• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Var inte lättare efter att ha provat Reverson.

Av dessa två (medium och large), vilken ser ut att passa mig bäst? Jag har helt klart oftare mer informell klädsel än formell vilket gör att jag med störst sannolikhet kommer bära denna till mer vardaglig klädsel. Vidare kikar jag främst på Duoface-alternativet. Där den i Medium är i samma storlek som i bilden men i Large är den större med ungefär 1,5mm (47mm istället för 45,6).

Min farhåga är att Large kommer till slut kännas för stor och att Medium kommer kännas för dressad till vardags..

Medium:
IMG_8630.png IMG_8627.png

Large:
IMG_8629.png IMG_8628.png
Jag tycker medium passar bättre, särskilt om du är inne på Duoface. I grunden är ju detta en sportig klocka så det man alltid påminna sig om när det känns lite dressat... :)

Av dessa två (medium och large), vilken ser ut att passa mig bäst? Jag har helt klart oftare mer informell klädsel än formell vilket gör att jag med störst sannolikhet kommer bära denna till mer vardaglig klädsel. Vidare kikar jag främst på Duoface-alternativet. Där den i Medium är i samma storlek som i bilden men i Large är den större med ungefär 1,5mm (47mm istället för 45,6).

Min farhåga är att Large kommer till slut kännas för stor och att Medium kommer kännas för dressad till vardags..

Medium:

Large:
Jag röstar för large!

Medium:

Large:
Inte alls självklart eller enkelt val. Av bilderna att döma tycker jag medium ser bäst ut. Men hur bra den passar dig beror ju inte bara på handledsstorlek utan också hur resten av din arm och kropp ser ut. En medium på en 120kg tung och 2 meter lång snubbe med 18,5 cm handled och 40 cm underarm skulle liksom riskera att se för liten ut :)

Medium:

Large:
Lyxproblem! Båda alternativen ser superbra ut på dig!

Jag hade valt LARGE. Mina argument:
1. Ser lite sportigare ut. Och tycker den sitter bättre på din handled.
2. Läsbarheten. Som 40+, i mitt fall, så blir det en faktor.

MEDIUM är dock inte fel heller... :)

Grattis till vad det nu komme bli!

Medium:

Large:

Absolut medium. Inte att large är fel men jag tror, som du är inne på, att du kommer önska att den var mindre. Handlar inte om huruvida den är mer elle mindre dressad utan vad som passar modellen imo.

Senast ändrad:

Båda två passar din handled, och ingen av dom är för stor. Går i ärlighetens namn för mig inte att se någon skillnad som inte kan tillskrivas kameravinkel. Men det är just det också: det mesta kan se bra ut på bild, och i synnerhet en bild fokuserad på bara handleden. Vilket val du gör tycker jag du ska basera på vilken av storlekarna som passar bäst med resten av din kroppsbyggnad. Jag själv föredrar t.ex. 47x28.3mm duoface som är ~2mm tjockare än storleken under. Upplever den som mer klocka än armband och den matchar bäst med min resterande storvuxna lekamen.

Båda två passar din handled, och ingen av dom är för stor. Går i ärlighetens namn för mig inte att se någon skillnad som inte kan tillskrivas kameravinkel. Men det är just det också: det mesta kan se bra ut på bild, och i synnerhet en bild fokuserad på bara handleden. Vilket val du gör tycker jag du ska basera på vilken av storlekarna som passar bäst med resten av din kroppsbyggnad. Jag själv föredrar t.ex. 47x28.3mm duoface som är ~2mm tjockare än storleken under. Upplever den som mer klocka än armband och den matchar bäst med min resterande storvuxna lekamen.
Lutar åt en large. För att sätta storleken i ett perspektiv så tog jag Aurums tips och klippte ut dimensionerna i wellpapp och tejpade fast på armen. Tejpen kom jag dock på själv. Vad gör man inte?😄

Medium
IMG_8698.jpeg

Large

IMG_8697.jpeg

Senast ändrad:
Efter ett antal flörtar med JLC (har ägt en 37mm RdM, en 37mm MC samt en reverso) tror jag att jag äntligen hittat rätt! Började året med att byta till mig denna skönheten, och kan inte sluta kika ner på handleden!

Lagom nätt, smal, komplicerad, elegant, bekväm ... precis rätt på alla sätt. Jag älskar den ... snälla JLC ge oss tillbaka 37mm boetten.

1000019309.jpg

Efter ett antal flörtar med JLC (har ägt en 37mm RdM, en 37mm MC samt en reverso) tror jag att jag äntligen hittat rätt! Började året med att byta till mig denna skönheten, och kan inte sluta kika ner på handleden!

