• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

FranzJaeger

Omega
Pledge Member
2-Faktor
Jag tittar lite på en Reverso och försöker bilda mig en uppfattning om följande tre ting
1. Duo eller singel
2. Quartz eller Automat
3. Utförande på tavlor, något att tänka på

Är det något annat än ovan som jag också behöver fundera på/ta i beaktning som ni mer erfarna lärt?

tack på förhand
Två tankar kring punkt 1 om det är din första Reverso:

i) oavsett modell så bör de testas på handleden om man inte är väldigt van vid andra rektangulära klockor, typ Cartier Basculante, då storleken i mm inte säger lika mycket som på runda ur

ii) jag upplever personligen att Duo-modellerna med vissa undantag (exv. Grande Ultra Thin som ses strax ovan) är tämligen tjocka i förhållande till sina övriga dimensioner. Hanteras genom i) ovan :)

Vad gäller punkt 3 så är vissa av de silvriga/vita tavlorna väldigt svårfotade och jag upplever att många av dem har mer djup i verkligheten.

Ovan baseras på att ha ägt en och klämt på ett antal!
 
Senast ändrad:

boneg

Omega
2-Faktor
Två tankar kring punkt 1 om det är din

i) oavsett modell så bör de testas på handleden om man inte är väldigt van vid andra rektangulära klockor, typ Cartier Basculante, då storleken i mm inte säger lika mycket som på runda ur

ii) jag upplever personligen att Duo-modellerna med vissa undantag (exv. Grande Ultra Thin som ses strax ovan) är tämligen tjocka i förhållande till sina övriga dimensioner. Hanteras genom i) ovan :)

Vad gäller punkt 3 så är vissa av de silvriga/vita tavlorna väldigt svårfotade och jag upplever att många av dem har mer djup i verkligheten.

Ovan baseras på att ha ägt en och klämt på ett antal!
Tusen tack, bra info
Jag har relativt klen handled så det med storleken är viktig info
Jag skulle gärna prova men bor så till att jag inte har några butiker i närheten med JLC och i dessa tider så känns det inte aktuellt att korsa länsgränser för att prova en klocka...även om klockor är viktigt!😉

ska söka lite på ultra Thin modellen, intressant!
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tittar lite på en Reverso och försöker bilda mig en uppfattning om följande tre ting
1. Duo eller singel
2. Quartz eller Automat
3. Utförande på tavlor, något att tänka på

Är det något annat än ovan som jag också behöver fundera på/ta i beaktning som ni mer erfarna lärt?

tack på förhand
1 singel, för att kunna gravera den
2 mekaniskt/manuell absolut inte Quartz eller automat, för att det är mediterande och lite sexigt att sitta och dra upp den
3 röd, blå eller silver med subsekund, skulle idag tagit den röda
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag tittar lite på en Reverso och försöker bilda mig en uppfattning om följande tre ting
1. Duo eller singel
2. Quartz eller Automat
3. Utförande på tavlor, något att tänka på

Är det något annat än ovan som jag också behöver fundera på/ta i beaktning som ni mer erfarna lärt?

tack på förhand
1 Duo är naturligtvis kul då man får 2 klockor i en, men de är oftare lite tjockare, om det nu kan vara ett problem. Prova dig fram.
2 JLC manuella verk drar upp mjukt som..... ja jag hittar inte orden men det känns kvalité. Riktigt skön känsla, annars duger nog både automat och kvarts.
3 Precis som Rolex saknar, kanske alla JLC, reflexhindrande material i glasets yta och blir därför svårare att läsa av och att fota. Tavlorna är oftast riktigt fina överlag. Finns nog inget direkt dåligt om det inte är trasigt. Speciellt viktigt om du kollar på vintage från obskyr handlare.

Precis som nämnts tidigare, prova på armen. De flesta är platta på undersidan och hornen kan sticka ut om den blir för stor. Man kan leva med det också, men hitta din storlek som du trivs i.
 

