Laddar...
Erikson Urhandel

Jag har ingen Rolex

Diskussion i 'Diskussion' startad av Watchie, 10 februari 2019.

?

Vad tycker du om Rolex ?

1. Fuck Rolex

18 röst(er)
    3,8%
  2. Grymt överprisade

132 röst(er)
    27,8%
  3. Bryr mig ej

44 röst(er)
    9,3%
  4. Rolex är helt ok, men föredrar annat

124 röst(er)
    26,1%
  5. Rolex är bäst

157 röst(er)
    33,1%
  1. Watchie
    Trådstartare

Watchie Silver

Jag har varit en grym Rolex periodare i 25 år, har nog haft alla modeller, minus Cellini. Älskar märket, men pga hypen, issues med supply/ demand är jag faktiskt less, sålde precis min sista Rolex, får se hur länge det varar, vad tycker du, rösta :)

sir alex, Brutus, Luufy och 17 andra gillar detta.
  2. Stroboman

Stroboman Diamant

Från:
    Medelpad
    Det som är så jobbigt med Rolex är ju ändå prisbilden!
    Några modeller sticker ut, det är ju förstås sportklockorna i stål.
    Lite märkligt när dom nästan är uppe i samma priser som ädelmetallklockorna!
    315.000kr för en 116618/19 käns helt plötsligt prisvärt!

Senast ändrad: 10 februari 2019
    Richie, Brutus, spammerstakeahike och 2 andra gillar detta.
  3. joca

joca Platina Premium

Från:
    Stockholm
    Kul för dig. Själv gillar jag rolex. Bra tråd!

Morotsmannen, Uret, Swizz beat och 3 andra gillar detta.
  4. Brakan

Brakan Silver

Gillar rolex, men visst är märket överhypat och priserna på stålsport uppåt väggarna. Iof är dom ju rätt värdebeständiga och lättsålda på det sättet bra om man gillar att flippa mycket. Finns kanske roligare märken men rolex är ändå nice :)

DrDre, Watchie och Stroboman gillar detta.
  5. Chuck

Chuck Diamant Premium

Jag gillar Rolex, måste först plöja alla andra kategorier innan jag stadgar mig. Priserna är på g neråt så lagom till 40 års kalaset vill jag gärna ha en sub eller gmt att slita på tills jag behöver panta den.

Tuktuk, eriksson850, Moorflax och 6 andra gillar detta.
  6. Espresso

Espresso Tantal

Man måste väl inte äga en rolex för att gilla den. Jag har ingen själv, men uppskattar fortfarande märket för vad det är.

Rum Runner, Kanadicken, Uret och 3 andra gillar detta.
  7. Tjaeng

Tjaeng Tantal Premium

...menade du 135.000kr?

Stroboman och Öbo gillar detta.
  8. Öbo

Öbo Brons

Från:
    En ö i havet
    Som även det är för mycket. Eller så menade han 116618/116619?

Stroboman gillar detta.
  9. Stroboman

Stroboman Diamant

Från:
    Medelpad
    Självklart så gjorde jag fel!
    Natürlich menade jag 116618/19!
    Tack för uppmärksamheten :)

Watchie och Öbo gillar detta.
  10. StarMan

StarMan Diamant Premium

Jag gillar Rolex men nästan uteslutande vintage Rolex. Som många andra märken är de flesta nya Rolex enligt mig överdimensionerade. De 6 siffriga sportreferensernas boettform är en gåta. Är klockorna runda eller fyrkantiga? :bored: Hoppas de lanserar en vettigare boett nu på Basel.

Prishypen beror dock mest på folk och inte på Rolex.

Grafton, Tuktuk, Weberg och 15 andra gillar detta.
  11. spammerstakeahike

spammerstakeahike Silver

Sedan en tid tillbaka har intresset för märket dalat. Alla trådar om årslånga köer till stålrolex, märkliga siande om värdeökningen på "rolexaktien" / investeringen och så vidare har lett till att charmen med Rolex liksom hamnat i skymundan.

Weberg, hooods, Falken och 7 andra gillar detta.
  12. Dbrasco

Dbrasco Tantal

Från:
    Gävleborg
    Av någon anledning så trivs jag bäst med Rolex. Modellerna passar mig storleksmässigt och jag tycker de bärs otroligt skönt, bra länkar.
    Har testa runt massor men kommer ofta tillbaka hit :)
    Mest 5-siffrigt som intresserar mig, nya Datejust funkar också.
    Men prisbilden känns väl så där..

Barricello och Airman gillar detta.
  13. Tjaeng

Tjaeng Tantal Premium

På andrahandspriserna och tillgängligheten får man väl anta att helguldsmodeller dessutom kommer med större potentiell rabatt hos AD. Guld-Daytona på läder ligger väl och skvalpar på ungefär samma marknadspris som 116500 just nu.

14. hampusg

hampusg Tantal Friends Of KS

Gillar rolex men kan ibland tröttna på hypen(som jag säkert själv bidrar med). Att det typ inte går att få tag på deras basklockor utan att så i flera års kö eller betala mer än list beggad är ju fan sorgligt

15. Du har mer eller mindre skrivit det jag tänkte. Gillar märket och har några klockor, den nyaste är dock 13 år gammal, det de säljer nu är helt ointressant.

