• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Tjena alla

Första inlägget i denna tråden för mig!

Har tänkt gå och ta jägarexamen i sommar på en av dom dära "helg" kurserna

Bott i Göteborg nu i två år och är väl fortfarande relativt ny i stan känns det som och känner inte så många klocksnackare i "byn" än...

Finns här någon som bor i Göteborg som hade velat och haft tiden att ha med en novis till skyttebanan någon gång och lärt en lite tips och tricks så man inte kommer till kursen helt jäkla grön?

jag gissar på att en del här inne kanske tycker dessa kurser är lite dåligt eftersom man nog inte lär sig jätte mycket om att bli en bra jägare över en helg....Men jag gör ett försök ändå!
Sent svar men jag hänger gärna på om du vill panga lite, duvor eller älgbana spelar ingen större roll.

Såg en tjäder i onsdags😍
IMG_5286.jpeg

Och igår körde startade jägarskoleskyttet😄
Blir skytteträning hela lördag och hela söndag 😍
IMG_5287.jpeg

Är verkligen fundersam över dessa snabbkurser. Och varför man vill gå dem. Varför denna brådska? Varför inte istället låta vägen vara en del av målet? Självklart har man olika förutsättningar med sig in i det - om man exempelvis har man gjort militärtjänst (vapenhantering), varit med och jagat (kultur) och är van vid skog, mark/skärgård (miljö) kan det säkert vara helt OK att åka i väg en helg och få det på papper. Om man inte har något med sig in i det hela är det i mina ögon inte tillrådligt. Om inte annat så av självbevarelsedrift borde man då ta en längre väg fram och låta vägen vara en del av målet...

308.jpg

Ja, precis. Hur bra skytte blir man på två dagar. Vådaskjutning av djur måste vara rätt vanligt?

Återblick av Maj.

Bilagor

• IMG_8340.jpeg
    IMG_8340.jpeg
    1.2 MB · Visningar: 12
  • IMG_8342.jpeg
    IMG_8342.jpeg
    572.5 KB · Visningar: 11
  • IMG_8279.jpeg
    IMG_8279.jpeg
    647.7 KB · Visningar: 10
  • IMG_8227.jpeg
    IMG_8227.jpeg
    536.3 KB · Visningar: 13
  • IMG_8226.jpeg
    IMG_8226.jpeg
    830.8 KB · Visningar: 11
  • IMG_8211.jpeg
    IMG_8211.jpeg
    548.9 KB · Visningar: 9
  • IMG_8191.jpeg
    IMG_8191.jpeg
    547.8 KB · Visningar: 9
  • IMG_8086.jpeg
    IMG_8086.jpeg
    793.6 KB · Visningar: 8
  • IMG_8081.jpeg
    IMG_8081.jpeg
    902.5 KB · Visningar: 8
Hej! Den här tråden på ett klockforum passar ju perfekt för denna fråga. Har bokat högviltprovet för jägarexamen nu före semestern men kommer göra hagelprovet först i augusti, min fråga är om jag kan skicka in licensansökan för vapen klass 1-4 nu direkt efter högviltprovet och sedan skicka in en ny/kompletterande ansökan för hagel när det provet är godkänt? Det verkar vara långa handläggningstider hos polisen, så därför vill jag om möjligt snabba på det så mycket det går.
Tack på förhand!

