• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har ingen Rolex

Vad tycker du om Rolex ?

  • Fuck Rolex

    Röster: 18 3.8%
  • Grymt överprisade

    Röster: 132 27.6%
  • Bryr mig ej

    Röster: 44 9.2%
  • Rolex är helt ok, men föredrar annat

    Röster: 126 26.3%
  • Rolex är bäst

    Röster: 159 33.2%

  • Totala väljare
    479

Mic1

Rolex
2-Faktor
Har haft några Rolex under åren men har bara kvar en. De är väl trevliga så sett men blir lite tråkiga efter ett tag. Förstår mig inte alls på hypen och tycker definitivt inte de är värda vad folk tar betalt för dem idag.
 

Weberg

Audemars
Har varit Rolex fanboy under en lång tid, men tröttnat fullständigt. När man får pröjsa 30 lök för en risig gammal oservad DJ är det inte roligt längre. Och tittar man i senaste katalogen hittar man tavlor, typsnitt och färgkombinationer som bara en mor kan älska. "Klart vi ska ha en grön tavla full med lila clip art-blommor!"

- Daytonan var bra som fyrsiffrig ref, efter det ser den bara larvig ut med sitt fula 90-talstypsnitt och pushers som sticker ut som svampar.
- DJ:s över 36 mm, allvarligt? Att förstora caset på det där viset är som att förstora en jpg-bild... Det blir skevt!
- Explorern som 39 mm... orkar inte ens förklara. Här spolade man 50 års historia och formspråk rakt ner i toaletten.
- Submariner - klassikernas klassiker! Men varför har den blivit fyrkantig? Blir så trött...
- Nya Rolex Air King - akta mina ögon! Min mormor kan virka en bättre tavla.

Men... så är det ju det där med KÄNSLAN som Rolex i princip är ensamma om att leverera. Just nu är jag utan Rolle, men snart igen så sitter man där och ler mot handleden och tycker att den där tvåtonaren från 70-talet med korrosion i mellanboetten och en länk som rasar när som helst är det bästa köpet ever... och den kostade bara 45 tusen kronor!

EDIT: Ja, jag älskar fortfarande Rolex! Haft ett tiotal olika.
 
Senast ändrad:

Watchie

Patek
2-Faktor
Tack för alla inlägg, resultatet var väl som förväntat , ungefär......Får se om det blir ngn ny Rolex för egen del, 3 sista köpen är dock Baby Tuna, Oris Aquis och en Squale, fn till priset av cirka 30% Sub....
 

Ronnie

Rolex
Har varit Rolex fanboy under en lång tid, men tröttnat fullständigt. När man får pröjsa 30 lök för en risig gammal oservad DJ är det inte roligt längre. Och tittar man i senaste katalogen hittar man tavlor, typsnitt och färgkombinationer som bara en mor kan älska. "Klart vi ska ha en grön tavla full med lila clip art-blommor!"

- Daytonan var bra som fyrsiffrig ref, efter det ser den bara larvig ut med sitt fula 90-talstypsnitt och pushers som sticker ut som svampar.
- DJ:s över 36 mm, allvarligt? Att förstora caset på det där viset är som att förstora en jpg-bild... Det blir skevt!
- Explorern som 39 mm... orkar inte ens förklara. Här spolade man 50 års historia och formspråk rakt ner i toaletten.
- Submariner - klassikernas klassiker! Men varför har den blivit fyrkantig? Blir så trött...
- Nya Rolex Air King - akta mina ögon! Min mormor kan virka en bättre tavla.

Men... så är det ju det där med KÄNSLAN som Rolex i princip är ensamma om att leverera. Just nu är jag utan Rolle, men snart igen så sitter man där och ler mot handleden och tycker att den där tvåtonaren från 70-talet med korrosion i mellanboetten och en länk som rasar när som helst är det bästa köpet ever... och den kostade bara 45 tusen kronor!

EDIT: Ja, jag älskar fortfarande Rolex! Haft ett tiotal olika.
LOLZ
 

ScubaKing

Audemars
Äger just nu två stycken sport modeller och har ägt någon modell i dem flesta serierna. Jag gillar dem men dem är grymt överprisade och hypen kring dem är rent ut sagt löjlig. Det stiftelsen i sig sysslar med, och med detta även AD är inget jag tycker är bra för märket. Väntelistor, behålla cert, köpa dyra för att få köpa en sport, i stort sett tomma butiker i Europa på många modeller. Rent trams, det är en produkt, inget mer. Sälj den till dem som vill köpa den. Det finns inget magiskt skimmer över Rolex, det är en sport klocka med ett rätt basic urverk utan större dekoration. Man står i kö i 8 år och frågar sig sedan "Var det inte mer än så här"?
 