Lagom nätt, smal, komplicerad, elegant, bekväm ... precis rätt på alla sätt. Jag älskar den ... snälla JLC ge oss tillbaka 37mm boetten.

1000019309.jpg
Grymt fin Erik!

1000019309.jpg
Jag har varit skitsugen på den referensen sen jag testade den första gången 2018 men aldrig fått tummen ur. Har sneglat på bägge uppsättningarna med sekund/månfas. Har inte bestämt mig riktigt än vilken färg på urtavlan som är bäst.

Här är när jag testade referensen första gången, 2018.
1704744053824.jpeg

Jag lutar lutar nog mig mer åt en svart urtavla, och månfas.
1704744179793.png

1704743643739.jpeg

Vad tyckte du om länken?

Jag har varit skitsugen på den referensen sen jag testade den första gången 2018 men aldrig fått tummen ur. Har sneglat på bägge uppsättningarna med sekund/månfas. Har inte bestämt mig riktigt än vilken färg på urtavlan som är bäst.

Här är när jag testade referensen första gången, 2018.
1704744053824.jpeg

Jag lutar lutar nog mig mer åt en svart urtavla, och månfas.
1704744179793.png

1704743643739.jpeg

Vad tyckte du om länken?

Tack för ditt svar!

Alla bilder du skickade är toppen. Jag tycker att i princip varenda klocka i 37mm MC serien är 10/10. Så kanske jag själv inte hade valt svart urtavla men det är individuellt. Min dröm är den ovanliga klarblåa Reserve de Marche varianten, en dag ….. en dag. Sedan har min urmakare en 37mm perpetual calendar i gult guld … Wow.

Angående small seconds vs moonphase har jag debatterat detta mycket i mitt huvud. Small seconds är ju cleanare (nytt ord till svenska ordboken?) … En enkel silvrig tavla men redan rätt mycket saker som händer. Lite mer diskret och homogen. Men moonphase is ju charmigare, vackert och ger mycket karaktär. Vet fortfarande inte vilken jag tycker mer om.

Angående länken ... Alltså beads of rice så har jag ju den men använder den inte. För mig ska en dressklocka vara på läder, så länken kommer förbli i byrån.

Hej på er!

Någon som sitter på en reverso classic (medium) med ref Q2548440 som de vill låta gå vidare? :)

Tack för ditt svar!

Alla bilder du skickade är toppen. Jag tycker att i princip varenda klocka i 37mm MC serien är 10/10. Så kanske jag själv inte hade valt svart urtavla men det är individuellt. Min dröm är den ovanliga klarblåa Reserve de Marche varianten, en dag ….. en dag. Sedan har min urmakare en 37mm perpetual calendar i gult guld … Wow.

Angående small seconds vs moonphase har jag debatterat detta mycket i mitt huvud. Small seconds är ju cleanare (nytt ord till svenska ordboken?) … En enkel silvrig tavla men redan rätt mycket saker som händer. Lite mer diskret och homogen. Men moonphase is ju charmigare, vackert och ger mycket karaktär. Vet fortfarande inte vilken jag tycker mer om.

Angående länken ... Alltså beads of rice så har jag ju den men använder den inte. För mig ska en dressklocka vara på läder, så länken kommer förbli i byrån.
Då var bevakningen skapad, tack för det!

Jag håller inte riktigt med dig rörande länken. Får sköna vibbar att det skulle se bra ut på BOR.

Hej

Jag ska lämna in min JLC på service och såg på hemsidan att jag kunde skicka den direkt till JLC. Tydligen skickar de ett ”Shipping kit” hem som ska vara försäkrat upp till en miljon kr. Transport ingår i servicepriset.

Är det någon som har erfarenhet av att skicka klockan till JLC? Nöjda med tjänsten?

Pratade med Nymans och de kunde inte serva min referens utan skulle skicka den till JLC. Tänker att jag då lika gärna kunde skicka den själv till JLC.

Hej

Jag ska lämna in min JLC på service och såg på hemsidan att jag kunde skicka den direkt till JLC. Tydligen skickar de ett ”Shipping kit” hem som ska vara försäkrat upp till en miljon kr. Transport ingår i servicepriset.

Är det någon som har erfarenhet av att skicka klockan till JLC? Nöjda med tjänsten?

Pratade med Nymans och de kunde inte serva min referens utan skulle skicka den till JLC. Tänker att jag då lika gärna kunde skicka den själv till JLC.
Det borde du kunnat göra tänker jag spontant. Nymans sköter säker det galant men bra att veta till nästa gång!

Hej

Jag har skickat direkt till JLC med deras service, och det funkade perfekt!
De skickar förpackningsmaterial och ordnar upphämtning på adress du bestämmer.
Hur bra som helst!🙂

Tillbaka
Topp