Hej! Den här tråden på ett klockforum passar ju perfekt för denna fråga. Har bokat högviltprovet för jägarexamen nu före semestern men kommer göra hagelprovet först i augusti, min fråga är om jag kan skicka in licensansökan för vapen klass 1-4 nu direkt efter högviltprovet och sedan skicka in en ny/kompletterande ansökan för hagel när det provet är godkänt? Det verkar vara långa handläggningstider hos polisen, så därför vill jag om möjligt snabba på det så mycket det går.
Tack på förhand!
Den där frågan kommer upp ibland. Du ska ha jägarexamen för att söka licens så har du klarat teoriprovet och högviltprovet kan du ansöka om kulvapen men inte hagel innan du klarat hagelprovet. (man måste inte ha båda, bara för den vapentyp man ansöker om)
Det finns de som påstår att man kan ansöka innan och sedan komplettera, men enligt vad jag har hört för en som tidigare jobbat som handläggare så kommer såna ansökningar att nekas. Du kan alltid chansa på att du får en handläggare som inte är så principfast men tror det är bättre att vänta, det är inte så långt till augusti.
Nu finns det säker någon som vart med inom sportskytte som fått höra att man kan ansöka innan föreningsintyget är skrivet och det verkar däremot riktigt. Det var vad jag pratade med den före detta handläggaren om, hade du tagit pistolskyttekortet, klarat guld- och snabbserierna men väntade på att skytteföreningen skulle ha nästa styrelsemöte där de kan besluta om föreningsintyg så gick det bra att skicka in en ansökan.

Du kan alltså samma dag som du klarat högviltprovet (och såklart teorin) gå in hos en vapenhandlare och boka ett kulvapen samt skicka in en licensansökan på den men inte hagelgevär. Det får du vänta på till du klarat hagelprovet. Du kan såklart chansa men risken är stor att du bara slösar bort ansökningsavgiften och får vänta än längre.

Den där frågan kommer upp ibland. Du ska ha jägarexamen för att söka licens så har du klarat teoriprovet och högviltprovet kan du ansöka om kulvapen men inte hagel innan du klarat hagelprovet. (man måste inte ha båda, bara för den vapentyp man ansöker om)
Det finns de som påstår att man kan ansöka innan och sedan komplettera, men enligt vad jag har hört för en som tidigare jobbat som handläggare så kommer såna ansökningar att nekas. Du kan alltid chansa på att du får en handläggare som inte är så principfast men tror det är bättre att vänta, det är inte så långt till augusti.
Nu finns det säker någon som vart med inom sportskytte som fått höra att man kan ansöka innan föreningsintyget är skrivet och det verkar däremot riktigt. Det var vad jag pratade med den före detta handläggaren om, hade du tagit pistolskyttekortet, klarat guld- och snabbserierna men väntade på att skytteföreningen skulle ha nästa styrelsemöte där de kan besluta om föreningsintyg så gick det bra att skicka in en ansökan.

Du kan alltså samma dag som du klarat högviltprovet (och såklart teorin) gå in hos en vapenhandlare och boka ett kulvapen samt skicka in en licensansökan på den men inte hagelgevär. Det får du vänta på till du klarat hagelprovet. Du kan såklart chansa men risken är stor att du bara slösar bort ansökningsavgiften och får vänta än längre.
Tack för utförligt svar! Ja, då håller jag mig nog tills allt är klart ändå.

Tack för utförligt svar! Ja, då håller jag mig nog tills allt är klart ändå.
Men bara så det inte blir något missförstånd, kulvapen kan du ansöka om så fort teorin och älgprovet är klart.
Vänta med hagel till det provet är fixat, inte olagligt att ansöka även utan men du riskerar avgiften och extra väntetid.
Bli för övrigt inte skrämde av handläningstiden, den är bättre nu än tidigare. Vet inte var du bor men handläggaren i Stockholm har vart den stora besvikelsen, de är både okunniga och otrevliga men min senaste hamnade i Umeå och fan så mycket vettigare människor där upp.

(Ja, jag har behövt ha kontakt med de för mina senaste tre vapen, det sista strular fortfarande trots att jag redan har det hemma, men väntar på en licens och inte bara inköpstillstånd. Två månader och räknar)

Senast ändrad:
Men bara så det inte blir något missförstånd, kulvapen kan du ansöka om så fort teorin och älgprovet är klart.
Vänta med hagel till det provet är fixat, inte olagligt att ansöka även utan men du riskerar avgiften och extra väntetid.
Bli för övrigt inte skrämde av handläningstiden, den är bättre nu än tidigare. Vet inte var du bor men handläggaren i Stockholm har vart den stora besvikelsen, de är både okunniga och otrevliga men min senaste hamnade i Umeå och fan så mycket vettigare människor där upp.

