• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Hej!

Är på jakt efter en damklocka och har fastnat för en JLC Reverso Lady, mer specifikt den här (https://www.chrono24.se/jaegerlecou...monds-quartz-boxonly2010--21mm--id9923668.htm). Tycker ni att den är rimligt prissatt – ca 33 tkr – sett till vad man får, dvs kvartsur uttagen 2010 utan originalpapper men med originalbox och vad som ser ut att vara OK skick? Tror ni diamanterna är factory set (hittar nämligen ej motsv modell på JLC:s hemsida)?

Tack på förhand!

Anna

Skärmavbild 2021-08-12 kl. 7.47.25 em.png

Inväntar prisuppgifter och bättre bilder från handlaren. Var osäker på tavlan då klockan ändå ska vara så pass gammal. Sannolikt att dessa kom med blå tavla överhuvudtaget? Tveksamt va?
Fanns ju färgade, men tror det var emalj. Lite osäker dock. Har gjort en förfrågan om att emaljera min hos oberoende konstnär, får se hur det går.

Finns inte mycket info där ute på den punkten tycker jag. Får försöka läsa vidare samt se vad handlaren svarar.

Kul! Vad har du tänkt dig?
Får först se om de vill göra det. Men tycker grönt är koolt. Det har ju redan hänt något med tavlan, minst tvättad så känner inte att det är en hädelse.

Inte kört denna på länge, framförallt inte på struts.
Men den är sjukt bra!!
CD9C7367-C2BB-4A37-B2E1-4F5C351828C9.jpeg
Inte varit så förtjust i subsekunden när jag kollat hemsidan men ser ju mycket trevlig ut på era bilder. Kanske får gå och klämma på en - tror samtidigt att 2548440 skulle vara lite liten på mig. Nymans verkar dessutom bara ha 2548140 och länk är ju inte aktuellt så möjligen svårt att få rätt känsla med den.

Inte varit så förtjust i subsekunden när jag kollat hemsidan men ser ju mycket trevlig ut på era bilder. Kanske får gå och klämma på en - tror samtidigt att 2548440 skulle vara lite liten på mig. Nymans verkar dessutom bara ha 2548140 och länk är ju inte aktuellt så möjligen svårt att få rätt känsla med den.

Jag tycker att subsekunden gör klockan väl!
Både jag och @Margarinkungen har fått mycket näring när vi var små. Vi kör L modellen.
Väldigt vacker klocka som jag har väldigt svårt att se mig själv göra mig av med.
Kolla på krons annars om inte nymans har något inne.

Frågor till er med nya/nyare reverso.! Hur upplever ni loggan som är tryckt direkt på guilloche?

Jag förmodar att dom flesta här tittar på allt annat än tiden och då blir ju detaljer viktiga. För mig ser den kladdig och otydlig ut men jag har bara sett på bild och som hastigast i skyltfönster. Är det korrekt uppfattat eller upplevs den annorlunda efter en tid på armen i olika ljus och vinklar?

Bilder är bra, snodda från nätet.

Nya:

nya2.jpg

Nya.jpg

Jämfört med de äldre där loggan är sitter på relief:

gamla2.jpg

gamla.jpg

Köpa nytt har ju sina fördelar men känner att detta har blivit en dealbreaker. Tar tacksamt emot erfarenhet från er som bär dessa, kanske inte är en biggie IRL?

Väl mött Reverso lovers 😄

Senast ändrad:
Frågor till er med nya/nyare reverso.! Hur upplever ni loggan som är tryckt direkt på guilloche?

Jag förmodar att dom flesta här tittar på allt annat än tiden och då blir ju detaljerna viktiga. För mig ser den kladdig och otydlig ut men jag har bara sett på bild och som hastigast i skyltfönster. Är det korrekt uppfattat eller upplevs den annorlunda efter en tid på armen i olika ljus och vinklar?

Nya:

nya2.jpg

Nya.jpg

gamla2.jpg

gamla.jpg

Köpa nytt har ju sina fördelar men känner att detta har blivit en dealbreaker. Tar tacksamt emot erfarenhet från er som bär dessa, kanske inte är en biggie IRL?

