• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Den betydligt tråkigare delen...

IMG_4642.JPG
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tips angående första hagelbock?
Har tänkt mig Beretta/Browning, är öppen inför nytt eller beggat. Kaliber 20 och bock. Tips/kritik etc.?
 
  • Like
Reactions: P-A

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Tips angående första hagelbock?
Har tänkt mig Beretta/Browning, är öppen inför nytt eller beggat. Kaliber 20 och bock. Tips/kritik etc.?

Testa i butik/skjutbana så att du vet dina kolvmått, leta sedan beggat. På Blocket, vapenauktionerna och forumet Robsoft. Hagel är inte så poppis längre (bland annat pga vildsvin som gör att fler väljer att gå runt med kula) så begagnatpriserna är låga.
 
  • Like
Reactions: ZQT

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Testa i butik/skjutbana så att du vet dina kolvmått, leta sedan beggat. På Blocket, vapenauktionerna och forumet Robsoft. Hagel är inte så poppis längre (bland annat pga vildsvin som gör att fler väljer att gå runt med kula) så begagnatpriserna är låga.

Edit: särskilt på en 20:a, skulle jag säga.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Det beror på vad du har för budget?
Typ upp till 30 kanske

Testa i butik/skjutbana så att du vet dina kolvmått, leta sedan beggat. På Blocket, vapenauktionerna och forumet Robsoft. Hagel är inte så poppis längre (bland annat pga vildsvin som gör att fler väljer att gå runt med kula) så begagnatpriserna är låga.
Ok, cool. Beretta eller Browning och det ska vara kaliber 12, inte 20, my bad.

Köper gärna en 90-talare eller liknande ålder
 
Senast ändrad:

Zingo

Rolex
Tack, först ut blev lite bra kläder (dock sen innan) näst på tur blir en gammal hagelbrakare, är lite sugen på en Beretta 686, dvs samma som den nyare Silver Pidgeon
Köpte själv en begagnad silver Betta, hur nöjd som helst. Jägarnas Rolex, bra skit som håller både funktion och värde. Finns ju självklart billigare samt exklusivare. De flesta kör dock med kaliber 12.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Typ upp till 30 kanske
Ok, cool. Beretta eller Browning och det ska vara kaliber 12, inte 20, my bad.
Köper gärna en 90-talare eller liknande ålder

Med 30' kan du välja och vraka. Mitt tips är dock att hitta en schysst Beretta 686 / Silver Pigeon, eller liknande för mindre än halva de pengarna. Och sedan lägga resten på annat. Det finns hur mycket som helst och dumt att lägga för mycket på hagelbocken. Om du inte ska satsa på en tävlingskarriär. För jakt fungerar allt ungefär lika bra, så länge måtten är bra för dig.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
genomförde mitt livs första jaktdag (där jag själv fick skjuta) för två helger sedan. första tre-fyra passen såg jag inte ett jota, av någon anledning gick rådjuren åt helt fel håll och hundföraren va förbryllad. till slut fick en vän skjuta en råget som stod och väntade när han kom till sitt pass. Därefter åkte de flesta hem men jag och två vänner bestämde oss för att sätta oss innan skymningen och se om vi kunde få syn på något iallafall. Samma vän som sköt geten sköt då ett kid och en get på samma gång. vid det laget hade det precis börjat skymma och jag hade några minuter suttit och tittat på en get och en bock som stod på andra sidan det gärde jag satt i ena kanten av. Till slut bestämde jag mig för att börja krypa de 300m som stod emellan oss. när jag var ca 75m från dem satte jag mig och tänkte skjuta men jag skakade för mycket för att det skulle funka så jag bestämde mig efter fem minuters siktande att försöka komma lite närmare. när jag var 50m ifrån gjorde jag ett sista försök och sköt på bocken som sjönk ihop direkt. till min förvåning stod även geten kvar och utan att tänka sköt jag på den också. den slog i marken och sprattlade, jag hann tänka att det är lugnt den går inte iväg nu iallafall, men som ett skott hoppade den upp och in i skogsbrynet. jag hann såklart skita på mig i detta läge förskräckt av tanken på att ha skadeskjutet vid min första jakt. till min stora lättnad låg dock geten ett par meter in i skogen.
Till historien hör att jag lånat en väns bössa och insåg dagen efter att den var inställd på 3x zoom och att det bara varit att skruva på det reglaget för att få mer zoom och därmed också kunna skjutit mycket tidigare.
sorry for long post!
14885752_10153905564776524_803519929_n.jpg
 

Zingo

Rolex
genomförde mitt livs första jaktdag (där jag själv fick skjuta) för två helger sedan. första tre-fyra passen såg jag inte ett jota, av någon anledning gick rådjuren åt helt fel håll och hundföraren va förbryllad. till slut fick en vän skjuta en råget som stod och väntade när han kom till sitt pass. Därefter åkte de flesta hem men jag och två vänner bestämde oss för att sätta oss innan skymningen och se om vi kunde få syn på något iallafall. Samma vän som sköt geten sköt då ett kid och en get på samma gång. vid det laget hade det precis börjat skymma och jag hade några minuter suttit och tittat på en get och en bock som stod på andra sidan det gärde jag satt i ena kanten av. Till slut bestämde jag mig för att börja krypa de 300m som stod emellan oss. när jag var ca 75m från dem satte jag mig och tänkte skjuta men jag skakade för mycket för att det skulle funka så jag bestämde mig efter fem minuters siktande att försöka komma lite närmare. när jag var 50m ifrån gjorde jag ett sista försök och sköt på bocken som sjönk ihop direkt. till min förvåning stod även geten kvar och utan att tänka sköt jag på den också. den slog i marken och sprattlade, jag hann tänka att det är lugnt den går inte iväg nu iallafall, men som ett skott hoppade den upp och in i skogsbrynet. jag hann såklart skita på mig i detta läge förskräckt av tanken på att ha skadeskjutet vid min första jakt. till min stora lättnad låg dock geten ett par meter in i skogen.
Till historien hör att jag lånat en väns bössa och insåg dagen efter att den var inställd på 3x zoom och att det bara varit att skruva på det reglaget för att få mer zoom och därmed också kunna skjutit mycket tidigare.
sorry for long post!
14885752_10153905564776524_803519929_n.jpg
Vilken premiär! Grattis!
 

P-A

Sir Spamalot
Mellan Bobygdsinfarten och Motorgår'n. Han åkte mot Hudik, jag åkte mot Delsbo. Kom två, han (och jag klarade det första, han tog det andra.

Aha, därför det satt en påse på en pinne där!

Detta är nog den, i särklass, mest intressant diskussitionen på detta forum någonsin.
Den tilltalar verkligen den breda massan! ;)
 

Pistol_Pete

Panerai
Tips angående första hagelbock?
Har tänkt mig Beretta/Browning, är öppen inför nytt eller beggat. Kaliber 20 och bock. Tips/kritik etc.?
Jag invigde den här i dag (4st 25-skotts serier lerduvor), en kaliber 12 Silver Pigeon och mitt första hagelvapen. Har testat Browning förut men föll för den här. Jag är sjukt nöjd!

Alldeles ny för strax under 20K från Wildmark Ullared och då ingick lite tillbehör som choker, koffert, ställbar kolvkam och skytteväst från Beretta.
IMG_4105.JPG


I morgon ska jag ge mig ut och vänta på en älg men då med en klass 1 studsare såklart.
 
Senast ändrad:
Topp