eller är designen för steril?

(Inser förresten att detta inlägg skulle kunna tolkas som ett försök till haussande av pris av modellerna jag postar bild på. Det är givetvis ej min avsikt då bägge två är keepers).

Mvh
Gary Coleman
Min uppfattning är att JLC inte är uppskattat på KS för att det inte är en Rolex. Dvs du förlorar 10% om du köper en ny, folk här vågar inte köpa det dom gillar och satsar därför på säkra klockor som ger pengarna tillbaka.
 

mario1971

Rolex
Min uppfattning är att JLC inte är uppskattat på KS för att det inte är en Rolex. Dvs du förlorar 10% om du köper en ny, folk här vågar inte köpa det dom gillar och satsar därför på säkra klockor som ger pengarna tillbaka.
Jag har också en Rolex, men nyligen tillbringar Reverso mest tid på min handled. Bekvämligheten och eleganta under denna period talar för JLC.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
793506F3-1954-4984-82EC-43F5D3C22CD8.jpeg
Guldfredag firas dubbelt när julen dessutom står på tröskeln!

Passar även på att slänga in en fundering. Jag anser att JLC är otroligt underskattat och har lite svårt att förstå anledningen till det. Har du ett intresse för klockor så är du självfallet medveten om Reverso och hela historien med hästpolo, men utöver det är åtminstone min upplevelse att Jaeger snarare kastas in när andra märken diskuteras och man vill trycka på att ”urverket minsann är av hög kvalitet då det är producerat av JLC som levererat till Holy Trinity osv”. Modellen Reverso känns med andra ord större än Jaeger LeCoultre, men inte ens Reverson känns speciellt populär.

Det kostar absolut lite att serva klockorna och andrahandsvärdet är såklart lite halvdant, men det borde väl endast medföra ett större antal klocknördar med en JLC i samlingen då de flesta är prismedvetna och ej alltid köper nytt? Inköpspriset är dessutom otroligt fördelaktigt IMO, då du exempelvis kan få en riktig ikon i form av Reverso i solitt guld för endast 40-50k om du köper begagnat.

Cartier har ju (med all rätt) blivit populärt här på forumet och även där pratar vi fyrkantiga modeller i mer klassisk storlek och tidlöst utförande. Nu finns såklart två herrar med pseudonymerna Aurum och Evki som frekvent levererar extremt högkvalitativa inlägg och bilder, vilket såklart bidrar till en uppsving där fler får upp ögonen för märket. Dock har ”The Watchmakers Watch” ej sett samma utveckling i populäritet.

Så, frågan lyder alltså, vad tror ni andra medlemmar i tråden, varför är denna fantastiska tillverkare ej mer uppskattad? Är det marknadsföringen eller är designen för steril?

(Inser förresten att detta inlägg skulle kunna tolkas som ett försök till haussande av pris av modellerna jag postar bild på. Det är givetvis ej min avsikt då bägge två är keepers).

Mvh
Gary Coleman
Nja håller inte riktigt med tycker de är uppskattade om än inte haussade, finns ju en rad märken som går under radaren för de flesta, Piaget tex som gjort många underbara klockor. Har själv en Reverso Duo som jag använder ofta passar till det mesta. Själv tycker jag det bara är bra, gillar inte när det blir trend och alla ska ha likadana.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Tycker Reverso haft en helt ok prisutveckling på senare tid? Dubbla priserna på de moderna instegspjäserna. Vet att jag var nära att köpa guldreverso för runt 20'. Det jag är mest förvånad över är att de riktigt gamla Reverso inte är dyrare. DET är bland de mest intressanta uren kan jag tycka. Har själv passat på att köpa en Tavannes-Reverso men man borde väl egentligen köpa en finare medan man har råd. Tror att storleken på den klassiska Reverson har avskräckt folk och har för mig att de kallade den moderna för damur i den klassiska storleken?
Ja angående prishöjningen av det moderna har du säkerligen helt rätt. Anser dock att det fortfarande är väldigt prisvärt sett till vad du faktiskt betalar för. Tänker vad andra ikoniska modeller kostar idag. Nu har du såklart även varit med i svängen bra mycket längre tid än mig, men i princip allt har väl blivit ganska mycket dyrare på senare tid?

Håller med angående originalet som är svincoolt. Behöver själv läsa på lite mer innan jag slår till känner jag. Bild på din tidiga 30-talare?

Antar att du har en poäng i att folk generellt vill ha stor pjäser på handlederna och att det klassiska säljs som dam. Har faktiskt för mig att bägge mina ovanstående pjäser med storlek 23x38 såldes som damur på Chrono24.

Här på forumet verkar ju ändå intresset för klassiska Tank LC öka, men just Reversos motsvarighet är det sällan man ser någon posta.
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
793506F3-1954-4984-82EC-43F5D3C22CD8.jpeg
Guldfredag firas dubbelt när julen dessutom står på tröskeln!

Passar även på att slänga in en fundering. Jag anser att JLC är otroligt underskattat och har lite svårt att förstå anledningen till det. Har du ett intresse för klockor så är du självfallet medveten om Reverso och hela historien med hästpolo, men utöver det är åtminstone min upplevelse att Jaeger snarare kastas in när andra märken diskuteras och man vill trycka på att ”urverket minsann är av hög kvalitet då det är producerat av JLC som levererat till Holy Trinity osv”. Modellen Reverso känns med andra ord större än Jaeger LeCoultre, men inte ens Reverson känns speciellt populär.

