• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jag har ingen Rolex

Vad tycker du om Rolex ?

  • Fuck Rolex

    Röster: 18 3.8%
  • Grymt överprisade

    Röster: 132 27.6%
  • Bryr mig ej

    Röster: 44 9.2%
  • Rolex är helt ok, men föredrar annat

    Röster: 126 26.3%
  • Rolex är bäst

    Röster: 159 33.2%

  • Totala väljare
    479

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Om man nu tröttnar på att springa svans efter varandra o bidra till den sjuka prisutvecklingen finns ju istället den enkla lösningen att köpa en OP eller DJ. Dom har ju samma eleganta utseende som de gamle o går dessutom att få tag på över dagen. Obegripligt detta jagande efter fyrkantiga dykar-wannbees ....
Eller... så kan man köpa något annat än Rolex. :)
 

Smeden

Panerai
Friends Of KS
Jag har inte satt mig in i Rolex marknadstänk än.

Så här: Personligen gillar jag att köpa nytt ibland, inom vissa hobby/lyxkonsumtions-kategorier, om jag uppskattar en aktör och vill bidra till deras produktutveckling och vinst. Men när jag har en påse tusenlappar över till det vill jag ju inte skriva upp mig på en lista för att efter lång tid kanske få "äran" att stödja tillverkaren, det är ju ett helt bakvänt kund-tillverkar-förhållande.

Men är efterfrågan 10ggr större än deras produktionskapacitet så är det ju som det är, absolut. (Har inte efterforskat i det där än, länkar till insatta källor uppskattas :) )
 

Swizz beat

Patek
2-Faktor
Finns mycket bra tillverkare att välja mellan istället för Rolex som dessutom utan större bekymmer går att få till en bra bit under list hos AD om nu Rolex känns för överhypat.
Själv har jag också tröttnat lite på stålsport från Rolex, inte p g a priset utan för att ädelmetall är mycket roligare :)
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Hade Exp1 39mm, t o m två efter varandra. Visst var den bra men kom till en slutlig insikt att både min Speedy Pro och min Aqua Terra var roligare klockor så den fick gå i Maj förra året. Sugen på en 116710LN (även femsiffrig GMT) som jag gillar och men tvekar då jag haft GMT förr och tyckte det var jobbigt att ställa den samt reser väldigt sällan utanför CET-zonen. Andra roliga Rolex är helt enkelt för dyra, jag lägger inte dom pengarna på en klocka. Men mer sugen på att testa Panerai faktiskt, här är det lite grann så att hjärtat säger Panerai och hjärnan säger Rolex. En schysst panna kan man också få för 50 eller under men det ger ju ingen Rolex GMT. Det är ju helt enkelt som så att det finns en massa roliga klockor för klart mindre pengar är där en bra Rolex startar, köpte ex en nästan ny IWC Aquatimer för 30 och är väldigt glad med den. Edit: alt 4 för min del.
 
Senast ändrad:
H

Hysteria

Guest
Röstade 4e alternativet. Svårt att hata på Rolex, men som redan nämnt i tråden med denna prisutveckling hamnar man i andra segment där det är svårt att motivera köp. Hulk för 130 eller daytona för 200, då finns det roligare saker att köpa kan jag tycka.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
De har en del fina ur onekligen. Men skulle jag köpa en hade den fått ligga i lådan. Av den enkla anledningen att alldeles för många jag känner hade sagt upp bekantskapen. Det verkar tyvärr vara så att i vissa kretsar så är märket kanske inte bara förknippat med positiva egenskaper. Men det är kanske bara jag som drabbats av detta? Oavsett, roligt för alla de som lyckas hitta ett märke att grotta ner sig i!!!
Bra vänner
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Delar känslan. Entusiasmen dör när man inser att man vid uthämtning av vissa modeller skulle kunna plocka hem över 40k till hushållskassan. Jag vet inte hur era verkligheter ser ut men det är en summa som faktiskt skulle påverka mitt ekonomiska välmående, en för stor summa för att jag ska välja bort den i förmån för en massproducerad artikel i stål.

