• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Funderar på att göra plats i garderoben för en ny bössa. Närmast till hands är en Browning 525 Game från 2017 med justerbar kolvkam som gått 2-300 plugg. Tänkte lämna in den på WB auktionen om det inte finns intresse för den här.
 
Mycket nöjd och belåten med dagens premiär!
En 5-taggare som jag tittat ut sen innan som kom fint på Nordik Roe - Äntligen är säsongen igång!
Screenshot 2023-08-16 at 23.55.56.png
 
Igår lyckades jag locka in en bock för första gången, den kom verkligen marscherandes. Släppte då jag tyckte den såg lite liten ut. Lärde mig att bockar med spetshorn helst skall skjutas av för de kan stånga ihjäl andra bockar. Så när den kom ett andra varv så var det done deal.

Stort tack @m_s för hjälp!!


IMG_6346.jpg

IMG_6336.jpg
 
Senast ändrad:
@m_s @daviden @Jakobb & alla andra med R8

Vad tycker ni om era bössor jfr med dem ni hade tidigare?
Nu antar jag att ni är väldigt bekväma med blasern annars hade den väl inte köpte in men hade ni gått tillbaka till bössan innan om ni dessutom fick 70k?
 
@m_s @daviden @Jakobb & alla andra med R8

Vad tycker ni om era bössor jfr med dem ni hade tidigare?
Nu antar jag att ni är väldigt bekväma med blasern annars hade den väl inte köpte in men hade ni gått tillbaka till bössan innan om ni dessutom fick 70k?
Har enbart haft R8, så kan inte jämföra med så mycket.

De andra bössor jag skjutit med har jag enbart pangat med på bana, och det är ju inte direkt jämförbart med riktigt jaktscenario. Att kånka runt, förbereda, lägga an i dynamisk miljö osv.
 
@m_s @daviden @Jakobb & alla andra med R8

Vad tycker ni om era bössor jfr med dem ni hade tidigare?
Nu antar jag att ni är väldigt bekväma med blasern annars hade den väl inte köpte in men hade ni gått tillbaka till bössan innan om ni dessutom fick 70k?

Fick min i maj. Har pangat en del älgbana, viltbana och några pursch. Fällt två vilt. Mycket nöjd med utseende, skjuter magiskt och bra balans. Tror jag kommer trivas bättre med den när jag anpassar den (kolvkam, bakkappa etc) för passa mig bättre. Inte börjat med det än då jag vill reda ut lite krångel med utkastning först.

Var nöjd med min förra studsare Sako 75 som är snäppet lättare. Är väl enda nedsida med R8, den är ganska tung speciellt om man skall ha lite ljusstarkare sikte och ljuddämpare på.
 
Var nöjd med min förra studsare Sako 75 som är snäppet lättare. Är väl enda nedsida med R8, den är ganska tung speciellt om man skall ha lite ljusstarkare sikte och ljuddämpare på.
Det jag också tänkt på.
Den jakt jag utför är dock inte så mycket pyrschande, mest vak och drev. Skulle jag åka på en bergsjakt eller liknande så hade jag införskaffat något annat än en R8.
 
@m_s @daviden @Jakobb & alla andra med R8

Vad tycker ni om era bössor jfr med dem ni hade tidigare?
Nu antar jag att ni är väldigt bekväma med blasern annars hade den väl inte köpte in men hade ni gått tillbaka till bössan innan om ni dessutom fick 70k?
Det är ju stor skillnad på en vanlig r8 proffessional eller en success/ultimate (med pistolgrepp) imho.

Min success har ingen justerbar kolvkam och det saknar jag trots väldigt lågt montage på kikarsiktet. Går ju att eftermontera kolvkam men bra att testa av innan

Andra saker jag stör mig lite på är att om man repeterar snabbt men lite slarvigt kan slutstycket missa att klicka i ändläget varvid skottet klickar vid avfyrning och man måste repetera om. Lätt hänt när det går fort ä.

Andra saken som iriterar lite är när man säkrar av. Det krävs lite kraft och om man använder tummen så finns risken om man halkar att pekfingret glider ner på avtryckaren. Använder man istället pekfingret för att spänna på/spänna av så finns inte den risken men det är inte en lika naturligt manöver.

Fördelar är grym byggkvalitet, möjlighet att byta mellan olika riktmedel utan inskjutning samt så klart modulsystemer där man kan ha flera kaliber/pipor på en licens.

För övrigt så har sedan jag köpte blasern insett att det jag tycker är kul är att skjuta hagel. Så jag hade tagit 70 papp i handen och köpt en perazzi istället. 🤔😁

Jag hade nog kunnat tänka mig släppa min r8 success .308 med swarowski z8i 2-16x50 med ballistiskt torn och blaser originalmontage, Triton 5 dämpare, original blaser fodral, original blaser bärrem, samt Venom rödpunktsikte med blaserfäste. För typ 85k. Då ingår några lådor övningsammo med o . Inprincip oanvänt, Endast skjutet ett fåtal askar. Listpris på internet på det hela är en bit över 100k
 
@m_s @daviden @Jakobb & alla andra med R8

Vad tycker ni om era bössor jfr med dem ni hade tidigare?
Nu antar jag att ni är väldigt bekväma med blasern annars hade den väl inte köpte in men hade ni gått tillbaka till bössan innan om ni dessutom fick 70k?
Jag gick från Tikka T3x i en förvisso väldigt trevlig GRS Bifrost kolv till R8 Success samt en K95.

