• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har ingen Rolex

Vad tycker du om Rolex ?

  • Fuck Rolex

    Röster: 18 3.8%
  • Grymt överprisade

    Röster: 132 27.6%
  • Bryr mig ej

    Röster: 44 9.2%
  • Rolex är helt ok, men föredrar annat

    Röster: 126 26.3%
  • Rolex är bäst

    Röster: 159 33.2%

  • Totala väljare
    479

Watchie

Patek
2-Faktor
Jag har varit en grym Rolex periodare i 25 år, har nog haft alla modeller, minus Cellini. Älskar märket, men pga hypen, issues med supply/ demand är jag faktiskt less, sålde precis min sista Rolex, får se hur länge det varar, vad tycker du, rösta :)
 

Husse

Patek
Det som är så jobbigt med Rolex är ju ändå prisbilden!
Några modeller sticker ut, det är ju förstås sportklockorna i stål.
Lite märkligt när dom nästan är uppe i samma priser som ädelmetallklockorna!
315.000kr för en 116618/19 käns helt plötsligt prisvärt!
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11690

Guest
Gillar rolex, men visst är märket överhypat och priserna på stålsport uppåt väggarna. Iof är dom ju rätt värdebeständiga och lättsålda på det sättet bra om man gillar att flippa mycket. Finns kanske roligare märken men rolex är ändå nice :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gillar Rolex men nästan uteslutande vintage Rolex. Som många andra märken är de flesta nya Rolex enligt mig överdimensionerade. De 6 siffriga sportreferensernas boettform är en gåta. Är klockorna runda eller fyrkantiga? :bored: Hoppas de lanserar en vettigare boett nu på Basel.

Prishypen beror dock mest på folk och inte på Rolex.
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Av någon anledning så trivs jag bäst med Rolex. Modellerna passar mig storleksmässigt och jag tycker de bärs otroligt skönt, bra länkar.
Har testa runt massor men kommer ofta tillbaka hit :)
Mest 5-siffrigt som intresserar mig, nya Datejust funkar också.
Men prisbilden känns väl så där..
 

ChumpTime

Panerai
Som även det är för mycket. Eller så menade han 116618/116619?

På andrahandspriserna och tillgängligheten får man väl anta att helguldsmodeller dessutom kommer med större potentiell rabatt hos AD. Guld-Daytona på läder ligger väl och skvalpar på ungefär samma marknadspris som 116500 just nu.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Gillar rolex men kan ibland tröttna på hypen(som jag säkert själv bidrar med). Att det typ inte går att få tag på deras basklockor utan att så i flera års kö eller betala mer än list beggad är ju fan sorgligt
 
Jag gillar Rolex men nästan uteslutande vintage Rolex. Som många andra märken är de flesta nya Rolex enligt mig överdimensionerade. De 6 siffriga sportreferensernas boettform är en gåta. Är klockorna runda eller fyrkantiga? :bored: Hoppas de lanserar en vettigare boett nu på Basel.

Prishypen beror dock mest på folk och inte på Rolex.
Du har mer eller mindre skrivit det jag tänkte. Gillar märket och har några klockor, den nyaste är dock 13 år gammal, det de säljer nu är helt ointressant.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Jag gillar Rolex men nästan uteslutande vintage Rolex. Som många andra märken är de flesta nya Rolex enligt mig överdimensionerade. De 6 siffriga sportreferensernas boettform är en gåta. Är klockorna runda eller fyrkantiga? :bored: Hoppas de lanserar en vettigare boett nu på Basel.

Prishypen beror dock mest på folk och inte på Rolex.
With you 100 procent :)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Delar känslan. Entusiasmen dör när man inser att man vid uthämtning av vissa modeller skulle kunna plocka hem över 40k till hushållskassan. Jag vet inte hur era verkligheter ser ut men det är en summa som faktiskt skulle påverka mitt ekonomiska välmående, en för stor summa för att jag ska välja bort den i förmån för en massproducerad artikel i stål.

För mig blir alltså vissa Rolexmodeller som den proverbiala förgiftade pokalen; man vill ha den men den kommer förstöra en. Jag är glad för min ExpI men den där Pepsin vill jag inte ens stå på lista för; vem blir jag om jag får hämta ut den? Vad händer med min hobby?

Så jag håller gluggarna öppna efter något roligt. En Reverso, kanske något skoj i brons, en Tank av något slag, en GO eller Nomos beroende på utförande. Zenith gör roliga grejer och någon dag kanske jag blir med en Speedmaster som alla andra KAM’ar i världen. Men som det ser ut just nu överlåter jag Rolex-hetsen till andra med djupare fickor och/eller en annan relation till sin hobby.
 
