• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag kan inte bestämma mig! Hjälp mig att fortsätta bygga klart min "samling" av klockor att brukas.

Antar att tanken är att försäkra klockorna då fokus är på skador och pengar. Skiljer en del i kostnad mellan de olika modellerna..
Ja. Ang försäkringen så blir det nog en utökad hemförsäkring som täcker ett högre lösöre (upp till en miljon) om jag skulle råka ha fler än en klocka hemma och något hände. (Tvi, Gud förbjude). Denna hemförsäkring täcker även tex rån eller förlust upp till 200k per tillfälle. Om jag minns rätt, jag har inte allt i huvudet.
Att sakförsäkra de var för sig blir nog inte aktuellt.

Mvh

Googla integritet Roffe, tror inte frugan är så sugen på att du offentliggör hela er ekonomi.
Jag behöver inte googla. Det är ett forum, jag är knappast DÖPT till Roffe/Roger Persson.. Och hur mycket annat KAN vara "omskrivet" lite? Just för att värna om min och sambons/frugans integritet?
Kan jag inte lika gärna bo i Dalsland och vara lite försiktig? :)

Mvh

@Roffe Persson hur går dina tankar nu efter du fått en hel del svar i tråden? Är uppriktigt sagt ganska nyfiken på vad du kommer att göra. Min magkänsla är att du för eller senare kommer posta några härliga bilder på ditt nyförvärv. :)
Tack. Du verkar ha ändrats en del i attityden sedan några månader, jag uppskattar det!

Ang din fråga @Pojken från Götet så blir det nog så att det blir ett par tråkrolex först.
Efter det en Aquanaut om jag fortfarande känner som jag gör och den inte kostar 250k då.
Efter det är jag osäker, både på pengar och modeller.
Blir det ingen nöt så blir det (mest troligt) en Calatrava 5196 ist.
Efter det så kanske det blir en Daytona 116520 och/eller en IWC portuguese automatic 7 days. :)

Det är tankarna på ordningen nu iaf, naturligtvis kan saker komma att ändras, modeller uteslutas och bytas mot andra etc.
Men självklart så kommer det bilder när det inhandlats något :)

Mvh.

Senast redigerad av en moderator:
Tack. Du verkar ha ändrats en del i attityden sedan några månader, jag uppskattar det!

Ang din fråga @Pojken från Götet så blir det nog så att det blir ett par tråkrolex först.
Efter det en Aquanaut om jag fortfarande känner som jag gör och den inte kostar 250k då.
Efter det är jag osäker, både på pengar och modeller.
Blir det ingen nöt så blir det (mest troligt) en Calatrava 5196 ist.
Efter det så kanske det blir en Daytona 116520 och/eller en IWC portuguese automatic 7 days. :)

Det är tankarna på ordningen nu iaf, naturligtvis kan saker komma att ändras, modeller uteslutas och bytas mot andra etc.
Men självklart så kommer det bilder när det inhandlats något :)

Mvh.
Blir det inget inköp utan bara fortsatt väntan på 126710 eller blir det en 114060?

Blir det inget inköp utan bara fortsatt väntan på 126710 eller blir det en 114060?
Det är dessa två det är tänkt jag ska köpa först.
Jag hoppas jag kan hämta dem samtidigt. Men.. troligtvis så landar 114060 före (ställde mig på listan för den i början av mars och skulle ta uppskattningsvis 6 - 8 mån så den borde väl komma snart hoppas jag..) men jag har iofs pratat med dem och bett dem försöka synka leveransen av både suben och GMTn så jag slipper "onödiga resor" till Stockholm. har jag tur så får jag kanske hämta dem båda relativt snart.
Hoppas jag iaf.
Det är tråkigt att sitta på pengarna när man vet vad some ska inhandlas. Pengar får juh värde först i det ögonblick de LÄMNAR dig för något reellt:)

