• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Det var förresten en unicorn. En bock med enbart ett horn som växt ut. Det andra hade skinnväxt över sig så har aldrig växt. Själv har jag aldrig sett det tidigare men är det något vanligt?

Idag blev det lite sporting lerduvor. Kräver helt klart mer rutin än trap när det är så många olika vinklar o hastigheter man måste lära sig. Man träffar ungefär lika många procentuellt som man missar i trap 🤔🙄.
IMG_20221109_120218.jpg
IMG_20221109_123804.jpg

Älg känner jag doften av på ca 100 m om vindriktning är rätt men troligen inte av något annat djur.
Det var intressant med att vi inte har någon vidare stereoluktsinne när alla andra sinnen kan lokalisera, t ex syn, hörsel och känsel så klart. Det är intressant att du kan känna doften av älg medan någon annan inte gör det men att de kan känna doften av ett råddjur i stället. Näsan verkar vara en märklig manick.

En forskarartikel som funderar över om vi kan lukta oss till vilt. Kanske den intresserar någon här i tråden?

Spännande! Man tänker ju ibland att man känner att det är ett rådjur (ja för mig är det rådjur) i närheten. Om det beror på luktsinnet, ett sjätte sinne eller ren inbillning låter jag vara osagt.

Det var intressant med att vi inte har någon vidare stereoluktsinne när alla andra sinnen kan lokalisera, t ex syn, hörsel och känsel så klart. Det är intressant att du kan känna doften av älg medan någon annan inte gör det men att de kan känna doften av ett råddjur i stället. Näsan verkar vara en märklig manick.
Min erfarenhet är att rådjurslukt känner jag endast när jag står vid djuret för passning.
När jag började min jaktkarriär för 40 år sedan och var bjuden på jakt på älg. Jag blev tilldelad ett pass i ett torn med bra utsikt. Såg därifrån jaktledaren i en granplantering 200 metet bort. 50 meter bakom honom stod en flock älgar som viftade på öronen. Tyvärr hade jag ingen jaktradio då så jag kunde vidareförmedla vad jag såg. Efter jakten talade jag om vad jag sett. Han sade då att han känt lukten av älg. Då trodde jag att han hittade på men efter 40 års erfarenhet av jakt så vet jag nu att älg känner man lukten av på ganska långa håll om vinden är rätt.

En forskarartikel som funderar över om vi kan lukta oss till vilt. Kanske den intresserar någon här i tråden?

Det enda vilt jag tycker lämnar ett tydligt doftspår är vildsvin.
Händer att jag sitter på pass och känner doften, och en minut senare kommer de ut.

Vissa nyttjar Fruängen såg jag på nyheterna idag.

Förlåt, kunde inte hålla mig!
Jag tänkte skriva något liknande imorse men stillade mig då jag insåg att ett sånt skämt kunde upplevas som ganska osmakligt, så jag avstod! Personligen uppskattar jag galghumor och tillhör den kategorin av människor som tycker att man kan skämta om det mesta. Men gissningsvis faller nog inte skämtet i god jord hos de flesta KS:are.

Jag tänkte skriva något liknande imorse men stillade mig då jag insåg att ett sånt skämt kunde upplevas som ganska osmakligt, så jag avstod! Personligen uppskattar jag galghumor och tillhör den kategorin av människor som tycker att man kan skämta om det mesta. Men gissningsvis faller nog inte skämtet i god jord hos de flesta KS:are.

Då får man katergorisera de flera KS:are som snowflakes :)
Och då menar jag inte som den trevliga gamla Tudormodellen.

Jag menar inte att reta upp någon, men ibland är det helt enkelt för bra för att inte reagera.
Och så länge ingen här inne var med och blev utsatt eller utsatte någon för skottlossning i Fruängen så bör det vara lugnt tänker jag :)

Sökes. Ruger No1. Någon som sett någon? Endast klass ett intressant. Även zg47 eller om någon vet var man kan hitta en Sako Fiberclass
Extremt långskott, men vad gör man inte:)
Ha en fin kväll och skitjakt ni som ska ut imorgon

Tillbaka
Topp