• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kollade på en Reverso med törnlås på Chrono24, det dubbla viklåset kostar 600 Euro och det passande armbandet till detta 300 Euro, summa 900 Euro.
Jag siktar nog på en Reverso som redan kommer med viklås...
Säg inget till @llesurk men det spelar ju ingen större roll egentligen bortsett från Quick realise funktionen som gör det betydligt lättare att byta band, sen är det ju snyggare och skönare också. Alla premiumklockor har ju viklås
 
Senast ändrad:

St Maxime

KS Explorers Club
Extremt korkat inlägg kommer här. Men kostar ett sånt här viklås (ber om ursäkt för historiens sämsta bild också) alltså 600 euro eller 300 euro eller ngt helt annat? Använder inte mitt jätteofta men ändå lite kul att veta:)
B18785F9-64B8-41B5-A930-49E89B4201E0.jpeg
 

Laplander

Rolex
Säg inget till @llesurk men det spelar ju ingen större roll egentligen bortsett från Quick realise funktionen som gör det betydligt lättare och byta band, sen är det ju snyggare och skönare också. Alla premiumklockor har ju viklås
Min första "riktiga" klocka, en Fortis B42, hade inte viklås från början. En gång när jag skulle ta av mej den fumlade jag och tappade den rätt ner i tvättstället så glaset sprack. Efter det, finns det viklås så väljer jag alltid det om möjligt ;)

Och ja, viklås är tydligen dyrare än vad man tror, oavsett om det är Fortis, Tudor eller JLC.
 

DrDre

Patek
Hallå alla! Har länge gått och varit sugen på en Reverso och snubblade nyligen över denna 270.8.54. Tänkte se här på forumet vad folk har för erfarenheter av modellen samt om något verkar mystiskt med bilderna på klockan. Tack för hjälpen!
upload_2019-9-22_17-54-16.png

upload_2019-9-22_17-56-26.png

Jag ser inget konstigt med den. Möjligtvis att lysmassan kan se lite konstig ut på den svarta sidan, men det kan vara bilden. Jag tror att servicen av Duo är lite dyrare än den "vanliga", så kolla upp det innan du slår till så att budgeten täcker det också.
 

Anton103

Breitling
Jag ser inget konstigt med den. Möjligtvis att lysmassan kan se lite konstig ut på den svarta sidan, men det kan vara bilden. Jag tror att servicen av Duo är lite dyrare än den "vanliga", så kolla upp det innan du slår till så att budgeten täcker det också.
Tack för svaret, det ska jag allt kolla upp! Förslag på vart jag kan hitta sån info?
 

DrDre

Patek
Tack för svaret, det ska jag allt kolla upp! Förslag på vart jag kan hitta sån info?

Det närmaste stället är väl Nymans. De har en prislista över servicekostnaderna för JLC. Om inte Duo finns med där kan du bara ringa och kolla. Ang siffrorna på den mörka sidan så kan det vara ide att be om fler bilder och sedan jämföra med bilder på nätet.
 

Anton103

Breitling
Det närmaste stället är väl Nymans. De har en prislista över servicekostnaderna för JLC. Om inte Duo finns med där kan du bara ringa och kolla. Ang siffrorna på den mörka sidan så kan det vara ide att be om fler bilder och sedan jämföra med bilder på nätet.
Hittade på deras hemsida tack för tipset! Får kika med dom, vad är det du tycker ser konstigt ut med dom?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ja det som fick mig såld på den var just att tavlan är vit och väldigt ren utan sekundvisare eller loggor. Den kommer med svart aligator från fabrik men bytte till brunt JLC original för nått år sedan och det tyckte jag gjorde den ännu bättre.

100% enig - skulle även vara snygg på ett slätt, brunt, originalband, det som sitter på roséguldaren.
 

DrDre

Patek
Hittade på deras hemsida tack för tipset! Får kika med dom, vad är det du tycker ser konstigt ut med dom?