Mvh

Även detta är sagt i all vänlighet :) Det är en fråga bättre lämpad för ett PM. Dessutom har R redan svarat på det ett antal gånger då det inte är första gången frågan kommer. Det brukar också vara ett startskott till att det så småningom spårar ur så även av den anledningen är PM att föredra.
Du har helt rätt, det var lite onödigt om än genuint :)
Åtgärdat

Okej av det du har DD, DJ och speedmastern är det solida keepers i din bok eller kan du tänka dig att flippa någon av dom? Du hade fått DDn i present om jag inte missminner mig så den är en given keeper gissar jag?:)
Av Rolex alt hade jag definitivt gått på 16750 GMT, skoj med årsklocka och den fyller ju hela sport rangen för dig.
Explorern känns helt naah om du inte är särskilt tänd på den, kanske som ett senare beater komplement om måstes.
Sen har du ju i mitt tycke en stabil dress sida redan och skulle definitivt gå direkt på aquanauten än calan eller något annat för den delen.
Så gå lite mer sport/dyk, men ta dom en och en och känn lite på dom. Att bara stapla sport rollar för sakens skull känns jublite onödigt inledningsvis, sen lär det nog utvecklas klocka för klocka när du defacto kännt efter.
Men du har väl några ur i pipen just nu som inte ligger helt långt bort, Är det keepers eller flippkapital?

Ha det gott :)
T

Okej av det du har DD, DJ och speedmastern är det solida keepers i din bok eller kan du tänka dig att flippa någon av dom? Du hade fått DDn i present om jag inte missminner mig så den är en given keeper gissar jag?:)
Av Rolex alt hade jag definitivt gått på 16750 GMT, skoj med årsklocka och den fyller ju hela sport rangen för dig.
Explorern känns helt naah om du inte är särskilt tänd på den, kanske som ett senare beater komplement om måstes.
Sen har du ju i mitt tycke en stabil dress sida redan och skulle definitivt gå direkt på aquanauten än calan eller något annat för den delen.
Så gå lite mer sport/dyk, men ta dom en och en och känn lite på dom. Att bara stapla sport rollar för sakens skull känns jublite onödigt inledningsvis, sen lär det nog utvecklas klocka för klocka när du defacto kännt efter.
Men du har väl några ur i pipen just nu som inte ligger helt långt bort, Är det keepers eller flippkapital?

Ha det gott :)
T
Tjenare. Ja båda mina Roller har jag faktiskt fått så den enda som ev skulle kunna få lämna är speedyn, men jag tror den blir svårt att ersätta för pengarna den skulle inbringa. Mkt klocka för hygglig peng. :)

Alltså jag "beställde" en submariner kort innanårets Basel. När de visade släppet av Pepsin så kändes den direkt som ett måste, både samtal och mail var gjort innan 12:10, hehe. Jag ser de båda som keepers (jag köper ALLTID klockor med avsikt att behålla dem. Men så kan man juh känna att det inte är riktigt rätt och då är det såklart bättre sätt låta de gå än att bara sitta och äga för ägandet som skulle. Jag köper mina klockor för att brukas.

Jag förstår inte vad du menar med att ha några ur i pipen?

Om det är vad jag tror, typ köar på efterfrågade modeller som tex Pepsi med avsikt att tjäna pengar så är svaret nej.
Dels för att jag anser det vara "fult" helt enkelt och dels för att det finns trevligare sätt att tjäna sina pengar på, förr hade man hänvisat till "eftermäle" :)

MEN med det säger jag inte att jag inte kommer att sälja Pepsin, det kan juh visa sig att jag inte alls trivs med den efter ett par månader när "nyhetens behag" lagt sig.
Eller att den på annat sätt inte passar och får lämna till förmån för någon annan. Och isåfall kommer jag såklart sälja den för marknadspris, annars vore jag juh idiot.
Men som sagt, det är med avsikt att behålla mina klockor jag köper dem.
Därför köar jag bara hos en AD också, till skillnad mot många andra.