Delar känslan. Entusiasmen dör när man inser att man vid uthämtning av vissa modeller skulle kunna plocka hem över 40k till hushållskassan. Jag vet inte hur era verkligheter ser ut men det är en summa som faktiskt skulle påverka mitt ekonomiska välmående, en för stor summa för att jag ska välja bort den i förmån för en massproducerad artikel i stål.

För mig blir alltså vissa Rolexmodeller som den proverbiala förgiftade pokalen; man vill ha den men den kommer förstöra en. Jag är glad för min ExpI men den där Pepsin vill jag inte ens stå på lista för; vem blir jag om jag får hämta ut den? Vad händer med min hobby?

Så jag håller gluggarna öppna efter något roligt. En Reverso, kanske något skoj i brons, en Tank av något slag, en GO eller Nomos beroende på utförande. Zenith gör roliga grejer och någon dag kanske jag blir med en Speedmaster som alla andra KAM’ar i världen. Men som det ser ut just nu överlåter jag Rolex-hetsen till andra med djupare fickor och/eller en annan relation till sin hobby.
Håller med. När man läser femtioelfte tråden om väntelistor/priset på nya Rolex så är det väldigt skönt att konstatera att jag själv inte är där.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Håller med. När man läser femtioelfte tråden om väntelistor/priset på nya Rolex så är det väldigt skönt att konstatera att jag själv inte är där.
Jag vet inte om ”skönt” är rätt term. Jag har som sagt svårt att se att jag skulle tacka nej till 30-40k rakt ner i fickan och jag vill vara tydlig med att jag förstår beteendet. Skulle jag ha möjligheten att plocka ut en attraktiv modell skulle den nog flippas oanvänd direkt. Men jag passar på den bizniz’en, rätt eller fel.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag gillar Rolex...
Och eftersom jag har en och inte funderar på att skaffa en till behöver jag varken tänka på prisbilden eller hypen. Modellen jag har är heller inget som uppfattas storslaget av andra, den flyger rejält under radarn.Vi lever helt enkelt ett ganska lugnt och tillbakadraget liv, jag och min Rolex.
20180817_161821-01.jpeg
 
Senast ändrad:

Utvisaren

Patek
De har en del fina ur onekligen. Men skulle jag köpa en hade den fått ligga i lådan. Av den enkla anledningen att alldeles för många jag känner hade sagt upp bekantskapen. Det verkar tyvärr vara så att i vissa kretsar så är märket kanske inte bara förknippat med positiva egenskaper. Men det är kanske bara jag som drabbats av detta? Oavsett, roligt för alla de som lyckas hitta ett märke att grotta ner sig i!!!
 

Barricello

Audemars
Av alla klockor som kommit och gått genom åren, dyrare, billigare, mer exklusiva mindre exklusiva osv.. så är det ändå Rolex som jag trivs med bäst, jag är lugnast med en Rolle rund armen.. känner mej mest harmonisk. ..vem vet, kanske det dyker upp ett annat märke och modell som framöver lugnar ner mej mer. ..men tills dess. Rolex :angel:
 

Abrakadabra

Cartier
De har en del fina ur onekligen. Men skulle jag köpa en hade den fått ligga i lådan. Av den enkla anledningen att alldeles för många jag känner hade sagt upp bekantskapen. Det verkar tyvärr vara så att i vissa kretsar så är märket kanske inte bara förknippat med positiva egenskaper. Men det är kanske bara jag som drabbats av detta? Oavsett, roligt för alla de som lyckas hitta ett märke att grotta ner sig i!!!

Hade någon sagt upp bekantskapen med mig på grund av vilken klocka jag har på mig så hade jag nog inte kännt att det var någon större förlust. :) Allt handlar väl bara om vad man väljer att prioritera antar jag?
 
Senast ändrad:
Jag vet inte om ”skönt” är rätt term. Jag har som sagt svårt att se att jag skulle tacka nej till 30-40k rakt ner i fickan och jag vill vara tydlig med att jag förstår beteendet. Skulle jag ha möjligheten att plocka ut en attraktiv modell skulle den nog flippas oanvänd direkt. Men jag passar på den bizniz’en, rätt eller fel.
Det jag syftade på med ”skönt”, som i skönt att slippa, var att befinna sig i en situation där en ny Rolex sportstål är ens drömklocka, och därmed behöva vänta i flera år alt behövs betala marknadspris.
Du verkar ha tolkat det som att det syftade på att plocka ut en till list och sälja till marknadspris. Kan bara svara för mig själv och jag är inte intresserad av klockor av den anledningen.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Om man nu tröttnar på att springa svans efter varandra o bidra till den sjuka prisutvecklingen finns ju istället den enkla lösningen att köpa en OP eller DJ. Dom har ju samma eleganta utseende som de gamle o går dessutom att få tag på över dagen. Obegripligt detta jagande efter fyrkantiga dykar-wannbees ....
 
Topp