• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

FranzJaeger

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla!

Debuterar i denna tråd, och nästan på forumet efter ett antal år i skuggorna, med en omtvistad modell. JLC har varit en favorit länge och jag har en Reverso sedan tidigare. Har dock varit inne i ett skov avseende mindre klockor och när denna 90-talare dök upp på auktion slog jag till:

En fulsnygg JLC Heraion 34mm 115.5.31, quartz, kom på en skön beads-liknande 90-talslänk men planen var ändå att slänga på ett grönt krokodilband från Camille Fournet redan från start (att kompletteras med spänne).

Denna serie betraktas såvitt jag förstår som ett lite mörkt kapitel i JLCs historia men jag är tämligen nöjd med slutresultatet!

Min enda invändning är att något med tvåtonen och tavlans detaljrikedom gör att den bärs ännu mindre än vad jag väntat mig.

Nog med text, mer av vad alla är här för:

C9ED6D89-F545-47C2-8F85-C58D72BF48C0.jpeg

9823C96D-DF37-4D03-93A2-1A4B4F82EBE0.jpeg

5831995F-4E3A-467B-B9F5-B0241F3E4BBD.jpeg
 
Senast ändrad:

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Hej alla!

Debuterar i denna tråd, och nästan på forumet efter ett antal år i skuggorna, med en omtvistad modell. JLC har varit en favorit länge och jag har en Reverso sedan tidigare. Har dock varit inne i ett skov avseende mindre klockor och när denna 90-talare dök upp på auktion slog jag till:

En fulsnygg JLC Heraion 115.5.31, quartz, kom på en skön beads-liknande 90-talslänk men planen var ändå att slänga på ett grönt krokodilband från Camille Fournet redan från start (att kompletteras med spänne).

Denna serie betraktas såvitt jag förstår som ett lite mörkt kapitel i JLCs historia men jag är tämligen nöjd med slutresultatet!

Min enda invändning är att något med tvåtonen och tavlans detaljrikedom gör att den bärs ännu mindre än vad jag väntat mig.

Nog med text, mer av vad alla är här för:
Hur stor är den?

just nu är det ju väldigt ute med tvåton men själv gillar jag det så jag ger tummen upp.

Quartz är perfekt på en kronograf också. kryosen har väl något slags mekaniskt kvartsverk, hur är det med den här?
 

FranzJaeger

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Hur stor är den?

just nu är det ju väldigt ute med tvåton men själv gillar jag det så jag ger tummen upp.

Quartz är perfekt på en kronograf också. kryosen har väl något slags mekaniskt kvartsverk, hur är det med den här?
Den är 34mm, ska addera det till beskrivningen ovan.

Har också blandade känslor för tvåton men tycker att denna boett tillsammans med ringen etc. i guld flyger.

Jag måste göra lite mer research om det är samma som i kryos men den salufördes som ”mechaquartz” så det är en hybrid mellan mekanisk och quartz. Läste på TimeZone att den marknadsfördes som ”världens tunnaste kronograf” vid någon punkt, osubstantierat om det stämmer dock.
 

Fisherking

Rolex
2-Faktor
Den är 34mm, ska addera det till beskrivningen ovan.

Har också blandade känslor för tvåton men tycker att denna boett tillsammans med ringen etc. i guld flyger.

Jag måste göra lite mer research om det är samma som i kryos men den salufördes som ”mechaquartz” så det är en hybrid mellan mekanisk och quartz. Läste på TimeZone att den marknadsfördes som ”världens tunnaste kronograf” vid någon punkt, osubstantierat om det stämmer dock.
Finns en modell som heter Odysseus som är väldans snygg. Också 34mm vilket är lite litet för en kronograf tycker jag. 36-37mm hade varit perfekt.
 

FranzJaeger

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Finns en modell som heter Odysseus som är väldans snygg. Också 34mm vilket är lite litet för en kronograf tycker jag. 36-37mm hade varit perfekt.
Intressant, ska kolla upp! Håller med ang. storlek generellt sett, jag verkar ha landat i att 40 är stort och 34 litet så empirin tyder på att 37 är sweetspot då...
 

FranzJaeger

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt schysst, inte minst med månfas - men den hade kanske vunnit på något större tavla att breda ut alla detaljer på...

Tycker de har lyckas med balansen med många subdials på nya MUT Perpetual, men 39mm känns på gränsen till för stort för egen del vad gäller dessa.

