• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Jägarexamen avklarad, vapenskåp på plats men tomt... :eek:

Har av någon anledning (estetiken antagligen) snöat in på helstock men nej, jag tänker inte sälja av någon/några klockor och köpa en Sauer 404 Select, även om den är så vacker att jag nästan tappar andan...
upload_2017-8-23_0-49-1.png


Jag letar nu istället efter en lämplig bättre begagnad klass 1 helstock-studsare. Någon som har något tips på märke/modell? Bilder? Länk/kontaktuppgifter till objekt hos någon handlare?

All hjälp mottages med största tacksamhet.

Gjorde en sökning på begagnade helstockade klass 1or hos Torsbo handels och hittade bla en intressant Mannlicher Luxus i 30-06. http://www.torsbohandels.com/lager/vapen/90906?filter=5951 Den har ett 30mm vridmontage vilket innebär att du kan ta av och på kikarsiktet utan träfflägesförändringar.
 
Trumphen kom väl på 50-talet, men koll de två första siffrorna i tillverkningsnumret som bör vara tillverkningsår.
 
Gjorde en sökning på begagnade helstockade klass 1or hos Torsbo handels och hittade bla en intressant Mannlicher Luxus i 30-06. http://www.torsbohandels.com/lager/vapen/90906?filter=5951 Den har ett 30mm vridmontage vilket innebär att du kan ta av och på kikarsiktet utan träfflägesförändringar.
Tack - den verkar klart intressant. Är dock helt ny på bössor och känner inte till märket... Hur är Mannlicher i kvalité om du tex jämför med klockvärden? Pratar vi AP/Patek, Rolex/Omega, TAG/Sinn, Seiko/Casio, Daniel Wellington/Michael Kors?
 
Trumphen kom väl på 50-talet, men koll de två första siffrorna i tillverkningsnumret som bör vara tillverkningsår.
Nej den kom inte på 50-talet. Min trumph dural är till exempel från december 1936. Krieghoffs fabrik i Suhl intogs av röda armén, maskinerna monterades ner och flyttades till Sovjet 1945 och i samband med detta förstördes alla arkiv. Krieghoff startade upp igen i Ulm på västsidan efter kriget.
 
Senast ändrad:
Tack - den verkar klart intressant. Är dock helt ny på bössor och känner inte till märket... Hur är Mannlicher i kvalité om du tex jämför med klockvärden? Pratar vi AP/Patek, Rolex/Omega, TAG/Sinn, Seiko/Casio, Daniel Wellington/Michael Kors?
Enligt min bedömning någonstans strax under Sauer/SAKO så kanske en TAG? Det är ett välgjort kvalitetsvapen men inget lyx
 
Om du är helt ny inom jakt så skaffa inte en 3006 är mitt råd då du eldar för kråkorna, titta efter ex 308, 270win el 6,5x55 som allround kaliber.
 
Ska man ha en Mannlicher, ska det vara den gamla klassiska Mannlicher-Schönauer, som slutade tillverkas för snart 40 år sedan. Nuvarande modeller är iofs. välgjorda och snygga, men är inte värda det höga priset tycker jag,
Men för de nya bössorna är det vanligt att de spricker runt kolvhalsen/pistolgreppet och lådan då deras konstruktion gör att det blir lite material.
Vidare är Slutstycksgången bra. Enda nackdelen är att slutstycket låser längst back (låsklackarna i bakkant istället för fram på slutstycket), vilket sträcker patronerna lite mer än vad som är önskvärt om du vill ha maximalt hylsliv om du laddar själv.
Instämmer helt med Tictack ang. kalibervalen.
 
Är det enbart helstock som lockar?
Eftersom du nämde klocktermer så kolla på sauer/blaser helstock, de sjunker knappt i värde och du får fördelen med pipbytarsystem.
Sen finns de en del engelska bössmakare som gjort helstockar, då pratar du PP kvalité, dock inget jag skulle våga jaga med
 
Tips på bra nybörjar bössor om du inte vill köpa tikka och sako är mauser m12 och sauer 101 alt 202 beg, bra priser på bra bössor, kan jämföras med typ omega enligt mig !
 
Jägarexamen avklarad, vapenskåp på plats men tomt... :eek:

Har av någon anledning (estetiken antagligen) snöat in på helstock men nej, jag tänker inte sälja av någon/några klockor och köpa en Sauer 404 Select, även om den är så vacker att jag nästan tappar andan...
upload_2017-8-23_0-49-1.png


Jag letar nu istället efter en lämplig bättre begagnad klass 1 helstock-studsare. Någon som har något tips på märke/modell? Bilder? Länk/kontaktuppgifter till objekt hos någon handlare?

All hjälp mottages med största tacksamhet.