Holy diver, StarMan och Watchie gillar detta.
  16. Watchie
    Trådstartare

Watchie Silver

With you 100 procent :)

StarMan gillar detta.
  17. Gäspande_Skorpan

Gäspande_Skorpan Brons

Delar känslan. Entusiasmen dör när man inser att man vid uthämtning av vissa modeller skulle kunna plocka hem över 40k till hushållskassan. Jag vet inte hur era verkligheter ser ut men det är en summa som faktiskt skulle påverka mitt ekonomiska välmående, en för stor summa för att jag ska välja bort den i förmån för en massproducerad artikel i stål.

För mig blir alltså vissa Rolexmodeller som den proverbiala förgiftade pokalen; man vill ha den men den kommer förstöra en. Jag är glad för min ExpI men den där Pepsin vill jag inte ens stå på lista för; vem blir jag om jag får hämta ut den? Vad händer med min hobby?

Så jag håller gluggarna öppna efter något roligt. En Reverso, kanske något skoj i brons, en Tank av något slag, en GO eller Nomos beroende på utförande. Zenith gör roliga grejer och någon dag kanske jag blir med en Speedmaster som alla andra KAM’ar i världen. Men som det ser ut just nu överlåter jag Rolex-hetsen till andra med djupare fickor och/eller en annan relation till sin hobby.

eeee, SBOSS, E.Z. och 15 andra gillar detta.
  18. Watchie
    Trådstartare

Watchie Silver

Sista som jag ägde var nog de bästa , gmt 1675 samt 16613 blusie

Stroboman och StarMan gillar detta.
  19. StarMan

StarMan Diamant Premium

De jag har nu är 1675 -66, 17000 -78 och 18038 -82. Det var bättre förr :):oldman:

Grafton, Janne2000, eriksson850 och 8 andra gillar detta.
  20. Buffi

Buffi Brons Premium

Gillar Rolex, och har en, men är svårt att motivera köp av fler när priserna ser ut som de gör...

Uret, PtrkLndhlm, Stroboman och 3 andra gillar detta.
  21. Håller med. När man läser femtioelfte tråden om väntelistor/priset på nya Rolex så är det väldigt skönt att konstatera att jag själv inte är där.

Watchie gillar detta.
  22. Gäspande_Skorpan

Gäspande_Skorpan Brons

Jag vet inte om ”skönt” är rätt term. Jag har som sagt svårt att se att jag skulle tacka nej till 30-40k rakt ner i fickan och jag vill vara tydlig med att jag förstår beteendet. Skulle jag ha möjligheten att plocka ut en attraktiv modell skulle den nog flippas oanvänd direkt. Men jag passar på den bizniz’en, rätt eller fel.

Watchie gillar detta.
  23. Airman

Airman Silver

Jag gillar Rolex...
    Och eftersom jag har en och inte funderar på att skaffa en till behöver jag varken tänka på prisbilden eller hypen. Modellen jag har är heller inget som uppfattas storslaget av andra, den flyger rejält under radarn.Vi lever helt enkelt ett ganska lugnt och tillbakadraget liv, jag och min Rolex. 20180817_161821-01.

Grafton, Kramer, Stoikern och 22 andra gillar detta.
  24. Min utvisare

Min utvisare Plast

Från:
    Helsingborg
    De har en del fina ur onekligen. Men skulle jag köpa en hade den fått ligga i lådan. Av den enkla anledningen att alldeles för många jag känner hade sagt upp bekantskapen. Det verkar tyvärr vara så att i vissa kretsar så är märket kanske inte bara förknippat med positiva egenskaper. Men det är kanske bara jag som drabbats av detta? Oavsett, roligt för alla de som lyckas hitta ett märke att grotta ner sig i!!!

Watchie gillar detta.
  25. Watchie
    Trådstartare

Watchie Silver

Amen

26. Barricello

Barricello Silver Premium

Från:
    Stockholm
    Av alla klockor som kommit och gått genom åren, dyrare, billigare, mer exklusiva mindre exklusiva osv.. så är det ändå Rolex som jag trivs med bäst, jag är lugnast med en Rolle rund armen.. känner mej mest harmonisk. ..vem vet, kanske det dyker upp ett annat märke och modell som framöver lugnar ner mej mer. ..men tills dess. Rolex :angel:

27. Abrakadabra

Abrakadabra Titan

Hade någon sagt upp bekantskapen med mig på grund av vilken klocka jag har på mig så hade jag nog inte kännt att det var någon större förlust. :) Allt handlar väl bara om vad man väljer att prioritera antar jag?

SBOSS, Airman, F32 och 13 andra gillar detta.
  28. Det jag syftade på med ”skönt”, som i skönt att slippa, var att befinna sig i en situation där en ny Rolex sportstål är ens drömklocka, och därmed behöva vänta i flera år alt behövs betala marknadspris.
    Du verkar ha tolkat det som att det syftade på att plocka ut en till list och sälja till marknadspris. Kan bara svara för mig själv och jag är inte intresserad av klockor av den anledningen.

29. Troels

Troels Plast

Tycker att man kan få mycket annat för mindre peng som är minst lika roligt.

Diverdover och PtrkLndhlm gillar detta.
  30. Bezelman

Bezelman Brons

Om man nu tröttnar på att springa svans efter varandra o bidra till den sjuka prisutvecklingen finns ju istället den enkla lösningen att köpa en OP eller DJ. Dom har ju samma eleganta utseende som de gamle o går dessutom att få tag på över dagen. Obegripligt detta jagande efter fyrkantiga dykar-wannbees ....

DiscoPapa, Larsmustasch, Watchie och 1 annan gillar detta.
Mollstedt