För mig blir alltså vissa Rolexmodeller som den proverbiala förgiftade pokalen; man vill ha den men den kommer förstöra en. Jag är glad för min ExpI men den där Pepsin vill jag inte ens stå på lista för; vem blir jag om jag får hämta ut den? Vad händer med min hobby?

Så jag håller gluggarna öppna efter något roligt. En Reverso, kanske något skoj i brons, en Tank av något slag, en GO eller Nomos beroende på utförande. Zenith gör roliga grejer och någon dag kanske jag blir med en Speedmaster som alla andra KAM’ar i världen. Men som det ser ut just nu överlåter jag Rolex-hetsen till andra med djupare fickor och/eller en annan relation till sin hobby.
Förstår varför, pengar är ju pengar, men samtidigt väldigt tråkigt. Min vita 116500 har nästan dubblat i värde, men den kommer aldrig att lämna :)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Förstår varför, pengar är ju pengar, men samtidigt väldigt tråkigt. Min vita 116500 har nästan dubblat i värde, men den kommer aldrig att lämna :)
Jag tycker det hedrar dig och jag skulle önska att jag kunde säga detsamma med säkerhet. Men, asså, den prisökningen är en rätt avsevärd del av vad jag behöver amortera på min lägenhet. Kanske skulle jag behålla klockan om jag verkligen ville ha den, kanske skulle jag bli en sådan ”entusiast” jag inte vill vara. Känner inte att jag vill riskera det.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag tycker det hedrar dig och jag skulle önska att jag kunde säga detsamma med säkerhet. Men, asså, den prisökningen är en rätt avsevärd del av vad jag behöver amortera på min lägenhet. Kanske skulle jag behålla klockan om jag verkligen ville ha den, kanske skulle jag bli en sådan ”entusiast” jag inte vill vara. Känner inte att jag vill riskera det.
Inget fel att prioritera boendet, ljusår viktigare än att äga den rätta klockan.
Är dock trött på hela den här grejen med att alla ska skriva upp sig på en lista bara för att tjäna en slant.
 

Watchie

Patek
2-Faktor
Inget fel att prioritera boendet, ljusår viktigare än att äga den rätta klockan.
Är dock trött på hela den här grejen med att alla ska skriva upp sig på en lista bara för att tjäna en slant.
Amen, på den med.......tycker samtidigt det är nedvärderande o gå in till en AD med mössan i handen, no fword way
 

DrKlocka

Audemars
Äger ingen heller och det var ett tag sedan. Har haft sub, gmt, datejust, explorer men de har aldrig varat särskilt länge. Tycker inte det är ekonomiskt försvarbart att köpa en Rolex till nuvarande priser, finns mycket roligare för de pengarna. De som är rimligt prissatta i dagsläget som jag själv kan tänka mig äga är Explorer 2 16570 och basmodellen som ger fin kvalitet för pengarna - Oyster Perpetual. 50' för en helt ny 36mm är i mina ögon prisvärt.
 
För mig blir alltså vissa Rolexmodeller som den proverbiala förgiftade pokalen; man vill ha den men den kommer förstöra en. Jag är glad för min ExpI men den där Pepsin vill jag inte ens stå på lista för; vem blir jag om jag får hämta ut den? Vad händer med min hobby?

Kom för klockorma, stannade för filosofin :D

Skämt åsido, bra skrivet. Jag sitter i samma sits fast utan Rolex
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Röstade bryr mig ej.
Jag har en Rolex. Till och med en modell jag inte trodde jag var direkt sugen på. Fick ett erbjudande om att köpa och slog till. Det var slät glasring och oyster som gjorde det.

Anledningen till att jag inte bryr mig är att jag inte är intresserad av de nyare modellerna. Därav är inte hypen till något besvär för mig personligen.

