• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

St Maxime

KS Explorers Club
Jaeger-LeCoultre Reverso Classic Medium Small Seconds

5681E501-8953-4D77-AD1D-BB12DA8D2873.jpeg
75619E1B-9CB8-4FE3-B673-E04D19A7FCBA.jpeg
Oerhört fin! Är otroligt sugen på en själv, har haft Reverso Classique (23.5 x 38) tidigare och inbillar mig att detta vore det idealiska.

Antagligen en oerhört dum fråga - så ber om överseende - finns dessa ”hemma” hos nymans där jag misstänker att den är införskaffade eller är det väntetid på dem?
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Oerhört fin! Är otroligt sugen på en själv, har haft Reverso Classique (23.5 x 38) tidigare och inbillar mig att detta vore det idealiska.

Antagligen en oerhört dum fråga - så ber om överseende - finns dessa ”hemma” hos nymans där jag ser att den är införskaffade eller är det väntetid på dem?

Tack!

Köpte den på Krons. Brukar finnas hemma!
 

Papadie

Breitling
Börjar med att be om ursäkt för långt inlägg men...

Finns det någon här som kan hjälpa en dam i nöd?

Jag har nämligen gått och blivit kär i en Reverso monoface i guld och står inför ett dilemma.

Helst av allt önskar jag en begagnad Reverso i damstorlek med ref. 2602540 (21 x 35.8 mm). Den verkar dock inte dyka upp - varken här på klocksnack, chrono24 eller på blocket.

Då återstår förmodligen att köpa ny, och en novis som jag undrar vilka fördelarna skulle vara att köpa för 141 000 kr från exempelvis Nymans Ur kontra att köpa en ny (via Chrono24) från Spanien för 104 000 kr?

Om jag inte ska släppa begagnatspåret har jag insett att det är lättare att hitta klockan i herrstorlek exempelvis ref. 250.1.86 (23 x 38 mm). Frågan är då om den inte blir för stor? Till vardags har jag nu en Rolex date ref. 115234 (34mm) vilket jag tycker passar mig bra. En Reverso i herrstorlek kan med andra ord kanske fungera men då är jag rädd att jag förlorar det mer diskreta, eleganta och sofistikerade utseendet som jag är ute efter.

Jag bifogar lite bilder till inlägget. En i roséguld då jag provade damstorleken på NK. En i stål då jag provade herrstorleken på Nymans. Och så tre nördbilder där jag ritat på papper för storleksjämförelse.

Slutligen är mina frågor till er:

1. Ska jag köpa dam- eller herrstorleken?
2. Ska jag köpa ny eller begagnad? Från vilken försäljare/sida?
3. Finns det någon annan liknande ref. som jag har missat och ni kan tipsa om?

Tackar allra ödmjukast på förhand för all input jag kan få.
 

Bilagor

  • 1..jpg
    1..jpg
    387.6 KB · Visningar: 54
  • 2..jpg
    2..jpg
    486.9 KB · Visningar: 52
  • 3..jpg
    3..jpg
    275.5 KB · Visningar: 52
  • 4..jpg
    4..jpg
    322.6 KB · Visningar: 46
  • 5..jpg
    5..jpg
    365.8 KB · Visningar: 46

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Börjar med att be om ursäkt för långt inlägg men...

Finns det någon här som kan hjälpa en dam i nöd?

Jag har nämligen gått och blivit kär i en Reverso monoface i guld och står inför ett dilemma.

Helst av allt önskar jag en begagnad Reverso i damstorlek med ref. 2602540 (21 x 35.8 mm). Den verkar dock inte dyka upp - varken här på klocksnack, chrono24 eller på blocket.

Då återstår förmodligen att köpa ny, och en novis som jag undrar vilka fördelarna skulle vara att köpa för 141 000 kr från exempelvis Nymans Ur kontra att köpa en ny (via Chrono24) från Spanien för 104 000 kr?

