• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

SdV

Omega
Det blev en "matgris" vid kvällens vak. Kaliber 6,5x55 i en gammal Tikka m65. 140grains nosler accubond laddad till kl1. Avstånd 90m ungefär. Skjuten bakom bog, genomslag, flyktsträcka 100m ca.
DSC_0639.JPG
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Någon som har tips på hur man enklast lär sig fåglarna?
20170728_123106.jpg
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Går inte, men sätt dom i kategorier, änder/gäss och övrigt så är du tillräckligt täckt inför provet.
Klövviltsjägare brukar ha stora problem med just det kapitlet, ink mig själv.

Tack - lära inför provet är första delmålet - lära för livet tar vi sen... ;)
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Jag lärde mig inför proven
Sen så har jag lärt mig för respektive jakt jag utför.
Gjorde lite liknande, mest pga tillfällig fuck up på jobbet. Läser mkt jaktrelaterat på fritiden av intresse och då lär man sig samt inför respektive jakt för att fräscha upp detaljkunskaper.

Ang fåglarna så finns det ett gäng kategorier som enligt bilden i boken. Lättast var att börja brett och sedan bryta ner grupp för grupp och ta reda på ett specifikt tecken för en art som man fokuserar på att komma ihåg. (Iaf vad gäller fåglarna) dock är damerna, i min mening, betydligt svårare än herrarna eftersom alla är små och brun-spräckliga hehe
 

JohnDoe

Rolex
Tipset om fåglar är att det är max 2-3 frågor. Så låt bli dem och fokusera på resten. Ett bra tips är ordet populationstäthet ;)
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Gjorde lite liknande, mest pga tillfällig fuck up på jobbet. Läser mkt jaktrelaterat på fritiden av intresse och då lär man sig samt inför respektive jakt för att fräscha upp detaljkunskaper.

Ang fåglarna så finns det ett gäng kategorier som enligt bilden i boken. Lättast var att börja brett och sedan bryta ner grupp för grupp och ta reda på ett specifikt tecken för en art som man fokuserar på att komma ihåg. (Iaf vad gäller fåglarna) dock är damerna, i min mening, betydligt svårare än herrarna eftersom alla är små och brun-spräckliga hehe

Tipset om fåglar är att det är max 2-3 frågor. Så låt bli dem och fokusera på resten. Ett bra tips är ordet populationstäthet ;)

Mera, mera.... :)
 

JohnDoe

Rolex
Förutom boken så är det bra med en app typ jägarexamen. Då får du en känsla för hur de tänker. Gör testerna tills "fingrarna blöder". Sen är det nemas problemas. Säkerhet, säkerhet, säkerhet är en ganska bra grej att tänka på
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Japp, zeiss victory är rent optiskt de vassaste du kan ha, men kostar mer.
Budgetkikarn vortex och zeiss terra är vinnarna under 7000kr.
 

SdV

Omega
Någon som har tips på handkikare?
För att kunna ge ett vettigt råd behöver du berätta vad den får kosta och vad du tänker använda den till? Själv har jag en Leica Noctivid 8x42, en av de bästa handkikare som finns. Är man mer ekonomiskt lagd är vad jag är så är mitt tips att slå till på en Delta Forest II.
 

speffy

Cartier
2-Faktor
Har funderat på jakt fram och tillbaka under några år. Är det möjligt att börja med jakt även om man inte har någon jaktmark eller kontakter som har? Finns där tex någon jaktklubb man kan gå i?

Är det möjligt att prova på det någonstans innan man tar jägarexamen och köper utrustning för en massa tusenlappar?
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Har funderat på jakt fram och tillbaka under några år. Är det möjligt att börja med jakt även om man inte har någon jaktmark eller kontakter som har? Finns där tex någon jaktklubb man kan gå i?

Är det möjligt att prova på det någonstans innan man tar jägarexamen och köper utrustning för en massa tusenlappar?

Kontakta Patrik på Djursholmsjakt, så fixar vi det till dig !
 
Topp