Jolly
Silver
Mugshot på storebrorsan
Trevligt lunchsällskap idag! Reverso Duoface.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Mugshot på storebrorsan
Trevligt lunchsällskap idag! Reverso Duoface.
Jag tittade lite snabbt på google men det är bara bra bilder där. Jag vet att jag såg det på flera bilder på chrono24, men nu verkar de vara sålda eller borttagna. Här är två bilder på min klocka som togs nästan samtidigt. Det syns lite grann på den övre. Tror ni att det är något fel på tavlan? Kan ingen annan här som har en
278.85.70 lägga in en bild så vi kan se om det ser likadant ut på alla?
Tack, eftersom jag är nöjd med min 1931 så blir jag nyfiken på fler modeller av Reverso. Det var därför jag blev nyfiken på hur du ser på skillnaderna. "prickarna" ligger i tavlan. Jag tror det ska vara så för att få den att se vintage ut. Det blev väldigt tydligt på det fotot, annars syns det inte vid normal användning. Jag såg flera sådana foton på chrono24 och jag trodde det var fel på dem, men jag förstår nu att de var dåligt fotat och att det ska vara så, hoppas jag. Kanske någon annan kan svara på det?
Hej, det är original, tror jag. Den såldes 2012 fabriksny av JLC AD i sydtyskland. Jag köpte fullset inkl cert från en tysk handlare. Det är svårt att se vad det står på armbandet. På den korta står det 20/18 075 som sannolikt betyder 20 mm brett i infästet, 18 mm vid spännet och 75 mm långt. På den långa biten står det 20/18 115, Ording Bidet och en liten mening under som jag inte kan läsa utan förstoringsglas. Sen står det Handmade in Germany. Längst ut står det 162/50. Det är inte tryckt JLC någonstans så nu blev jag osäker.Väldigt trevligt band du har på den . Är det OEM eller något från Camille Fournet ?
Tack för bra beskrivning. Jag ska prova fler. Jag blir också fundersam nu och ska kontakta Nymans. Jag lovar att rapportera om hur det går.Hej, ledsen för sent svar...
Jag vill inte måla fan på väggen här, men jag rekommenderar dig att kolla upp detta med tavlan. Antingen gå till Nymans (eller annan AD om du inte bor i Sthlm) alternativt ta direktkontakt med JLC. Jag har tittat på och testat din version av 1931 i butik ett par gånger vid olika tillfällen och har inte sett detta. Jag inbillar mig att jag borde ha upptäckt det i så fall, men som sagt jag kan inte vara 100%.
Lite utförligare om hur de andra modellerna bär i förhållande till den version du har. Överlag så sitter alla 4 modeller jag har riktigt bra. Det är egentligen lite märkligt då konstruktionen med platt baksida och den extra höjd som den vändbara boetten medför borde innebära hög risk för att klockan floppar runt och upplevs topptung. Ingen av dem upplevs så på mina handleder (strax under 17cm). Squadran bärs och känns som en sportklocka, kanske skulle kunna jämföras med en rund boett på 42mm. Här är bandhornen vinklade på ett sätt som jag tror förbättrar hur klockan sitter på handleden. Sedan har vi Grande GMT (XGT-storlek) och Grande Reverso Ultra Thin Duo som är och upplevs knubbigare jämfört med din Ultra Thin, men det varken känns eller ser dåligt ut. I övrigt är de lika storleksmässigt men XGT-case är något kortare lug-to-lug. Ultra Thin tycker jag lever upp till namnet, ibland känns det knappt att man bär klocka och där skiljer sig upplevelsen från övriga. Om du är sugen på fler Reversos så tror jag inte du kommer att bli besviken, men som alltid rekommenderar jag att försöka se och testa klockan live innan köp - det blir så mycket lättare att bestämma sig då.
Tack för bra beskrivning. Jag ska prova fler. Jag blir också fundersam nu och ska kontakta Nymans. Jag lovar att rapportera om hur det går.
Ser ut att vara i riktigt bra skick trots att du haft det i 4 år. har du använt klocka mycket ?