Om jag inte ska släppa begagnatspåret har jag insett att det är lättare att hitta klockan i herrstorlek exempelvis ref. 250.1.86 (23 x 38 mm). Frågan är då om den inte blir för stor? Till vardags har jag nu en Rolex date ref. 115234 (34mm) vilket jag tycker passar mig bra. En Reverso i herrstorlek kan med andra ord kanske fungera men då är jag rädd att jag förlorar det mer diskreta, eleganta och sofistikerade utseendet som jag är ute efter.

Jag bifogar lite bilder till inlägget. En i roséguld då jag provade damstorleken på NK. En i stål då jag provade herrstorleken på Nymans. Och så tre nördbilder där jag ritat på papper för storleksjämförelse.

Slutligen är mina frågor till er:

1. Ska jag köpa dam- eller herrstorleken?
2. Ska jag köpa ny eller begagnad? Från vilken försäljare/sida?
3. Finns det någon annan liknande ref. som jag har missat och ni kan tipsa om?

Tackar allra ödmjukast på förhand för all input jag kan få.
1. Köp en dam, så klart. Kompromissa inte då det är vad du vill ha.

2. Kolla om AD, typ Nymans kan matcha de priser du hittar på Chrono24.

Om inte, köp från en handlare med referenser och se till att pruta tills du skäms. Se till att det finns certifikat och är korrekt ifyllt så har du exakt samma garanti som du har om du köper hos Nymans eller annan AD. Om garantin fortfarande gäller det vill säga. Betala genom Chrono24.


Ny eller begagnad kan bara du svara på. Preferens och storlek på plånbok. Är den begagnad så håll koll på skick, ålder och gångavvikelse bland annat.

Det finns 0 fördelar av att betala 40brak mer för att "det är en butik och såld i Sverige." Så länge du följer ovan, med certifikatet om ny eller åtminstone under garanti. Det blir ett dyrt glas Champagne och sittstund om du får betala 40brak mer än gråhandlare.
 

Papadie

Breitling
1. Köp en dam, så klart. Kompromissa inte då det är vad du vill ha.

2. Kolla om AD, typ Nymans kan matcha de priser du hittar på Chrono24.

Om inte, köp från en handlare med referenser och se till att pruta tills du skäms. Se till att det finns certifikat och är korrekt ifyllt så har du exakt samma garanti som du har om du köper hos Nymans eller annan AD. Om garantin fortfarande gäller det vill säga. Betala genom Chrono24.


Ny eller begagnad kan bara du svara på. Preferens och storlek på plånbok. Är den begagnad så håll koll på skick, ålder och gångavvikelse bland annat.

Det finns 0 fördelar av att betala 40brak mer för att "det är en butik och såld i Sverige." Så länge du följer ovan, med certifikatet om ny eller åtminstone under garanti. Det blir ett dyrt glas Champagne och sittstund om du får betala 40brak mer än gråhandlare.
Tack för svar!

Du har nog helt rätt. En kompromiss kommer jag säkert att ångra. Nu lutar det starkt åt en ny dammodell köpt från handlare.

Den här verkar intressant: https://www.chrono24.se/jaegerlecoultre/jaeger-lecoultre-reverso-classic-small--id18933597.htm
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor

Papadie

Breitling
Är det någon som vet vilken skillnaden är mellan två klockor där skicket på den ena anges som "Oanvänd (så gott som ny)" och den andra "Ny (fabriksny utan användningsspår)"?

Är skicket i praktiken lika men att den ena haft flera ägare? Vad tror ni? Jag infogar länkar till klockorna.

https://www.chrono24.se/jaegerlecoultre/jaeger-lecoultre-reverso-classic-small--id18933597.htm

https://www.chrono24.se/jaegerlecoultre/reverso-classic-small-2602540--id10084198.htm

Handlaren med den "oanvända" klockan har jag frågat "In addition to the original Brand Watch Case, Manual Booklet and Warranty Card does it also come with a valid Certificate of Origin?". Varpå han svarade "All of our watches are unworn, full set". Tolkar ni hans svar som att certifikat följer med? Eller bör jag ställa följdfrågor?

