• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag gillar den. Synd att den fanns i sortimentet så kort tid. Det hade inte varit alls dumt om den hade fått hänga med och fått det nya uppgraderade urverket som den vanliga MCn fick tidigare i år. Av ngn underlig anledning var den också ganska mkt billigare än den vanliga MC. Ska man invända mot ngt är det väl de där "tomma" visarna. Ser ut lite som vintage där lysmassan fallit ur.
Jag gillar visarna på bild men krävs ju riktigt bra finish för att idén skall funka. Annars tycker jag också det är både synd och lite konstigt att den var så kortvarig. Känns som en lite sportigare take på MCn och något som i mitt tycke borde kunna vara mer gångbart än den vanliga. Men uppenbart inte... vore kul med bilder om någon i tråden har en. Om inte blir man ju ännu mer sugen på att skaffa sig en dylik...
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Lägger julklockan och JLC manchettknapparna även här!
C0B06C7C-DCDA-4F51-A306-67DFD026900C.jpeg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag försöker sortera lite i alternativen av Master Control genom åren och förutom den Sector Dial som jag skrev om ovan hittar jag flera olika men relativt lika varianter av den mer vanliga indextavlan. Jag skulle vara tacksam för lite input kring vilka varianter det finns på 37 o 39mm och vad som skiljer dom. Jag tänker endast på trehandare. Jag ser ju tex att tidiga modeller har svärdsvisare medan senare har dauphine osv. Ofta finns ju dock saker som gör den ena modellen mer intressant än den andra så vad/vilken modell skall man leta efter förutom Sector Dial som jag hittils tycker är mest intressant och varför...?
 

Boine

Omega
Jag har ett reseur med memovox som inte går. Har vid tidigare tillfälle lämnat det för påsyn men den urmakaren hade svårt att få tag på delar (inte internet-generationen om vi säger så).
De verkar inte ha något större värde när jag kollar på C24 så att lägga pengar på storservice verkar inte vettigt.
Är själv inte jätteintresserad av reseur och kan lite om dom. Vad göra? Bara sälja eller spara i tron att de faktiskt blir värda något i framtiden? Bygga om/använda för att skapa en fungerande armbandsklocka? Tips mottages varmt.
 

Stein

Cartier
Börjar bli lite sugen på JLC och visade sig även att frun uppskattar fyrkantiga klockor helt plötsligt. Hur ser rabattmöjligheter ut hos AD för JLC. Uret verkar ju lämna strax under 20% på listpris.
 

3R1K

Cartier
2-Faktor
Börjar bli lite sugen på JLC och visade sig även att frun uppskattar fyrkantiga klockor helt plötsligt. Hur ser rabattmöjligheter ut hos AD för JLC. Uret verkar ju lämna strax under 20% på listpris.
Spännande! Man ska kunna få 20-30% rabatt på JLC, om så inte är fallet ring bara runt till lite olika AD inom EU till du får en bra rabatt. Men andrahandspriser är otroligt förmånliga så kolla chrono24!
 

Whale

Cartier
2-Faktor
Hej,

Mitt framtida köp hoppas jag kommer att bli en stål/silver Jaeger LeCoultre Master Ultra Thin Moon.

Efter googling ser jag att en uppdaterad version har kommit för ngt år sedan. Vilket år uppdaterades versionen?

Finns det ngn i tråden som innehar uret? Pro’s and cons?



Stort tack!
 
Senast ändrad:

Rotkiv

Omega
2-Faktor
Hej,

Mitt framtida köp hoppas jag kommer att bli en stål/silver Jaeger LeCoultre Master Ultra Thin Perpetual.

Efter googling ser jag att en uppdaterad version har kommit för ngt år sedan. Vilket år uppdaterades versionen?

Finns det ngn i tråden som innehar uret? Pro’s and cons?



