Laddar...
Erikson Urhandel

Jag har ingen Rolex

Diskussion i 'Diskussion' startad av Watchie, 10 februari 2019.

?

Vad tycker du om Rolex ?

1. Fuck Rolex

18 röst(er)
    3,8%
  2. Grymt överprisade

132 röst(er)
    27,7%
  3. Bryr mig ej

44 röst(er)
    9,2%
  4. Rolex är helt ok, men föredrar annat

125 röst(er)
    26,3%
  5. Rolex är bäst

157 röst(er)
    33,0%
  1. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Eller... så kan man köpa något annat än Rolex. :)

Weberg, Eurenius, fc2 och 9 andra gillar detta.
  2. Smeden

Smeden Tantal Friends Of KS Premium

Från:
    Östersund
    Jag har inte satt mig in i Rolex marknadstänk än.

Så här: Personligen gillar jag att köpa nytt ibland, inom vissa hobby/lyxkonsumtions-kategorier, om jag uppskattar en aktör och vill bidra till deras produktutveckling och vinst. Men när jag har en påse tusenlappar över till det vill jag ju inte skriva upp mig på en lista för att efter lång tid kanske få "äran" att stödja tillverkaren, det är ju ett helt bakvänt kund-tillverkar-förhållande.

Men är efterfrågan 10ggr större än deras produktionskapacitet så är det ju som det är, absolut. (Har inte efterforskat i det där än, länkar till insatta källor uppskattas :) )

Richie, Gäspande_Skorpan och Watchie gillar detta.
  3. Swizz beat

Swizz beat Platina

Från:
    The Best Coast
    Finns mycket bra tillverkare att välja mellan istället för Rolex som dessutom utan större bekymmer går att få till en bra bit under list hos AD om nu Rolex känns för överhypat.
    Själv har jag också tröttnat lite på stålsport från Rolex, inte p g a priset utan för att ädelmetall är mycket roligare :)

Hooch, Sir Napalot, Simon.x och 3 andra gillar detta.
  4. Stefan S

Stefan S Guld

Från:
    Göteborgstrakten
    Hade Exp1 39mm, t o m två efter varandra. Visst var den bra men kom till en slutlig insikt att både min Speedy Pro och min Aqua Terra var roligare klockor så den fick gå i Maj förra året. Sugen på en 116710LN (även femsiffrig GMT) som jag gillar och men tvekar då jag haft GMT förr och tyckte det var jobbigt att ställa den samt reser väldigt sällan utanför CET-zonen. Andra roliga Rolex är helt enkelt för dyra, jag lägger inte dom pengarna på en klocka. Men mer sugen på att testa Panerai faktiskt, här är det lite grann så att hjärtat säger Panerai och hjärnan säger Rolex. En schysst panna kan man också få för 50 eller under men det ger ju ingen Rolex GMT. Det är ju helt enkelt som så att det finns en massa roliga klockor för klart mindre pengar är där en bra Rolex startar, köpte ex en nästan ny IWC Aquatimer för 30 och är väldigt glad med den. Edit: alt 4 för min del.

Senast ändrad: 10 februari 2019
    Stoikern, Watchie och spammerstakeahike gillar detta.
  5. Peltzer

Peltzer Tantal Premium

Från:
    Stockholm
    Röstade 4e alternativet. Svårt att hata på Rolex, men som redan nämnt i tråden med denna prisutveckling hamnar man i andra segment där det är svårt att motivera köp. Hulk för 130 eller daytona för 200, då finns det roligare saker att köpa kan jag tycka.

