• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Dt250

Rolex
Paneristi
Du sätter fingret på det jag tänker. De är ju generellt väldigt uppskattade av sina ägare. Bägge mina Reversos tillsammans med min Tank Normale står bra mycket högre i min värld än tidigare 6-siffriga rollar. Ser gärna också att det ej blir trend över JLC (och är knappast orolig över att det ska inträffa) men anser bara det vara tråkigt att folk missar att uppleva fantastiska klockor.

Håller med dig om Piaget, har dock ej ännu så mycket erfarenhet av deras ur.
Sen tror jag man ska ta det här med trender här på KS med en nypa salt, finns några forumprofiler som många följer, och de kan nästan själva få igång en hausse.
KS är ju såklart en pyttevärld och du nämnde Cartier tex, men det är väl max 10-20 pers, inklusive mig själv som går igång och diskuterar dessa ur just nu.
 

mario1971

Rolex
Tycker att priserna gått upp en del senaste åren. 2014 köpte jag denna för 27.600 kr.

_20190915_114433.JPG
Det var ett mycket bra pris. Jag köpte min 1931 i år, även 2014 i perfekt skick. Tyvärr betalade jag motsvarigheten till den nya Rolex OP - så steg priserna. Men jag är glad ändå.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Rent generellt är fyrkantiga ur och små mått svårt. Framförallt har folk svårt att relatera till en rektangulär klocka då de är låsta i runda urs diameter. Cartier har ju varit heldött på svenska forum fram tills nyligen. Sedan tycker jag nog intresset för reversos är högt på forumet. Måste väl vara en av de modellerna som får mest uppmärksamhet? Cartier tex är ju ett helt varumärke.
Visst, är man van vid 40-42mm så är det såklart avskräckande att läsa 23x30mm. Jag upplevde till en början mina mindre fyrkantiga ur som armband, men insåg såklart att rent visuellt och sett till komfort så skulle exempelvis Tank Solo XL bara bli larvigt på mig.

Upplever ändå att Tank och Santos är bra mycket mer populära än Reversos här på forumet? Går väl knappt en dag utan att tråden går varm och bildern på typ någon Santos Carree postas. (Givetvis endast positivt). Angående tidpunkten för Cartiers uppsving här på KS är jag för grön för att kunna ha någon bra uppfattning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Visst, är man van vid 40-42mm så är det såklart avskräckande att läsa 23x30mm. Jag upplevde till en början mina mindre fyrkantiga ur som armband, men insåg såklart att rent visuellt och sett till komfort så skulle exempelvis Tank Solo XL bara bli larvigt på mig.

Upplever ändå att Tank och Santos är bra mycket mer populära än Reversos här på forumet? Går väl knappt en dag utan att tråden går varm och bildern på typ någon Santos Carree postas. (Givetvis endast positivt). Angående tidpunkten för Cartiers uppsving här på KS är jag för grön för att kunna ha någon bra uppfattning.
Du kan ha rätt, men tror mycket handlar om vem som äger vilka ur. Om vi hade ett upprop tror jag det finns fler reversos än Santos. Spelar iofs ingen direkt roll och håller med dig i din observation rent generellt.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Sen tror jag man ska ta det här med trender här på KS med en nypa salt, finns några forumprofiler som många följer, och de kan nästan själva få igång en hausse.
KS är ju såklart en pyttevärld och du nämnde Cartier tex, men det är väl max 10-20 pers, inklusive mig själv som går igång och diskuterar dessa ur just nu.
Du har nog en poäng där. Cartier-tråden är en av få ställen jag hänger på, så är nog lätt att bli lite närsynt. Min bild av prisutvecklingen på vissa av Cartiers modeller på senare tid har absolut bidragit till min bild av att det blivit trendigt på sistone. Dock kanske Cartier alltid varit populärare utomlands än i Sverige?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Du har nog en poäng där. Cartier-tråden är en av få ställen jag hänger på, så är nog lätt att bli lite närsynt. Min bild av prisutvecklingen på vissa av Cartiers modeller på senare tid har absolut bidragit till min bild av att det blivit trendigt på sistone. Dock kanske Cartier alltid varit populärare utomlands än i Sverige?
Cartier är ju en av de största tillverkarna, har varit klart större globalt än i Sverige. De har helt klart stuckit i pris och de är helt klart hypeade internationellt.
 

Gary Coleman

Panerai
2-Faktor
Bra skrivet! Har själv bara varit klockintresserad i 1,5 år, och kan ju erkänna att jag tyckte Reverso såg ut som en ful liten ”gubb-klocka” i början. Spännande nog så har den åsikten förändrats och ju större klockintresset blivit desto mer intressant har den blivit. Här sitter jag idag och suktar över en Reverso och hoppas att det blir mitt nästa klockköp.

För gemene man antar jag att JLC som märke är okänt och modellen Reverso är nog inte den attraktivaste modellen då den är rätt liten. T. ex. skulle den andra halvan av mitt hushållet tycka att en Reverso skulle vara skitful! Så många kanske räds för den mindre storleken och hur den ska uppfattas.

Summa summarum så skiter jag i vad andra tycker och tänker, en Reverso måste in i min samling! Så om nån har en lite billigare Reverso (stålboett, quartz eller manuell), får ni gärna höra av er i PM😊
Det är verkligen härligt och förunderligt hur man får upp ögonen för någonting som man tidigare skrattar bort. För min egen del blev det även påtagligt hur en klocka faktiskt ska sitta. En stor betongkloss på armen är varken speciellt vacker eller bekvämt.

Haha. Visade glatt upp min första Reverso för damen här hemma. ”Fan du ser ut som en italienare med den på armen” fick jag i ansiktet. Försökte förklara historiken och hur designen och mekaniken kom att bli till. Hon svarade någonting om att klockan skulle passa på Silvio Berlusconi på stranden. Tur att vi struntar i vår damer och köper Reversos ändå!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
JLC Master Ultra Thin Moon 1368470 på MTO ”Smoke Grey” från Molequin. Ca 1300 kr ink MTO och frakt känns ändå prisvärt. Jag valde längd, stygnens färg och curved ends till en extra kostnad av ca 250 kr.

E8027D92-32BF-420A-8D40-7A7918B892DE.jpeg
Borde fråga tillverkaren själv, men är inte dessa band rätt hårt lackade? tar ju helt död på känslan av premium.
 

DrDre

Patek
Har snöat in lite på en
Screenshot_2020-12-24-14-59-56-793_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg
MC med Sector dial. Hittar ingen i tråden och dom verkar ovanliga. "No love" eller blivande raritet? Skulle vilja hitta en beg till vettigt pris och vanliga MC finns ju gott om. Inte denna dessvärre...

Jag gillar den. Synd att den fanns i sortimentet så kort tid. Det hade inte varit alls dumt om den hade fått hänga med och fått det nya uppgraderade urverket som den vanliga MCn fick tidigare i år. Av ngn underlig anledning var den också ganska mkt billigare än den vanliga MC. Ska man invända mot ngt är det väl de där "tomma" visarna. Ser ut lite som vintage där lysmassan fallit ur.
 
Topp