• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jaeger-LeCoultre-tråden!

Pennybridge

Breitling
2-Faktor
Tack för reflektioner.
Håller med om att Master Calendar är väldigt trevlig, även jag gillar att det händer lite på tavlan.
Däremot så tycker jag att nya Portugieser 40 mm är rätt fina och att de lyckats bra med sin enkelhet. Kan vara skimret/ lystern i tavlan som ger lite extra schvung.

Absolut inget fel på nya portugiser men när man haft JLCn på armen innan så kändes det som att det saknades något. Sedan så upplevdes den lite mer bulkig på handleden än Calender. Hade jag inte testat Calender innan så hade jag nog uppskattat den betydligt mer.
 

Duckie

Omega
Ja, JLC är dyra överlag, när billigaste Master listar runt 70k. Och sedan finns det ingen ren kronograf i Master utan då måste man gå på Polarisserien. Att de vill ha full förskottsbetalning var något nytt. Kanske är en följd av corona. F-n, betydde det att du var tvungen att hosta upp detta vid beställning, svettigt! Har dessutom hört att de är restriktiva med inbyten just nu...

Det finns en del Q1538420 Master Chronograph av förra generationen at köpa hos en del handlare.
Kan vara läge att få ned priset ? Tycker den äldre är mera dressad än Polaris samt även jämfört med nya generationen.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Det finns en del Q1538420 Master Chronograph av förra generationen at köpa hos en del handlare.
Kan vara läge att få ned priset ? Tycker den äldre är mera dressad än Polaris samt även jämfört med nya generationen.
Det har du i och för sig rätt i. Uret anger att list på den var 104 och att de kan sälja för 85k, om de nu får tag i någon! Är ju inget de har hemma. I Sverige är det ju bara Krons/Nymans och NK som för JLC och har ingen av dem någon kvar så är det till att leta vidare.
 

ChumpTime

Panerai
Det har du i och för sig rätt i. Uret anger att list på den var 104 och att de kan sälja för 85k, om de nu får tag i någon! Är ju inget de har hemma. I Sverige är det ju bara Krons/Nymans och NK som för JLC och har ingen av dem någon kvar så är det till att leta vidare.

Jag tyckte att jag såg en inne på NK så sent som för 2 veckor sedan?
 

Duckie

Omega
Det har du i och för sig rätt i. Uret anger att list på den var 104 och att de kan sälja för 85k, om de nu får tag i någon! Är ju inget de har hemma. I Sverige är det ju bara Krons/Nymans och NK som för JLC och har ingen av dem någon kvar så är det till att leta vidare.
Det fanns en på NK idag vid 1300 tiden.... ;)
 

Duckie

Omega
Och vad skulle de ha för den( oprutat)?
Tyvärr såg jag inget pris och ej heller någon annan personal än väktarna i buktiken.
Funderade på den modellen för några år sedan (fanns även med svart tavla) och då vill jag minnas list låg på 90 någonting med just alligatorbandet. +10 för länk varianten.
 

dream_theater_

Cartier
2-Faktor
Den gav lite vill ha-känsla! Att den kostar strax mer än en hulk är sjukt...
Edit: bytte bild
 

Bilagor

  • Screenshot_20200802-153306_Chrome.jpg
    Screenshot_20200802-153306_Chrome.jpg
    221.1 KB · Visningar: 9

mmh

Panerai
2-Faktor
Tänkte bara dela med mig av lite av mina intryck av den uppdaterade Master ControI serien då det i torsdags och fredags blev det en resa till Stockholm vilket innebar att det också fick bli att passa på att titta på lite klockor. Har varit intresserad av JLC nya uppdaterade Master Control och framförallt date och Calender versionern sedan jag såg de förta bilderna i vårasa. Tittade därför in på Nymans som hade båda inne och det fick bli lite provning av de båda. Kastade även in Ultra Thin moon i leken för att även testa en riktigt dressad klocka. Glömde såklart att ta bilder så får tyvärr enbart bli lite intryck i text.