Richie, Watchie, Mic1 och 1 annan gillar detta.
  6. KenKun

KenKun Diamant

Bra vänner

Richie, Erik1, Andreas K och 1 annan gillar detta.
  7. KenKun

KenKun Diamant

Förstår varför, pengar är ju pengar, men samtidigt väldigt tråkigt. Min vita 116500 har nästan dubblat i värde, men den kommer aldrig att lämna :)

Luckyluciano, Moorflax, Watchie och 2 andra gillar detta.
  8. Gäspande_Skorpan

Gäspande_Skorpan KS Explorers Club

Jag tycker det hedrar dig och jag skulle önska att jag kunde säga detsamma med säkerhet. Men, asså, den prisökningen är en rätt avsevärd del av vad jag behöver amortera på min lägenhet. Kanske skulle jag behålla klockan om jag verkligen ville ha den, kanske skulle jag bli en sådan ”entusiast” jag inte vill vara. Känner inte att jag vill riskera det.

9. KenKun

KenKun Diamant

Inget fel att prioritera boendet, ljusår viktigare än att äga den rätta klockan.
    Är dock trött på hela den här grejen med att alla ska skriva upp sig på en lista bara för att tjäna en slant.

skyseeker, Sir Napalot, Richie och 5 andra gillar detta.
  10. Watchie
    Trådstartare

Watchie Silver

Amen, på den med.......tycker samtidigt det är nedvärderande o gå in till en AD med mössan i handen, no fword way

Bezelman gillar detta.
  11. spammerstakeahike

spammerstakeahike Guld

Men då tar väl Patek detta till en annan nivå; kräver de inte att du åker ner till deras hq för att bli intervjuad? Du måste kunna motivera varför du ska tillåtas köpa deras flaggskepp.

Stoikern, skyseeker och Watchie gillar detta.
  12. JohanSA

JohanSA Silver

Äger ingen heller och det var ett tag sedan. Har haft sub, gmt, datejust, explorer men de har aldrig varat särskilt länge. Tycker inte det är ekonomiskt försvarbart att köpa en Rolex till nuvarande priser, finns mycket roligare för de pengarna. De som är rimligt prissatta i dagsläget som jag själv kan tänka mig äga är Explorer 2 16570 och basmodellen som ger fin kvalitet för pengarna - Oyster Perpetual. 50' för en helt ny 36mm är i mina ögon prisvärt.

Stoikern, Kwyjibo, Watchie och 1 annan gillar detta.
  13. Dicktatorn

Dicktatorn Diamant Friends Of KS

Var glad för det. Rolex är överlag till för folk med dålig ekonomi som vill få andra att tro det motsatta. :)

North, CapTaiN-MiFFo, Eurenius och 6 andra gillar detta.
  14. Swizz beat

Swizz beat Platina

Från:
    The Best Coast
    :pirate::pirate::pirate:

Dicktatorn gillar detta.
  15. Watchie
    Trådstartare

Watchie Silver

Ha ha, jag ska på secondinterview nästa vecka och ta med referenser 20 år tillbaks i tiden, samt stamtavlan...

spammerstakeahike och dempha gillar detta.
  16. Bossebäver

Bossebäver Brons

Kom för klockorma, stannade för filosofin :D

Skämt åsido, bra skrivet. Jag sitter i samma sits fast utan Rolex

Gäspande_Skorpan gillar detta.
  17. Nissenutz

Nissenutz Diamant Premium

Från:
    Södermanland
    Röstade bryr mig ej.
    Jag har en Rolex. Till och med en modell jag inte trodde jag var direkt sugen på. Fick ett erbjudande om att köpa och slog till. Det var slät glasring och oyster som gjorde det.

Anledningen till att jag inte bryr mig är att jag inte är intresserad av de nyare modellerna. Därav är inte hypen till något besvär för mig personligen.

Är nöjd med min DJ och kommer nog endast äga en Rolex som jag känner just nu.
    IMG_20181214_125128-01.