Gratulerar till examen!
Att tänka på med helstock då det är känsligt för temperatur och fuktighet; förstocken kommer att vandra och trycka pipan åt något håll. Helstockarna är ofta lätta och smäckra med resultatet att pipa och trä blir känsligt. Jag råder dig att provskjuta vapnet och sedan räkna med i och med att pipan och förstocken är sammanbundna, att problem kan uppstå. Praktiskt för jakt, brukar det inte vara problem. Som sagt testa bössan och var medveten om vapentypens svagheter.
 
  • Like
Reactions: SdV
Värt att komma ihåg är att förstocken kan vara av modernare konstruktion, där främre biten är "vänd" på så sätt byter man trä/fiber riktning och kan undvika att den ligger ann mot pipan som påverkar träffläget. En del tillverkare gör som så att man komplettera en vanlig förstock med en extra passbit och vips får man en helstock.
Värt att komma ihåg är att en helstock är inget man står och skjuter med på älgbanan, lätt att miragen kommer tidigt..
 
  • Like
Reactions: SdV
Om du är helt ny inom jakt så skaffa inte en 3006 är mitt råd då du eldar för kråkorna, titta efter ex 308, 270win el 6,5x55 som allround kaliber.
Hade du sagt 300 winmag/7mm rem hade jag hållit med dig. 30-06 kanske är olämplig vid extremt korta vapen som älgpistoler/hundförarbössor etc, men det är ju ingen sådan han vill ha. Viktigast är att det går att köpa jaktmatch samt att utbudet av fabriksammo är godtagbart. 270 win, 6,5x55, 308w, 30-06, 8x57js, 9,3x57 eller 9,3x62 är alla goda kandidater. 308w om man vill ha kort låda, 308w/8x57js om man vill ha kort pipa
 
Värt att komma ihåg är att förstocken kan vara av modernare konstruktion, där främre biten är "vänd" på så sätt byter man trä/fiber riktning och kan undvika att den ligger ann mot pipan som påverkar träffläget. En del tillverkare gör som så att man komplettera en vanlig förstock med en extra passbit och vips får man en helstock.
Värt att komma ihåg är att en helstock är inget man står och skjuter med på älgbanan, lätt att miragen kommer tidigt..
- Det har du rätt i. De äldre helstockarna är oftare smäckrare och elegantare än nya dito tycker jag. Det märks att vapenhantverket på senare år, och då snackar jag efter att moderna maskiner kommit in i bilden, blivit en allt mindre del av produktionen. Vapnen är klumpigare, maskingjorda och saknar ofta den fina känslan som ett äldre vapen har. Det kostar pengar att ha gubbar som sitter och filar...
 
Gjorde en sökning på begagnade helstockade klass 1or hos Torsbo handels och hittade bla en intressant Mannlicher Luxus i 30-06. http://www.torsbohandels.com/lager/vapen/90906?filter=5951 Den har ett 30mm vridmontage vilket innebär att du kan ta av och på kikarsiktet utan träfflägesförändringar.
Ska man ha en Mannlicher, ska det vara den gamla klassiska Mannlicher-Schönauer, som slutade tillverkas för snart 40 år sedan. Nuvarande modeller är iofs. välgjorda och snygga, men är inte värda det höga priset tycker jag,
Men för de nya bössorna är det vanligt att de spricker runt kolvhalsen/pistolgreppet och lådan då deras konstruktion gör att det blir lite material.
Vidare är Slutstycksgången bra. Enda nackdelen är att slutstycket låser längst back (låsklackarna i bakkant istället för fram på slutstycket), vilket sträcker patronerna lite mer än vad som är önskvärt om du vill ha maximalt hylsliv om du laddar själv.
Instämmer helt med Tictack ang. kalibervalen.

Jag ringde just Torsbo och mycket riktigt - limmad spricka i kolvhals/pistolgrepp... Killen jag pratade med var dock lite svävande på om det hade någon verklig inverkan (förutom visuellt) - vad säger ni?
 
Jag ringde just Torsbo och mycket riktigt - limmad spricka i kolvhals/pistolgrepp... Killen jag pratade med var dock lite svävande på om det hade någon verklig inverkan (förutom visuellt) - vad säger ni?
Är det riktigt limmat är det inga problem med det rent jaktligt. Men, jag hade avstått och stört mig på skadan. Leta vidare tycker jag, snart hittar du ett exemplar som du vill ha. Kaliberdebatten är ju evig, men som "gammal" skytt vet jag att rekyl är något som påverkar alla skyttar. Det är ju bland annat därför man mängdtränar, det ska påverka skjutningen så lite som möjligt. kaliber .30-06 är en potent kaliber och på äldre rakare kolvar gör den sig kännbar. Tictacks råd om kaliberval instämmer jag i.
 
Tanken är att det enbart kommer jagas småvilt, rå genom pyrsch men främst vakjakt, samt gås/duva ev fasan.
Kommer bli ett par drevjakter ca 3 st per jaktår dock enbart på vardagar.
Marken ligger inom tätbebyggt område, så stor vikt ligger på personlig lämplighet !!
 
Tillbaka
Topp