JohnDoe
Guld
Jo lite smått o gott fick följa med hade naturligtvis ”licensbunten” medDå tar jag en tur förbi när det pssar. Köpte du ngt?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jo lite smått o gott fick följa med hade naturligtvis ”licensbunten” medDå tar jag en tur förbi när det pssar. Köpte du ngt?
Lite ”mer amerikanskt...”Jo lite smått o gott fick följa med hade naturligtvis ”licensbunten” med
Jepp, butiken påminner ganska mycket om mer västliga butiker, https://vildsvin.se/ammunition/gevar/223-rem/ammunition-hornady-223-z-max-55-gr/Lite ”mer amerikanskt...”
https://vildsvin.se/vapenforvaring/scabbard-hagelvaska/
Tror att alla vapendelar (inkl fåniga saker som träkolvar) utom till hagelgevär är ITAR klassade. De håller på att ändra det men oklart när. Om du tar med ITAR klassade vapendelar och skulle råka ut för någon random kontroll på vägen ut ur USA så kan det bli jobbigt. Risken är låg men konsekvensen hög. Bara så du vet.Kuliga butiker såna där... Lite löjliga, men roliga!
Ska till USA i september. Redan valt ut ett par kolvsidor, tre hölster, flera magasin och speedloaders till mina pistoler och revolvrar. Tänker även köpa på mig några NRA-väskor, lika billiga som 5.11 men lite, lite coolare.
Tror att alla vapendelar (inkl fåniga saker som träkolvar) utom till hagelgevär är ITAR klassade. De håller på att ändra det men oklart när. Om du tar med ITAR klassade vapendelar och skulle råka ut för någon random kontroll på vägen ut ur USA så kan det bli jobbigt. Risken är låg men konsekvensen hög. Bara så du vet.
Har ju kollat in massa skoj nu när jag har sommarhus i Florida. Kollade upp lite runt regelverken i samband med det. Hoppas de snart är klara med ändringen av regelverket. Blir nog genomfört under hösten.
Man skjuter väl bara med vanlig jaktmatch?Kollade in Varpsund och skjutbiografen. Tydligen måste man skjuta med deras blyfria specialammo. Då måste man ju krångla med att skjuta in bössan med ny ammo. Sedan brukar tydligen ljuddämpare inte rekommenderas pga värmen (täta skjutserier). Då blir det inskjutning utan dämpare med ny ammo. Blir alldeles för krångligt att göra för min del så jag släpper det där med skjutbio.
På varpsund var man tvungen att köra deras specialammo enligt deras hemsida.Man skjuter väl bara med vanlig jaktmatch?
Aldrig hört talas om någon ”special” ammo för bio.
Precis som du skriver så skjuter man gärna utan dämpare pga värmen, men att skjuta in bössan tar inte allt för lång tid.
Jag tycker iallafall att det skulle vara kul att få fram ett tillfälle att skjuta tillsammans.
Kan alltid kolla upp biografen i Arlandastad som Widforss nu driver, finns även på Viråbruk(Nyköping) kanske en trevlig utflykt dit?
På varpsund var man tvungen att köra deras specialammo enligt deras hemsida.
”den ammunition vi använder i biografen är Cineshot eller SAKO Indoor, som är speciellt framtagen för inomhusskytte och avger inte bly vid användning.”
Är arlanda igång igen? Det var väl krångel efter konkursen.
För mig är det iaf krångel med att skjuta in bössan. Måste ju åka iväg vid 6.30 på en helgmorgon för att det ska vara ledigt på inskjutningsbanan. Orkar inte stå o vänta flera timmar på krångelnissar som aldrig blir klara på inskjutningsbanan.
Jag är på, är bortrest fram tills på torsdag sen är jag tillgänglig både för och eftermiddagar!Har kollat runt lite och det verkar stämma som du säger att man skjuter med någon slags ”indoor” ammo. Jag har iofs alltid haft med mig egen ammo och sen kompletterat med den som dom säljer och det har aldrig varit något problem men detta kanske är något nytt.
Men oavsett så är jag på att åka och skjuta. Det är samma priser på Varpsund, Virå och Widforss(Arlanda). Då är det bara för oss att hitta en tid som passar alla , kan vi även passa på att boka tunneln 30 minuter innan så vi hinner skjuta in bössorna. Någon annan som är sugen?
Ping @ZQT @Tinypope @JohnDoe
Tiderna kan variera lite när priserna kickar in, men ungefär samma på de olika biograferna.