Qwerty, JLW, TomGanks och 6 andra gillar detta.
  18. Urfunktion

Urfunktion Tantal

Från:
    Malmö
    Jag gillar Rolex, bra skit! Jag har en 114060. Har haft 116200 och 116000. Trevliga klockor alla tre. Skulle jag få välja helt fritt så skulle jag inte ha tackat nej till en 5512. Att det sedan sitter en Panerai på armen 99 dagar av 100 är en annan historia ;-)

Watchie gillar detta.
  19. denjohan

denjohan Silver Premium

I en värld där pengar bokstavligen talat inte hade varit en fråga för mig så hade jag gärna haft en eller ett par vintage Rolex. Har haft en 16750, men kunde till slut inte försvara inför mig själv att ha så pass mycket kapital uppbundet i en klocka, hur mycket jag än tyckte om den. Så den fick gå. Har helt annat fokus på mina klockor, och har väl så roliga klockor för en bråkdel av priset. Men jag kan förstå hypen, den är bara inte för mig. Tycker också att det är synd att det segmentet fått så mycket fokus på spekulation.

Holy diver, Stroboman och Watchie gillar detta.
  20. Ninen79

Ninen79 Silver

Från:
    Stockholm
    Hade inte du en Sub 14060 som du körde i diskmaskinen?

Chuck gillar detta.
  21. Stroboman

Stroboman Diamant

Från:
    Medelpad
    Håller med ang spekulation!
    För mig har det ingenting att göra med entusiasm om jag köper en random sport-Rolex i dag för att sälja den 40-50kkr plus i morgon!
    För mig är det förfarandet obegripligt!
    Är på jakt efter en vintage-Rolex, men det blir en keeper! :)

Minuten, Swizz beat, Watchie och 1 annan gillar detta.
  22. Cykel-Mange

Cykel-Mange Plast

Den enda Rolex som jag skulle kunna tänka mig är en Hulk. Men då kan man ju i stället lägga handpenning på en Porsche med de pengarna? Får väl bli en plan för framtiden...

Stroboman och Watchie gillar detta.
  23. Zingo

Zingo Silver

En poll med 4 negativa och ett positivt val, önskat svar? :D

skyseeker, MrWIB och Ncs gillar detta.
  24. Svante7

Svante7 Titan

Från:
    Vänersborg
    Varför tror du priserna är på väg nedåt? :)

Chuck gillar detta.
  25. Chuck

Chuck Diamant Premium

Skräm inte iväg de nyanlända medlemmarna med rövarhistorier :D
    otydligt av mig, syftar på begmarknaden där jag personligen ser en nedåtgående trend. Inget fritt fall men wissing stämningen worldwide säger mig det.

Minuten, Stroboman, Träff och 2 andra gillar detta.
  26. Ninen79

Ninen79 Silver

Från:
    Stockholm
    .
    Haha, nu förtiden har väl dem flesta sina sub i bankfacket så det inte blir några repor;)

Chuck, Stroboman, Träff och 1 annan gillar detta.
  27. peppelito

peppelito Titan

Från:
    Linköping
    Tycker Rolex har en del riktigt snygga och trevliga klockor och skulle absolut kunna tänka mig en, men priset är på tok för högt. Hade jag haft bättre ekonomiska förutsättningar (läs ekonomiskt oberoende...) hade jag säkert haft en redan, men jag skulle aldrig prioritera bort annat som man också vill ha "bara" för att ha en Rolle runt handleden. För mig är det micro och affordables som gäller kombinerat med annat som prioriteras som tex ny bil, nytt fritidshus och blandade resor... :)

Träff och Watchie gillar detta.
  28. Nevada

Nevada Titan

Snygga klockor med bra historia men lite tråkigt att de är så vanliga, även bland icke klockintresserade personer. Tycker man kan få mycket annat som känns roligare för samma pengar.

Chuck och Watchie gillar detta.
  29. Sgt Poppa

Sgt Poppa Silver

Känner precis likadant, är också för tillfället rokexlös! Man har tröttnat nu tyvärr!

Watchie gillar detta.
  30. Sgt Poppa

Sgt Poppa Silver

Well spoken!

Gäspande_Skorpan, Watchie och Chuck gillar detta.
Mollstedt