• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Jakt, får livet värt att leva.

Ticktack

Cartier
2-Faktor
IMG_20171020_093240.jpg
IMG_20171020_090941.jpg
Självklart, måste få plats med viltet

Lite från idag, synd att drevet gick förbi passkyttarna
 

Hubbe

Omega
Fasiken va avis jag blir!! Aldrig lyckats överlista en skogsfågel.
Grattis
Tackar!
Ja, det är inte helt enkelt. Särskilt inte utan en trädskällare... men samtidigt desto mer tillfredsställande när man lyckas. Blir dock mest orre för mig, den hittar jag oftast med att bara lyssna. Och sen smyga... länge... :)

Annars: Ett gömsle där jag vet att de ofta håller till samt några bulvaner. Gärna kallt och klart väder.
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Drömhunden är en finnspets, synd bara att de inte finns skogsfågel på mina marker eller att de skäller klövvilt
 

SdV

Omega
Skulle jagat älg idag men ligger hemma och är sjuk. Fy fan vilket mörker. Ska försöka knäppa en nasse i veckan som terroriserar en av våra markägare..
 

JohnDoe

Rolex
Skulle gärna jaga på tomten, mycket vilt. Tyvärr bor vi i detaljplanerat område. Här är en åtelkameras berättelse.
Börjar med en "brottsling" i randig fångdräkt som gör sig skyldig till olovligt grävande under friggeboden.
SUNP0041.JPG


Grannens katt hälsar på hos grävlingen.
SUNP0077.JPG

Dags för herr grävling att gå ut på nattjakt.
SUNP0064.JPG

Även räven vill hälsa på herr grävling
SUNP0081.JPG


Eller var det den här vännen som räven vill träffa?
SUNP0088.JPG


Herr grävling har fångat något iaf som mest ser ut som en boll. Säkert något gott, om man är grävling.
SUNP0106.JPG


Även lite finbesök på dagen trots att det mest är nattfest.
SUNP0124.JPG
 

Depp-Erik

Cartier
Hej på er! Premiär för mig i denna tråd, sitter och pluggar till jägarexamen just nu.
Tänkte kolla om någon av er kan upplysa mig hur vapenlicenser funkar i praktiken. Jag har förstått att man måste ha godkänt prov och en licens för varje vapen du äger samt vapenskåp och övrig formalia på plats. Men hur funkar det i praktiken? Om jag går in i en jaktaffär och vill köpa ett vapen, ansöker jag om licensen på plats och får hämta ut vapnet först när polisen godkänt min licens? Eller ansöker jag om licens för ett vapen i en viss klass och sedan kompletterar med serienummer osv. när Polisen godkänt ansökan och jag hittat det vapen jag vill köpa?

Ursäkta om min undran på något sätt är otydlig.
 

bergax

Omega
Hej på er! Premiär för mig i denna tråd, sitter och pluggar till jägarexamen just nu.
Tänkte kolla om någon av er kan upplysa mig hur vapenlicenser funkar i praktiken. Jag har förstått att man måste ha godkänt prov och en licens för varje vapen du äger samt vapenskåp och övrig formalia på plats. Men hur funkar det i praktiken? Om jag går in i en jaktaffär och vill köpa ett vapen, ansöker jag om licensen på plats och får hämta ut vapnet först när polisen godkänt min licens? Eller ansöker jag om licens för ett vapen i en viss klass och sedan kompletterar med serienummer osv. när Polisen godkänt ansökan och jag hittat det vapen jag vill köpa?

Ursäkta om min undran på något sätt är otydlig.

Du fyller i ansökan när du köper (lägger handpenning på) ett specifikt vapen, sedan hämtar du ut det när du fått licensen. Vapenhandlaren hjälper dig fylla i ansökan, så du behöver inte veta mer än vad du vill köpa :)
 

Ticktack

Cartier
2-Faktor
Och innan allt det som är skrivet kan ske så ska du ha ett godkänt skåp, vid första ansökan skall även kvitto bifogas beroende på handläggare.
När du sedan är klar med den första licensen så räcker det att skriva skåpet beteckning på ansökan för vapen nr 2 till 6.
 

Depp-Erik

Cartier
Och innan allt det som är skrivet kan ske så ska du ha ett godkänt skåp, vid första ansökan skall även kvitto bifogas beroende på handläggare.
När du sedan är klar med den första licensen så räcker det att skriva skåpet beteckning på ansökan för vapen nr 2 till 6.
OK Så då är steg ett i sitt första vapenköp att ordna med vapenskåp alltså. Tackar för infon :)

Du fyller i ansökan när du köper (lägger handpenning på) ett specifikt vapen, sedan hämtar du ut det när du fått licensen. Vapenhandlaren hjälper dig fylla i ansökan, så du behöver inte veta mer än vad du vill köpa :)
OK, låter ju smidigt. Hur sjutton gör de som säljer begagnade vapen privat via blocket då? Blir det långdragna affärer då eller hur funkar det?
 

SdV

Omega
OK Så då är steg ett i sitt första vapenköp att ordna med vapenskåp alltså. Tackar för infon :)


OK, låter ju smidigt. Hur sjutton gör de som säljer begagnade vapen privat via blocket då? Blir det långdragna affärer då eller hur funkar det?
Inga problem alls. Man fyller i en blankett, skickar in den till polisen, säljaren skickar in din original licens, du pröjsar en avgift och väntar.
 
Topp