Jag har aldrig köpt klocka annat än ny i butik, så jag är oerhört tacksam för er input.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Är det någon som vet vilken skillnaden är mellan två klockor där skicket på den ena anges som "Oanvänd (så gott som ny)" och den andra "Ny (fabriksny utan användningsspår)"?

Är skicket i praktiken lika men att den ena haft flera ägare? Vad tror ni? Jag infogar länkar till klockorna.

https://www.chrono24.se/jaegerlecoultre/jaeger-lecoultre-reverso-classic-small--id18933597.htm

https://www.chrono24.se/jaegerlecoultre/reverso-classic-small-2602540--id10084198.htm

Handlaren med den "oanvända" klockan har jag frågat "In addition to the original Brand Watch Case, Manual Booklet and Warranty Card does it also come with a valid Certificate of Origin?". Varpå han svarade "All of our watches are unworn, full set". Tolkar ni hans svar som att certifikat följer med? Eller bör jag ställa följdfrågor?

Jag har aldrig köpt klocka annat än ny i butik, så jag är oerhört tacksam för er input.
Samma referens och båda är nya. Det står i beskrivningen och texten.
Allt skall följa med vid det svaret. Som även står i beskrivningen också.

Sår du nöjd med priset så tuta och kör. Har de inte klockan I lager så fråga om exakt leveranstid, vilket kan variera.
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Börjar med att be om ursäkt för långt inlägg men...

Finns det någon här som kan hjälpa en dam i nöd?

Jag har nämligen gått och blivit kär i en Reverso monoface i guld och står inför ett dilemma.

Helst av allt önskar jag en begagnad Reverso i damstorlek med ref. 2602540 (21 x 35.8 mm). Den verkar dock inte dyka upp - varken här på klocksnack, chrono24 eller på blocket.

Då återstår förmodligen att köpa ny, och en novis som jag undrar vilka fördelarna skulle vara att köpa för 141 000 kr från exempelvis Nymans Ur kontra att köpa en ny (via Chrono24) från Spanien för 104 000 kr?

Om jag inte ska släppa begagnatspåret har jag insett att det är lättare att hitta klockan i herrstorlek exempelvis ref. 250.1.86 (23 x 38 mm). Frågan är då om den inte blir för stor? Till vardags har jag nu en Rolex date ref. 115234 (34mm) vilket jag tycker passar mig bra. En Reverso i herrstorlek kan med andra ord kanske fungera men då är jag rädd att jag förlorar det mer diskreta, eleganta och sofistikerade utseendet som jag är ute efter.

Jag bifogar lite bilder till inlägget. En i roséguld då jag provade damstorleken på NK. En i stål då jag provade herrstorleken på Nymans. Och så tre nördbilder där jag ritat på papper för storleksjämförelse.

Slutligen är mina frågor till er:

1. Ska jag köpa dam- eller herrstorleken?
2. Ska jag köpa ny eller begagnad? Från vilken försäljare/sida?
3. Finns det någon annan liknande ref. som jag har missat och ni kan tipsa om?

Tackar allra ödmjukast på förhand för all input jag kan få.

Kör på på klassiska storleken 23X38 mm! Jag hängde på min Reverso på min fru här om dagen och jag tycker att det fungerar riktigt bra.

Värt att nämna är väl att den storleken benämns som damklocka hos Jaeger i dag.
 

Laplander

Rolex
Handlaren med den "oanvända" klockan har jag frågat "In addition to the original Brand Watch Case, Manual Booklet and Warranty Card does it also come with a valid Certificate of Origin?". Varpå han svarade "All of our watches are unworn, full set". Tolkar ni hans svar som att certifikat följer med? Eller bör jag ställa följdfrågor?

Jag har aldrig köpt klocka annat än ny i butik, så jag är oerhört tacksam för er input.
Jag tolkar det som ett lite svävande svar, inget rakt svar om stämplat cert?
 
Topp