Är nöjd med min DJ och kommer nog endast äga en Rolex som jag känner just nu.
IMG_20181214_125128-01.jpeg
 

Urfunktion

Cartier
2-Faktor
Jag gillar Rolex, bra skit! Jag har en 114060. Har haft 116200 och 116000. Trevliga klockor alla tre. Skulle jag få välja helt fritt så skulle jag inte ha tackat nej till en 5512. Att det sedan sitter en Panerai på armen 99 dagar av 100 är en annan historia ;-)
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
I en värld där pengar bokstavligen talat inte hade varit en fråga för mig så hade jag gärna haft en eller ett par vintage Rolex. Har haft en 16750, men kunde till slut inte försvara inför mig själv att ha så pass mycket kapital uppbundet i en klocka, hur mycket jag än tyckte om den. Så den fick gå. Har helt annat fokus på mina klockor, och har väl så roliga klockor för en bråkdel av priset. Men jag kan förstå hypen, den är bara inte för mig. Tycker också att det är synd att det segmentet fått så mycket fokus på spekulation.
 

Husse

Patek
I en värld där pengar bokstavligen talat inte hade varit en fråga för mig så hade jag gärna haft en eller ett par vintage Rolex. Har haft en 16750, men kunde till slut inte försvara inför mig själv att ha så pass mycket kapital uppbundet i en klocka, hur mycket jag än tyckte om den. Så den fick gå. Har helt annat fokus på mina klockor, och har väl så roliga klockor för en bråkdel av priset. Men jag kan förstå hypen, den är bara inte för mig. Tycker också att det är synd att det segmentet fått så mycket fokus på spekulation.

Håller med ang spekulation!
För mig har det ingenting att göra med entusiasm om jag köper en random sport-Rolex i dag för att sälja den 40-50kkr plus i morgon!
För mig är det förfarandet obegripligt!
Är på jakt efter en vintage-Rolex, men det blir en keeper! :)
 

Chuck

Patek
2-Faktor

peppelito

Omega
Tycker Rolex har en del riktigt snygga och trevliga klockor och skulle absolut kunna tänka mig en, men priset är på tok för högt. Hade jag haft bättre ekonomiska förutsättningar (läs ekonomiskt oberoende...) hade jag säkert haft en redan, men jag skulle aldrig prioritera bort annat som man också vill ha "bara" för att ha en Rolle runt handleden. För mig är det micro och affordables som gäller kombinerat med annat som prioriteras som tex ny bil, nytt fritidshus och blandade resor... :)
 

Nevada

Cartier
2-Faktor
Snygga klockor med bra historia men lite tråkigt att de är så vanliga, även bland icke klockintresserade personer. Tycker man kan få mycket annat som känns roligare för samma pengar.
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Jag har varit en grym Rolex periodare i 25 år, har nog haft alla modeller, minus Cellini. Älskar märket, men pga hypen, issues med supply/ demand är jag faktiskt less, sålde precis min sista Rolex, får se hur länge det varar, vad tycker du, rösta :)
Känner precis likadant, är också för tillfället rokexlös! Man har tröttnat nu tyvärr!
 

Sgt Poppa

Rolex
2-Faktor
Delar känslan. Entusiasmen dör när man inser att man vid uthämtning av vissa modeller skulle kunna plocka hem över 40k till hushållskassan. Jag vet inte hur era verkligheter ser ut men det är en summa som faktiskt skulle påverka mitt ekonomiska välmående, en för stor summa för att jag ska välja bort den i förmån för en massproducerad artikel i stål.

För mig blir alltså vissa Rolexmodeller som den proverbiala förgiftade pokalen; man vill ha den men den kommer förstöra en. Jag är glad för min ExpI men den där Pepsin vill jag inte ens stå på lista för; vem blir jag om jag får hämta ut den? Vad händer med min hobby?

Så jag håller gluggarna öppna efter något roligt. En Reverso, kanske något skoj i brons, en Tank av något slag, en GO eller Nomos beroende på utförande. Zenith gör roliga grejer och någon dag kanske jag blir med en Speedmaster som alla andra KAM’ar i världen. Men som det ser ut just nu överlåter jag Rolex-hetsen till andra med djupare fickor och/eller en annan relation till sin hobby.
Well spoken!
 
Topp