Jag är inte säker, men ser det inte ut som om lysmassan/färgen på siffrorna har blivit lite missfärgad (vilket kan innebära fuktskador = spring så fort du kan därifrån) men jag är som sagt inte säker, så be om bättre bilder och bilda dig en egen uppfattning.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hmm.. Kanske skall skaffa ett sånt och testa också.. Tänker du på det från casa fagliano??
Då boetten är lång och platt så böjer bandet väldigt mycket vid boetten. Hade därför rekommenderar ett band som är tjockare ute i kanterna vid änden mot boetten. JLC hade ju även specialband som var låsta mot boetten för att förhindra detta.
 

Perpetual

Cartier
2-Faktor
Då boetten är lång och platt så böjer bandet väldigt mycket vid boetten. Hade därför rekommenderar ett band som är tjockare ute i kanterna vid änden mot boetten. JLC hade ju även specialband som var låsta mot boetten för att förhindra detta.
Just det. Det svarta är just ett sådant som är låst till boetten. Undrar dessa band även finns i andra färger eller om det bara är svart som gäller för dem...
 

JLSM

Omega
Hittade på deras hemsida tack för tipset! Får kika med dom, vad är det du tycker ser konstigt ut med dom?

Det som jag funderar över är dels att det ser lite skumt ut i nedre högra hörnet på mörka sidan i gränslandet mellan metall och glas...typ som att det är någon skada där, eller bara bilden? Kan inte se samma på andra 270.8.54:eek:r.

Sen som nämnt så är det något skumt med lysmassan. Det ser ut som en gammal 270.8.54:a. Kanske 90-tal? På så gamla modeller brukar det vara ordentligt med patina på lysmassan, det kan i sig innebära problem (fukt etc.) men också vara "naturligt"...men service bör göras/ha gjorts i dessa fall och den är inte billig runt 8k för endast service, om delar ska bytas kan det springa iväg till det dubbla lätt.

Det som är skumt är att lysmassan i visarna (både de två stora visarna och den lilla night/day indikatorn) inte alls har samma enhetliga patina. De är alltså utbytta? Jag har sett exempel på gamla 270.8.54 där lysmassan blivit så gammal att den trillat bort och då är visarna "skeletonized" så tror inte man kan enbart byta lysmassa utan då är hela visarna utbytta på detta exemplar.

Kollade JLC's service kalkylator (vet ej hur exakt den är och om t.ex. frakt ingår i det priset) men den hade 8000 som standard kostnad för service på en 270.8.54...nya visar kostade bara 850 SEK medans ny tavla kostade 6200 SEK vilket kanske kan förklara att man endast bytte visarna...men allt sådant bör du ju följa upp på isåfall.
 

Anton103

Breitling
Det som jag funderar över är dels att det ser lite skumt ut i nedre högra hörnet på mörka sidan i gränslandet mellan metall och glas...typ som att det är någon skada där, eller bara bilden? Kan inte se samma på andra 270.8.54:eek:r.

Sen som nämnt så är det något skumt med lysmassan. Det ser ut som en gammal 270.8.54:a. Kanske 90-tal? På så gamla modeller brukar det vara ordentligt med patina på lysmassan, det kan i sig innebära problem (fukt etc.) men också vara "naturligt"...men service bör göras/ha gjorts i dessa fall och den är inte billig runt 8k för endast service, om delar ska bytas kan det springa iväg till det dubbla lätt.

Det som är skumt är att lysmassan i visarna (både de två stora visarna och den lilla night/day indikatorn) inte alls har samma enhetliga patina. De är alltså utbytta? Jag har sett exempel på gamla 270.8.54 där lysmassan blivit så gammal att den trillat bort och då är visarna "skeletonized" så tror inte man kan enbart byta lysmassa utan då är hela visarna utbytta på detta exemplar.

Kollade JLC's service kalkylator (vet ej hur exakt den är och om t.ex. frakt ingår i det priset) men den hade 8000 som standard kostnad för service på en 270.8.54...nya visar kostade bara 850 SEK medans ny tavla kostade 6200 SEK vilket kanske kan förklara att man endast bytte visarna...men allt sådant bör du ju följa upp på isåfall.
Tack för ett väldigt utförligt svar! Får följa upp angående visarna men i allmänt verkar det vara en hel del som talar emot exemplaret, som vanligt är det bara att vänta I guess till det "rätta" exet kommer ut.
 
Topp