• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tänkte prova nya tipstrike men det tyckte inte bocken...

IMG_0351.JPG
IMG_0352.JPG
IMG_0360.JPG
IMG_0508.JPG
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Använde den förra året, blev mkt karva vid bog och lungskott men bra effekt.
Ypperlig kula vid hals och skall skott då den släpper all energi vid träff.
 

bergax

Omega
Jag är i tagen att införskaffa något slags QR-system till 9,3:an, så jag kan byta från rödpunkten till kikare utan en vända till inskjutningsbanan. Brorsan kör med Leupold QR, men har haft lite strul med kikare som släppte efter några serier på älgbanan, men det kan lika gärna ha berott på dåligt montage.

Vad kör ni med? Jag står och velar mellan Leupolds QR eller QRW.
 

JohnDoe

Rolex
Fick äntligen tid att skjuta in nya Zeisskikaren till Tikkan. Kanske inte tillräckligt bra för de fanatiska långhållsskyttarna som håller "hål i hål" på 1000+ meter men duger åt mig för normal jakt. Hoppas det kommer något lovligt vilt "vandrande" på söndag :)
IMG_1723.JPG
 

JohnDoe

Rolex
Inte fy skam iaf.
Jag kämpar med min 5-krona på 300meter med 5-skotts serier. Alltid någon jäkel som sticker iväg
En femkrona på 300 är bra. Räcker mer än väl för alla jaktändamål. Det är ju alltid kul att träffa rätt på långt håll :)
Förr fanns det 2-300 meters banor i var o varannan kommun. Minns när man som ung glad skytt fick skjuta med mauser o dioptersikte på 200m. Lyckan var fullständig.
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
En femkrona på 300 är bra. Räcker mer än väl för alla jaktändamål. Det är ju alltid kul att träffa rätt på långt håll :)
Förr fanns det 2-300 meters banor i var o varannan kommun. Minns när man som ung glad skytt fick skjuta med mauser o dioptersikte på 200m. Lyckan var fullständig.

Vi får ta en KS jakt så ska du få testa på 1500m fältet jag har!
 

JohnDoe

Rolex
Vi får ta en KS jakt så ska du få testa på 1500m fältet jag har!
Då måste jag ju köpa en 6mm CM pang :) Tikkan är ju en 308 med 51cm pipa, räcker inte så långt :( Får börja med någon lämplig målskyttegren så jag får 8 pang till :) Skulle vara skoj med en riktig långhållsrigg. Bäst är ju specialbyggen men både ruger o tikka har ju sina långhållswannabees som nog duger gott åt mig. Men vore skoj att testa hur långt det går att ha precision med tikkan (alltså min "wildboar" med 51cm pipan). 308 räcker ju fint till åtminstone 800m med fabriksladdad ammo. Jag är inte svår på att fylla bilen med "godis" och åka en sväng.
 
Senast ändrad:

Ticktack

Cartier
2-Faktor
En råtta kan du klicka upp till 1000m, mkt hänger på kikaren, montage och hur mkt lutning du kan få ihop. Hade en custombyggd 308 i aics chassi, den hade iofs 60cm pipa men 1000m inga problem på 80cm stålplåt, dock får man klicka sig in och vinden är problem men det finns det bra program för.
 

JohnDoe

Rolex
En råtta kan du klicka upp till 1000m, mkt hänger på kikaren, montage och hur mkt lutning du kan få ihop. Hade en custombyggd 308 i aics chassi, den hade iofs 60cm pipa men 1000m inga problem på 80cm stålplåt, dock får man klicka sig in och vinden är problem men det finns det bra program för.
Jo standardkikarna går ju inte att skruva så många klick som behövs. Finns ju ballistiktorn till zeissen men ett hensoldt eller nightforce går ju att skruva mer :) sen en pskena med 20-30MOA lutning så är man hemma. Usch nu blev jag köpsugen igen... hur ska det här gå :)
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har svårt att bestämma mig för vilka bössor jag ska ha sen när jägarexamen är avklarat, jag har snöat in på två studsare som verkar vettiga: Tikka T3X (någon av de miljarder varianterna som finns) eller Blaser R8. Den sistnämnda är dock dryga dubbla prislappen på, och med tanke på att kikarsiktet inte är helt gratis så är det ju lätt att man tittar mer på Tikkan trots att Blasern känns riktigt bra att hålla i. Jag har skjutit med båda (dock höger, jag är vänsterskytt) och det var något orättvist då Blasern hade ett betydligt bättre kikarsikte och en bra ljuddämpare jämfört mot Tikkan som då saknade dämpare och hade ett sikte för några tusenlappar. Stillastående mål med jägarmässigt stöd var inga större konstigheter med någon av bössorna men jag fick en betydligt jämnare sving mot det rörliga med Blasern, frågan är om det motiverar priset då Tikkan går att modda gränslöst mycket och fortfarande hamna under Blaser-pengar. Jag gissar att balansen i Blasern var bättre tack vare ljuddämparen också.

Är det några här som jagar med någon av ovanstående och har lite input, för- och nackdelar som ni upplevt med era vapen?

Utöver studsaren så ska man ju också köpa en bock, där har jag inte ens börjat titta.

Känns som den där nya klockan hamnar längre och längre bort...
 

jakebarnes

Cartier
Jag har svårt att bestämma mig för vilka bössor jag ska ha sen när jägarexamen är avklarat, jag har snöat in på två studsare som verkar vettiga: Tikka T3X (någon av de miljarder varianterna som finns) eller Blaser R8. Den sistnämnda är dock dryga dubbla prislappen på, och med tanke på att kikarsiktet inte är helt gratis så är det ju lätt att man tittar mer på Tikkan trots att Blasern känns riktigt bra att hålla i. Jag har skjutit med båda (dock höger, jag är vänsterskytt) och det var något orättvist då Blasern hade ett betydligt bättre kikarsikte och en bra ljuddämpare jämfört mot Tikkan som då saknade dämpare och hade ett sikte för några tusenlappar. Stillastående mål med jägarmässigt stöd var inga större konstigheter med någon av bössorna men jag fick en betydligt jämnare sving mot det rörliga med Blasern, frågan är om det motiverar priset då Tikkan går att modda gränslöst mycket och fortfarande hamna under Blaser-pengar. Jag gissar att balansen i Blasern var bättre tack vare ljuddämparen också.

Är det några här som jagar med någon av ovanstående och har lite input, för- och nackdelar som ni upplevt med era vapen?

Utöver studsaren så ska man ju också köpa en bock, där har jag inte ens börjat titta.

Känns som den där nya klockan hamnar längre och längre bort...

Jag har lite svårt för Tikkan, kändes inte alls bra i skottet, och lite plastig i utförandet. Blaser har jag inte råd med så efter att ha testat runt blev det en Browning X-bolt. Är supernöjd! Prisvärd, gedigen, lätt, och bra säkring. Kolla in!
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har lite svårt för Tikkan, kändes inte alls bra i skottet, och lite plastig i utförandet. Blaser har jag inte råd med så efter att ha testat runt blev det en Browning X-bolt. Är supernöjd! Prisvärd, gedigen, lätt, och bra säkring. Kolla in!
Får åka och klämma på en sådan också kanske, var ju trevligt pris om inte annat. Vapnet inklusive ett Swarovski Z6i för samma pris som Blasern kostar naken. :) Dock föredrar jag BMW framför Ford, vet inte om de fördomarna följer med in i vapenvärlden också (och var placerar man Tikka då, gör dom annat än däck där borta:D).
 

Pistol_Pete

Panerai
Får åka och klämma på en sådan också kanske, var ju trevligt pris om inte annat. Vapnet inklusive ett Swarovski Z6i för samma pris som Blasern kostar naken. :) Dock föredrar jag BMW framför Ford, vet inte om de fördomarna följer med in i vapenvärlden också (och var placerar man Tikka då, gör dom annat än däck där borta:D).
Min syn på nämnda bössor:
Tikka = Ford Ka (skramlig och rackig men visst gör den vad den är tänkt att göra)
X-Bolt = BMW 3-serie (En trevlig och gedigen pjäs med lite ambitioner på premiumkänsla men ingen riktig lyx)
Blaser R8 Success = Mercedes E-klass (Premium utan att kliva hela vägen upp till onödig superlyx)