Började med att testa Date varianten som jag innan hade höga förhoppningar på. Klockan har väldigt bra och trevlig storlek och satt som handen i handsken på armen. För min del kändes dock som att den var alldeles för enkel och att det saknades något mer som hände på tavlan. Sambon var också med (tyvärr dock inte det minsta klockintresserad) och hon höll också med att tavlan kändes allt för ”ren”. Läderbandet som kommer med klockan höjde dock upp den något. Fick en viss känsla av besvikelse då jag hade trott att Date skulle levererar på en högre nivå.
Date.jpg
Nästa klocka att åka på handleden var Calender versionen. Nu hände det saker, vilken klocka! Klockan kändes perfekt i allt från storlek (40mm), matchande läderband, tjocklek på boett, symmetrin och finishen på tavlan. Allt andades bara en härlig harmoni. T om sambon som brukar vara skeptisk och har ganska kräsen smak på vad som är en snygg klocka tyckte att den satt och passade mig perfekt. Prislappen är ju dock inte lika trevlig och ord pris ligger på ca 127 000kr vilket inte är ouppnåeligt men kanske lite i överkant för vad jag är villig att spendera på en klocka…
Calender.jpg
Efter denna fullträff förstod jag självklart att Ultra Thin skulle ha svårt att nå upp till samma nivå Calender men den fick ändå åka på handleden. Tyvärr som jag trodde så stod den sig blek i jmf. Framförallt så kändes den för tunn för mig och tillsammans med svart alligatorband så blev det alldeles för dressat.
Ultra Thin Moon.jpg
Testade även några portugiser från IWC men de kändes också ganska tråkiga efter att man hade haft JLC Master Control Calender på handleden. Efter allt provande och jag också lyckats komma fram till att klockor på aligatorstrap troligtvis inte är något för mig då både jag och sambon tycker att det blir alldeles för stelt och dressat och inte riktigt passar min stil.

Så vad är kontentan av denna lite utflykt och klockprovande. Jo det är nog att det bara är att öppna ett sparkonto och börja och stoppa in lite slantar kontinuerligt för att på sikt försöka att ha råd med en Master Calender. För min del så tycker jag att JLC har lyckats få fram en fullträff och klocka som jag nog skulle kunna bli OWG med.
Tack för ett mycket intressant Inlägg! Jag är själv väldigt intresserad av Calender versionen, tycker den är helt sjukt snygg på bild men har aldrig sett den live. Date versionen har jag provat men jag håller med om att den ser lite för enkel och tom ut på tavlan med tanke på storleken (i 36-37 mm däremot hade den nog varit grym). Då Calender har mera på gång i tavlan och även är tjockare ser den mycket bättre balanserad ut. Men förutom prislappen så skrämmer mig storleken trots allt en aning. Mina handleder är någonstans mellan 16,5-17 cm i omkrets och jag är rädd att den kommer att kännas lite väl stor, framförallt då jag är ute efter en relativt dressad klocka som fungerar med kostym. Skulle antagligen byta till svart krokodil för detta ändamål.

Eftersom du tydligen ansåg att storleken vet perfekt för dig är jag nyfiken på omkretsen på dina handleder.
Mitt andra alternativ är en Grand Seiko SBGW231 och jag är faktiskt ganska nära att slå till på en sådan. Grym finish, perfekt storlek för mig och betydligt billigare pris ;)
 

Tinderknox

Breitling
Hej,
Jag har köpt en JLC Reverso Classic Medium till min blivande man efter tips härifrån, men köpte med brunt läder då jag var övertygad att det skulle passa både honom och bröllopskläderna allra bäst. Nu visar det sig efter lite om och men att jag behöver köpa ett svart läderarmband.