-Erik

Breitling
Jag tittar lite på en Reverso och försöker bilda mig en uppfattning om följande tre ting
1. Duo eller singel
2. Quartz eller Automat
3. Utförande på tavlor, något att tänka på

Är det något annat än ovan som jag också behöver fundera på/ta i beaktning som ni mer erfarna lärt?

tack på förhand
Angående urverken så är min uppfattning att de manuella är övervägande fler till antalet än de automatiska. Kan ju vara något att ha i åtanke om du gillar automatare.
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Jag tittar lite på en Reverso och försöker bilda mig en uppfattning om följande tre ting
1. Duo eller singel
2. Quartz eller Automat
3. Utförande på tavlor, något att tänka på

Är det något annat än ovan som jag också behöver fundera på/ta i beaktning som ni mer erfarna lärt?

tack på förhand
Nu har man ju oftast själv det man gillar, skulle varmt rekommendera Duo, blir faktiskt 2 olika klockor. Tjockleken stör inte mig alls.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
D6F27C29-132A-4022-B4FD-CF1F9FB4A1F6.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tittar lite på en Reverso och försöker bilda mig en uppfattning om följande tre ting
1. Duo eller singel
2. Quartz eller Automat
3. Utförande på tavlor, något att tänka på

Är det något annat än ovan som jag också behöver fundera på/ta i beaktning som ni mer erfarna lärt?

tack på förhand
Ställ dig frågan vad en reverso är för dig. Jag tycker reverso är vad de lanserade på 30-talet, inte de vulgära uppblåsta varianterna vi ofta ser idag. Liten och tunn. Då baksidan är så platt sitter inte en längre boett så bra på en rund handled.
 

boneg

Omega
2-Faktor
Ställ dig frågan vad en reverso är för dig. Jag tycker reverso är vad de lanserade på 30-talet, inte de vulgära uppblåsta varianterna vi ofta ser idag. Liten och tunn. Då baksidan är så platt sitter inte en längre boett så bra på en rund handled.
Tack!
Ja tanken är för mig att den ska vara nätt och sober, så då kanske Duo går bort (kanske jag sparar nån krona vid inköp också😅)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tack!
Ja tanken är för mig att den ska vara nätt och sober, så då kanske Duo går bort (kanske jag sparar nån krona vid inköp också😅)
Jag har originalet och den är 23 mm bred, tycker jag passar lite mindre handleder perfekt. Ligger man över medel tycker jag en storlek upp är vettigt.
 

Oktogon

Panerai
Ställ dig frågan vad en reverso är för dig. Jag tycker reverso är vad de lanserade på 30-talet, inte de vulgära uppblåsta varianterna vi ofta ser idag. Liten och tunn. Då baksidan är så platt sitter inte en längre boett så bra på en rund handled.
Instämmer. Lätt att man väljer en för stor modell om man är van vid moderna runda ur.

@boneg här är en Reverso Classique på min handled som mäter runt 16.5cm. 23mm bred är denna.

C89E0CCC-3B36-4758-9AFC-DDE60F7770A0.jpeg
 

David71

Rolex
2-Faktor
Den ultimata JLC dressaren med månfas... är det något ur Master Control serien eller en Reverso man ska kika efter?
Bra fråga, letar också efter en JLC med månfas. Tycker de flesta Reverso med månfas är för stora och i synnerhet de med 8-dagars verk, så det blir nog master serien för mig. Denna Reverso ser dock lite mindre ut, men har aldrig sett den i verkligheten.

s-l1600.jpg
 
Bra fråga, letar också efter en JLC med månfas. Tycker de flesta Reverso med månfas är för stora och i synnerhet de med 8-dagars verk, så det blir nog master serien för mig. Denna Reverso ser dock lite mindre ut, men har aldrig sett den i verkligheten.

s-l1600.jpg
Mmm det där var mumma om de hade tagit bort power-indikatorn... vad ur master control serien har du spanat in? Nytt eller beggat?
 
Topp