Det kostar absolut lite att serva klockorna och andrahandsvärdet är såklart lite halvdant, men det borde väl endast medföra ett större antal klocknördar med en JLC i samlingen då de flesta är prismedvetna och ej alltid köper nytt? Inköpspriset är dessutom otroligt fördelaktigt IMO, då du exempelvis kan få en riktig ikon i form av Reverso i solitt guld för endast 40-50k om du köper begagnat.

Cartier har ju (med all rätt) blivit populärt här på forumet och även där pratar vi fyrkantiga modeller i mer klassisk storlek och tidlöst utförande. Nu finns såklart två herrar med pseudonymerna Aurum och Evki som frekvent levererar extremt högkvalitativa inlägg och bilder, vilket såklart bidrar till en uppsving där fler får upp ögonen för märket. Dock har ”The Watchmakers Watch” ej sett samma utveckling i populäritet.

Så, frågan lyder alltså, vad tror ni andra medlemmar i tråden, varför är denna fantastiska tillverkare ej mer uppskattad? Är det marknadsföringen eller är designen för steril?

(Inser förresten att detta inlägg skulle kunna tolkas som ett försök till haussande av pris av modellerna jag postar bild på. Det är givetvis ej min avsikt då bägge två är keepers).

Mvh
Gary Coleman
Bra skrivet! Har själv bara varit klockintresserad i 1,5 år, och kan ju erkänna att jag tyckte Reverso såg ut som en ful liten ”gubb-klocka” i början. Spännande nog så har den åsikten förändrats och ju större klockintresset blivit desto mer intressant har den blivit. Här sitter jag idag och suktar över en Reverso och hoppas att det blir mitt nästa klockköp.

För gemene man antar jag att JLC som märke är okänt och modellen Reverso är nog inte den attraktivaste modellen då den är rätt liten. T. ex. skulle den andra halvan av mitt hushållet tycka att en Reverso skulle vara skitful! Så många kanske räds för den mindre storleken och hur den ska uppfattas.

Summa summarum så skiter jag i vad andra tycker och tänker, en Reverso måste in i min samling! Så om nån har en lite billigare Reverso (stålboett, quartz eller manuell), får ni gärna höra av er i PM😊
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Min uppfattning är att JLC inte är uppskattat på KS för att det inte är en Rolex. Dvs du förlorar 10% om du köper en ny, folk här vågar inte köpa det dom gillar och satsar därför på säkra klockor som ger pengarna tillbaka.
Det är uppenbart att modernt sportstål för majoriteten verkar vara inkörsporten till detta intresse, och att Rolex generellt är ”den heliga gralen”. Och andra sidan tänker jag (eller hoppas snarare) att det skulle kunna handla mindre om rädsla av klockan tappar värde och mer om vad man uppriktigt finner intressant, må det vara de första digitalarna, ryska pjäser, Lemanias gamla manuella kronografer eller gubbur med integrerad länk.

JLC har taskigt andrahandsvärde? Köp begagnat och inte nytt så har du problemet ur världen och du kan testa att bära en riktig ikon under en kort period utan att oroa dig för värdetapp, för att sedan sälja av för samma summa som du gav. Kanske finns över att ens kunna få den såld? Vet ej. Tråkigt och strömlinjeformat oavsett, men desto mer för mig att välja på.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja angående prishöjningen av det moderna har du säkerligen helt rätt. Anser dock att det fortfarande är väldigt prisvärt sett till vad du faktiskt betalar för. Tänker vad andra ikoniska modeller kostar idag. Nu har du såklart även varit med i svängen bra mycket längre tid än mig, men i princip allt har väl blivit ganska mycket dyrare på senare tid?

Håller med angående originalet som är svincoolt. Behöver själv läsa på lite mer innan jag slår till känner jag. Bild på din tidiga 30-talare?

Antar att du har en poäng i att folk generellt vill ha stor pjäser på handlederna och att det klassiska säljs som dam. Har faktiskt för mig att bägge mina ovanstående pjäser med storlek 23x38 såldes som damur på Chrono24.

Här på forumet verkar ju ändå intresset för klassiska Tank LC öka, men just Reversos motsvarighet är det sällan man ser någon posta.
Rent generellt är fyrkantiga ur och små mått svårt. Framförallt har folk svårt att relatera till en rektangulär klocka då de är låsta i runda urs diameter. Cartier har ju varit heldött på svenska forum fram tills nyligen. Sedan tycker jag nog intresset för reversos är högt på forumet. Måste väl vara en av de modellerna som får mest uppmärksamhet? Cartier tex är ju ett helt varumärke.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Nja håller inte riktigt med tycker de är uppskattade om än inte haussade, finns ju en rad märken som går under radaren för de flesta, Piaget tex som gjort många underbara klockor. Har själv en Reverso Duo som jag använder ofta passar till det mesta. Själv tycker jag det bara är bra, gillar inte när det blir trend och alla ska ha likadana.
Du sätter fingret på det jag tänker. De är ju generellt väldigt uppskattade av sina ägare. Bägge mina Reversos tillsammans med min Tank Normale står bra mycket högre i min värld än tidigare 6-siffriga rollar. Ser gärna också att det ej blir trend över JLC (och är knappast orolig över att det ska inträffa) men anser bara det vara tråkigt att folk missar att uppleva fantastiska klockor.

Håller med dig om Piaget, har dock ej ännu så mycket erfarenhet av deras ur.
 
Topp