(Ja, jag har behövt ha kontakt med de för mina senaste tre vapen, det sista strular fortfarande trots att jag redan har det hemma, men väntar på en licens och inte bara inköpstillstånd. Två månader och räknar)
Aha, då klarnade det lite! Jag har inte tänkt beställa något vapen innan jag har licens oavsett kul- eller hagelgevär, så min tanke var egentligen om det finns något som kan störa om man ansöker om licenserna vid olika tillfällen. Men då kan jag alltså söka licens för klass 1-vapen efter det att älgprovet är klart, och därefter för hagelvapen när det provet är gjort? :) Bor i Göteborg och har nog också hört om att Stockholm varit värst, men att det hunnit bli bättre över lag senaste tiden.

Har faktura+kvitto på att jag köpt nytt godkänt vapenskåp (mitt namn framgår), räcker detta att bifoga eller ska man skicka med foton på skåpet att det är uppställt och sitter fast också?

Aha, då klarnade det lite! Jag har inte tänkt beställa något vapen innan jag har licens oavsett kul- eller hagelgevär, så min tanke var egentligen om det finns något som kan störa om man ansöker om licenserna vid olika tillfällen. Men då kan jag alltså söka licens för klass 1-vapen efter det att älgprovet är klart, och därefter för hagelvapen när det provet är gjort? :) Bor i Göteborg och har nog också hört om att Stockholm varit värst, men att det hunnit bli bättre över lag senaste tiden.

Har faktura+kvitto på att jag köpt nytt godkänt vapenskåp (mitt namn framgår), räcker detta att bifoga eller ska man skicka med foton på skåpet att det är uppställt och sitter fast också?
Du kan inte ansöka om en "generell" licens i förväg utan du ansöker om licens för ett specifikt vapen då licensen är kopplad till vapnet. Dvs har du inga vapen har du ingen licens, och har du 2 klass 1 vapen har du 2 licenser. Din jägarexamen ger dig rätt att söka licens för de klasser du har klarat examen för. Mao ska du inte göra något förrän du hittat ett vapen som du vill köpa. Om du köper av en vapenhandlare brukar de hjälpa till med pappersexercisen.
Om vapnet inte finns än utan beställs från fabrik söker du istället om ett Inköpstillstånd för en specifik modell.

Har vi någon aning om hur handläggningstiden för vapen är nu?

Jag har väntat några veckor och skulle verkligen behöva ha min nya bössa innan 21 augusti...
helst innan den 15 augusti.

Tror jag fattar lite mer nu vad du tänkte på. Men som @OSBA skrev så finns inte någon allmän vapenlicens utan du söker licens på respektive vapen så en licens per vapen.
Om man ska krångla till det lite kan man ha flera licenser på ett vapen med separat på olika delar. Jag har ett gevär med 5 olika licenser, låda, slutstycke, två olika pipor samt ljuddämpare (den sista behöver man inte licens för längre)
Men det absolut vanligaste är 1 vapen en licens.

Angående vapenskåp har jag aldrig gjort mer än att kryssa för en ruta i ansökningen att jag har ett. Vill PM se kvitto får de höra av sig men som sagt aldrig hänt mig.

Har vi någon aning om hur handläggningstiden för vapen är nu?

Jag har väntat några veckor och skulle verkligen behöva ha min nya bössa innan 21 augusti...
helst innan den 15 augusti.
Ring till polismyndigheten och fråga trevligt hur dom ligger till och när du kan förväntas få din licens. Då godkänner dom den medans du pratar med dom i telefon. I alla fall är det min känsla efter att ha gjort så fyra-fem gånger (även om de inte säger att de granskar ansökan under samtalet). Min licens har legat i brevlådan två-tre dagar senare varje gång.

• Like
Reactions: P-A
Tillbaka
Topp