Hej allihopa, jag är ny på forumet, men vart här många ggr och klockfantast sedan 1996, då jag köpte min första "fina" klocka, en Omega Seamaster som fortfarande tickar på bra.
Förra året fyllde jag jämnt och bestämde mig för att unna mig en fin dressklocka, där valet föll på en Jeager Master Ultra Thin
I december köpte jag slutligen en, pre owned, på en av de stora svenska klocksajterna. Klockan marknadsfördes som 2018 och låg ca 40% under nypris, vilket kändes ok.
När jag nu registrerat klockan på JLC´s hemsida, så säger de att klockan är tillverkad 2014.
Om det varit en vintage så är det kanske inte hela världen, men 2018 och 2014 känns ändå som stor skillnad.
Är i bilbranschen och där är det dag och natt mellan fyra årsmodeller givetvis, men är osäker hur det är i preowned-marknaden för klockor? Är det skitsamma, eller ska man krångla med säljaren?
Har kontaktat sidan där jag köpt klockan för att informera om vad jag upptäckt. De har skrivit tillbaka att infon de hade var 2018 och om jag inte är nöjd så går det bra att skicka tillbaka klockan....
Klockan är superfin, priset är ok i mina ögon, och jag vill gärna behålla den, men får en besk smak i munnen av att klockan är 6 år gammal ist för 2 år som jag trodde när jag beställde den.
Kan tillverkningsår vara 2014 och sedan har den samlat damm i någon AD´s skyltfönster i 4 år, eller tillverkas JLC oftast efter beställning?
Tänkte även på servicekostnader som kanske dyker upp lite tidigare än beräknat nu.
Tacksam för lite feedback från er JLC-fantaster hur ni hade hanterat detta