Tack för tipsen ang klockorna.
Det finns för lite pengar och för många "önskningar"
Men de två jag vet att jag ska köpa är Sub 114060 och GMT 126710.
Efter det så finns det som sagt mycket att önska men man kan inte få allt.
Är nog mest sugen på Aquanaut dock.
Calatrava skulle nog bli en keeper för livet då den är så tidlös, men som jag lever idag så skulle den nog få bo på banken mest..

Så om jag skulle skriva en "ordningslista" så skulle den nog se ut såhär ungefär:
1: Sub och GMT (126710)
2: Aquanaut 5167
3: Daytona / GMT (16750)
4: Calatrava 5196

Sen kan ordning etc ändras över tid och säkert dyker fler intressanta modeller upp och någon annan blir mindre intressant.
Sen är jag såklart medveten om att jag inte behöver tre moderna sportrolex (Sub,gmt, daytona), så, om en daytona ska inhandlas så är det för att den passar/känns bättre än GMTn.
En lite stiligare sportrolex och en slitsub är nog.
Sen kanske en 16750 och en Sub är det bästa?
Jag vet inte... Jag har otroligt mycket funderingar.
Men jag vet var jag ska börja iaf. :) hehe.

Mvh Roffe

Om nu 126710 är den du ska köpa först så innebär det att du kanske får din klocka om 5-10 år. Glöm inte att posta en bild då.

Många AD säljer bara populära modeller till stammisar numera. Folk som köpt annat än populära Rollar i stål. Kölistorna tillhör en svunnen tid.

Om nu 126710 är den du ska köpa först så innebär det att du kanske får din klocka om 5-10 år. Glöm inte att posta en bild då.

Många AD säljer bara populära modeller till stammisar numera. Folk som köpt annat än populära Rollar i stål. Kölistorna tillhör en svunnen tid.
Jag ska posta en bild.
Jag vet inte hur länge jag får vänta, men nog tror jag att jag slipper vänta 5 år.
Har de senaste åren hämtat ut en del klockor skrivna i mitt namn, bla den DD jag fick står jag som ägare/köpare av. Sen har jag köpt och fått en del annat, både Rolex, panerai och Omega bla.
Så får väl hoppas att det räcker..

Mvh.

Jag ska posta en bild.
Jag vet inte hur länge jag får vänta, men nog tror jag att jag slipper vänta 5 år.
Har de senaste åren hämtat ut en del klockor skrivna i mitt namn, bla den DD jag fick står jag som ägare/köpare av. Sen har jag köpt och fått en del annat, både Rolex, panerai och Omega bla.
Så får väl hoppas att det räcker..

Mvh.
Det är ju en fördel att ha handlat. Det är ju bättre än många. Men är övertygad om att nymans/krons har rätt många kunder som bräcker miljonstrecket flera gånger om på fem år. Åandrasidan kanske de redan har plockat ut sina 126710 vid det här laget.

Tjenare. Ja båda mina Roller har jag faktiskt fått så den enda som ev skulle kunna få lämna är speedyn, men jag tror den blir svårt att ersätta för pengarna den skulle inbringa. Mkt klocka för hygglig peng. :)

Alltså jag "beställde" en submariner kort innanårets Basel. När de visade släppet av Pepsin så kändes den direkt som ett måste, både samtal och mail var gjort innan 12:10, hehe. Jag ser de båda som keepers (jag köper ALLTID klockor med avsikt att behålla dem. Men så kan man juh känna att det inte är riktigt rätt och då är det såklart bättre sätt låta de gå än att bara sitta och äga för ägandet som skulle. Jag köper mina klockor för att brukas.

Jag förstår inte vad du menar med att ha några ur i pipen?