Jag har skjutit med alla tre och äger en X-Bolt (men så kör jag en BMW 3-serie också som bil :) )
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Kan ge min syn, då har jag haft bössor för 1000kr upp till 100kkr, precisionen är oftast lika, nästan allt ligger hos skytten. Om jag skulle rekommendera något så säger jag under 10k remington 700 alt tikka t3, mellan 10 och 20k sauer 202,sako grizzly, 20k plus blaser r8. 40k och uppåt, Krieghoff!
Samtliga är gedigna plattformar där pipbytarna är mest prisvärda då man brukar vilja ha fler pipor samt att andrahandsvärdet är skyhögt på de sistnämnda.
Men de skjuter precisionsmässigt inte bättre än en tikka el sako för 4000kr.
Välkommen till vapenträsket!
 

kungmikael

KS Explorers Club
2-Faktor
Min syn på nämnda bössor:
Tikka = Ford Ka (skramlig och rackig men visst gör den vad den är tänkt att göra)
X-Bolt = BMW 3-serie (En trevlig och gedigen pjäs med lite ambitioner på premiumkänsla men ingen riktig lyx)
Blaser R8 Success = Mercedes E-klass (Premium utan att kliva hela vägen upp till onödig superlyx)

Jag har skjutit med alla tre och äger en X-Bolt (men så kör jag en BMW 3-serie också som bil :) )

Det kommer bli väldigt svårt att titta på Tikkan nu efter den jämförelsen, haha. Jag kör för övrigt BMW 3-serie också. :)

Kan ge min syn, då har jag haft bössor för 1000kr upp till 100kkr, precisionen är oftast lika, nästan allt ligger hos skytten. Om jag skulle rekommendera något så säger jag under 10k remington 700 alt tikka t3, mellan 10 och 20k sauer 202,sako grizzly, 20k plus blaser r8. 40k och uppåt, Krieghoff!
Samtliga är gedigna plattformar där pipbytarna är mest prisvärda då man brukar vilja ha fler pipor samt att andrahandsvärdet är skyhögt på de sistnämnda.
Men de skjuter precisionsmässigt inte bättre än en tikka el sako för 4000kr.
Välkommen till vapenträsket!

Har förstått att själva bössan egentligen bara ska vara skön att hålla i, var kulan hamnar är upp till skytten.
Jag kikade lite på beggade R8or men det är som du säger i princip samma pengar som ett nytt. Sen är marknaden för vänsterskyttar ganska begränsad känns det som.

Jag får försöka planera in någon dag hos en vapenhandlare och stå och torr-jaga lite tror jag.

Tack för er input, jag uppskattar hjälpen!
 
Tikkan håller andrahandsvärdet rätt bra också. Hade börjat med en sån och sen växlat upp. Köp bra optik som du kan flytta över till nästa bössa.

Har själv en R8 i plast efter att ha passerat många olika bössor och märken. Den är väldigt bra (särskilt rakrepeteringen) men det blir mycket pengar uppbundet i en bössa. Man kan ju ha flera olika för samma pengar som dessutom är snyggare att titta på.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Hej.

Tog jägarexamen för några veckor sedan, håller på att bygga vapengarderob och nu på jakt (!!!) efter ett kikarsikte till min ljuvligt begagnade Mannlicher klass 1 studsare. Kommer nog mest att jaga vildsvin och älg/rådjur. Har en bekant som påstår att han kollat igenom allt som finns och att det mest prisvärda jag kan köpa (inte bästa, mest prisvärda...) är
https://www.handladigitalt.se/produkt/minox-ze-5i-2-10x50-belyst-4-skena-riktmedel-kikarsikte
upload_2017-10-3_22-24-51.png


Någon som har erfarenhet av Minox? Vad finns det för alternativ för 8k och vad är bättre då?
 

Pistol_Pete

Panerai
Det bästa tips jag fått är att inte spara på kikarsiktet. Det är typ det enda som spelar roll på din bössa.

Minox är säkert helt ok sikten men satsa på ett Zeiss eller Swarovski!
Jag gjorde det klassiska misstaget: "Köp billigt, köp två gånger".
Vapenpaketet på studsaren innehöll ett Vortex Crossfire II 3-9x50.
Har nu uppgraderat till ett Zeiss v6 2,5-15x56 med Leupold snabbfästen.....
Jag kallar det läropengar, för att mildra svedan i plånboken :)
 
Topp