Förstår hur du tänker men: jag har inte stört mig på det alls faktiskt. Jag ser och kan läsa texten

Jag förmodar att dom flesta här tittar på allt annat än tiden och då blir ju detaljer viktiga. För mig ser den kladdig och otydlig ut men jag har bara sett på bild och som hastigast i skyltfönster. Är det korrekt uppfattat eller upplevs den annorlunda efter en tid på armen i olika ljus och vinklar?

Nya:

nya2.jpg

Nya.jpg

gamla2.jpg

gamla.jpg

För mig så känns det mer naturligt att texten är tryckt på guillochén då texten i sig då enbart är en sekundär del av klockans utformning (som är helt fantastisk) än att man gjort varumärket till dess primära feature och skapat plattformar enbart för att ackommodera texten.. känns på något sätt som att man avbryter det estetiska för namnet vilket inte alls är nödvändigt då det 1. syns tillräckligt bra ändå, 2. går i strid med denna klockas natur (enligt mig)..

Varför vill du ha namnet i relief? För synlighetens skull? Namnet är nog det minst nödvändiga på denna klocka, dem som vet vet och dem som inte vet känner inte till JLC ändå. Du själv vet iallafall förhoppningsvis vad du bär på armen.. ;)

Edit: kom precis på varför jag inte gillar text i relief på denna klocka; blicken fixeras på reliefen och du missar allt annat när du tittar på den. När texten är etsad på guillochén så fixeras inte blicken och du får uppleva klockan i sin helhet...ett tydligt designval alltså av JLC då reverson är ett litet hantverk i sig som bör uppskattas i sin helhet.

@JLSM
Jag är medveten om vad reverso är för klocka och jag behöver inte ha en synlig logga för att veta vad jag tar på mig. Ännu mindre för någon annans skull :)
Vill jag ha loggan i relief hade jag inte behövt fråga, det finns ju redan. Det var mer ett konstaterande för tidigare modeller.

Kanske formulerade mig fel eller så är jag ensam om att se det på det sättet.

Det jag far efter är om loggan upplevs ha dålig finish pga av att den hackas upp i de olika vinklar som blir i guillochén. Jag förstår att trycket är i perfekt skick men effekten kan på BILD se lite smetig ut. För mig drar det ner helhetsintrycket. Därför frågar jag er som bär dessa om lite input eftersom verkligheten ofta skiljer.

Senast ändrad:
Hej! Roligt och läsa era inlägg och dela info ni postar.

Är det någon som äger eller har erfarenhet av en Master Compressor geo? Eller duo GMT?
Jag har haft ögonen på en ett tag nu. Den ligger på mellan ca. 100-130 i fullset. Jag bifogar 2 bilder. Om det blir någon så blir det med boett i guld.

Skulle vara kul och höra om någon har ägt eller äger någon? Posta gärna bilder.

Hur är det med andrahands värde?

Bilagor

• Screenshot_20210822-110723.png
    Screenshot_20210822-110723.png
    455.6 KB · Visningar: 11
  • Screenshot_20210822-110640.png
    Screenshot_20210822-110640.png
    253.8 KB · Visningar: 13
Hej! Roligt och läsa era inlägg och dela info ni postar.

Är det någon som äger eller har erfarenhet av en Master Compressor geo? Eller duo GMT?
Jag har haft ögonen på en ett tag nu. Den ligger på mellan ca. 100-130 i fullset. Jag bifogar 2 bilder. Om det blir någon så blir det med boett i guld.

Skulle vara kul och höra om någon har ägt eller äger någon? Posta gärna bilder.

Hur är det med andrahands värde?
Har ingen erfarenhet av dom men den finns på listan över intressant modeller, tyvärr är det så att man inte köper JLC för andrahandsvärdet. Men dom står sig väl ok men räkna inte med att dom går upp nämnvärt

Har ingen erfarenhet av dom men den finns på listan över intressant modeller, tyvärr är det så att man inte köper JLC för andrahandsvärdet. Men dom står sig väl ok men räkna inte med att dom går upp nämnvärt
Tack för svar.

Nej andrahandsvärder är inte fokus. Tänkte om taket hemma skulle rasa in och jag blir tvungen och sälja den...

Gillar verkligen klockan. Lutar åt en dualmatic GMT. Försöker hitta någon säljare i Sverige som har eller kan skaffa en.

Bilagor

• Screenshot_20210822-110640.png
    Screenshot_20210822-110640.png
    253.8 KB · Visningar: 13
Tillbaka
Topp