Senast ändrad:

Weberg

Audemars
Äger just nu två stycken sport modeller och har ägt någon modell i dem flesta serierna. Jag gillar dem men dem är grymt överprisade och hypen kring dem är rent ut sagt löjlig. Det stiftelsen i sig sysslar med, och med detta även AD är inget jag tycker är bra för märket. Väntelistor, behålla cert, köpa dyra för att få köpa en sport, i stort sett tomma butiker i Europa på många modeller. Rent trams, det är en produkt, inget mer. Sälj den till dem som vill köpa den. Det finns inget magiskt skimmer över Rolex, det är en sport klocka med ett rätt basic urverk utan större dekoration. Man står i kö i 8 år och frågar sig sedan "Var det inte mer än så här"?
Hear, hear!
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Tycker att Rolex gör flera fina modeller. Dock tycker jag att deras affärsmodell gällande exempelvis stål submariner är helt uppåt väggarna.

Kanske inte bara jag som får bilder av sovjetiska brödköer i huvudet när tråden "Väntelista Rolex" läses?

en76-russia-will-always-have-queues_02.jpg
 

Stoikern

Cartier
2-Faktor
Det är vansinnigt egentligen. Frågan är vad som händer när jämvikt uppnås på marknaden. Kommer marknaden svämmas över av stål-Rolex när det inte längre finns utrymme för spekulation?

images (1).jpeg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Detta läste jag i watchtime för många år sedan. En rik snubbe som ville köpa nån grande complications av PP och då fick han vackert åka till PP och bli intervjuad.
Kan mycket väl vara så om man ska köpa något sjukt utan att ha köpt en PP innan.
I många AD's får du komma med på väntelistan för en Nautilus eller annan populär modell om du köper en calatrava eller två ;)
 

ScubaKing

Audemars
Låter ju fullständigt absurt om det är sant.

Nej det där är inte korrekt. Detta gäller om du vill köpa en PP för 10 miljoner som endast tillverkas i några få exemplar. Dem vill veta vem klockan går till och varför. Och lägger man 10 miljoner (minst) på en klocka så är nog en resa till tillverkaren och få höra historien värt pengarna och ses som en bonus. Detta gäller alltså inte övriga PP.
 

ScubaKing

Audemars
Kan mycket väl vara så om man ska köpa något sjukt utan att ha köpt en PP innan.
I många AD's får du komma med på väntelistan för en Nautilus eller annan populär modell om du köper en calatrava eller två ;)

Stämmer inte heller. PP jobbar inte som Rolex. Du behöver inte ha köpt andra modeller för att få köpa en sport modell. Är listan öppen så är du välkommen att ställa dig i kö. Det är väl bara Rolex som sysslar med sådant trams att man måste köpa andra modeller, eller vissa Rolex AD. Sedan kan jag ju inte svara på hur alla PP AD jobbar, men överlag nej.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag gillar Rolex men nästan uteslutande vintage Rolex. Som många andra märken är de flesta nya Rolex enligt mig överdimensionerade. De 6 siffriga sportreferensernas boettform är en gåta. Är klockorna runda eller fyrkantiga? :bored: Hoppas de lanserar en vettigare boett nu på Basel.

Prishypen beror dock mest på folk och inte på Rolex.
Samma här faktiskt. Haft två st sexsiffriga men flippat båda. Har nu enbart fyr- och femsiffriga :).
Snyggare i sin design imo.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Stämmer inte heller. PP jobbar inte som Rolex. Du behöver inte ha köpt andra modeller för att få köpa en sport modell. Är listan öppen så är du välkommen att ställa dig i kö. Det är väl bara Rolex som sysslar med sådant trams att man måste köpa andra modeller, eller vissa Rolex AD. Sedan kan jag ju inte svara på hur alla PP AD jobbar, men överlag nej.
Okej, tack för upplysningen. Bara något jag hört.
 