Var köper jag detta om jag behöver ett inom de närmsta två veckorna? Försökt snabbgoogla, men blir mest bara förvirrad med diverse snabbfästen och mått. Vilken bredd ska armbandet ha? Har inte möjlighet att mäta på klockan jag köpt då den redan är inslagen. Är det lätt att byta själv (går det att byta armband på bröllopsdagens morgon)?

Stort tack på förhand.
 

Pennybridge

Breitling
2-Faktor
Tack för ett mycket intressant Inlägg! Jag är själv väldigt intresserad av Calender versionen, tycker den är helt sjukt snygg på bild men har aldrig sett den live. Date versionen har jag provat men jag håller med om att den ser lite för enkel och tom ut på tavlan med tanke på storleken (i 36-37 mm däremot hade den nog varit grym). Då Calender har mera på gång i tavlan och även är tjockare ser den mycket bättre balanserad ut. Men förutom prislappen så skrämmer mig storleken trots allt en aning. Mina handleder är någonstans mellan 16,5-17 cm i omkrets och jag är rädd att den kommer att kännas lite väl stor, framförallt då jag är ute efter en relativt dressad klocka som fungerar med kostym. Skulle antagligen byta till svart krokodil för detta ändamål.

Eftersom du tydligen ansåg att storleken vet perfekt för dig är jag nyfiken på omkretsen på dina handleder.
Mitt andra alternativ är en Grand Seiko SBGW231 och jag är faktiskt ganska nära att slå till på en sådan. Grym finish, perfekt storlek för mig och betydligt billigare pris ;)

Jag har ca 18,5 cm i omkrets på min handled och då tyckte både jag och sambon att den satt perfekt. Som sagt var så missade jag helt att ta bilder :banghead: Jag är dock ganska säker på att den inte kommer att kännas för stor på 17cm. Med det bruna läderbandet så kändes den dock lite mer casual dressig än ren dressare. Tror dock inte att det är några problem att bära den till en kostym. Men om du verkligen vill ha en klassisk dressklocka så är nog Ultra Thin moon ett bättre alternativ. Om det är inte allt för långt till en AD så rekommenderar jag att du åker dit och provar. (Risken är väl dock att det blir dyrt ;))
 
  • Like
Reactions: mmh

mmh

Panerai
2-Faktor
Jag har ca 18,5 cm i omkrets på min handled och då tyckte både jag och sambon att den satt perfekt. Som sagt var så missade jag helt att ta bilder :banghead: Jag är dock ganska säker på att den inte kommer att kännas för stor på 17cm. Med det bruna läderbandet så kändes den dock lite mer casual dressig än ren dressare. Tror dock inte att det är några problem att bära den till en kostym. Men om du verkligen vill ha en klassisk dressklocka så är nog Ultra Thin moon ett bättre alternativ. Om det är inte allt för långt till en AD så rekommenderar jag att du åker dit och provar. (Risken är väl dock att det blir dyrt ;))

Tack för ditt svar! Jag misstänker nog att skillnaden i våra handleders storlek kan ha avgörande betydelse med tanke på passformen. Ultra thin moon har jag provat flera gånger och även om den också är grymt snygg så anser jag den vara lite för stor för att fungera som dressare på mina relativt smala handleder. Då den nya Calendar versionen är tjockare tycker jag den ser mera balanserad ut trots att den är 1mm större i diameter. Min närmaste AD har tyvärr endast Date versionen inne så därför har jag inte kunnat prova Calendar ännu.
 

Marshall

Omega
2-Faktor
Damer och herrar, troll och smurfar!

jag skrev en artikel i nya numret av out of time magazine om Reversons historia från 1931 fram tills idag, jag har lämnat den till både blomman och JLc själva för faktakoll och allt ser bra ut så köp nya numret eller uppsök någon läkarmottagning och fulläs den där
Fin artikel och trevliga bilder! Som tur var kom brevbäraren 1 minut innan vi åkte till stugan igår. Annars hade man fått sukta till efter helgen..
 
Topp