Stort tack!
Hade en med svart urtavla. Fantastisk på alla sätt. Satt som en dröm på min relativt tunna 16.5cm handled. Enda negativa jag kan komma på är att man aldrig fick ”pilla” med kalendern då den har ett så snillrikt sätt att ställa in allt med en knapp. Upplever annars ”pillandet” som en del av det härliga med lite mer komplicerade ur...

Fick tillslut gå för att den användes för lite. Men saknar den lite varje dag sen den lämnade.

bild på min gamla:

CBAC7CBF-55F3-40B3-84A2-4C5CD3A48ECD.jpeg
 

Whale

Cartier
2-Faktor
Hade en med svart urtavla. Fantastisk på alla sätt. Satt som en dröm på min relativt tunna 16.5cm handled. Enda negativa jag kan komma på är att man aldrig fick ”pilla” med kalendern då den har ett så snillrikt sätt att ställa in allt med en knapp. Upplever annars ”pillandet” som en del av det härliga med lite mer komplicerade ur...

Fick tillslut gå för att den användes för lite. Men saknar den lite varje dag sen den lämnade.

bild på min gamla:

CBAC7CBF-55F3-40B3-84A2-4C5CD3A48ECD.jpeg
Är uppenbarligen sömnig, då jag menade Moon och inte Perpetual.

Perpetual är ju även alldeles underbar!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hade en med svart urtavla. Fantastisk på alla sätt. Satt som en dröm på min relativt tunna 16.5cm handled. Enda negativa jag kan komma på är att man aldrig fick ”pilla” med kalendern då den har ett så snillrikt sätt att ställa in allt med en knapp. Upplever annars ”pillandet” som en del av det härliga med lite mer komplicerade ur...

Fick tillslut gå för att den användes för lite. Men saknar den lite varje dag sen den lämnade.

bild på min gamla:

CBAC7CBF-55F3-40B3-84A2-4C5CD3A48ECD.jpeg
Brukar inte evighetskalendrar vara rätt lätthanterliga? Upplevde den inte som stor? Tappar ju mycket elegans som formgivningen inger.
 

David71

Rolex
2-Faktor
Hej,

Mitt framtida köp hoppas jag kommer att bli en stål/silver Jaeger LeCoultre Master Ultra Thin Moon.

Efter googling ser jag att en uppdaterad version har kommit för ngt år sedan. Vilket år uppdaterades versionen?

Finns det ngn i tråden som innehar uret? Pro’s and cons?



Stort tack!
Den har inte uppdaterats vad jag vet bortsett från en annan typ av rotor :)

Brukar inte evighetskalendrar vara rätt lätthanterliga? Upplevde den inte som stor? Tappar ju mycket elegans som formgivningen inger.
Just denna har en knapp som sköter allt, nackdelen är om du trycker en gång för mycket då får du vänta en dag eftersom det inte går att backa.
 

Rotkiv

Omega
2-Faktor
Brukar inte evighetskalendrar vara rätt lätthanterliga? Upplevde den inte som stor? Tappar ju mycket elegans som formgivningen inger.
Enda evighetskalendern jag ägt men de jag sett tidigare brukar ha mer än en enda liten knapp? Högt personlig reflektion då jag märkt att jag t.ex. verkligen gillar manuella klockor p.g.a. att man just får dra upp dem.

Storleken var inget som störde mig alls. Väldigt tunn och låg väldigt bra på min handled. Inte lika elegant som en tank men känslan i caset var riktigt, riktigt bra tycker jag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Enda evighetskalendern jag ägt men de jag sett tidigare brukar ha mer än en enda liten knapp? Högt personlig reflektion då jag märkt att jag t.ex. verkligen gillar manuella klockor p.g.a. att man just får dra upp dem.

Storleken var inget som störde mig alls. Väldigt tunn och låg väldigt bra på min handled. Inte lika elegant som en tank men känslan i caset var riktigt, riktigt bra tycker jag.
Har fyra knappar på min GG men trycker jag på datumknappen följer allt annat med vad jag minns iaf. Får dubbelkolla nästa gång den stannat.
 
Topp