• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Det enda som diskuteras för närvarande, på de JLC-forum jag är med i, är deras omotiverat höga och ständiga prishöjningar.
Har helt tagit fokus från själva klockorna.
Ja... tyvärr är det nog dock så att en stor del av prisökningarna (och även trevliga värdeökningarna av egna klockor) är kopplade till inflationen och det tokdåliga värdet på den svenska kronan... så egentligen blir vi mest av allt bara fattigare 😢.

Slänger in kompisen som fick vara med på sonens student i fredags:

draft-11527306-jir9dielumwohzrqvwvwgake-ExtraLarge.jpg

Ja... tyvärr är det nog dock så att en stor del av prisökningarna (och även trevliga värdeökningarna av egna klockor) är kopplade till inflationen och det tokdåliga värdet på den svenska kronan... så egentligen blir vi mest av allt bara fattigare 😢.

Slänger in kompisen som fick vara med på sonens student i fredags:

draft-11527306-jir9dielumwohzrqvwvwgake-ExtraLarge.jpg

Visst spelar inflationen och vår svaga krona en stor del i det hela men de klagar över hela världen så ökningarna är större än vad de två faktorerna bidrar med.
Dessutom verkar det som att gapet mellan listpris och andrahandsvärdet ökar. Och inte blir det bättre av att antalet AD’s minskar i takt med att egna butiker ökar och möjligheten till rabatter minskar.

Visst spelar inflationen och vår svaga krona en stor del i det hela men de klagar över hela världen så ökningarna är större än vad de två faktorerna bidrar med.
Dessutom verkar det som att gapet mellan listpris och andrahandsvärdet ökar. Och inte blir det bättre av att antalet AD’s minskar i takt med att egna butiker ökar och möjligheten till rabatter minskar.
Om jag får killgissa kommer nog gapet minska över tid, de som idag köper en klocka till listpriset kommer vilja få mer betalt när de säljer den vilket ökar andrahandsvärdet. Det lär ta ett par år dock, framförallt om en generellt svag ekonomi lägger sordin på driften att lägga 100 k på en begagnad klocka.

Det enda som diskuteras för närvarande, på de JLC-forum jag är med i, är deras omotiverat höga och ständiga prishöjningar.
Har helt tagit fokus från själva klockorna.
Inne på deras hemsida och kan konstatera att de gjort ännu en prishöjning, hur är det möjligt. En MUT Moon phase med svart/blå urtavla har gått upp från 141K till 152K. Denna justering måste gjorts helt nyligen

Inne på deras hemsida och kan konstatera att de gjort ännu en prishöjning, hur är det möjligt. En MUT Moon phase med svart/blå urtavla har gått upp från 141K till 152K. Denna justering måste gjorts helt nyligen

Min Polaris har gått från 75K som jag köpte den för hos handlaren häromåret till 122K. Mina aktier är inte ens i närheten av samma avkastning.

Du får nog räkna med att dra av minst 30% av listpriset när du säljer JLC 😀
Det där är svårräknat.
Jag har en Reverso Duoface Medium som jag för 5 år sedan gav ca 72k för med list på 87k.
I dag listar den 167k dvs en ökning på 92% över 5 år. På Chrono24 finns en år-22 för 118k från privat säljare och det är ju 30% under dagens list, men då är ju avgiften också 6%. Skulle han sälja via gråhandlare skulle han nog bara få ut ca 90k vilket motsvarar -46%. På min med 5 år så räknar de säkert bort en service också och då ligger man på kanske 83 i handen dvs 50% av dagens list. Men vilket listpris ska man jämföra med. Tar man priserna för 5 år sedan så blir det ju andra siffror.
LW har en Large från-22 för 110k som i dag listar 170k dvs -35%, men även där lär säljaren inte fått mer än 90k dvs -47%. Å andra sidan kanske han fick rabatt när han köpte och listpriset var ett annat för ett år sedan.
Dvs krånglig matematik.

Bekantar oss med nya rackaren!
IMG_7110.jpeg

IMG_7106.jpeg

Gått och kärat ner mig i den i några år, tar en chansning och skaffar en och det känns precis som när man tar på sig ett par väl ingådda läderskor. Pyspassning och ”jaha, det är såhär det ska kännas”-känsla…
Grattis
Memovoxen är en mysig klocka. Jag letade själv länge innan jag hittade ett bra exemplar.

Tackar hjärtligas!
överväge mellan reveil och master controle date. Men det är alltid kul med en extra krona och spännande fuktion!

Använder du larmet?

Kan väl ärligen erkänna att den inte är den klocka jag använder ofta. Och larmet prövas nog mest när någon vill höra eller känna hur det låter/känns😆

Kan väl ärligen erkänna att den inte är den klocka jag använder ofta. Och larmet prövas nog mest när någon vill höra eller känna hur det låter/känns😆
Tycker att larmet är ett jävla otyg när man inte vill använda det: antingen hoppar du över att dra upp fjädern till larmet och då skramlar klockan eller så drar du upp den och skiter på dig när det drar igång. Det är väldigt stilig dock!

Jaeger LeCoultre Memovox.jpeg

Tycker att larmet är ett jävla otyg när man inte vill använda det: antingen hoppar du över att dra upp fjädern till larmet och då skramlar klockan eller så drar du upp den och skiter på dig när det drar igång. Det är väldigt stilig dock!

Jaeger LeCoultre Memovox.jpeg

Skramlar den? Inget jag reflekterat över när jag använt den. Kanske hörseln som börjar ge sig på gamla dagar. Jag får lov att ha den på armen ett tag och kontrollera det hela.

Skramlar den? Inget jag reflekterat över när jag använt den. Kanske hörseln som börjar ge sig på gamla dagar. Jag får lov att ha den på armen ett tag och kontrollera det hela.
Min gör det iaf, men den är ganska gammal, med hammarautomat. Det verkar som att alarmmekanismen som ”knackar” mot boetten är lös och skramlar när larm-fjädern inte är spänd.

Senast ändrad:
Min gör det iaf, men den är ganska gammal, med hammarautomat. Det verkar som att alarmmekanismen som ”knackar” mot boetten och lös och skramlar när larm-fjädern inte är spänd.

Man skulle kunna tänka sig att de löst det på modernare. Du kan även dra ut tronan på de äldre så larmet inte är aktiverat?
Min är från 2002 och jag upplever samma sak. När fjädern inte är spänd låter det”pling” ibland…

Senast ändrad:
Jag hoppas att jag lägger denna, min första skapade klocksnack-tråd på rätt ställe nu!

Min JLC Atmos cal 560 har stannat 😢.

Då det är ett mycket känsligt bordsur, som jag helst inte vill skicka någon stans (original-schatull saknas), har jag förhoppningar om att kunna serva den hos någon urmakare inom köravstånd från Norrköpingstrakten.

Försökte gräva i gamla trådar och hittade att ev. Tofts urmakeri kunde serva Atmos, men Falun är ju en bit i väg... Vet någon om det finns en uris som åtar sig denna typ av ur i mitt område?

Som alternativ har jag ju att fysisk åka med klockan till Nymans, som jag antar i sin tur skickar den till Schweiz. Men går det lösa inom landets gränser är det ju förmodligen både billigare och smidigare.

Bjussar på en bild på skönheten:

IMG_20230821_210940.jpg

Dom där är fina!
kolla med Jocke på andra forumet, timetotalk.se. Jag vill minnas att han köpte en Atmos för några år sedan, och även servade någonstans, men jag kan minnas fel.

Tillbaka
Topp