Hej, det är original, tror jag. Den såldes 2012 fabriksny av JLC AD i sydtyskland. Jag köpte fullset inkl cert från en tysk handlare. Det är svårt att se vad det står på armbandet. På den korta står det 20/18 075 som sannolikt betyder 20 mm brett i infästet, 18 mm vid spännet och 75 mm långt. På den långa biten står det 20/18 115, Ording Bidet och en liten mening under som jag inte kan läsa utan förstoringsglas. Sen står det Handmade in Germany. Längst ut står det 162/50. Det är inte tryckt JLC någonstans så nu blev jag osäker.
Jag växlar mellan 4 klockor och Reverson är nog med en dag/vecka, däremot har jag nog varit otydlig. Jag köpte denna i juni 2016 via chrono24 (trusted checkout) från en tysk handlare. Jag har trott att det var nytt och original tills nu. Nu är jag bara fundersam.Ser ut att vara i riktigt bra skick trots att du haft det i 4 år. har du använt klocka mycket ?
Aldrig sett att deras band var gjorda utav en tysk leverantör . Alltid trott att det var CF. men vem vet .Jag växlar mellan 4 klockor och Reverson är nog med en dag/vecka, däremot har jag nog varit otydlig. Jag köpte denna i juni 2016 via chrono24 (trusted checkout) från en tysk handlare. Jag har trott att det var nytt och original tills nu. Nu är jag bara fundersam.
Det finns nog de som är bättre på skinn än jag, men Cordovan är hästskinn och är dyrt, troligen för att det är bra. Jag har Cordovan Crocket&Jones livrem och den blir bara vackrare. Jag vet inte hur länge ett alligatorskinn ska hålla, men jag har egen erfarenhet av ett Panerai Chrocoband som började spricka redan efter 2 år. Jag köpte ett till och det har hällt längre. Det beror troligen på att att jag använde det varje dag i det första exemplet. Det jag har nu används inte varje dag. Ett tjock Cordovan tror jag inte du sliter ut om det bara får vila mellan varven.Aldrig sett att deras band var gjorda utav en tysk leverantör . Alltid trott att det var CF. men vem vet .
Hur länge generellt brukar ett alligatorband hålla om man kör med det varje dag ? JLC förespråkar att man ska byta var 6-12 månad . Någon som har tips på ett schysst tjockt cordovan band på 22mm? är cordovan det mest tåliga utav skinn och läder ute på marknaden ?
Andas tungt. Grymt fint par.Dags för Ett par bilder igen, Master Geographic med diskret armband från Camille Fournet, som jag borde gjort lite annorlunnda med....men det får jag göra på nästa beställning.....och så skall man putsa av klockan innan fotografering.....
Det blir dyrt att använda samma finband varje dag om det inte får torka ut helt. Hur länge ett krokodilband håller beror ofta på vilket spänne du har, dvs hur mycket du böjer det varje gång du tar på och av bandet.Aldrig sett att deras band var gjorda utav en tysk leverantör . Alltid trott att det var CF. men vem vet .
Hur länge generellt brukar ett alligatorband hålla om man kör med det varje dag ? JLC förespråkar att man ska byta var 6-12 månad . Någon som har tips på ett schysst tjockt cordovan band på 22mm? är cordovan det mest tåliga utav skinn och läder ute på marknaden ?
Jag har inga prickar på min. Bilden är inte jättebra men så här ser tavlan ut i vissa ljus (matt) men tavlan är jämn, inga prickar. Har du garanti skulle jag kolla upp det.Jag tittade lite snabbt på google men det är bara bra bilder där. Jag vet att jag såg det på flera bilder på chrono24, men nu verkar de vara sålda eller borttagna. Här är två bilder på min klocka som togs nästan samtidigt. Det syns lite grann på den övre. Tror ni att det är något fel på tavlan? Kan ingen annan här som har en
278.85.70 lägga in en bild så vi kan se om det ser likadant ut på alla?