R8an är väldigt trevlig att skjuta med, jag valde den pga balansen i bössan, pistolgreppet och säkerheten med spänntangent istället för liten säkring (spelar kanske inte mkt roll i drevjakten men vid pyrsch absolut stor faktor när man gärna knallar runt med en kula i loppet).

Hade under omständigheterna i dag inte gått tillbaka, men självklart är fortfarande Tikkan en välskjutande bössa!

Sen är ju min Kipplauf ett härligt komplement för pyrschen! :)
 
Det jag också tänkt på.
Den jakt jag utför är dock inte så mycket pyrschande, mest vak och drev. Skulle jag åka på en bergsjakt eller liknande så hade jag införskaffat något annat än en R8.

Sen är ju min Kipplauf ett härligt komplement för pyrschen! :)


Jag har landat i att K95 är en riktigt vass bössa för pursch efter hittade den här norrmannen som dessutom skjuter långhåll med den. Vikt låg och möjlighet montera isär vid längre promenader. Ligger en för 40k på blocket, kliar i köp-knappen..

 
Hur ser era garderober ut nu när säsong kickat igång?

Bössa för bana Beretta 686 SP cal 12 högst upp. Inte skjutit alls lika mycket lerduvor som jag brukar i år.
Rådjursbössa Krieghoff Trumpf 6,5x57R cal 12 i mitten. Jättefin balans och hantverk.
Nytillskottet Blaser R8 i .308 med Stalon Victor L och Swarovski Z6i 2-12x50. Tyvärr krånglat lite hoppas reda ut snart. Dräpt två rådjur sen maj.

Framöver sugen på testa mynningsbroms på R8 istället för dämpare för bättre balans samt kolfiberkolv för minska vikt. Även plan på byta ut antika siktet på drillingen, kostar dock huggorm.

foto_no_exif.jpg
 
Finns många skoj alternativ ute. Själv tycker jag plattformen är intresserant för den erbjuder flexibilitet och ergonomi till en hyfsad kostnad.
 
  • Like
Reactions: P-A
Hur ser era garderober ut nu när säsong kickat igång?

Bössa för bana Beretta 686 SP cal 12 högst upp. Inte skjutit alls lika mycket lerduvor som jag brukar i år.
Rådjursbössa Krieghoff Trumpf 6,5x57R cal 12 i mitten. Jättefin balans och hantverk.
Nytillskottet Blaser R8 i .308 med Stalon Victor L och Swarovski Z6i 2-12x50. Tyvärr krånglat lite hoppas reda ut snart. Dräpt två rådjur sen maj.

Framöver sugen på testa mynningsbroms på R8 istället för dämpare för bättre balans samt kolfiberkolv för minska vikt. Även plan på byta ut antika siktet på drillingen, kostar dock huggorm.

foto_no_exif.jpg

Har experimenterat en del med mynningsbroms och ljuddämpare inför rådjurspremiären av samma anledning som du på en Tikka t3x .308W.

Använde en TSG Viking istället för Stalon X108. 42g vs 334g. Så viss skillnad i vikt.

Var något högre ljud med mynningsbroms, men inget som ett par hörselskydd inte klarar.
Och rekylen var mycket smidigare. Svingen var lite annorlunda om man är van med ljuddämpare. Men vikten och balansen väger upp för det.

En annan fördel med mynningsbroms var att man slapp se överdelen av ljuddämparen vid lägre förstoringar.
 
Klarade idag älg-provet som gäckat mig en tid, klarade hagel samt salongsgeväret för över 4 år sedan. Hann aldrig med att göra älg-provet under perioden då jag läste till examen, fick första barnet i samma veva så blev aldrig av. Men, nu var det dags. Så, nu hoppas jag framöver kunna hänga mer i denna tråd :)!
 
Försöker sälja min bortgångne svärfars Sako 85 Finnlight 2, 308win. Vänsterbössa. Den är knappt använd men verkar stendött intresse för den. Vad vore rimligt pris på den så man kan få sålt den? Sikte ingår inte men ljuddämpare finns. Tror han gav runt 29' för den.
 
Försöker sälja min bortgångne svärfars Sako 85 Finnlight 2, 308win. Vänsterbössa. Den är knappt använd men verkar stendött intresse för den. Vad vore rimligt pris på den så man kan få sålt den? Sikte ingår inte men ljuddämpare finns. Tror han gav runt 29' för den.
Ett alternativ är att lämna in den hos Walter Borg för deras vapenauktion. Tyvärr är det nog försent för höstens auktion men en ny till våren.
Men de är smidiga och när jag sålde där klubbades det till ett riktigt bra pris.
 
Ett alternativ är att lämna in den hos Walter Borg för deras vapenauktion. Tyvärr är det nog försent för höstens auktion men en ny till våren.
Men de är smidiga och när jag sålde där klubbades det till ett riktigt bra pris.
Tack för tipset! Blir nog tajt då man har 1 år på sig att bli av med vapnet innan man måste lämna in det. Och 1 år har snart passerat..
 
Tack för tipset! Blir nog tajt då man har 1 år på sig att bli av med vapnet innan man måste lämna in det. Och 1 år har snart passerat..
Ring eller maila till Walter Borg och förklara läget. De kan vara flexibla med vapen från dödsbo så möjligt att de kan ta över licensen ganska omgående även om vapnet säljs först i vår.
 
Tillbaka
Topp