Riffraff

Cartier
Tycker Batman är bra snygg men hajpen gör att jag svalnar lite inför en Rolex även om det är bra klockor . Tycker det är så trist att ha det som är "hett"
 

Strmbrg

Breitling
Jag brukar av någon anledning rygga tillbaka lite inför det mesta som blir väldigt populärt, omtalat eller eftertraktat.
Det gäller absolut inte bara klockmärken utan det kan handla om lite vad som helst.
Rolexklockorna i sig har jag ingen uppfattning om annat än baserat på de bilder jag ser. Jag får nog drista mig till att säga att de verkar vara lite småtråkiga. Men det kan ju bero på att man ser dem så ofta.
Att säga att en klocka är bra eller dålig är nog inte så relevant egentligen. Bra på vad? Bra på att gå rätt? Bra på att vara snygga? Bra på detaljutförande och finish? Bra på att ge status?
 

ScubaKing

Audemars
Samma här faktiskt. Haft två st sexsiffriga men flippat båda. Har nu enbart fyr- och femsiffriga :).
Snyggare i sin design imo.

Jag håller med dig, skulle väldigt gärna vilja köra enbart vintage Rolex. Men priserna har ju stuckig i väg enormt. Jag har helt enkelt inte ekonomin till det. Har två nya modeller idag. 114060 och den nya Explorer 2.an, som faktiskt är den som används mest.
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Jag håller med dig, skulle väldigt gärna vilja köra enbart vintage Rolex. Men priserna har ju stuckig i väg enormt. Jag har helt enkelt inte ekonomin till det. Har två nya modeller idag. 114060 och den nya Explorer 2.an, som faktiskt är den som används mest.
Ja, skulle jag ha någon nyare Rolex skulle kag definitivt skaffa nya Exp 2:an igen. Annars gillar jag egentligen exp2 40mm bättre :)
 

Riffraff

Cartier
Jag brukar av någon anledning rygga tillbaka lite inför det mesta som blir väldigt populärt, omtalat eller eftertraktat.
Det gäller absolut inte bara klockmärken utan det kan handla om lite vad som helst.
Rolexklockorna i sig har jag ingen uppfattning om annat än baserat på de bilder jag ser. Jag får nog drista mig till att säga att de verkar vara lite småtråkiga. Men det kan ju bero på att man ser dem så ofta.
Att säga att en klocka är bra eller dålig är nog inte så relevant egentligen. Bra på vad? Bra på att gå rätt? Bra på att vara snygga? Bra på detaljutförande och finish? Bra på att ge status?

Bra på att gå rätt

Rolex gjorde sig ju ett namn genom att vara en kvalitativ, pålitlig tool klocka för ur och skur. Jag tycker nog att ett klockmärkes rykte om huruvida det är en bra, pålitlig klocka eller ej är relevant i allra högsta grad.

Sedan har ju inte faktumet att det är en högkvalitativ klocka särskilt mycket med den nuvarande hajpen att göra men det är en annan fråga
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Alltid haft en Rolex som mål fram tills för kanske ett par månader sedan. För det första är det fantastiska klockor men i min värld känns det som att de kostar mer än vad de kan erbjuda. Prishöjningarna bara sen jag började samla för 15år sedan är ju ganska hiskliga. Sen har jag svårt för hur de behandlar sina kunder med hållna cert, sjuka krav vid service, kölistor när man bajsar ut miljoner klockor per år och så vill dem att man skall vara tacksam för att man får nöjet att ge dem pengar motsvarande en ny bil. Så nu, även om jag verkligen gillar klockorna, tycker jag att det finns bättre ställen att lägga pengarna i samma prisklass och hos sånna som ge motsvarande kvalitet för en mindre peng. Just my 2 cents :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor
När man uppskattar en F91w lika mycket som en Submariner har man bara frihetens lustar att vänta.
De tar några år och kostar en del men de kommer, håll ut!

///true wis
 

Fadeway

Omega
Jag har en lista på klockor jag gärna skulle äga och som ändå känns rimliga att kunna äga till listpris. Den enda Rolexen som finns med på den listan är Pepsi GMT men det känns på något sätt omöjligt att få tag på en sådan på grund av kötider och liknande. Detta gör så att man börjar titta på andra alternativ. Det känns helt enkelt inte rimligt att stå i kö 3-4 år plus mer för en klocka...
 
Topp