• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Hej,

Jag har fått upp ögonen för JLC och Reversoserien. Eftersom jag misstänker att urverken är otraditionella i motto av att de huserar i en rektangulär boett undrar jag om hur väl de klarar av att hålla tiden. Är det inom samma toleranser som övrig JLC serier eller gäller mer generösa toleranser för reversoserien?

Jevejso
A5945C62-4AFB-4FC0-A4F4-4DDCABDAC9C1.jpeg
6F4D1B86-49C6-4741-8043-B95DD791954D.gif

Tackar!
Nu ska jag bara ha tag i en JLC pin buckle. Deras viklås blir onödigt tjockt tyvärr. Någon som har tips på var man får tag i det till vettigt pris?

Jag ringde och beställde direkt från JLC (telefonnummer finns på deras hemsida). 1300:- inkl frakt.
Riktigt trevlig klocka! Vad är det för ref?

Tack för tipset!
Ref är Q4138320.
@RolleFC Om du inte har beställt ännu har jag ett 16 mm över :) .

Hej gents,

finns det någon som har eller känner någon som har en Reverso Grande Calendar i roséguld som vill sälja?

Alternativt någon som har en men som istället för att sälja kan tänka sig att låta mig testa den i 5 min för att få känsla för storleken. Då går även stål bra.

Hör av er! 😀👍💪

26 x 33 mm. Ogillar vitguld själv, men förutom det är den faktiskt väldigt trevlig. Använder nästan enbart mina Cartier i gulguld.
Den ser riktigt bra ut trots att den är ganska nätt, den lyfter sig själv utan att kännas förmycket.

Inte heller något vitgulds fan, men här spelar boetten och tavlan riktig fint tillsammans😀
Första gången jag ser denna...tummen upp 👍

Den ser riktigt bra ut trots att den är ganska nätt, den lyfter sig själv utan att kännas förmycket.

Inte heller något vitgulds fan, men här spelar boetten och tavlan riktig fint tillsammans😀
Första gången jag ser denna...tummen upp 👍
Kul, tycker lite samma. Var väldigt aktiv förr genom att söka mycket och brett efter klockor på auktionssiter. Vad som blev uppenbart för mig var hur bra/fina urverk JLC gjorde men att de oftast misslyckades med det yttre. Tråkiga lösningar hur man byggde boetter och enkla tavlor utan finess osv. Så när jag väl snubblade över denna blev jag hoppfull att de fått ihop en helhet jag ofta saknade. Som tur är har ju JLC fått ihop allt nuförtiden, kvalitet rakt igenom, även om jag oftast tycker de är lite för stora och tjocka.

Kul, tycker lite samma. Var väldigt aktiv förr genom att söka mycket och brett efter klockor på auktionssiter. Vad som blev uppenbart för mig var hur bra/fina urverk JLC gjorde men att de oftast misslyckades med det yttre. Tråkiga lösningar hur man byggde boetter och enkla tavlor utan finess osv. Så när jag väl snubblade över denna blev jag hoppfull att de fått ihop en helhet jag ofta saknade. Som tur är har ju JLC fått ihop allt nuförtiden, kvalitet rakt igenom, även om jag oftast tycker de är lite för stora och tjocka.
Håller med 100% jag hade en liknande period där jag sökte efter vintage JLC och jag ville SÅ gärna få det att fungera, hitta något man faktiskt kunde använda.
Jag gillar märket, historien. Det känns friskt på en annars rätt saturerad marknad. Och eftersom jag inte är reverso typen själv, blev det slående tomt med halvdana koncept. Men det finns guldkorn...

Dagens och framtidens JLC tycker jag som du säger har ryckt upp sig ordentligt, sen tycker jag dom ibland får oförskämt lite uppmärksamhet gentemot vad dom presterar...men det är en annan femma 🙃

Riktigt bra. Vad är det för årtal?
Vet inte, förmodligen tidigt 60-tal?
Håller med 100% jag hade en liknande period där jag sökte efter vintage JLC och jag ville SÅ gärna få det att fungera, hitta något man faktiskt kunde använda.
Jag gillar märket, historien. Det känns friskt på en annars rätt saturerad marknad. Och eftersom jag inte är reverso typen själv, blev det slående tomt med halvdana koncept. Men det finns guldkorn...

Dagens och framtidens JLC tycker jag som du säger har ryckt upp sig ordentligt, sen tycker jag dom ibland får oförskämt lite uppmärksamhet gentemot vad dom presterar...men det är en annan femma 🙃
Mmm, köpte ju en ur-reverso och DuoPlan med och de håller fin kvalitet men är ju också från 30-talet. Är väl hålet under 1960-1990? som känns lite fattigt.

Tillbaka
Topp