• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Hur många sitter spänt på pass och inväntar djur och dagsljus??
55E43437-B2A7-4B65-884E-720E0A903C33.jpeg
 
Var under helgen ute med fästmön och lät ungtaxen (6 mån) bekanta sig med markerna.
Terrängträning och skogsvana stod på schemat, han börjar även söka sig ut ensam och hitta tillbaka vilket resulterade i en stolt husse.
En version av "gubbe på stubbe" -träning helt enkelt. Bössan var med mer för sakens skull. Premiärjakten blir nästa säsong.
IMG_0589.jpg
 
Har helt missat att lägga upp min första älgjaktsbild!tog examen sista september förra året och fick plats i jaktlag på en 3500 ha mark 10 minuter från där jag bor i Augusti så nog är det flax alltid!första dagen och tio minuter efter hundsläpp skuttar den förbi mig 60 meter bort med vittring och ytterligare 10 minuter faller 1a 6 taggaren en bit bort.
DC0B57CE-3207-4A7E-B812-6A895DDAAC6E.jpeg

Och japp det funkar att jaga med cg m96 308 med😊skjuter tätt med rätt ammo på 80 m.
37B764F7-23EF-473C-8CB3-E8D6D33B01B1.jpeg
 
Senast ändrad:
Har precis börjat jaga och ska inom ett par veckor vara med på min första större gemenskapsjakt i Forsmark.
Vilken 155mhz radio kan ni rekommendera som funkar bra för en nybörjare?
Om någon sitter på en extra radio som de kan tänka sig sälja är det givetvis också av intresse.
 
Jaktradio är lite som 90 tals mobiler. Tycker egentligen alla är kassa när det gäller användarvänlighet, tillbehör osv. Förutom bra radiofunktionalitet så vill du ha extrabatterier, skogsantenn om det är långa avstånd, sladd eller bluetooth som funkar till dina hörselkåpor. Kolla om jaktlaget använder pilottoner, kan vara krångligt på en del modeller. En del radios behöver man med hela manualen till för att ens ändra kanal (Lafayette). Gå in till en jaktbutik och kolla på grejerna och se vilken du tycker kan funka för dig. Köp den. Du behöver någon typ av hörsnäcka/hörselskydd med sladd/bluetooth för att lyssna på radion. En del jaktlag använder radion som ”trivselradio” och kör du med radions högtalare kommer du aldrig se något djur. Tyvärr måste du ha radion på ändå ifall något viktigt händer och därför måste du ha någon typ av hörsnäcka.
Köpte tyvärr en Lafayette själv o skaffade dyra tillbehör. Är för snål för byta till något annat. Kolla den här manualen och känn 90 tals känslan, https://lafayette.se/content/files/product_documents/MANUAL_Micro_5_Sweden_2012.pdf , produktutvecklingen har stått stilla länge.
 
Senast ändrad:
Har precis börjat jaga och ska inom ett par veckor vara med på min första större gemenskapsjakt i Forsmark.
Vilken 155mhz radio kan ni rekommendera som funkar bra för en nybörjare?
Om någon sitter på en extra radio som de kan tänka sig sälja är det givetvis också av intresse.
Vi har biltemaradios som extraradios i vårt lag och ärlig talat så är dessa inte skitdåliga om man ser till funktionalitet. Hållbarhet, räckvidd och batteritid är bra. Naturligtvis inte Blåtand och såna finesser men standardfunktionerna är där. Som JD skriver ovan vill man börja gråta om man skulle behöva göra någon inställning.
 
Har precis börjat jaga och ska inom ett par veckor vara med på min första större gemenskapsjakt i Forsmark.
Vilken 155mhz radio kan ni rekommendera som funkar bra för en nybörjare?
Om någon sitter på en extra radio som de kan tänka sig sälja är det givetvis också av intresse.

Det beror lite på vad resten av laget använder. I mitt lag har vi en blandad uppsättning radios som krånglar i varierande grad. Om du planerar jaga några år framöver så tycker jag du skall steppa upp från de billigaste modellerna. Och oavsett märke och modell så köp alltid till skogsantenn och så du kan koppla in ljudet i dina hörselskydd.

Jag har Icom ProHunt Basic 2 med skogsantenn, den funkar bra både hos oss och olika lag jag varit gäst hos. Den ligger på ungefär 3000 kr så lite dyrare men tycker det är värt.


Om du vill köpa något billigare skulle jag kolla på Hunter, de är populära och funkar ok med skogsantenn.
 
  • Like
Reactions: Beo
Stort tack för alla svar!
Lutar åt iCom och har inga planer på att behöva uppgradera längre fram (ev dock komplettera med en 31 om det blir aktuellt någon gång).
Återigen, stort tack!
 
Själva djuret är inte mycket att skryta om men det skottet på springande djur och långt avstånd är jag riktigt nöjd med.
Perfekt träff så gick ner direkt och död på plats.
(Bilden är från när jag hade släppt några hundra meter och behövde en paus för ett par hundra till, mycket mera blod där han gick ner)
Men nöjd som fan, bra positionerat och bra skytte. Även om det "bara" är ett rådjur.
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp