• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Otroligt fin 👍
Jag är ärlig mot mej själv och vet att en kalender inte är för mej, jag har inte disciplinen att hålla igång en sådan pjäs... :rolleyes:
Nu är JLC’s Perpetual kalenderverk suveränt enkla att ställa när de stått stilla ett tag. Det finns endast en knapp att trycka på och den trycker man in lika många gånger som antalet dagar man behöver justera. Allt ställer om sig automatiskt.
 
I dagsläget får man sitta nöjd med de JLC man har ( är ju i alla fall några stycken) då priserna gått bananas. De enda klockorna under 100k i dag är några enkla Reversos. Den Duoface jag köpte för ett antal år sedan för under 80 ligger i dag på det dubbla. Och enklaste Polaris kostar väl runt 120. En gång i tiden ansågs JLC vara prisvärda klockor. Det var väl en åsikt de ville förändra.
oj har inte alls hängt med här 170 för en Duo är ju insane ??

 
Senast ändrad:
oj har inte alls hängt med här 170 för en Duo är ju insane ??


Precis. Många är säkert sugna på en Reverso eftersom det är en sådan kultklocka men när de sedan får höra priset, så glöm det!
Såg att min storlek på Duon finns som Pre-owned hos Nymans för 120k😆
 
haft min duo i 23 år är supernöjd med den, men dessa prisuppgångar är ju inte alltid positivt om man inte ska sälja, men däremot vill jag inte gå omkring med 100K på armen av olika skäl, visst ett lyxproblem ha ha , men samma sak hände ju med min GMT 16700 som jag haft i sen 1992, så nu kör jag Bvlgari Scuba mestadels och de andra får ligga i bankfacket och glömmas bort
 
oj har inte alls hängt med här 170 för en Duo är ju insane ??

De har sprungit iväg i pris något helt galet. Håller helt med att man ska sitta nöjd i båten med de JLC man har…

Kanske att de hoppas att deras grand complications och liknande ska etablera märket som ett mer high horology märke och därmed få folk att acceptera högre priser för ”ingångsklockorna”. Men riktigt osäker på om det kommer funka från ett business perspektiv i långa loppet - svårt att se att någon skulle slå till på en ny Reverso duo för 170 papp…
 
haft min duo i 23 år är supernöjd med den, men dessa prisuppgångar är ju inte alltid positivt om man inte ska sälja, men däremot vill jag inte gå omkring med 100K på armen av olika skäl, visst ett lyxproblem ha ha , men samma sak hände ju med min GMT 16700 som jag haft i sen 1992, så nu kör jag Bvlgari Scuba mestadels och de andra får ligga i bankfacket och glömmas bort
inser nu att jag sitter lite i samma båt med min Reverso - inte riktigt reflekterat på det. Kan vara värt att se över försäkringen på den…
 
JLC Polaris Chronograph hemma igen efter en sommarsemester i Schweiz på egen hand. Strul med självuppdragningen som nu förhoppningsvis åtgärdats. Lite surt med sådana problem på en klocka av denna dignitet men tydligen inte ovanligt på cal. 751.
IMG_7517.jpeg
 
JLC Polaris Chronograph hemma igen efter en sommarsemester i Schweiz på egen hand. Strul med självuppdragningen som nu förhoppningsvis åtgärdats. Lite surt med sådana problem på en klocka av denna dignitet men tydligen inte ovanligt på cal. 751.
IMG_7517.jpeg
En mycket fin klocka. Men en fundering. Det där är den gamla varianten utan sekundvisare för normaltiden. Då ser det ut som att du kör kronograffunktionen för att få sekundvisning på centrumvisaren. Gör du det kontinuerligt? Kräver mycket kraft från urverket/fjädern.
 
En mycket fin klocka. Men en fundering. Det där är den gamla varianten utan sekundvisare för normaltiden. Då ser det ut som att du kör kronograffunktionen för att få sekundvisning på centrumvisaren. Gör du det kontinuerligt? Kräver mycket kraft från urverket/fjädern.

Har testat hur gångreserven påverkas av att låta kronografen ticka på och resultatet var en diff på 2-3h av totalt ~65h jämfört med att låta den vila. Så med en så lång gångreserv och så lite påverkan plus att den är självuppdragande ska det inte spela någon större för min dagliga användning, då föredrar jag en levande urtavla.
 
Har testat hur gångreserven påverkas av att låta kronografen ticka på och resultatet var en diff på 2-3h av totalt ~65h jämfört med att låta den vila. Så med en så lång gångreserv och så lite påverkan plus att den är självuppdragande ska det inte spela någon större för min dagliga användning, då föredrar jag en levande urtavla.
Kronografen har väl också ”vertical clutch” och då skall det inte medföra någon direkt belastning på urverket, skall väl egentligen kunna vara igång hela tiden
 
Har testat hur gångreserven påverkas av att låta kronografen ticka på och resultatet var en diff på 2-3h av totalt ~65h jämfört med att låta den vila. Så med en så lång gångreserv och så lite påverkan plus att den är självuppdragande ska det inte spela någon större för min dagliga användning, då föredrar jag en levande urtavla.

Jag tror att de flesta som köper en kronograf också vill ha sekundvisning på normaltiden. Så jag har aldrig förstått varför JLC valt den här konfigurationen på denna typen av kronograf. Troligen har väl tillräckligt många frågat efter sekundtavla så att de bytte till cal761 på Polarisen. Så har de flesta andra tillverkare. Nu blev den intressant, MEN INTE TILL PRISET 200k
 
När vi ändå är inne på att gnälla på JLC’s priser så ligger den trevliga Polaris Mariner Memovox på 263k. Vill minnas att när de introducerade Polaris så hade de också med en limiterad Memovox som låg runt 160k. Men det var väl ingen dykarklocka.
6EB7651B-2F8B-492B-814C-6EFD8C07F143.jpeg
 
När vi ändå är inne på att gnälla på JLC’s priser så ligger den trevliga Polaris Mariner Memovox på 263k. Vill minnas att när de introducerade Polaris så hade de också med en limiterad Memovox som låg runt 160k. Men det var väl ingen dykarklocka.
6EB7651B-2F8B-492B-814C-6EFD8C07F143.jpeg
Jo det var väl någon retroinspirerad variant vill jag minnas.

Var sjukt sugen på en Mariner men med nuvarande priser får det nog vara…

Ska bli intressant att se om några år vart JLC står, med VD byte och allt.
 
  • Like
Reactions: TiE
Ett sätt att komma undan ökningstakten på listpriser är att köpa sånt som inte längre finns i sortimentet. Som en trevlig master med sektortavla exempelvis:

IMG_8645.jpeg

Jo, den där modellen har frestat mig länge, men den gjordes bara något år innan de introducerade Polaris. Svår att få tag på. Det gick ju en nyligen på auktion här i Stockholm, var det den här?
 
Jo, den där modellen har frestat mig länge, men den gjordes bara något år innan de introducerade Polaris. Svår att få tag på. Det gick ju en nyligen på auktion här i Stockholm, var det den här?
Samma här. Tog aldrig chansen när den fanns i sortimentet och har sedan gått och sneglat i flera år.

Detta är inte den från auktionen urtan en "safe queen" jag fick tag på på annat håll. Sånt där skick så man knappt vågar använda den :D
 
  • Like
Reactions: TiE
Tillbaka
Topp