Tack, jag ska kolla upp det på måndag. Någon garanti finns nog inte eftersom den såldes första gången 2012. Jag ska kolla via chrono24 som har full koll på affären som trusted checkout. Jag har också alla mail kvar, annonsen etc. Det är märkligt att det syns på flera så det är inte bara den här. Jag såg det direkt när jag fick paketet men eftersom det inte syns vid normal användning trodde jag att det var normalt.Jag har inga prickar på min. Bilden är inte jättebra men så här ser tavlan ut i vissa ljus (matt) men tavlan är jämn, inga prickar. Har du garanti skulle jag kolla upp det.
Har du lust att ta ett foto på ditt armbands undersida eller säga om ditt ser likadant ut som mitt, för du är säker på att du har ett original, men jag är osäker, även om mitt är snyggt, kanske snyggare och finare än original?Jag har inga prickar på min. Bilden är inte jättebra men så här ser tavlan ut i vissa ljus (matt) men tavlan är jämn, inga prickar. Har du garanti skulle jag kolla upp det.
Har du lust att ta ett foto på ditt armbands undersida eller säga om ditt ser likadant ut som mitt, för du är säker på att du har ett original, men jag är osäker, även om mitt är snyggt, kanske snyggare och finare än original?
Tack så mycket, då är det inte original jag har. Nu får vi se hur jag ska göra med den här insikten.Har ett par olika Reverso-band, dock ej från en 1931. Alla handlade hos AD och det står JLC på dem allihop.
Tack så mycket, då är det inte original jag har. Nu får vi se hur jag ska göra med den här insikten.
Har du lust att ta ett foto på ditt armbands undersida eller säga om ditt ser likadant ut som mitt, för du är säker på att du har ett original, men jag är osäker, även om mitt är snyggt, kanske snyggare och finare än original?
Har ett par band till reverson (inte den heller en 1931) och även på de har motsvarande JLC stämplar.Har ett par olika Reverso-band, dock ej från en 1931. Alla handlade hos AD och det står JLC på dem allihop.
Ja, jag gillar det men det har mer med skillnaden mellan vad jag tror jag köper och vad jag får. Jag gillar inte att tavla och strap inte är skicket anges som allt original och i bästa skick.Ingen orsak.
Gillar du det och det sitter bra så spelar det väl ingen roll?
Tack, jag har fotat med macroobjektiv idag i råformat för att kunna se vad det står. Det står dock inte JLC.Min 1931 har JLC märkning. Har den inte tillgänglig för stunden så jag kan inte bjuda på några bilder på det...
Tack, det verkar vara så att det ska finnas JLC-stämpel om det är original. Jag ska meddela hur det går. Det kanske är en fake alltihop?Har ett par band till reverson (inte den heller en 1931) och även på de har motsvarande JLC stämplar.
Ja, jag gillar det men det har mer med skillnaden mellan vad jag tror jag köper och vad jag får. Jag gillar inte att tavla och strap inte är skicket anges som allt original och i bästa skick.
Eftersom jag sett fler med den tavlan så känner nog JLC till det. Jag kanske har köpt ett feltryck, ett modernt Skilling Banco. Jag såg nu i certifikatet att den såldes från början av Oeding-Erdel, en AD i Munster. Det är det det står på baksidan på mitt strap.Självklart inte, om det angavs att det var original så är det såklart inte ok. Såg bilderna på tavlan, antingen så är det unikt och kul med en udda typ "förserie" tavla eller så har ngt gått fel och då kanske det inte är så kul.
Hoppar på ödlespåretNu när jag tittar på annonsen så står det faktiskt att armbandet är i ödleskinn. Jag förstår nu att det inte är original men väldigt fint ändå och inköpt från AD. Dessutom kan man alltid köpa till ett original som man kan växla mellan. Det känns lite tryggt nu. Nu är det bara tavlan kvar. För att anknyta till @Jolly så är här en bild på ödlestrap och cordovanbälte. Under är macrobilden där det står Oeding-Erdel, en AD i Munster sydtyskland.Jag vet inte hur man skriver ett tyskt Y på mac.