Inskjutnings tunnel 30 minuter, 500kr
Måndag till fredag 09.00 – 12.00,
1200 kronor/timme
Måndag till fredag 12.00 – 18.00,
1700 kronor/timme
Lördag till söndag 09.00 – 20.00,
2200 kronor/timme
Kvällstid, 2200 kronor/timme
Lånevapen, 250 kronor/timme
Biografen är öppen måndag till söndag mellan 09.00 och 20.00
Pris för ammo(saxat från Varpsund) ungefär samma överallt.
Vi har ammunition till alla vanliga kalibrar.
Alla askar innehåller 20 skott utom 6,5 som innehåller 50 skott
6,5×55 50 skott 600 kronor
30-06 20 skott 200 kronor
308 20 skott 200 kronor
8×57 js 20 skott 195 kronor
9,3×62 20 skott 300 kronor
300 wm 20 skott 255 kronor
Om du inte vill lägga miljoner, så rekommenderar jag faktiskt Engelson för kläder. Har flera av deras set (Porjus och Åsele) och tycker att de är oerhört prisvärda. Har även någon anorak från Decathlon som jag tycker är bra. Annars är ju Chevalier och Fjällräven bra skit, men kostar skjortan.Hej alla jaktintresserade,
Jag vänder mig ännu en gång till detta forum för hjälp med annat än klockor. Jag är uppväxt med jagande föräldrar och farföräldrar men har inte ”kommit till skott”(…) försen nu. Jag ska vara med och jaga första gången nu i höst. Jag har examen och tillgång till vapen men egentligen inget annat. Vad rekommenderar ni för stövlar, kläder, kniv, kikare och annat?
Tycker alltid man brukar få bra tips här eftersom de flesta klockintresserade även har god stil samt kvalittetskänsla.
Shoot!
Ärligt talat så behöver man inte så mycket. ”Problemet” är ju att man vill ha så mycket. Största frågan är vilken typ av jakt du kommer utöva, hur ofta, vart i landet, osv. Bra stövlar o kängor är viktigt. Xxl har rea ”8 dagar i veckan” där hittar du alla sorters kläder. Tänk ”lager på lager” så kan du klä dig rätt. Knivar och optik är skoj.Har du råd köp en bra kikare med avståndsmätare. Smidigt att kontrollera skjutavstånd på pass. Köpte en Leica som är sjukt bra.Hej alla jaktintresserade,
Jag vänder mig ännu en gång till detta forum för hjälp med annat än klockor. Jag är uppväxt med jagande föräldrar och farföräldrar men har inte ”kommit till skott”(…) försen nu. Jag ska vara med och jaga första gången nu i höst. Jag har examen och tillgång till vapen men egentligen inget annat. Vad rekommenderar ni för stövlar, kläder, kniv, kikare och annat?
Tycker alltid man brukar få bra tips här eftersom de flesta klockintresserade även har god stil samt kvalittetskänsla.
Shoot!
Om du inte vill lägga miljoner, så rekommenderar jag faktiskt Engelson för kläder. Har flera av deras set (Porjus och Åsele) och tycker att de är oerhört prisvärda. Har även någon anorak från Decathlon som jag tycker är bra. Annars är ju Chevalier och Fjällräven bra skit, men kostar skjortan.
Ärligt talat så behöver man inte så mycket. ”Problemet” är ju att man vill ha så mycket. Största frågan är vilken typ av jakt du kommer utöva, hur ofta, vart i landet, osv. Bra stövlar o kängor är viktigt. Xxl har rea ”8 dagar i veckan” där hittar du alla sorters kläder. Tänk ”lager på lager” så kan du klä dig rätt. Knivar och optik är skoj.Har du råd köp en bra kikare med avståndsmätare. Smidigt att kontrollera skjutavstånd på pass. Köpte en Leica som är sjukt bra.
Kul!Stort tack för tipsen. Alltid roligt att få inspiration!
Köpte ett par Meindl-kängor igår som kändes riktigt bra. Blev även en tunn fleece från Chevalier och en Mora Kansbol. Nu är det bara att invänta jakten
Verkligen! En riktig maskin.
Fick precis nyhetsbrev från Widfors:
Rigby Highland Stalker
Återigen hittar ni John Rigby's Highland Stalker i butiken. Vi har fått in 2 stycken i kaliber .308.
Vapnet finns att beställa i kalibern .275 Rigby, .308, 30-06, 8x57 och 9,3x62 och leveranstiden är ca 5 månader.
Välkommen in och känn på Highland Stalker. Kanske din nästa drömbössa!
(https://www.johnrigbyandco.com/guns/the-highland-stalker/)
Det är ju inte utan att man blir lite sugen...