Förra generationens MUT Perpetual var väl 37mm såvitt jag förstår men jag klarar inte av den ensamma 6:an i botten av tavlan:

37mm:
3AFB0A72-92E3-4619-BF03-ADB7EF82EF26.jpeg


39mm:
AF1965A1-DDD3-4236-A6FE-6A101EB7B6BF.jpeg

 

FranzJaeger

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Riktigt schysst, inte minst med månfas - men den hade kanske vunnit på något större tavla att breda ut alla detaljer på...

Tycker de har lyckas med balansen med många subdials på nya MUT Perpetual, men 39mm känns på gränsen till för stort för egen del vad gäller dessa.

Förra generationens MUT Perpetual var väl 37mm såvitt jag förstår men jag klarar inte av den ensamma 6:an i botten av tavlan:

37mm:
3AFB0A72-92E3-4619-BF03-ADB7EF82EF26.jpeg


39mm:
AF1965A1-DDD3-4236-A6FE-6A101EB7B6BF.jpeg

Undrar om man kan få någon att byta ut sexan mot ett index från en annan jämn siffra...
 

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Riktigt schysst, inte minst med månfas - men den hade kanske vunnit på något större tavla att breda ut alla detaljer på...

Tycker de har lyckas med balansen med många subdials på nya MUT Perpetual, men 39mm känns på gränsen till för stort för egen del vad gäller dessa.

Förra generationens MUT Perpetual var väl 37mm såvitt jag förstår men jag klarar inte av den ensamma 6:an i botten av tavlan:

37mm:
3AFB0A72-92E3-4619-BF03-ADB7EF82EF26.jpeg


39mm:
AF1965A1-DDD3-4236-A6FE-6A101EB7B6BF.jpeg

Den där 6an är verkligen fruktansvärd, synd på en så fin klocka😬
 

Rotkiv

Omega
2-Faktor
Riktigt schysst, inte minst med månfas - men den hade kanske vunnit på något större tavla att breda ut alla detaljer på...

Tycker de har lyckas med balansen med många subdials på nya MUT Perpetual, men 39mm känns på gränsen till för stort för egen del vad gäller dessa.

Förra generationens MUT Perpetual var väl 37mm såvitt jag förstår men jag klarar inte av den ensamma 6:an i botten av tavlan:

37mm:
3AFB0A72-92E3-4619-BF03-ADB7EF82EF26.jpeg


39mm:
AF1965A1-DDD3-4236-A6FE-6A101EB7B6BF.jpeg

Testa MUT:en innan du dömmer ut diametern. Den är så pass tunn att jag fortfarande upplevde den som ett väldigt välbalanserat ur.
 

FranzJaeger

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Testa MUT:en innan du dömmer ut diametern. Den är så pass tunn att jag fortfarande upplevde den som ett väldigt välbalanserat ur.
Ett tunnare ur upplevs ju oftast större dock, så att den är tunn lär ju inte hjälpa om man tycker diametern är för stor.
Enig med er bägge, jag tycker att de verkligen har fått till proportionerna på nya generationen - men mina preferenser har dragit åt lite mindre yta och kombinationen av en rätt smal blankpolerad sluttande glasring med 39mm tycker jag gör att den bärs större.

Har testat en MUT small seconds (iofs 40mm) och tycker att den bärs väsentligen större än exv. en 39mm BB58 p.g.a. den smala polerade glasringen vs. en vridring som gör att själva tavlan känns/är större. Jämförelsen dress vs. dykare är ju inte relevant men ni förstår poängen.
 

Rotkiv

Omega
2-Faktor
Enig med er bägge, jag tycker att de verkligen har fått till proportionerna på nya generationen - men mina preferenser har dragit åt lite mindre yta och kombinationen av en rätt smal blankpolerad sluttande glasring med 39mm tycker jag gör att den bärs större.

Har testat en MUT small seconds (iofs 40mm) och tycker att den bärs väsentligen större än exv. en 39mm BB58 p.g.a. den smala polerade glasringen vs. en vridring som gör att själva tavlan känns/är större. Jämförelsen dress vs. dykare är ju inte relevant men ni förstår poängen.
Förstår era poänger. Rent visuellt är ju 39mm ganska mycket. Men samtidigt tyckte jag aldrig att den kändes stor på handleden p.g.a. sin smala profil - väldigt subjektivt såklart. Tror mitt enda egentliga inspel är att testa den på handleden :)
 

boneg

Omega
2-Faktor
Jag tittar lite på en Reverso och försöker bilda mig en uppfattning om följande tre ting
1. Duo eller singel
2. Quartz eller Automat
3. Utförande på tavlor, något att tänka på

Är det något annat än ovan som jag också behöver fundera på/ta i beaktning som ni mer erfarna lärt?

tack på förhand
 
Topp