KleberJohansson
Basic
Min första älg igår. Höll på och tappa läget när jag inte fick ur säkringen men till slut fick jag av ett skott genom både hjärta och lunga. Hur var er älgpremiär?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Walter Borg tar över licensen direkt så ring och prata med domTack för tipset! Blir nog tajt då man har 1 år på sig att bli av med vapnet innan man måste lämna in det. Och 1 år har snart passerat..
Tveksamt om det blir någon älgjakt för mig i höst. Men får trösta mig med att det blev min första zebra härom veckanMin första älg igår. Höll på och tappa läget när jag inte fick ur säkringen men till slut fick jag av ett skott genom både hjärta och lunga. Hur var er älgpremiär?
Cool!Tveksamt om det blir någon älgjakt för mig i höst. Men får trösta mig med att det blev min första zebra härom veckan
(En stäppzebra, inte utrotningshotad)
Cool!
Äter man zebra? Eller skjuter man för pälsen?
Min första älg igår. Höll på och tappa läget när jag inte fick ur säkringen men till slut fick jag av ett skott genom både hjärta och lunga. Hur var er älgpremiär?
Tveksamt om det blir någon älgjakt för mig i höst. Men får trösta mig med att det blev min första zebra härom veckan
Zebra är bra kött och det tas tillvara, men av ganska uppenbara skäl kan man inte ta med köttet hem. Men den gick till slakteriet.Cool!
Äter man zebra? Eller skjuter man för pälsen?
Privat mark så själva affärsidén är safari och jaktturism. Samt sälja köttet.Hur fungerar det där egentligen? Behöver man minska zebrapopulationen? Eller skjuts det för enbart nöjets skull?
Privat mark så själva affärsidén är safari och jaktturism. Samt sälja köttet.
Så lite motsägelsefullt men jakten ger ett ekonomiskt intresse att skydda och se till att djuren har det de behöver och bevara deras habitat. Vilket i länder som Tanzania och Sydafrika har hjälpt till att öka populationen något enormt mot när det var som värst i mitten av 1900-talet.
1. Du har inga pengarKan du utveckla det litegrann - hur bevarar eller ökar man t ex zebrapopulationen genom att skjuta dem?
Mer som en kontrollerad, kvotbaserad skjutning?
Du har redan fått ett svar men, zebror, antiloper eller vilket stort djur du vill går inte ihop med mänsklig aktivitet. Lite som i hemma i Sverige där skogsägarna klagar på älgen. Djuren "inkräktar" på betesmark och åkrar vilket blir ett problem för bönderna samt en enkel proteinkälla så frestande att skjuta för den skullen.Kan du utveckla det litegrann - hur bevarar eller ökar man t ex zebrapopulationen genom att skjuta dem?
Mer som en kontrollerad, kvotbaserad skjutning?
Du har redan fått ett svar men, zebror, antiloper eller vilket stort djur du vill går inte ihop med mänsklig aktivitet. Lite som i hemma i Sverige där skogsägarna klagar på älgen. Djuren "inkräktar" på betesmark och åkrar vilket blir ett problem för bönderna samt en enkel proteinkälla så frestande att skjuta för den skullen.
Om markägarna kan sälja jakt och safariturer samt sälja köttet så blir djuren värdefulla istället för ett problem. Det vi människor tycker är värdefullt skyddar vi och tar hand om.
Det blir alltså ekonomiskt rätt att skydda djuren med vakter från tjuvjägare samt se till att det finns tillgång till vatten och föda även under dåliga år och bevara deras naturliga livsmiljö istället för att odla grödor på marken. Samt selektiv och begränsad jakt, gamla djur med stora horn (troféer) vilka inte längre är produktiva och kommer inte avla fram nya djur. (de skulle troligen vart kattmatt vid den åldern i det helt naturliga, om inte människan begränsade rovdjurs populationen)
Jag har absolut noll intresse av att skjuta ett lejon eller en elefant. Även om någon skulle betala för det, för de är dyra att jaga, men där någonstans går min gräns för vad jag kan tänka mig att jaga.Tack för uttömmande svar. Nu förstår jag konceptet bättre. Ska erkännas att jag spontant anser troféjakt som något negativt. Speciellt när det kommer till avdödande av lejon, elefanter osv. En åldrande elefant t ex tillför mycket nytta i flocken och att döda en matriark för nöjes skull är för mig ofattbart.
Eller den där amerikanska tandläkaren som plågade ihjäl ett hanlejon med pilbåge bara för att han ville ta ett mäktigt foto.
Varför sälja på en gång? Ta en paus och se hur du känner nästa höst.Tråkigt nog har jag tappat passionen helt. Tog ett par månader för att ta beslut, trodde det var temporärt men längtade inte ens till drevjakten.
Om någon vill köpa en sjukt välvårdad Blaser R8 Prof så ligger det en till salu nu.
Hur ser kostnaderna ut? Betalat för att få hem skinnet, hur mycket? Har ett Zebraskinn som jag fick från min vän som har skjutit den, men skulle vara kul att själv göra det.Tveksamt om det blir någon älgjakt för mig i höst. Men får trösta mig med att det blev min första zebra härom veckan
Konservatorn tar 260€ för själva jobbet sedan tillkommer frakt och det vet jag inte än hur mycket det kommer att gå på. Men är flera grejer som ska skickas, inte bara zebramattan.Hur ser kostnaderna ut? Betalat för att få hem skinnet, hur mycket? Har ett Zebraskinn som jag fick från min vän som har skjutit den, men skulle vara kul att själv göra det.
Vackra!Hittade lite vintage i vapenskåpet