Om det är vad jag tror, typ köar på efterfrågade modeller som tex Pepsi med avsikt att tjäna pengar så är svaret nej.
Dels för att jag anser det vara "fult" helt enkelt och dels för att det finns trevligare sätt att tjäna sina pengar på, förr hade man hänvisat till "eftermäle" :)

MEN med det säger jag inte att jag inte kommer att sälja Pepsin, det kan juh visa sig att jag inte alls trivs med den efter ett par månader när "nyhetens behag" lagt sig.
Eller att den på annat sätt inte passar och får lämna till förmån för någon annan. Och isåfall kommer jag såklart sälja den för marknadspris, annars vore jag juh idiot.
Men som sagt, det är med avsikt att behålla mina klockor jag köper dem.
Därför köar jag bara hos en AD också, till skillnad mot många andra.

Tack för tipsen ang klockorna.
Det finns för lite pengar och för många "önskningar"
Men de två jag vet att jag ska köpa är Sub 114060 och GMT 126710.
Efter det så finns det som sagt mycket att önska men man kan inte få allt.
Är nog mest sugen på Aquanaut dock.
Calatrava skulle nog bli en keeper för livet då den är så tidlös, men som jag lever idag så skulle den nog få bo på banken mest..

Så om jag skulle skriva en "ordningslista" så skulle den nog se ut såhär ungefär:
1: Sub och GMT (126710)
2: Aquanaut 5167
3: Daytona / GMT (16750)
4: Calatrava 5196

Sen kan ordning etc ändras över tid och säkert dyker fler intressanta modeller upp och någon annan blir mindre intressant.
Sen är jag såklart medveten om att jag inte behöver tre moderna sportrolex (Sub,gmt, daytona), så, om en daytona ska inhandlas så är det för att den passar/känns bättre än GMTn.
En lite stiligare sportrolex och en slitsub är nog.
Sen kanske en 16750 och en Sub är det bästa?
Jag vet inte... Jag har otroligt mycket funderingar.
Men jag vet var jag ska börja iaf. :) hehe.

Mvh Roffe

Men 114060. Vrf köper du inte bara den?:) Finns ju till salu överallt typ :p lr köar du där också?

Tack för tipset! Har du tips på annan klocka som kan passa som "strykpojk", tex Explorer 1, eller någon GS kanske. EG behöver jag väl inte någon "beater", men tänker på att det kan vara skönt med enkelheten i just 114060?
Den klocka som får överlägset mest handledstid idag är min datejust, trots jubilee och flutad bezel. Men trots att den glittrar lite så känns det som att den är lite mer "anonym" än speedyn.. tips mottages gärna av alla! :)

Mvh Roffe

Som en del tidigare talare nämnt. Kolla sortimentet utanför med. Du har många roliga modeller från Tudor nu, bb36 och bb58 t ex.

Men 114060. Vrf köper du inte bara den?:) Finns ju till salu överallt typ :p lr köar du där också?
Ja, jag köar där också. Den borde dock ha kommit eller komma relativt snart om vi ska gå på vad de sa i telefon...
Men å andra sidan, till deras försvar, så har jag faktiskt bett dem försöka synka leveransen av de båda.
Men vi får se. :)

Mvh

Ja, jag köar där också. Den borde dock ha kommit eller komma relativt snart om vi ska gå på vad de sa i telefon...
Men å andra sidan, till deras försvar, så har jag faktiskt bett dem försöka synka leveransen av de båda.
Men vi får se. :)

Mvh

Nu skall jag sticka ut hakan bara för att illustrera det högst orimliga.
Du säger till en AD att du vill köpa en 114060 och därmed ställa dig i kö till en av de mest attraktiva och vanliga sportrolex i stål som existerar.
Inte nog med det.... du vill också ha 2(!) st. av 126710 BLRO, en nylanserad modell som är en av de mest hypade modellerna av Rolex just nu.

Sen kommer du med kravet att få dem levererade samtidigt för att slippa åka två gånger!!

Såvida du inte har spenderat IKEA’s börsvärde i butiken så bör samtliga anställda ligga på golvet och hålla sig för magen av skratt.

Förstår du inte själv hur sjukt det låter?
Tror du ens själv att du kan ställa sådana krav?

Fyfan va tråkigt inlägg detta var. Men jag spyr fan på hur vanföreställda folk är. Kom tillbaka till verkligheten.

Nu skall jag sticka ut hakan bara för att illustrera det högst orimliga.
Du säger till en AD att du vill köpa en 114060 och därmed ställa dig i kö till en av de mest attraktiva och vanliga sportrolex i stål som existerar.
Inte nog med det.... du vill också ha 2(!) st. av 126710 BLRO, en nylanserad modell som är en av de mest hypade modellerna av Rolex just nu.

Sen kommer du med kravet att få dem levererade samtidigt för att slippa åka två gånger!!

Såvida du inte har spenderat IKEA’s börsvärde i butiken så bör samtliga anställda ligga på golvet och hålla sig för magen av skratt.

Förstår du inte själv hur sjukt det låter?
Tror du ens själv att du kan ställa sådana krav?

Fyfan va tråkigt inlägg detta var. Men jag spyr fan på hur vanföreställda folk är. Kom tillbaka till verkligheten.

Jag säger inte att du har fel i sak, men det är utomordentligt stört och visar på hur skev och rutten branschen är om man inte kan när be om ovanstående när man handlar för över 150´ utan att bli utskrattad.

Sen så har han ju bara ställt frågan och inte dikterat ett krav som du skriver. Man får ha bra fantasi för att få ”bett dem försöka synka” som Roffe skrev att bli till ett krav.

Jag säger inte att du har fel i sak, men det är utomordentligt stört och visar på hur skev och rutten branschen är om man inte kan när be om ovanstående när man handlar för över 150´ utan att bli utskrattad.

Sen så har han ju bara ställt frågan och inte dikterat ett krav som du skriver. Man får ha bra fantasi för att få ”bett dem försöka synka” som Roffe skrev att bli till ett krav.

Du får nog ta hänsyn till bransch när du sätter 150k som ett värde i sammanhanget. Det är kaffepengar i jämförelse vad en del stamkunder spenderar.

Jag förminskar inte möjligheten att köpa 114060 eller 126710. Jag påpekar det absurda att han skall få köpa alla på ett bräde.
Vilket han insinuerar med att säga ”till deras försvar”. Vad skall de försvara? En försenad leverans pga. ett orimligt krav?

Jag vet att du vill väl och tar många i försvar för den goda stämningens skull @Clark Kent, men det finns en gräns enligt mig, där det blir löjligt och provocerande.

Inte bett någon backa upp mitt utspel, står för det helt själv, men jag blir förbannad när folk leker(?) mytomaner.

Du får nog ta hänsyn till bransch när du sätter 150k som ett värde i sammanhanget. Det är kaffepengar i jämförelse vad en del stamkunder spenderar.

Jag förminskar inte möjligheten att köpa 114060 eller 126710. Jag påpekar det absurda att han skall få köpa alla på ett bräde.
Vilket han insinuerar med att säga ”till deras försvar”. Vad skall de försvara? En försenad leverans pga. ett orimligt krav?

Jag vet att du vill väl och tar många i försvar för den goda stämningens skull @Clark Kent, men det finns en gräns enligt mig, där det blir löjligt och provocerande.

Inte bett någon backa upp mitt utspel, står för det helt själv, men jag blir förbannad när folk leker(?) mytomaner.

Påpekade bara att det inte stod krav utan önskemål. Vet inte hur det är att backa upp någon men han kanske har formulerat sig så tidigare i tråden. Men du har rätt, jag ska hålla mig till klockorna från nu så blir det lugnare. Agent Smith loggar ut @Camo00

Kööp för helvete.. Sluta fundera, det blir inte bättre.. Köp! Sälj den om den inte passar. Enkelt!
De modeller du eftersöker håller värde sjukt bra.

Tillbaka
Topp